Permalänk
Medlem

Överklocka en 8400 Triple Core ~2.1Ghz???

Hejsan allihopa!
Jag är ny här men jag var bara tvungen att göra ett inlogg för att kunna få hjälp med detta och kanske framtida problem

Nu är det så här att jag hade tänkt mig att överklocka min usla processor.
I BIOSen så står det att man överklocka, kommeri nte ihåg vad det heter men det går de vet jag

Så nu är min fråga till er. Om ni har någon som helst kunskap om överklockning till denna processoren... Den är dålig och gammal, JAG VET! Men ändå.

Bara så ni vet så kan jag lite om överklocking, har överklockat mitt grafikkort, men aldrig processern.

Uppskattar all hjälp jag kan få!

FIXAT
Permalänk

Vet du vad du har för moderkort? Är det en "märkes" pc är det nog tyvärr kört men med rätt moderkort finns det rätt goda möjligheter till överklockning samt att det i de flesta fallen går att låsa upp den 4de inaktiverade kärnan och göra en quad core av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Vet du vad du har för moderkort? Är det en "märkes" pc är det nog tyvärr kört men med rätt moderkort finns det rätt goda möjligheter till överklockning samt att det i de flesta fallen går att låsa upp den 4de inaktiverade kärnan och göra en quad core av dom.

Okej! Jag är inte på min data och jag kommer inte ihåg moderkorts modellen, men jag kan kolla om någon timme eller så. Färde kärnan har jag hittat något om att jag hae inaktivert core unlocker så jag klicka "Enable" men inget hände :/
Ajja, får kolla efter vad moderkortets model är, och de med 4de kärnan, jag kanske har misat de

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Vet du vad du har för moderkort? Är det en "märkes" pc är det nog tyvärr kört men med rätt moderkort finns det rätt goda möjligheter till överklockning samt att det i de flesta fallen går att låsa upp den 4de inaktiverade kärnan och göra en quad core av dom.

Jaghittade moderkorts namnet... Det är ett ASROCK N68C-S UCC Och det står att man med detta moderkort kan upplåsa fler kärnor. Och har något som kallas OC DNA så man kan dela sina OC profiler, alltså så kan man överklocka med denna?

Permalänk
Medlem

kika lite i manualen, de borde breskriva vad varje enskild inställning i bios gör.
har du den inte till hands så kan du säkert ladda ner den från moderkortstillverkarens hemsida.

behöver du info om hur saker och ting fungerar när det gäller överklockning så kan du kika i den klistrade tråden som finns i den här forumsdelen.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

kika lite i manualen, de borde breskriva vad varje enskild inställning i bios gör.
har du den inte till hands så kan du säkert ladda ner den från moderkortstillverkarens hemsida.

behöver du info om hur saker och ting fungerar när det gäller överklockning så kan du kika i den klistrade tråden som finns i den här forumsdelen.

Okej, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

kika lite i manualen, de borde breskriva vad varje enskild inställning i bios gör.
har du den inte till hands så kan du säkert ladda ner den från moderkortstillverkarens hemsida.

behöver du info om hur saker och ting fungerar när det gäller överklockning så kan du kika i den klistrade tråden som finns i den här forumsdelen.

Tyvär så stod det inget i dens manual eller processerns manual... :/

Permalänk
Medlem

Kör bara

Visa signatur

4.5 GHz Core i7 3820 CPU
Gigabyte X79-UD3 MOBO
2133MHz 16GB HyperX Savage RAM
NVidia GTX 670 GPU
188GB SSD + 2.25TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImHetsar:

Tyvär så stod det inget i dens manual eller processerns manual... :/

haah, försök inte med mig nu va? kika närmare på kapitel 3.3

ftp://europe.asrock.com/manual/N68C-S%20UCC.pdf

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

haah, försök inte med mig nu va? kika närmare på kapitel 3.3

ftp://europe.asrock.com/manual/N68C-S%20UCC.pdf

Jag hitta inget i manualen, men du! Jag hitta ett program på min ASRock skiva som heter ASRock OC Tuner och jag fick upp den till 2.4Ghz [Stabil] :)!!