Bra ersättare av CPU kylare till i5-3450 - Ej överklockad

Permalänk
Medlem

Bra ersättare av CPU kylare till i5-3450 - Ej överklockad

Hej!

Jag har tänkt byta ut stockkylaren på min nyköpta i5 och letar nu efter det mest prisvärda förslaget.

Eftersom jag inte tänkt överklocka känns stora kylare som Cooler Master Hyper 212 lite väl onödigt. Är mer ute efter en mindre och mer diskret kylare som helt enkelt är en bra ersättare från stock med lägre ljudnivå och bättre kylning.

Priset jag tänkt är runt 250kr. Förslag på bra ersättare till stockkylaren uppskattas!

Visa signatur

Dator: Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Fractal Design R3 | ASUS P8P67 Pro | GeForce GTX 670 | CORSAIR 8GB | Noctua NH-U12P | Corsair CX 600W | 1TB Samsung Spinpoint F3.

Permalänk

En tystare pwm styrd 120 mm fläkt på gamla heatsinken? Ghetto men gör sittjobb

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

En tystare pwm styrd 120 mm fläkt på gamla heatsinken? Ghetto men gör sittjobb

Jo det kan ju vara ett alternativ! Men tänkte att en ny kylare kostar inte mycket mer mot att byta ut fläkten på orginal så man kanske kan få ner värmen något mer också med en helt ny kylare.

Visa signatur

Dator: Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Fractal Design R3 | ASUS P8P67 Pro | GeForce GTX 670 | CORSAIR 8GB | Noctua NH-U12P | Corsair CX 600W | 1TB Samsung Spinpoint F3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garb0:

Hej!

Jag har tänkt byta ut stockkylaren på min nyköpta i5 och letar nu efter det mest prisvärda förslaget.

Eftersom jag inte tänkt överklocka känns stora kylare som Cooler Master Hyper 212 lite väl onödigt. Är mer ute efter en mindre och mer diskret kylare som helt enkelt är en bra ersättare från stock med lägre ljudnivå och bättre kylning.

Priset jag tänkt är runt 250kr. Förslag på bra ersättare till stockkylaren uppskattas!

Vill du främst ha ned ljudnivån, så är just Hyper 212 EVO bra för att den har 120mm-fläkt.
Ska du ha billigare, så blir det ofta 92mm som behöver snurra mer och då oftast låter mycket mer.

Lillebror TX3 är ok, men jag tyckte ändå att den lät för mycket och bytte ut standardfläkten mot två st Arctic Cooling F9 PWM, så där fick jag lägga den dryga hundralappen som jag hade kunnat få 212 EVO för istället och fått det tyst från början. Enda fördelen med TX3 t.ex. är att man använder befintlig montering (på AMD iaf), medan man på alla lite mer normalstora kylare får skruva fast dem i moderkortet med bakplåt oftast.

Ett alternativ kan iofs vara HTPC-kylare som Big Shuriken II. Jag har ettan, men även den har jag bytt fläkt på så att det sitter en normaltjock Scythe Slip Stream 800rpm som snurrar på max konstant i min sovrumsdator. Då tillkom ju 70-80kr för fläkten som drog upp priset lite. Där fick iofs inga andra kylare plats

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tack för förslagen. Jo Hyper 212 Evo verkar ju vara den mest prisvärda faktiskt.

Edit: Har tittat på den här Arctic Cooling Alpine 11 PLUS http://www.inet.se/produkt/5322049/arctic-cooling-alpine-11-p...
Verkar faktiskt var en helt ok ersättare av intels egen kylare om man tittar på priset och den faktiska storleksskillnaden . Vad tror ni. Är det ett bra köp?

Visa signatur

Dator: Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Fractal Design R3 | ASUS P8P67 Pro | GeForce GTX 670 | CORSAIR 8GB | Noctua NH-U12P | Corsair CX 600W | 1TB Samsung Spinpoint F3.