Vilka Processor kylare av dessa tror ni kyler bäst ?

Permalänk

Vilka Processor kylare av dessa tror ni kyler bäst ?

Undrar vilka av dessa kylare som presterar bäst/sämst ?

1 - Be Quiet CPU Cooler Dark Rock PRO 2

2 - Corsair Hydro H60

3 - Corsair Hydro H80

4 - Corsair Hydro H100

5 - Noctua NH-C14

6 - Thermalright Silver Arrow SB-E

Vet någon med erfarenheter dessa ?

Permalänk
Medlem

Nu skiljer ju priset mellan dessa ganska kraftigt, men jag hade kört på en H100 om jag skulle få välja.

Har själv en Antec Kühler 620, 300kr fattigare och grymt nöjd, men den låter mycket. Ska handla ny fläkt till den idag.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Har en H100 som jag är nöjd med. Den låter ganska mycket den med så jag har bytt fläktar på den, det gjorde "susen". Skämt åsido är det mycket pengar att lägga om man vill köpa en H100 + nya fläktar så för den budgetmedvetne är det i slutändan inte det bästa valet. Personligen är jag i alla fall nöjd och saknar inte direkt de 3-400 kr extra jag spenderade på denna lösning. Tror att det är på väg nya kylare från corsair så kan vara värt att vänta lite och se vart priserna tar vägen på den gamla modellen.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

H100 kyler bäst i test, men låter då mest och är dyrast. Silver Arrow kyler nästan lika bra, är tystare än alla vätskekylarna om man inte byter deras medföljande och så är den billigare än H100.

Jag skulle tagit SA så länge du inte har platsproblem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

H100 kyler bäst i test, men låter då mest och är dyrast. Silver Arrow kyler nästan lika bra, är tystare än alla vätskekylarna om man inte byter deras medföljande och så är den billigare än H100.

Jag skulle tagit SA så länge du inte har platsproblem.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du den skulle passa i min burk ?

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av Corsair Hydro H80 är att den kyler bra. Dock har jag skickat tillbaka två stycken, det som störde mig var det irriterande ljudet som pumpen gav ifrån sig (som en gammal IDE hårddisk som snart ska ge upp). Ljudet från fläktarna är inte så farligt vid lägsta hastighet men vist finns det tystare fläktar om det är där skon klämmer. H100 har väl samma pump som H80? Ni som har H100 upplever inte ni att det ljudet pumpen ger ifrån sig är störande, eller så sitter ni turligt nog på en pump som är ljudlös?

Idag sitter en Noctua NH-D14 i min burk, men såg att du inte hade den som alternativ. Men skulle rekommendera den ifall du får plats med den i din burk. Om ljudnivån är viktig för dig. Lite "vindblåsljud" är i alla fall inget jag stör mig på.

Permalänk
Skrivet av alsus:

Min erfarenhet av Corsair Hydro H80 är att den kyler bra. Dock har jag skickat tillbaka två stycken, det som störde mig var det irriterande ljudet som pumpen gav ifrån sig (som en gammal IDE hårddisk som snart ska ge upp). Ljudet från fläktarna är inte så farligt vid lägsta hastighet men vist finns det tystare fläktar om det är där skon klämmer. H100 har väl samma pump som H80? Ni som har H100 upplever inte ni att det ljudet pumpen ger ifrån sig är störande, eller så sitter ni turligt nog på en pump som är ljudlös?

Idag sitter en Noctua NH-D14 i min burk, men såg att du inte hade den som alternativ. Men skulle rekommendera den ifall du får plats med den i din burk. Om ljudnivån är viktig för dig. Lite "vindblåsljud" är i alla fall inget jag stör mig på.

Jag är Übernöjd med min Noctua NH-D14...visst den är stor men väääldigt tyst:) Och otroligt lätt att montera...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Tror du den skulle passa i min burk ?

Googla och läs?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Tror du den skulle passa i min burk ?

Ja, från recension på Vortez.net:

"CPU cooler clearance is good. We can house most of the bigger coolers on the market including Noctua NH-D14 and Thermalright Silver Arrow which are 160mm in height. Installed inside the 650D we have the Noctua NH-U12P – this is 158mm in height."

Noctua NH-D14 är också en lika bra kylare kylmässigt, dock så är fläktarna på SA tystare, jag har jämfört dem sida vid sida. Dessutom är SAs fläktar PWM-styrda, så man slipper se till att moderkotet kan styra dem via spänning.

Mitt moderkort t.ex. kan bara styra chassifläkt-uttagen med spänning, medan CPUFAN 1&2 enbart funkar med PWM.

Själv har jag Phanteks som också saknar PWM i fläktarna, men man kunde få en gratis separat PWM-adapter (som följer med i nya paket) som jag bytt till nu.

Sambon fick offra två st chassi-fläktplatser för att styra de två olika fläktarna på NH-D14 via spänning.

Vi kör Sabertooth 990FX för AMD bägge två och henns bror hade också samma kort (eftersom jag hjälpt till att välja delar på alla tre datorerna, hehe) och hans Silver Arrow var som sagt tystast av de tre.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv

Jag har en Silver Arrow SB-E och på lägsta varvantalet ligger den på 30-35 grader idle och <50 grader i full load. Jag har den i mitt R3 chassi och jag har aldrig hört den över huvud taget. Jag har tyvärr inget att jämföra med men jag bara säga att jag är mycket nöjd.

Men sov ovanstående skriver så skall kanske H100 kyla något bättre men den skall även låta betydligt mer. Själv så prioriterar jag låg ljudnivå framför extremt låga temperaturer då jag livestreamar/arbetar med podcasting en hel del.

När det gäller överklockning så kan jag få upp den till 4,7GHz utan några problem utan att störas av något dån från fläktarna.

Själv så föredrar jag luftkylning framför vattenkylning om man endast ska kyla processorn. Själv så tycker jag att vattenkylning är mycket trevligt om man även hade tänkt att kyla grafikkorten och chipsetet med vatten. Det är iof min personliga åsikt.