Permalänk

USB

Hej!

Idag när jag kom hem från skolan så hade jag min USB-sticka inne i datorn, det är en SanDisk och ligger på 16G. Iaf tydligen så hade nån råkat bryta den så att den hamnade snett, när jag väl öppnade den så var kopplingen eller säkringen ur. Och det är saker som jag har haft sedan jag va yngre, skoluppgifter och mm...

Kan man glöda fast dom igen och så kommer det att fungera..?
Skulle gärna behöva all hjälp jag kan få!

//Ax3

Permalänk
Medlem

Det borde gå men det finns risk för kortslutning mm om man inte är försiktig.

Permalänk

lite dumt att spara såna saker på ett usb-minne.
jag skulle lämnat in usb-minnet till någon kunnig

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Som man säger; en bild säger mer än tusen ord. Tror det stämmer in bra här.

Om inte själva minnes chipet(om du har öppnat den så är det det största chipet ) är trasigt så tror jag att man kan fixa det.

Permalänk

Känns inte speciellt Server det här ämnet dock.

Permalänk
Medlem

så länge det bara är kontakten som är knäckt ska det gå att löda, kan du lägga upp en bild?

Permalänk
Skrivet av Affe0:

så länge det bara är kontakten som är knäckt ska det gå att löda, kan du lägga upp en bild?

Jaajamen, laddar upp en bild genast bara jag får reda på hur och kontakten är knäckt så som jag kan se..

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det ser ut som om att själva kontaktytorna på kretskortet också har slitits bort men om man är duktig på att löda skulle det inte vara omöjligt att löda dit en tillfällig kabel för att göra en backup.

Permalänk

Okej, tack så mycket!! Ska höra med min bror, han har gått el-linjen så han borde kunna sånt:)

Permalänk

Det man kan göra i ditt fall när paddarna på kortet är bortslitna är att köpa en penna med ledande bläck (typ en speciell slags penna med silverpartiklar i, om jag inte missminner mig), och sedan fylla i hålen och sedan löda på kontakten igen. Om du inte har kunskaperna för att göra detta kan du säkert be någon annan med en vettig lödstation att göra det åt dig. Du bör nog även försöka slipa bort resterna av kretskortet som sitter fast på kontakten så det blir en bra kontaktyta.

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Skrivet av zekkexavior:

Det man kan göra i ditt fall när paddarna på kortet är bortslitna är att köpa en penna med ledande bläck (typ en speciell slags penna med silverpartiklar i, om jag inte missminner mig), och sedan fylla i hålen och sedan löda på kontakten igen. Om du inte har kunskaperna för att göra detta kan du säkert be någon annan med en vettig lödstation att göra det åt dig. Du bör nog även försöka slipa bort resterna av kretskortet som sitter fast på kontakten så det blir en bra kontaktyta.

Okej, tack för ditt tipps också, ska höra med brorsan min eller så far jag till skolan med det och frågar nån elektronik-lärare som borde nog kunna löda det!:)