Hårdvara för att köra ett flertal spelserverar?

Permalänk
Medlem

Hårdvara för att köra ett flertal spelserverar?

Hejsan.

Jag planerar att bygga ihop en server och köra den hemifrån på en 100/100 lina (banhof fiber). Tänkte använda den till följande:

Hosta spelserverar. Främst för spel baserade på source-motorn (srcds). I första hand CS:GO, TF2 samt L4D2. Jag tänkte hosta ett par privata serverar att använda för klanspel och sedan fylla på med så många public serverar som hårdvaran tillåter.

Voice-server, 100 slots mumble och möjligtvis teamspeak server.

NAS för tre datorer, xbox 360 samt en boxee.

Enklare webserver (lite trafik).

FTP-server (endast jag som kommer att använda).

Så nu funderar jag på hur vass hårdvara man bör ha och vad som lämpar sig? Räcker det med en quad eller skulle det hjälpa att gå upp till 6 eller 8-kärnigt? Är hyper-threading viktigt i de här användningsområdena? Hur står sig AMD's 8-kärniga när det kommer till detta? Är det nödvändigt att köra ECC RAM samt hur mycket krävs? Finns det några fördelar med xeon/opteron? Funderar också på vad man ska ha för diskar att köra spelserverna på. Är det vettigt att köra SSD eller kommer de bli sönderskrivna direkt, samt skulle någon typ av RAID lösning påverka laddningstider nämnvärt?

Chassi, nätverkskort, nätaggregat, UPS samt lagringsdiskar+RAIDkort har jag redan hemma. Så det är främst moderkort, CPU, RAM samt SSD eller annan lösning att köra spelserverna på som jag är ute efter. Har inget direkt tak på budgeten men jag vill ju så klart inte spendera mer än vad jag behöver.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Detta är ett av de sammanhang som AMD's 8-kärniga står sig riktigt bra mot konkurrensen. Mycket server med många kärnor för lite pengar. Köp bra med minne eftersom det kostar noll och ingenting. Angående ECC så är det i mina ögon inte värt det för denna typ av server som är avsedd för spel och lek. Samma sak med Opteron och Xeon, det blir mer pengar spenderat än nödvändigt.

32 gig hederligt Corsair Vengeance, en FX-8120 och ett moderkort till det så är det du på banan med råge i prestanda för det du vill göra för några ynka tusenlappar.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!