Video: MSI gör grafikkort externa med Thunderbolt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrAdde:

Det här inlägget är så långt att jag knapp orkar svara.

Men du har missförstått mig, min mening var att vill man spela med high-end kort går det inte med denna !
Sedan att alla inte behöver det är självklart, du behöver inte idiot-förklara mig som om jag inte vet vad jag själv skriver.
Dessutom har väl de flesta en stationär dator i vilket fall med en skärm ?
Då kan man ju lägga 2500 på ett graffe till den datorn.

Och visst är man en fattig student kanske man inte har råd med det, men vilken fattig student har råd med en ultrabook ?

Det behöver inte handla om att ha råd, det kan handla om plats. En skärm och en sådan docka tar ju mycket mindre plats än en stationär dator och en laptop. Det är ju dessutom fortfarande billigare än ultrabook OCH speldator. Du lägger ju några tusen på grafikkortet och slipper lägga 1000 kr processor, 500 kr RAM, 1000 kr moderkort, 500 kr chassi, 500 kr nätagg utöver 1500-2000 kr för grafikkortet. Det är ju många som vill kunna spela lite men som prioriterar bärbarhet när vi väljer laptop. Nu kan man ju får både hygglig spelmaskin och liten och smidig laptop.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Det är rätt många i den här tråden som inte förstått att man ska koppla en extern skärm till den här enheten för att kunna använda den.

Det stämmer att just i denna demonstration används extern skärm. Men det är tekniskt möjligt via PCIe att skicka tillbaka en framebuffer till det primära grafikkortet som är anslutet till den interna bildskärmen. Intel stödjer just detta på andra plattformar (stationär dator med Intel Z68-chipset och vissa bärbara med dubbla grafikkort) så det är något som borde komma framöver.

Länk till forum där det finns en hel del info ang gör-det-självlösningar...
http://forum.notebookreview.com/gaming-software-graphics-card...

Permalänk

Åh vad bra! Längtar efter tester så man får se om det blir något konstigt på grund av latenser i överföringen. Lär väl nästa laptop bli att man köper en med i7 processor och inget grafikkort. Kan man köra integrerade då mn bara surfar och ser på film. Sen koppla i externa då man ska spela på allvar.

Riktig extern PCIe vore underbart dock.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Inaktiv

Årets CES mässa är en besvikelse. Har aldrig sett så lite nyheter.

Permalänk
Medlem

Off Topic!

har redaktionen semester nu?
har inte sett några nya skrivelser sen 13 januari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Hmm det var därför min dotter fick betala så mycket som 2995:- för en 42" lcd..

Nej det är för att det är en budget-tv. (om det inte var 50% på nellandagsrea)

Ungefär som Skoda, dom har 4 hjul, dörrar å motor. Det är en bil men fan inget man mår bra utav att sitta i längre än 10 min.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ltd74:

Off Topic!

har redaktionen semester nu?
har inte sett några nya skrivelser sen 13 januari.

Dem är påväg hem från Las Vegas^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Nej det är för att det är en budget-tv. (om det inte var 50% på nellandagsrea)

Ungefär som Skoda, dom har 4 hjul, dörrar å motor. Det är en bil men fan inget man mår bra utav att sitta i längre än 10 min.

En som inte hängt med i bilutvecklingen de senaste 5 åren ser jag. Titta in i en Skoda Superb Combi... hellre den än en trång Audi A6 för dubbla pengarna (samma motor och utrustning, både Skoda och Audi är Volkswagen och nyttjar samma komponenter).

On-topic: Mycket missförstånd och gnäll i tråden. Det finns en stor grupp människor som behöver en laptop i skolan/på jobbet och vill då såklart ha en så lätt och bärbar som möjligt, t.ex. en ultrabook. En del av dessa personer vill kanske spela lite spel på kvällen men kan inte göra detta på sin laptop p.g.a. integrerad grafik. Utav dessa är det säkert en hel del som inte har råd med en stationär bara för spel/inte vill ha en ful stationär stående i sitt minimalistiska hem/inte har plats med en stationär. Det är DESSA som utgör målgruppen för den här produkten.

För tillfället är jag inte så mycket ute på språng med jobbet men om det ändras igen så skulle jag kunna tänka mig en sådan här lösning. Jag sitter t.ex. och spelar Skyrim alldeles utmärkt med mitt gamla 4850.'

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av eXale:

Macbooks är välkända för att ha stora problem redan nu på just den sista punkten...

Hur ter sig detta problem menar du?
Har haft en hel del med MacBook:ar att göra under de senaste åren och att värmeproblem skulle vara ett stort problem generell är inget jag känner igen.
Jag har även kört en del spel på dessa datorer och visst blir de varma och fläktar på men förutom det?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Hoppas det börjar dyka upp Thunderbolt laptops snart då... Förutom Apple's som redan har TB. Sen undrar jag om laptopens redan inbyggda grafikkort tex ett 6770M skulle kunna sammarbeta, CF liknande, med det externa grafikkortet... Så inte det inbyggda är helt "till spillo" och ligger i idle.

Permalänk

Det ser ju riktigt häftigt ut det där och smart är det också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag har även kört en del spel på dessa datorer och visst blir de varma och fläktar på men förutom det?

För att hålla oss till punkten:
Macbook Pros har redan höga temperaturer, vilket gör att det inte går att montera mer kraftfulla komponenter utan att som resultat temperaturen på systemet skulle gå åvanför tolerans. Andra OEM system brukar ha något högre marginaler. I alla laptops handlar det dock inte om många watt man har att leka med.

Det är därför som förra generationens Macbooks till exempel använde sig av Arrandale baserade i7 processorer (som ibland kallas för falska i7'or), och inte Clarksfield - då dessa hadde en 10W mindre termisk effekt. Mycket lättare att kyla.

Permalänk
Medlem

ja tror på detta !

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Skrivet av eXale:

För att hålla oss till punkten:
Macbook Pros har redan höga temperaturer, vilket gör att det inte går att montera mer kraftfulla komponenter utan att som resultat temperaturen på systemet skulle gå åvanför tolerans. Andra OEM system brukar ha något högre marginaler. I alla laptops handlar det dock inte om många watt man har att leka med.

Nä, men att det skulle vara generella problem med värmen i MacBooks är det jag ifrågasätter. Som du säger är det ju ett problem i alla laptops (och även stationära för den delen). Tablets klarar sig bra tycker jag (läs Ipad vilken jag har mest erfarenhet av). Man kan köra förvånansvärt ”tunga” saker utan att de blir allt för varma. Inga fläktar som brassar på heller.

Skrivet av eXale:

Det är därför som förra generationens Macbooks till exempel använde sig av Arrandale baserade i7 processorer (som ibland kallas för falska i7'or), och inte Clarksfield - då dessa hadde en 10W mindre termisk effekt. Mycket lättare att kyla.

Jajust det. Den i7:an som bara hade två kärnor (med två virtuella).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Nä, men att det skulle vara generella problem med värmen i MacBooks är det jag ifrågasätter

Det är ett 'vanligt problem' på så sätt att Macbooks ofta inte går att ha i knät lika trivialt som liknande system från andra. Och som sagt, den ökade temperaturen resulterar i komponenter som havererar oftare, specield på HDD sidan.

Skrivet av star-affinity:

Man kan köra förvånansvärt ”tunga” saker utan att de blir allt för varma. I

Har inte sett någonting 'tungt' all köras på en Tablet, någonsin.

Skrivet av star-affinity:

Jajust det. Den i7:an som bara hade två kärnor (med två virtuella).

Emot 4+4.

Permalänk
Medlem

Detta tror jag stenhårt på kommer att vara framtiden för datorer.

Ultrabook/Tablet-hybrider med externa bildskärmar och central grafikprocessering och lagring i hemmet.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Skrivet av eXale:

Det är ett 'vanligt problem' på så sätt att Macbooks ofta inte går att ha i knät lika trivialt som liknande system från andra. Och som sagt, den ökade temperaturen resulterar i komponenter som havererar oftare, specield på HDD sidan.

Har haft att göra med hundratals MacBook Pro-datorer under de åren jag jobbat på mitt nuvarande jobb. Känner inte igen det du säger. Framförallt har det blivit bättre med värmen sen Apple gick över till ”unibody”-designen. Sen sitter inte folk och lirar Starcraft 2 med datorn i knät, det kan hända att det är behagligare (mindre varmt) med den dator från en annan tillverkare.

Blir lite nyfiken på vad du baserar din slutsats att komponenter och hårdiskar haverera oftare på Apples bärbara?
Är det ett antagande (gissning), eller något du har undersökt närmare?
Som sagt har jag viss insikt i verkligheten med tanke på att jag jobbar med dessa maskiner hela dagarna. Vi har även ungefär lika många användare av bärbara från Dell, så dem kan jag ju jämföra med och att de skulle hålla bättre är inget som märkts av under de 5+ år jag jobbat här.

Skrivet av eXale:

Har inte sett någonting 'tungt' all köras på en Tablet, någonsin.

Tänker på videor och spel som antagligen skulle få en laptop att fläkta på rätt rejält

Skrivet av eXale:

Emot 4+4.

Mmm.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Vidock gör redan liknande system men inte med anslutning via thunderbolt. De hart sagt att de håller på att utveckla en som är anpassad för thunderbolt. Vidocks lösningar är däremot inte lika billiga som MSI:s plus att man inte får med något grafikkort. Denna nyhet är betydande för laptop gaming!! Hoppas det kommer liknande produkter från andra tillverkare snart.

Permalänk

7850 i den. Nu. Tack

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen detta kommer på bred front snart.

Blir nog att köpa sig en smidig laptop med så påkostad processor som möjligt och så strömsnålt grafikkort som möjligt.

Var ligger begränsningarna nu? Egentligen borde det ju inte vara några problem med ström/kylning. Är det i thunderbolt det ligger fortfarande?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Funnits länge till expressport och flera som kört det innan MSI= old news.

Undrar dock varför den bara kr i 4x? knappast bandbrist på 20gbps

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Någon som sett något nytt på den här fronten? Fick en mbp av skolan och ska samtidigt köpa mig en gaming-pc. Nu när jag såg det här skulle jag faktiskt kunna tänka mig att köpa ett externt grafikkort för 3? tusen och köra bootcamp istället för att köpa en ny dator för 8-9 tusen. Är det värt vänta på att det släpps eller ska man köpa en riktig gaming-pc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mister.P:

Någon som sett något nytt på den här fronten? Fick en mbp av skolan och ska samtidigt köpa mig en gaming-pc. Nu när jag såg det här skulle jag faktiskt kunna tänka mig att köpa ett externt grafikkort för 3? tusen och köra bootcamp istället för att köpa en ny dator för 8-9 tusen. Är det värt vänta på att det släpps eller ska man köpa en riktig gaming-pc?

Börjar kännas minst sagt riktigt daterat med stationära datorer, skulle helt klart vänta på eGPU, alternativt köpa en PCI-Express till Thunderbolt adapter ( http://www.hwtools.net/adapter/TH05.html ) + random nätagg och GPU så får du en riktigt billig eGPU nu direkt.

Efter att ha gått tillbaka till Mac (Pro Retina) börjar man fatta hur jäkla old det egentligen är att sitta på ett 30kg tungt stationärt vattenkylt åbäke till PC bara för att få de där extra framsen, känns en aning mer logiskt att ha en bra bärbar bas och sen en extern GPU som man kan byta ut när det behövs, det är ju knappast så att prollen eller något annan komponent i MbP kommer bottla..

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naicro:

Börjar kännas minst sagt riktigt daterat med stationära datorer, skulle helt klart vänta på eGPU, alternativt köpa en PCI-Express till Thunderbolt adapter ( http://www.hwtools.net/adapter/TH05.html ) + random nätagg och GPU så får du en riktigt billig eGPU nu direkt.

Efter att ha gått tillbaka till Mac (Pro Retina) börjar man fatta hur jäkla old det egentligen är att sitta på ett 30kg tungt stationärt vattenkylt åbäke till PC bara för att få de där extra framsen, känns en aning mer logiskt att ha en bra bärbar bas och sen en extern GPU som man kan byta ut när det behövs, det är ju knappast så att prollen eller något annan komponent i MbP kommer bottla..

Tack för länken, dock så gick det bara att köra grafikkorten på pci x2. vilka grafikkort kan man köra på den hastigheten utan att förlora massor grafikkraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mister.P:

Tack för länken, dock så gick det bara att köra grafikkorten på pci x2. vilka grafikkort kan man köra på den hastigheten utan att förlora massor grafikkraft?

Aj fan, såg inte det.. Ingen aning om hur pass det påverkar men det lär bli bra mycket slöare. Återkommer om jag hittar mer info

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Skrivet av Mister.P:

Tack för länken, dock så gick det bara att köra grafikkorten på pci x2. vilka grafikkort kan man köra på den hastigheten utan att förlora massor grafikkraft?

Go'kväller! Har inte stenkoll på något sätt men har varit sugen på att beställa TH05:an ett tag nu och har därför försökt hitta lite info;

"Finally if we take one further step to PCIe 3 x2 (2GB/sec), we see performance continue to drop on a game-by-game basis. Crysis, Metro, Civilization V, and Battlefield 3 still hold rather steady, having lost less than 5% of their performance versus PCIe 3 x16, but DiRT 3 continues to fall, while Total War: Shogun and Portal 2 begin to buckle. At these speeds DiRT3 is only 72% of its original performance, while Shogun and Portal 2 are at 81% and 92% respectively.

Ultimately what is clear is that 8GB/sec of bandwidth, either in the form of PCIe 2 x16 or PCIe 3 x8, will be necessary to completely fe5ed the 7970. 16GB/sec (PCIe 3 x16) appears to be overkill for a single card at this time, and 4GB/sec or 2GB/sec will bottleneck the 7970 depending on the game. The good news is that even at 2GB/sec the bottlenecking is rather limited, and based on our selection of benchmarks it looks like a handful of games will be bottlenecked."

Ovanstående är ett utdrag ur ett test huruvida HD 7970 presterar med olika bandbredd (http://www.anandtech.com/show/5458/the-radeon-hd-7970-reprise...). Av den texten att döma verkar det varierar ganska stort mellan olika spel, men att man (i fallet 7970) förlorar mellan 5% och 30% prestanda av att gå ner till 2GB/s. Är väl mer ett exempel på hur det kan se ut men det ger kanske iaf en fingervisning.

" ...an x2 system where the performance hit narrows to around 75 percent of the graphic card's full performance."

Kommer från en äldre artikel/guide där man provar ExpressCard-varianten av samma lösning som TH05 (http://www.techradar.com/news/computing-components/graphics-c...)

Hur som helst skulle det vara skoj att snickra ihop någon liknande lösning med TH05 som deras nya ExpressCard-variant (http://www.hwtools.net/Adapter/PE4H%20V3.2.html) , kanske kommer en sådan med Thunderbolt med tiden också, känns ju logiskt.

Avslutningsvis finns det även hopp om en mer "färdig" lösning i och med detta relativt färska och läsvärda bloginlägg (filmklipp): http://blog.laptopmag.com/thunderbolt-graphics-technology-tur...

Visa signatur

Case: Corsair 750D | CPU: Intel i7 5930K | CPU cooler: Corsair H105i | MB: Asus X99-E WS
RAM: Crucial 4x8GB 2133 MHz | GPU: Asus GTX 980 Strix 4GB | OS drive: 4x120GB Intel 520 RAID 0
Storage: 800GB Intel 910 PCI-e SSD | PSU: Corsair HX1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeithRenzi:

Go'kväller! Har inte stenkoll på något sätt men har varit sugen på att beställa TH05:an ett tag nu och har därför försökt hitta lite info;

"Finally if we take one further step to PCIe 3 x2 (2GB/sec), we see performance continue to drop on a game-by-game basis. Crysis, Metro, Civilization V, and Battlefield 3 still hold rather steady, having lost less than 5% of their performance versus PCIe 3 x16, but DiRT 3 continues to fall, while Total War: Shogun and Portal 2 begin to buckle. At these speeds DiRT3 is only 72% of its original performance, while Shogun and Portal 2 are at 81% and 92% respectively.

Ultimately what is clear is that 8GB/sec of bandwidth, either in the form of PCIe 2 x16 or PCIe 3 x8, will be necessary to completely fe5ed the 7970. 16GB/sec (PCIe 3 x16) appears to be overkill for a single card at this time, and 4GB/sec or 2GB/sec will bottleneck the 7970 depending on the game. The good news is that even at 2GB/sec the bottlenecking is rather limited, and based on our selection of benchmarks it looks like a handful of games will be bottlenecked."

Ovanstående är ett utdrag ur ett test huruvida HD 7970 presterar med olika bandbredd (http://www.anandtech.com/show/5458/the-radeon-hd-7970-reprise...). Av den texten att döma verkar det varierar ganska stort mellan olika spel, men att man (i fallet 7970) förlorar mellan 5% och 30% prestanda av att gå ner till 2GB/s. Är väl mer ett exempel på hur det kan se ut men det ger kanske iaf en fingervisning.

" ...an x2 system where the performance hit narrows to around 75 percent of the graphic card's full performance."

Kommer från en äldre artikel/guide där man provar ExpressCard-varianten av samma lösning som TH05 (http://www.techradar.com/news/computing-components/graphics-c...)

Hur som helst skulle det vara skoj att snickra ihop någon liknande lösning med TH05 som deras nya ExpressCard-variant (http://www.hwtools.net/Adapter/PE4H%20V3.2.html) , kanske kommer en sådan med Thunderbolt med tiden också, känns ju logiskt.

Avslutningsvis finns det även hopp om en mer "färdig" lösning i och med detta relativt färska och läsvärda bloginlägg (filmklipp): http://blog.laptopmag.com/thunderbolt-graphics-technology-tur...

Då va det ju inte så illa som jag trodde, kanske skulle pröva på detta någon gång när man har pengar! Synd bara att det är en bristvara då man studerar :/ Tack för infon, uppskattas starkt