Funderar på vad jag ska välja

Permalänk
Medlem

Funderar på vad jag ska välja

Morsning! Det är så att jag går i funderingar på en lättare uppgradering. Fått ett shjysst erbjudande på en AMD FX-8120 med moderkort för en billig peng och det står mellan det paketet och ett GTX 660. Frågan är vad som kan ge mer prestanda? Vill ha lite extra skjuts i spel helt enkelt, även om jag inte lägger allt för mycket tid på sådant längre.

Sitter idag på en AMD 940 och ett 5850. Processorn klockar jag lätt till 3.6Ghz och då presterar den ungefär som AMD 980. Kommer processorn att flaska något förjävligt? Jag har försökt att komma fram till ett svar baserat på Sweclockers tester utav processorer och prestandaanalysen utav BF3 (inte för att jag spelar det längre, men använder det som en referens).

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...
http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

Baserat på testet av processorer där de använder ett 7970 så bör jag klara mig med nuvarande processorn, men enligt BF3-analysen så kommer det flaska en hel del. Själklart så utgår jag ju även ifrån ett 5850 och inte ett kort som används i testet, vilket ytterliggare försvårar "uträkningen". Tankar och idéer uppskattas utav er!

Osäker på vart man ska placera tråden, vädjar till moderatorer att flytta den om placeringen anses opassande.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Din nuvarande right är en AM2+ socket, right?
En uppgradering till AM3+ kommer ge dig starkare processor, DD3 RAM och lite andra finesser.

Ett 5850 verkar vara snäppet svagare än ett GTX 560ti, vilket i sin tur borde kunna spela BF3 men inte på allt för höga inställningar? Jag vet inte då jag inte spelat spelet.

Överlag hade jag personligen valt uppgraderingspaketet då jag tycker det är roligare med moderkort och CPU än med GPU
Men vad som kommer ge dig mest prestanda får någon annan svara på, ha i åtanke att din processor och moderkort är ganska gamla dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Din nuvarande right är en AM2+ socket, right?
En uppgradering till AM3+ kommer ge dig starkare processor, DD3 RAM och lite andra finesser.

Ett 5850 verkar vara snäppet svagare än ett GTX 560ti, vilket i sin tur borde kunna spela BF3 men inte på allt för höga inställningar? Jag vet inte då jag inte spelat spelet.

Överlag hade jag personligen valt uppgraderingspaketet då jag tycker det är roligare med moderkort och CPU än med GPU
Men vad som kommer ge dig mest prestanda får någon annan svara på, ha i åtanke att din processor och moderkort är ganska gamla dock.

Jag är väl medveten om åldern på min CPU och moderkort. Men frågan är om det verkligen flaskar så pass mycket. BF3 har jag spelat utan problem på medium med, enligt mig, acceptabel FPS (lite åt det sämre hållet, men jag är inte så kräsen). DDR3 och andra "finesser" är inget jag direkt eftersträvar då båda CPU:erna är 125-wattare. Jag vill bara ha ut så mycket ren prestanda i spel som jag kan och jag vet att iaf ett av de här valen kan ge en del skillnad.

Ytterliggare alternativ är att försöka hitta en beg hexa-core för en nätt summa och även köpa grafikkortet. Jag vill inte lägga allt för mycket pengar på detta då jag inte spelar så pass mycket idag.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd

Gtx 660 kommer ge dig störst prestanda boost, men skulle själv valt uppgraderings paketet och spara ihop och köpa ny gpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

Gtx 660 kommer ge dig störst prestanda boost, men skulle själv valt uppgraderings paketet och spara ihop och köpa ny gpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får gärna motivera ditt svar. Du tror alltså inte att processorn kommer att flaska så pass mycket?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd

Ph2 x4 @ 3,6 ghz är tillräckligt för ett 660, men det andra paketet ger mer möjligheter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem

Har kommit fram till att nämnt uppgraderingspaket inte är värt mödan. Blir ett grafikkort och om inte nuvarande grejer håller måttet så slänger jag en kik på Swec-marknaden efter ett något kraftfullare paket istället.

Då är frågan, vilken version av kortet är tystast? Har kikat på Gigabyte och MSI. Vad tror ni?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd

MSI Power Edition elr Gigabyte windforce skulle det stå mellan för mig!

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

MSI Power Edition elr Gigabyte windforce skulle det stå mellan för mig!

Twin Frozr och Windforce alltså. Jo, det är vad jag är inne på. Har inget intresse av speciella funktioner, så tar det billigaste som finns inne. Men ett litet krav är att det ska vara så tyst som möjligt.

Jag funderar på: hur stora är fläktarna på de respektive korten? Har inte lyckats hitta någon konkret information om saken.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd

Gigabyte windforce är billigast och tystast, fläktstorleken tror jag är ~90 mm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem

Det fick bli ett MSI ändå, kylaren är så jäkla sexig, hehe.

Hoppas det kommer imorgon Jag rapporterar vidare hur det fungerar med min processor.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather