Toshiba släpper två nya hybridhårddiskar

Permalänk
Medlem

Synd att Toshiba tillverkar så lite diskar, man känner sig nästan benägen att stödköpa en för att de ska vara kvar på marknaden.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Omitron:

Fattar inte vitsen med hybriddiskar när man kan köpa en mindre ssd för sitt OS och sedan en vanlig disk för allt annat. Den kombon slår vilken hybriddisk som helst till lägre pris.

För att nästan alla laptops bara har plats för en enda hårddisk så där är det omöjligt att ha en liten SSD för system och en vanlig disk för annat.

Prestandan på hybriddiskar brukar landa någonstans mittemellan SSD och HDD. Anandtech har en utförligt test av de senaste Momentus XT som också bara har 8 GB flash.

Jag tittade för övrigt nyligen på att köra med en hybriddisk i ett mITX-bygge, för att spara pengar och plats så nog finns det potential i tekniken om folk bara kan tänka sig att tänka lite utanför sina gaminglådor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag ser faktiskt möjligheten att ha en som ren speldisk. Det borde göra att spelen jag spelar mest hamnar på den snabba delen, dock hade mer än 8GB vara bra t.ex. 32-64GB

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dahle86:

Jag ser faktiskt möjligheten att ha en som ren speldisk. Det borde göra att spelen jag spelar mest hamnar på den snabba delen, dock hade mer än 8GB vara bra t.ex. 32-64GB

Jag tycker att det är jäkligt bekvämt, inget fippel med symboliska länkar eller steam mover, allt fungerar automatiskt.
Man får i dag OCZ synapse 120GB cachelösning + en hårddisk på 2TB för under 2000kr.
Köper ni hellre en SSD på 2TB, för 2000kr? Lycka till att hitta en sådan disk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Precis, priset halveras ungefär varje år så om 3-4 år får man 1TB SSD för ca 1000:-

Men vi behöver även allt mer utrymme. Om 1-2 år så räcker det kanske inte längre med en 512gb SSd för att hussera dina spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Tycker hela grejen är skitdum. Gör bara större och billigare SSDer och släng HDDerna i soptunnan!

Riktigt fin analogi

Men du kan väl inte tro att det är så enkelt? Detta är ett bra komplement tills den dag då SSDer hamnar under HDD i pris.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Hybridhårdisk skulle kunna vara intressant i laptops, spelkonsoler och kanske mindre datorer där hyfsad prestanda till ett lågt pris är mer viktigt än bästa möjliga prestanda till så mycket pengar man har råd att lägga.
Men tycker som flera andra att 8GB SSD del är för lite. Skulle vilja se 30GB+ SSD del. Annars klarar man nog sig bra på 1TB lagring i de system en hybridhårddisk kan vara intressant.

Permalänk
Inaktiv

Snälla, låt detta floppa rejält så slipper vi allt vad hybrid heter ett bra tag framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon99339:

Snälla, låt detta floppa rejält så slipper vi allt vad hybrid heter ett bra tag framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du utveckla det där lite? Det finns ju massa applikationer där de passar väldigt bra. Varför skulle de då floppa? är du så trångsynt att bara för att inte du ser någon användning så finns det ingen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Men du kan väl inte tro att det är så enkelt? Detta är ett bra komplement tills den dag då SSDer hamnar under HDD i pris.

Jo men det är väl ganska enkelt. Istället för att beställa sin 1TB SSD idag så väntar man 5 år bara...

Permalänk
Medlem

I min laptop från Asus sitter en Momentus XT med 500 GB i 7200 varv och 4 GB flashminne. 4 GB låter väldigt lite, men prestandaskillnaden är markant mot en konventionell HDD. Windows startar mycket snabbare, liksom Word och Excel, samt mitt favoritspel. Grejen är ju att för ungefär samma pris får man bara 120 GB SSD, och det räcker absolut inte för mina behov. Hybriddiskar är en fantastisk lösning som jag hoppas dyker upp i fler datorer framöver.

Eftersom jag tycker att 4 GB gör stor skillnad kommer säkert även 8 GB ge ett fint prestandalyft, men det är väldigt synd att de väljer en HDD som snurrar så långsamt. Jag skulle möjligtvis kunna godta det om det fanns 32 GB flash, men som det är nu blir det lite klent.

Permalänk
Medlem

8GB låter otroligt lite, men tänker man till kanske det inte är så lite egentligen. Även om en fullinstallation utav windows tar runt 20GB (man kanske kan få ner det lite mer om man optimerar cache och sånt) så måste man tänka att det innefattar allt som någonsin kan tänkas behövas någon gång.

Själva filerna som läses in vid start av windows och som används frekvent är mycket mindre än så. En snabb koll i aktivitetshanteraren visar att datorn vid start använder ca 1GB ram vilket då är ungefär den mängd data som behövs läsas in vid start utav datorn.

Lagrar man då denna 1GB på ssd delen startar windows 100% ifrån ssd vilket går jättefort, samtidigt som man har 7 GB kvar till program som word (typ 0.5GB, kanske till och med lägre?) spotify (0.2GB?) chrome (0.1GB?) skype (0.1GB ) mm

Det finns med andra ord plats för bra mycket mer än vad man först kan tänkas tro, och det märks verkligen när man använder datorn.

Att dina .mkv 1080p filmer på 50GB inte får plats att lagras i ssd delen spelar liksom ingen roll, det finns inget behov utav att kunna komma åt dessa filer blixtsnabbt.

Permalänk
Medlem

Men är hybrider inte bra för NASar?
De har ju inte kunnat kliva från HDD än. Lite för lite utrymme i SSD helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Som jag sagt tidigare - det är surret/vibrationerna från den mekaniska man vill ha bort när man byter till SSD.

Smaksak det där...
Det var inte anledningen till att jag bytade till SSD. Var nog inte ens på min lista av fördelar

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla är så skeptiska då prestandan lägger sig mellan vanlig och ssd. Jag har precis installerat ytterligare en hårddisk i min laptop (2 olika OS) jag valde Seagate hybriden på 750Gb istället för en vanlig 750Gb hdd. Jag är nöjd med det inköpet. Däremot så kör jag naturligtvis OS på ssd i min stationära dator.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

8GB låter otroligt lite, men tänker man till kanske det inte är så lite egentligen. Även om en fullinstallation utav windows tar runt 20GB (man kanske kan få ner det lite mer om man optimerar cache och sånt) så måste man tänka att det innefattar allt som någonsin kan tänkas behövas någon gång.

Själva filerna som läses in vid start av windows och som används frekvent är mycket mindre än så. En snabb koll i aktivitetshanteraren visar att datorn vid start använder ca 1GB ram vilket då är ungefär den mängd data som behövs läsas in vid start utav datorn.

Lagrar man då denna 1GB på ssd delen startar windows 100% ifrån ssd vilket går jättefort, samtidigt som man har 7 GB kvar till program som word (typ 0.5GB, kanske till och med lägre?) spotify (0.2GB?) chrome (0.1GB?) skype (0.1GB ) mm

Det finns med andra ord plats för bra mycket mer än vad man först kan tänkas tro, och det märks verkligen när man använder datorn.

Att dina .mkv 1080p filmer på 50GB inte får plats att lagras i ssd delen spelar liksom ingen roll, det finns inget behov utav att kunna komma åt dessa filer blixtsnabbt.

Helt rätt. Och det är nog inte hela program som sätter sig på cachen heller. Utan den delen som tar längst tid att ladda eller den delen som laddas först i ett program så medan cachen laddar dessa så kan filerna av programmet som ej behöver prio laddas samtidigt via hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Men du kan väl inte tro att det är så enkelt? Detta är ett bra komplement tills den dag då SSDer hamnar under HDD i pris.

Det kanske kommer i lite specifika användningsområden, men överlag så tror jag inte hybridlagring kommer att ta fart.
Jag menar, behöver inte SSD delen ladda informationen från HDDn först? Det är ju trots allt en CACHE, inte permanent lagring.
Om det var permanent lagring istället för cache skulle jag kunna se användbarheten, men som det är nu verkar det som ett desperat försök att blåsa liv i en döende produkt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sears:

Det kanske kommer i lite specifika användningsområden, men överlag så tror jag inte hybridlagring kommer att ta fart.
Jag menar, behöver inte SSD delen ladda informationen från HDDn först? Det är ju trots allt en CACHE, inte permanent lagring.
Om det var permanent lagring istället för cache skulle jag kunna se användbarheten, men som det är nu verkar det som ett desperat försök att blåsa liv i en döende produkt.

Det är permanent, även om vissa delar som inte används ofta byts ut mot mer använda.
Cashen finns alltså kvar, även efter det att strömmen stängts av.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är permanent, även om vissa delar som inte används ofta byts ut mot mer använda.
Cashen finns alltså kvar, även efter det att strömmen stängts av.

Okej, då är det markant bättre, men den måste fortfarande ladda annan info från HDDn..
Windows kommer flyta på rätt snabbt, men andra program kan bli minst lika sega som med en HDD.

Det kan bli fippligt, och jag är tveksam över livslängd och säkerheten på diskarna.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sears:

Okej, då är det markant bättre, men den måste fortfarande ladda annan info från HDDn..
Windows kommer flyta på rätt snabbt, men andra program kan bli minst lika sega som med en HDD.

Det kan bli fippligt, och jag är tveksam över livslängd och säkerheten på diskarna.

Beror förstås på hur många och stora program man använder samtidigt, typiskt blir det så att om man startar ett nytt program, tar starten av det nya något längre tid.
Man skall också komma ihåg, att när när man startar ett program för första gången, läser detta ofta in många filer från windows, filer som förhoppningsvis redan ligger på cachen.
Vad jag förstår används extra tåliga minnen i disken.

Ett sämre alternativ till hybrid hårddisk, för en bärbar med SD-läsare, är att pluga in ett snabbt SD-kort i denna och aktivera readyboost.
Jag testar detta just nu och även om starttiderna inte alls når SSD eller hybridklass, har de förbättrats märkbart, ett 8GB snabbt Samsung-kort, kostar bara 89kr på Komplett, så dyrt blir det inte.
Notera också att Readyboost har förbättrats rejält i W7 jämfört med Vista och att det inte handlar om att ersätta ram utan om att snabba upp diskinläsning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Kan du utveckla det där lite? Det finns ju massa applikationer där de passar väldigt bra. Varför skulle de då floppa? är du så trångsynt att bara för att inte du ser någon användning så finns det ingen?

Jag tror på SSD i framtiden. Med en massa hybrider ute kommer pc-tillverkarna använda dessa istället för SSDer och hämma utvecklingen, som på plattskärmsfronten idag (tn-paneler).

Jag tror inte att dessa floppar, däremot hoppas jag på det. Känns otroligt snålt med 8GB cache.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon99339:

Jag tror på SSD i framtiden. Med en massa hybrider ute kommer pc-tillverkarna använda dessa istället för SSDer och hämma utvecklingen, som på plattskärmsfronten idag (tn-paneler).

Jag tror inte att dessa floppar, däremot hoppas jag på det. Känns otroligt snålt med 8GB cache.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast även med dagens prisutveckling, som eventuellt kommer stagnera lite, så är det många år innan SSD kan vara ett seriöst alternativ för till exempel laptopanvändare som behöver mer än 120 GB lagringsutrymme. Tro det eller ej men det är många. Så varför i hela världen har du något sorts personligt vendetta mot en produkt som ger hela lagringsutrymmet från en HDD och i grova drag halva prestandan från en SSD? Hur skulle det kunna hämma utvecklingen? Det är två olika saker. Om något driver det på utvecklingen eftersom det sprider fördelarna med NAND-flash till fler användare. Varför ska man bara få välja mellan stor långsam HDD och liten snabb SSD idag bara för att det kommer stora snabba SSD i framtiden? Ska vi helt sluta utveckla produkter som är bra idag bara för att det kommer bättre saker om 5 år? Med det resonemanget borde du ju verkligen hoppas på att Intels Haswell floppar eftersom Skylake kommer senare. Varför ska AMD ens bry sig om att släppa nya Trinity med Piledriver när de ska börja tillverka Steamroller sen?

Parallellen till plattskärmar är lite konstig. Det är TN överallt för att TN är billigt. Visst vore det trevligt med IPS eller VA eller till och med OLED men det är dyrt att tillverka. Folk prioriterar ofta billiga skärmar framför bra betraktningsvinklar, djup svärta och korrekta färger. Dessutom har ju TN lägre input lag gentemot andra typer så det är inte bara dåligt. Eller skulle det helt plötsligt bli billigare att tillverka stora OLED om bara TN försvann?

Om du orkar läsa ett test så ser du att 8 GB cache räcker långt. Mer cache hade självklart gett prestanda som låg närmare en SSD men det hade också ökat priset vilket till slut tar ut lite av poängen med produkten. Någonstans måste man hitta en balans mellan pris och prestanda eftersom folk utanför entusiastforum inte är villiga att slänga alla sina pengar på datorutrustning.
http://www.anandtech.com/show/5160/seagate-2nd-generation-mom...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Okej, då är det markant bättre, men den måste fortfarande ladda annan info från HDDn..
Windows kommer flyta på rätt snabbt, men andra program kan bli minst lika sega som med en HDD.

Det kan bli fippligt, och jag är tveksam över livslängd och säkerheten på diskarna.

Jo och man blir helt beroende på diskens firmware och detta är svårare att få till bra än att göra en bra SSD disk - hur många SSD har haft felfri firmware på sista tiden... ehhh... få...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Smaksak det där...
Det var inte anledningen till att jag bytade till SSD. Var nog inte ens på min lista av fördelar

Absolut.
Men när jag bytte ut min första HDD mot en SSD och slapp *bzzzzBZZZbzzzBZZZZ* samt *krKRkrKRkr* så var jag snabb med att byta ut de andra också. Nu har jag bara två mekaninska kvar. Men visst var det inte som så att jag bytte till SSD endast pga ljudet utan pga snabba laddningstider. Ljudnivån var en välkommen bonus.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Jo och man blir helt beroende på diskens firmware och detta är svårare att få till bra än att göra en bra SSD disk - hur många SSD har haft felfri firmware på sista tiden... ehhh... få...

Jo, precis. Tycker forfarande att det verkar som en knackig ide.
Om 1år har vi bra 256GB SSDer för under tusenlappen. Då tvivlar jag starkt på att hybrider kommer vara ett lika bra alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sears:

Jo, precis. Tycker forfarande att det verkar som en knackig ide.
Om 1år har vi bra 256GB SSDer för under tusenlappen. Då tvivlar jag starkt på att hybrider kommer vara ett lika bra alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

256 GB räcker inte som ensam disk om man faktiskt har lite filer också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

256 GB räcker inte som ensam disk om man faktiskt har lite filer också.

Men för såna som inte är nördar räcker det

Nördarna kan bara helt enkelt skaffa en lagrings disk på 2TB vid sidan om deras "billiga" SSD så ska det nog inte vara några problem.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sears:

Men för såna som inte är nördar räcker det

Nördarna kan bara helt enkelt skaffa en lagrings disk på 2TB vid sidan om deras "billiga" SSD så ska det nog inte vara några problem.

Nej det räcker inte ens för såna som inte är nördar eftersom alla i dag har en digitalkamera som de tycker om att ta mängder av bilder med. Dessa bilder tar rätt mycket plats efter ett år eller två. Sen ska det ju in musik och film. Då räcker inte 256 GB långt. Själv tycker jag 256 är i snålaste laget för en systemdisk så nog finns det en marknad i ett antal år framöver.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Själv tycker jag 256 är i snålaste laget för en systemdisk så nog finns det en marknad i ett antal år framöver.

Jo men då lär ju även 512GB SSDer ligga på under 2000.
Medans hybriderna ligger på kanske 1TB+16GB cache för halva priset.
Om ett eller två år till så kommer samma fördubblig att ske.
När det finns 512GB SSDer under tusenlappen och 1TB under 2000kr så tror jag hybridlagring kommer få problem att konkurera, och detta kommer ske om 2-3år. Av detta drar jag slutsatsen att hybridlagring kommer att bli onödigt snabbt och kommer nog aldrig att slå igenom ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sears:

Jo men då lär ju även 512GB SSDer ligga på under 2000.
Medans hybriderna ligger på kanske 1TB+16GB cache för halva priset.
Om ett eller två år till så kommer samma fördubblig att ske.
När det finns 512GB SSDer under tusenlappen och 1TB under 2000kr så tror jag hybridlagring kommer få problem att konkurera, och detta kommer ske om 2-3år. Av detta drar jag slutsatsen att hybridlagring kommer att bli onödigt snabbt och kommer nog aldrig att slå igenom ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gissar på en 3.5" hybridlösning på 2TB med 32GB för runt 2000kr kanske redan i år.
Kanske 5år innan SSDn når dit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |