Noctua NH-U12P SE2 vs Antec Kühler H2O 620

Permalänk

Noctua NH-U12P SE2 vs Antec Kühler H2O 620

Hej

Jag har tänk och köpa http://www.inet.se/kundvagn/visa/2342163/2012-09-24 och jag har tänkt och överklocka cpun men har väldigt svårt för att välja mellan Noctua NH-U12P SE2 Länk - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256369

och

Antec Kühler H2O 620 - Länk - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=828022

Har hört lite dåliga saker om Antec kylarren att den låter konstigt och att fläktarna suger men bra saker om noctua.

Vilket är bäst? och om det finns någon annan kylare som är billigar och uppträder bättre så berätta gärna

Permalänk
Medlem

Hängde precis på min Noctua NH-U12P SE2 på min Intel 3570k. Bara bränna in den lite sen klocka! Kan säga dig att fläktarna är tysta i mitt FR R4 chassi.

Visa signatur

| Fractal Design North | MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X | AMD Ryzen 9 7950X3D | Noctua NH-D15S | ASUS ROG Crosshair X670E Hero | G.Skill 64GB Trident Z5 Neo | Crucial T700 4TB | be quiet! Straight Power 12 Platinum 1200W |

Permalänk
Medlem

Möjligt att antec kyler snäppet bättre eller ungefär lika.
Men p.g.a allt klödd med vatten etc så skulle jag gå på noctuan.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Noctua alla dagar i veckan(till och med tisdagar).
Haft båda de senaste sex månaderna och Noctuan piskar Antec kylaren på i temp och ljudnivå.(Bytte ut min Antec som coil whinade, "knäppte" från luftbubblor och hade en usel medföljande fläkt mot Noctua kylaren).

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Att tänka på är dock att Antecs direkt tar ut/ in luft utan att köra igenom luften i chassit!
Antecs ska kyla bättre med

Permalänk
Skrivet av jollejo:

Hängde precis på min Noctua NH-U12P SE2 på min Intel 3570k. Bara bränna in den lite sen klocka! Kan säga dig att fläktarna är tysta i mitt FR R4 chassi.

Hur mycket öka du frekvensen med (nyfiken) ?

Ser ut som att Noctua NH-U12P SE2 vinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepyCat:

Hur mycket öka du frekvensen med (nyfiken) ?

Ser ut som att Noctua NH-U12P SE2 vinner

jag kör samma setup och just nu lirar den på 4,6ghz på 1,22 volt.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

jag kör samma setup och just nu lirar den på 4,6ghz på 1,22 volt.

Hur varmt blev det då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepyCat:

Hur varmt blev det då ?

Uppe och nosar på 60C på varmaste kärnan efter ungefär 30min Prime 95(varmaste läget). Men jag har ett TJ08-E med en 180mm AP i fronten som säkert hälper till med luftflöden en aning:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Vill gärna överklocka men vill inte ha väldigt hög temp. (vill inte gå över 50 vid max load)

Btw det står lika på röstningen 50 / 50

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepyCat:

Vill gärna överklocka men vill inte ha väldigt hög temp. (vill inte gå över 50 vid max load)

Btw det står lika på röstningen 50 / 50

varför inte över 50, det är knappt fisljummet?
Om jag inte missminner mig klarar IB upp mot 85C

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sheik Yerbouti:

varför inte över 50, det är knappt fisljummet?
Om jag inte missminner mig klarar IB upp mot 85C

IB klarar 105 C

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

IB klarar 105 C

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte då på 24h drift men du har såklart rätt:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Avstängd

24h drift skulle jag försök hålla mig under 70C

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Entusiast

Jag skulle säga att det beror på hur bra cirkulation du har i chassit, Noctuan är säkrare och tystare men Antecen har fördelen att du kan flytta ut processorvärmen direkt ur chassit. Mitt chassi är öppet pga att det är under konstruktion (Ja jag vet, skitbra att bygga på datorn man använder xD), iaf, har en H100 i det med en 3570K, och den pumpar jäklar i det ut värme när man drar igång ett spel. Är väldigt glad att den värmen inte snurrar runt inne i chassit.
Så har du ett chassi med bra cirkulation så ta Noctuan, annars rekommenderar jag vattenkylningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepyCat:

Vill gärna överklocka men vill inte ha väldigt hög temp. (vill inte gå över 50 vid max load)

Btw det står lika på röstningen 50 / 50

"To allow the optimal operation and long-term reliability of Intel processor-based systems, the processor must remain within the minimum and maximum case temperature (TCASE) specifications as defined by the applicable thermal profile."
Power (W)77 - TCASE_MAX (°C) 67.4 http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/d...

Enligt Intels dokumentation är det alltså 67.4°C som gäller för säker 24/7 användning, detta är dock TCASE temp vilket inte är samma sak Core temp vilket de flesta program rapporterar, eftersom tcase är hur varm ovansidan på IHS är så bör då core tempen vara högre än tcase så en bit över 67.4°C core temp lär ju vara safe. Max core temp innan processorn börja throttla eller stänger av sig är som sagt 105C.

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Jag skulle säga att det beror på hur bra cirkulation du har i chassit, Noctuan är säkrare och tystare men Antecen har fördelen att du kan flytta ut processorvärmen direkt ur chassit. Mitt chassi är öppet pga att det är under konstruktion (Ja jag vet, skitbra att bygga på datorn man använder xD), iaf, har en H100 i det med en 3570K, och den pumpar jäklar i det ut värme när man drar igång ett spel. Är väldigt glad att den värmen inte snurrar runt inne i chassit.
Så har du ett chassi med bra cirkulation så ta Noctuan, annars rekommenderar jag vattenkylningen

Har ett Antec 902 så luft cirkulationen i chassit är inget problem med tanke på alla fläktar och så öppet det är
Men då går jag för noctunan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SleepyCat:

Har ett Antec 902 så luft cirkulationen i chassit är inget problem med tanke på alla fläktar och så öppet det är
Men då går jag för noctunan.

Hade den Noctuan innan jag lyckades få tag i H100an, du kommer inte bli besviken Det är en riktigt najs kylare

Permalänk
Medlem

Röstade Noctua också, trots att jag har en gammal H50 i min burk som jag fortfarande är nöjd med. Hade nog valt en luftkylare framför vilket färdigt vattenkylningssystem som helst. Ser inte direkt grejen i en vattenfylld cpu-kylare framför en bra tornkylare. Det blir inga mirakeltemperaturer, fläkten (fläktarna) kommer man inte undan och det är bara mer grejer som kan krångla/börja låta illa/läcka och så vidare.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepyCat:

Hur mycket öka du frekvensen med (nyfiken) ?

Ser ut som att Noctua NH-U12P SE2 vinner

Har bara pillat lite idag. 4,5 på 1,185 vcore. Mer lär det bli senare. Dock hade jag tänkt köra 24/7 jag med...

Visa signatur

| Fractal Design North | MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X | AMD Ryzen 9 7950X3D | Noctua NH-D15S | ASUS ROG Crosshair X670E Hero | G.Skill 64GB Trident Z5 Neo | Crucial T700 4TB | be quiet! Straight Power 12 Platinum 1200W |

Permalänk
Medlem

Tänker också köpa någon av de här. Om jag kommer förflytta datorn en del när man ska på lan och sånt, är det bättre med vattenkylaren då eftersom det blir mindre belastning på moderkortet? Eller spelar det inte så stor roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurfie:

Tänker också köpa någon av de här. Om jag kommer förflytta datorn en del när man ska på lan och sånt, är det bättre med vattenkylaren då eftersom det blir mindre belastning på moderkortet? Eller spelar det inte så stor roll?

Bär datorn med moderkortssidan ner alternativt använd lite ståltråd för att fixera kylaren i sin position, det är nog lugnt men för säkerhets skull:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepyCat:

Hur mycket öka du frekvensen med (nyfiken) ?

Ser ut som att Noctua NH-U12P SE2 vinner

Jag kör med antecs på 4,8GHz, aldrig över 60 i spel