Iphone 5 slår nytt försäljningsrekord – två miljoner förbokningar på ett dygn

Permalänk
Medlem

Allt är relativt. Oavsett man mäter 4S vs 5 eller 4 vs 5 anser jag att 5:an är en klar uppgradering mot båda i många aspekter, sen önskar ju vissa mer. Jag sitter själv med 4:an och för min del om man skall tro Geekbench så är 5:an 420% snabbare den har större skärm bättre antenner, bättre skärm, LTE i dagens läge skit samma men det finns m.m . Mitt abonnemang löper ju ut nu i Oktober och telefonen börjar bli gammal och sliten så det är ju ett solklart val, eftersom jag inte kan tänka mig android.
Jag anser att man inte kan begära för mycket på årlig basis i förändringar jag anser att det hänt mycket men det borde det också då den lämnar 4 och går över till precis som när det gick från 3 till 4 i betäckningen.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Även om jag sitter på en iPhone själv (och tycker att det fungerar rätt bra) så kan jag knappt bärga mig till den dagen då Apple äntligen släpper en flopp och faktiskt trillar ner på jorden igen. Jag vet att det sagts många gånger förut men jag blir verkligen förbluffad över hur detta företag kan vara en sådan överdriven framgångssaga. Jag menar givetvis inte att jag vill att de ska gå i konkurs.

De har släppt floppar, bara det att kunderna köper ändå.
jag slår vad om att kunder skulle förboka 6an nu även om de inte visste hur den såg ut eller hade i sig.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag tror du är ute och cyklar här gulgnu. Nörd har emellanåt t o m varit ett fashion-statement, men om vi håller oss till vad du tycks syfta på med ordet "nörd" är min erfarenhet snarare den motsatta: på forum där riktiga nördar, eller ofta mer korrekt geeks, strålar samman är hatet mindre än på sådana här ställen som Sweclockers som knappast är ett "nördtillhåll".

För det andra på vilket sätt skulle Steve Jobs inte platsa som nörd eller geek? Eller var syftet bara att spå på en stereotyp bild och istället rikta hatet mot en annan grupp, om än extremt svårdefinierad? Ett hat ska alltså förstås genom differentiering där sedan hat riktas mot en annan grupp.

Hur skulle steve jobs kunna platsa som geek? måste man inte ha kunskaper då?
snarare är han en reklampelare precis som alla andra PR människor

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det tror jag inte men Apple är duktiga på att behålla sina kunder så alla som köpte Iphone 4 för 2 år sedan med 24 månaders abb vill nu ha en ny. Sen finns det nog en hel del med 3GS fortfarande också som vill ha en ny. Tror det är ganska få 4S ägare som köper en ny men visst finns det nog en del som bara måste ha det senaste hela tiden. Annars hade vi inte haft allt gnäll om "Vafan den är ju samma som förra året". Ja det hinner inte ske så mycket utveckling på ett år så självklart är det inte så stor skillnad.

Man ser ju hur försäljningssajter dammas upp av den äldre generationen när det kommer en ny.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

De har släppt floppar, bara det att kunderna köper ändå.
jag slår vad om att kunder skulle förboka 6an nu även om de inte visste hur den såg ut eller hade i sig.

Om du syftar på att Iphone är en flopp, har du nog inte förstått vad flopp är, med tanke på hur många miljoner exemplar som sålts. Ja det finns nog en skara som skulle förboka innan dom ens sett eller läst om den men långt ifrån alla.

Skrivet av yroll:

Hur skulle steve jobs kunna platsa som geek? måste man inte ha kunskaper då?
snarare är han en reklampelare precis som alla andra PR människor

Geek-Nörd eller va man nu vill kalla det är väl lite hur man ser det han var ju insnöad på teknik och design och det är väl kanske kan klassas som nördigt.
Om nåt iaf så var han en av världens mest framgångsrika entrepenörer.

Skrivet av yroll:

Man ser ju hur försäljningssajter dammas upp av den äldre generationen när det kommer en ny.

?? Förstår inte alls det svaret .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Om du syftar på att Iphone är en flopp, har du nog inte förstått vad flopp är, med tanke på hur många miljoner exemplar som sålts. Ja det finns nog en skara som skulle förboka innan dom ens sett eller läst om den men långt ifrån alla.

Geek-Nörd eller va man nu vill kalla det är väl lite hur man ser det han var ju insnöad på teknik och design och det är väl kanske kan klassas som nördigt.
Om nåt iaf så var han en av världens mest framgångsrika entrepenörer.

?? Förstår inte alls det svaret .

Många säljer sin 4s för att köpa 5an.

EDIT: hur vet du att jobs var "insnöad" på teknik?

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Många säljer sin 4s för att köpa 5an.

Aha du menar så då fattar jag .
Jo det är väl så många är i dagens läge i våra högkonsumerande länder. Själv anser jag det helt galet att byta så frekvent. Men som sagt har man råd och inga bindningstider så. Finns ju folk som byter bil som en annan byter brallor.
Likaväl som dom som absolut måste ha senaste datorkomponenterna hela tiden , medan en annan hellre köper 1-2 modeller bakåt när det kommer till dator prylar.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Vet och vet men man får ju anta att om man pysslar med något med en sådan otrolig passion så är man sjukligt intresserad av nåt eller ? Sen kan man ju inte klandra han för att vara most bang for the buck eller prestanda freak.
Men äckligt driftig och passionerad för allt han tog sig för var han.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Vet och vet men man får ju anta att om man pysslar med något med en sådan otrolig passion så är man sjukligt intresserad av nåt eller ? Sen kan man ju inte klandra han för att vara most bang for the buck eller prestanda freak.
Men äckligt driftig och passionerad för allt han tog sig för var han.

Det jag menade på från början är att vad jag vet har jobs aldrig varit med och utvecklat en produkt(teknikmässigt), kanske med design osv de vet jag inte något om.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Själv ser jag fram emot att få min Nokia 100 i posten. Hade en iPhone 3GS, men den blev tokseg efter en iOS-uppdatering. Inte nöjd med min Galaxy SII heller, tokseg i menyerna och USB-kontakten verkar inte fungera längre. Dumb phone here I come!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Det jag menade på från början är att vad jag vet har jobs aldrig varit med och utvecklat en produkt(teknikmässigt), kanske med design osv de vet jag inte något om.

Tekniken cpu val osv pilla han nog inte med så mycket på senare tid (men i början av apples historia var han nog mer aktiv även där)men design var han ju om man förstått det väldigt intresserad av. Men vad man har läst och så var ju allt tvunget att vara perfekt i hans ögon, estetiskt typsnitt former m.m.. Kontrollfreak och manisk i många lägen,
och antingen hatade man honom som chef eller så dyrka man honom för hans drift och passion för att nå i sina ögon perfektion.
Jag hade aldrig orkat velat jobba under en sådan .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Den är 8.6mm längre. Volymen är totalt mindre än vad tidigare modell har.

Jag får ändå en känsla av att den kommer kännas klumpigare i fickan just pga den ökade längden.

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Trooper - Mobo: Asus MAXIMUS V FORMULA - CPU: Intel Core i7 3770K 4,6Ghz - Kylare: Phanteks PH-TC14PE - RAM: Corsair 16gb 1600Mhz - GPU: EVGA GeForce GTX 680 FTW 2048MB (SLI) - PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold - Lagrings enheter: Samsung 830 256GB & Seagate Barracuda 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av iGtfo:

Jag får ändå en känsla av att den kommer kännas klumpigare i fickan just pga den ökade längden.

Det tvivlar jag på att man märker i någon relevant grad. De som äger Galaxy Notes säger ju att de ofta glömmer att de har telefonen i fickan och jag har egen erfarenhet av att det inte märks när man har t ex en telefon med 4,8" skärm i fickan. Kan man hålla nere tjocklek och vikt någorlunda så har man en smidig telefon, fast vissa skulle nog behöva uppleva det innan de inser det.

Permalänk
Medlem

iFixit har gjort sin traditionella teardown

http://www.ifixit.com/Teardown/iPhone-5-Teardown/10525

Edit:
Aftonh*ran hade en liten skärmdump med priset från Telia idag

Edit2:
Kollar man Telia idag så ser man att priserna är från 5995kr till 7995kr utan abonnemang. Alltså inte några 10k+ som en del insisterade på tidigare i tråden.

Permalänk

Gammal teknik...

Tom "förra årets teknik" daskar alltså jesusmobilen Galaxy S3 rättså resolut i ändan. Med endast två kärnor som är dessutom är klockade kring 1GHz.

Jag är inte så förvånad men läs i tråden till artikeln för folk som blir lite.....defensiva.

http://www.anandtech.com/show/6324/the-iphone-5-performance-p...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Skrivet av m0rk:

iFixit har gjort sin traditionella teardown

http://youtu.be/nlUQfXwvQLc

http://www.ifixit.com/Teardown/iPhone-5-Teardown/10525

Edit:
Aftonh*ran hade en liten skärmdump med priset från Telia idag

Edit2:
Kollar man Telia idag så ser man att priserna är från 5995kr till 7995kr utan abonnemang. Alltså inte några 10k+ som en del insisterade på tidigare i tråden.

Det är ju inte så lätt att lära sig det här med iPhone priser. Det är ju bara sjätte gången de kostar ungefär lika mycket.

Men Galaxy S3 antar jag var sjukt mycket billigare än så vid släpp då eftersom alla här verkar ta 5995 som en personlig förolämpning?

Jag gissar på tretusen. Det är i alla fall vad jag tycker den är värd.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefan1981:

Skitsnack. Du kan byta precis allt in en iPhone. Jag personligen har bytt ut min docknings kontakt. Tog ca 15 min för mig att göra. Hade aldrig öppnat en telefon innan men lyckades enkelt med hjälp av lite youtube. Kostade mig 250 kr att byta i min ip 4
Sluta kom med massa falsk info om du inte vet vad du pratar om.

Eftersom du har bytt din iPhone kontakt så betyder det att alltså att allt går att byta, eller? Som jag skrev så har jag inga fakta/bevis på att mitt påstående är sant men jag anser att jag har visst belägg att det är så. Eftersom jag har varit med om att få telefonen utbytt för reparation av en viss komponent men inte för en annan. Jag måste väl ändå kunna dela med mig av mina egna erfarenheter. Men jag är inte speciellt påläst om deras policys och huruvida det går att byta vissa komponenter eller ej så jag kan mycket väl ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hogge124:

Eftersom du har bytt din iPhone kontakt så betyder det att alltså att allt går att byta, eller? Som jag skrev så har jag inga fakta/bevis på att mitt påstående är sant men jag anser att jag har visst belägg att det är så. Eftersom jag har varit med om att få telefonen utbytt för reparation av en viss komponent men inte för en annan. Jag måste väl ändå kunna dela med mig av mina egna erfarenheter. Men jag är inte speciellt påläst om deras policys och huruvida det går att byta vissa komponenter eller ej så jag kan mycket väl ha fel.

Har att göra med att Apple väljer byta ut hela enheten oftast.
Gå in på dx.com och sök på delar till iPhone. Man skulle nästan kunna bygga en hel iPhone med delar därifrån nästan!

Permalänk
Medlem

Iphone suger för att den har glas på skärmen istället för plast. Glas är väldigt ömtåligt, plast är mycket starkare material, den går inte lätt sönder. Jag har sett så många krossade iphones hos folk att jag ett tag började undra om det var något skal som man kan köpa till iphone som gör att det ser ut som att glaset är sönder. Glas på skärmen är troligtvis en av apple's bra idéer så att dom kan sälja lite fler iphones.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Iphone suger för att den har glas på skärmen istället för plast. Glas är väldigt ömtåligt, plast är mycket starkare material, den går inte lätt sönder. Jag har sett så många krossade iphones hos folk att jag ett tag började undra om det var något skal som man kan köpa till iphone som gör att det ser ut som att glaset är sönder. Glas på skärmen är troligtvis en av apple's bra idéer så att dom kan sälja lite fler iphones.

För din information så använder så gott som alla high-end smartphones glas och inte plast för sina skärmar. Närmare bestämt Cornings "Gorilla Glas" och det gäller även iPhones.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

För din information så använder så gott som alla high-end smartphones glas och inte plast för sina skärmar. Närmare bestämt Cornings "Gorilla Glas" och det gäller även iPhones.

Det är sant. Om man vill ha en mobil med tåligare skärm får man köpa någon för runt 1500. Gorillaglaset går så lätt sönder att de kunde lika gärna ha använt vanligt glas. Det är ungefär som diamant. Alla tror att den är väldigt hållbar, men diamanter går väldigt lätt sönder faktiskt. Det är bara att det inte blir repor lätt på diamant och gorilla glas.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

För din information så använder så gott som alla high-end smartphones glas och inte plast för sina skärmar. Närmare bestämt Cornings "Gorilla Glas" och det gäller även iPhones.

Men nån skillnad måste det vara för när man ser en mobil med krossat glas ute på stan så är det i över 95 fall av 100 en iphone. Och det gäller tonåringar, unga vuxna och vuxnas telefoner.

Permalänk
Medlem

I stort sett vad man än har kan det med rätt mängd otur gå sönder. Jag lyckades ha sönder en så kallad stöt och vattentålig samsung arbetstelefon när den föll ur knäfickan på mina jobbar byxor. Den träffa en liten bit singel/makadam sten, resultatet hela displayen sprack. Jag har tappat min nuvarade iphone rätt nere i min grus uppfart många gånger och kommit undan med lättare repor. Den har även gått ner i betonggolv och asfalt med endast skrapmärken. Så oavsett gorilla glas eller plast så kan det gå sönder. Dock är väl kanske vissa mindre troliga. Sen har ju konstruktionen i övrigt stor betydelse.
Är glaset upphöjt som på 4:an löper det ju en större risk vissa gånger medans plast telefoner med stor display yta som nästan når kanten inte heller är så smart.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Jag såg denna artikel länkad från aftonbladet idag:
Flera fel upptäckta i nya Iphone 5

Permalänk
Medlem

Läste den med och funderar med en gång vad han fick betalt för det. Men som sagt apple får mycket PR bra som dålig aftonbladet brukar ha en tendens att gå mot det sist nämnda.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Precis därför man aldrig ska vara första köpare.. Bättre att vänta tills jul så att alla kvalitetsproblem är lösta

Permalänk
Medlem

Så länge man har garanti så spelar det ju ingen roll. Kommer de fram till att det är fabrikationsfel etc så får ju förstaköparna även rätt de med, om det nu blir ett sånt ärende av det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av voleyro:

Experter

Mainstream

Inget med fanboy att göra, men min åsikgt, 70% av köparna köper efter märket/ mainstream. Vårt dagens samhälle

http://www.youtube.com/watch?v=rdIWKytq_q4

Kanske lite sent att svara Men tack för att du linka den här fan va bra den va!