Liten server till företag.

Permalänk
Avstängd

Liten server till företag.

Hejsan, ska hjälpa min pappa med hans nya företag.
Han har 2 någorlunda datorer och en bärbar med tillbehör men han ska ha ett "showroom" men en lite större skärm, behöver hjälp med att få ihop allt med en server eller något liknande.

Den ena datorn och den bärbara är till för jobb saker osv och den andra är till hans showroom.
om man skulle fixa detta för 10-15k skulle det vara bra, så om det finns bra servrar för mindre pengar man man ju uppgradera dom andra sakerna (för det bör det göras, tycker jag ).

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Så han behöver en dator till ett "showroom". Vad är ett showroom? Ska det vara en skärm som står och loopar en presentation eller vad innebär det?

Permalänk
Avstängd

Japp precis, att den står och visar lite bilder och kan visa lite saker för kunder!

Permalänk
Skrivet av 91raan31:

Japp precis, att den står och visar lite bilder och kan visa lite saker för kunder!

Då behövs det nog inte så avancerade grejer..

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av 91raan31:

Japp precis, att den står och visar lite bilder och kan visa lite saker för kunder!

Vilken dator som helst med HDMI/DVI-port eller motsvarande och en passande skärm i stor storlek kommer fungera för det.
Vi snackar vilken hårdvara som helst modernare än 10 år, för att klara av ett bildspel och en webbläsare.

Sen skriver du inte vad 'visa lite saker' innebär och vi vet inte vad företaget gör, så det kan ju innebära mer krävande saker.

Permalänk
Medlem

Klarar att visa film och surfa. https://www.inet.se/produkt/1970232/aspire-x1430
En 27" skärm till det så man kan visa på lite större avstånd. Upplösningen är ganska oväsentlig. https://www.inet.se/produkt/2203192/benq-tft-27-g2750-kampanj
Valfri ultrabook med ssd https://www.inet.se/kampanj/intel-ultrabook/

När du pratar server, vad är det som ska lagras och ska några andra tjänster köras? Är det mindre dokument och bilder hade jag hellre satsat på en molntjänst där han kommer åt filerna var han än är och slipper tänka på backup och redundans.

Permalänk
Avstängd

Tack för hjälpen.
Jag vet faktiskt inte riktigt vad det är han ska lagra men kan tänka mig dokument av olika slag :/
men har också tänkt på någon cloud funktion, får höra med han!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 91raan31:

Tack för hjälpen.
Jag vet faktiskt inte riktigt vad det är han ska lagra men kan tänka mig dokument av olika slag :/
men har också tänkt på någon cloud funktion, får höra med han!

Titta då på NAS från Synologys. Billiga jämfört med en server och enklare att hanteras. Kan kompletteras med off-site backup om så önskas och har cliud-funktion bland mycket annat.

För showrom kanske en sådan här kan vara intressant: ZOTAC ZBOX.
Vi har en sådan som visar statusbilder för alla våra siter. Vill man förhindra att någon kan ta sig in så kan man lägga på en kiosk-programvara (om man inte vet hur man låser ner sitt system själv) som KioWare.- Har ej testat just denna själv, utan det var bara det första jag hittade. Finns säkert gratisalternativ också (om detta nu inte är det)

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Titta då på NAS från Synologys. Billiga jämfört med en server och enklare att hanteras. Kan kompletteras med off-site backup om så önskas och har cliud-funktion bland mycket annat.

För showrom kanske en sådan här kan vara intressant: ZOTAC ZBOX.
Vi har en sådan som visar statusbilder för alla våra siter. Vill man förhindra att någon kan ta sig in så kan man lägga på en kiosk-programvara (om man inte vet hur man låser ner sitt system själv) som KioWare.- Har ej testat just denna själv, utan det var bara det första jag hittade. Finns säkert gratisalternativ också (om detta nu inte är det)

Tror det hade varit intressant med en lite större server som kan både hålla en websida plus att kunna kör 2-3 stora hårdiska i raid 1. Document tar inte någon större plats. Det viktiga är att han har det säkert. (Min far kör en server där han hela tiden synca sina document mot servern)

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Om säkerheten är viktig skulle jag ju inte köra web och filserver på samma burk...

Såvida han inte har specifika behov skulle jag hyra in mig på ett webhotell istället. Billigt och bra. För websidan alltså.

Sen en NAS från Synology för att lagra filerna.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Borde inte typ en rasberry pi fastsatt bakom skärmen duga för att visa presentationer och sedan en nas eller liknande utöver det om man vill ha lite fillagring etc

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Tror det hade varit intressant med en lite större server som kan både hålla en websida plus att kunna kör 2-3 stora hårdiska i raid 1. Document tar inte någon större plats. Det viktiga är att han har det säkert. (Min far kör en server där han hela tiden synca sina document mot servern)

Och allt du räknar upp kan Synology erbjuda så vad vill du ha sagt egentligen?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Och allt du räknar upp kan Synology erbjuda så vad vill du ha sagt egentligen?

Kan dem köra en seriös hemsida? Visste då inte det!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Köp nån av hps mindre server burkar, går länge och har bättre kvalitet änn en "expert" dator.

Synology är fina grejor, men det viktigaste är att ha speglade diskar i server (hårddiskar går sönder), och eller en molntjänst att synka mot,
finns många, google, skydrive mm.

PS. synology är inte super enkla men dom funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Kan dem köra en seriös hemsida? Visste då inte det!

"Dem"? Så svårt är det väl ändå inte att gå in på tillverkarens hemsida innan man uttalar sig, eller hur? Dagens NAS från bl.a. Synology och Qnap är helt fantastiska, om man bortser från bottenskrapet som WD eller Seagate, och erbjuder i princip mer en server än ren lagringsenhet (så länge man inte väljer att köra iSCSI).
Om du inte redan har gjort det så kika in på http://www.synology.com/index.php?lang=default och testa gärna Live Demo.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

ska det vara server som i dess sanna benämning så kika på HP proliant 350, alternativt microserver

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se