Norska FXI inleder leveranserna av Cotton Candy – "dator på en sticka"

Permalänk
Medlem

Kommer inte köpa en med det där priset iaf, sänk det så kommer det bli mer aktuellt

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Android i all ära men kan man köra Arch Linux på dem?
Hur är det med accelererade grafikrivare för Linux?
Där har väl raspberry pi fortfarande problem.
Vill ju inte köpa något som man tvingas köra Android på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ena sidan är en HDMI-kontakt. Ska du prompt ha DVI finns det billiga adaptrar. Eftersom det är en hane så är tanken att du ska kunna trycka in hela datorn direkt i skärmen och slippa sladd helt.

okej, coolt, märkte inte att det fanns en HDMI.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk

FÖR DYRT! Dessa typer av datorer fins redan! runt 300:-

Cotton Candy är då inte de första exemplaren av dessa typer av datorer. Finns ju redan För en billigare peng dessutom.

här har ni:
http://dx.com/p/android-4-0-mini-pc-google-tv-player-w-wifi-allwinner-a10-cortex-a8-tf-hdmi-white-4gb-137012?item=9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av benji.berg:

Cotton Candy är då inte de första exemplaren av dessa typer av datorer. Finns ju redan För en billigare peng dessutom.

här har ni:
http://dx.com/p/android-4-0-mini-pc-google-tv-player-w-wifi-allwinner-a10-cortex-a8-tf-hdmi-white-4gb-137012?item=9

Ytterligare en som jämför Exynos 4210 med Allwinner A10, Exynos 4210 enormt mycket bättre prestanda än Allwinner A10.

Permalänk
Medlem

Fan vilket överpris..
MK802 har nästan exakt samma funktioner, bara en svagare CPU(1*1GHz mot 2*1,2GHz), men den kostar även en fjärdedel av vad Cotton Candy kostar, i.e: 50$ istället för 200$.

https://www.miniand.com/products/MK802%20Android%20Mini%20PC

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Android burkar är officiellt stödda av XBMC till skillnad från Raspberry Pi så jag kan tänka mig att den här manicken kan fungera utmärkt som en liten HTPC.

Permalänk
Medlem

Nice, helt klart. Det ända negativa är priset, tok för dyr!

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Mäter linjalen på bilden hur mycket den förlänger din e-penis?

Permalänk
Medlem

För dyrt? Varför? Kom inte hit och jämför denna med de billigare som även har mycket sämre prestanda.
Du får vad du betalar för, MK802 är det problem med kylningen hos många, och den klarar max 720p tydligen.
1300 spänn är ingenting idag och du kan ju spela spel, kolla på HD videor osv på din TV.
Ska du ha en "vanlig" dator som klarar det skulle den kosta ~2500.
Tycker dom borde komma med sånna här i affärer som Siba osv. Perfekt för alla som bara surfar, bra till barn med eftersom det är Android kan du ladda hem spel enkelt och gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

För dyrt? Varför? Kom inte hit och jämför denna med de billigare som även har mycket sämre prestanda.
Du får vad du betalar för, MK802 är det problem med kylningen hos många, och den klarar max 720p tydligen.
1300 spänn är ingenting idag och du kan ju spela spel, kolla på HD videor osv på din TV.
Ska du ha en "vanlig" dator som klarar det skulle den kosta ~2500.
Tycker dom borde komma med sånna här i affärer som Siba osv. Perfekt för alla som bara surfar, bra till barn med eftersom det är Android kan du ladda hem spel enkelt och gratis.

den ÄR för dyr!

Köpte min UG802 med SAMMA prestanda för 450 kr inkl frakt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikstorm:

Kommer Windows 8 fungera i framtiden undrar man ju bara... då kan det bli riktigt intressant!

EDIT: Dock en smula dyrt i jämförelse med Raspberry Pi och Cubieboard.

Presterar förmodligen bättre än en raspberry pi om man gämför pappers-prestanda.

Skrivet av Tigerhamster:

Jag hade mycket väl kunnat tänka mig en dylik produkt.
Däremot hade jag nog ifrågasatt användningsområdet. "Kul grej"? Sure. Nyttoprodukt? Njaeaeae. Även om det vore en leksak hade jag velat att den skulle ha ett syfte.

Om det kommer ett bra stöd för Ubuntu blir det köp snarast. Anser inte att Android gör sig bra på normal skärm utan touch. Kommer det med ubuntu så blir det att slänga ut faderns överflödiga dator och tvinga på honom denna.

Skrivet av Pontraz:

Om det hade funnits stöd för Ethernet så hade jag nog varit intresserad, men att streama film över trådlöst har aldrig funkat bra för mig tidigare så det känns sådär att spendera 1300kr och inte kunna vara säker på att den presterar som förväntat.

Här hemma streamar vi och kör allt trådlöst utan problem (bortsett från en dator som har en fu**ed upp dongel). Beror nog rätt mycket på vad du har för trådlös utrustning. Så om du känner för att spendera massa extra pengar på router med så fungerar det nog bra för dig

Skrivet av borz:

den ÄR för dyr!

Köpte min UG802 med SAMMA prestanda för 450 kr inkl frakt!

Då är det bara utbudet kvar att gämföra med. Ser väll inte så bra ut nu kanske men med en enkel-installerad linux-dist för desktop så blir den värd pengarna. Så bara att hoppas att det kommer. Och att man inte gör en kernel och sedan skiter i uppdateringar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nån har koll på UG802 och vet om man kan installera t ex Chrome och kika på SvtPlay genom den?

Edit: Eller kanske helt enkelt SvtPlay-appen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

den ÄR för dyr!

Köpte min UG802 med SAMMA prestanda för 450 kr inkl frakt!

ooo vart köpte du den!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Nån har koll på UG802 och vet om man kan installera t ex Chrome och kika på SvtPlay genom den?

Edit: Eller kanske helt enkelt SvtPlay-appen?

Ja och Ja.

Verkar dock vara något ostabillt. Väntar ivrigt på custom rom!

Skrivet av Waowt:

ooo vart köpte du den!?

Priset har tom gått ner lite
http://www.gadgetgreats.com/ug802-android-4-0-mini-pc-tv-dong...

Finns en annan version som har lite bättre WiFi men någon krona dyrare.
http://www.gadgetgreats.com/ibex-ug802-elite-ics-mini-pc-hdmi...

Permalänk
Medlem

Tack, borz, bra info.

Permalänk
Medlem

Intressant men som många redan skrivit så blir det problem med HD. Så fort man börjar streama bluray 1080p i h264 o dyl så måste hårdvaruaccelerationen funka perfekt.
Eftersom det är tänkt för hdmi så vill man förstås ta ljudet i bitstream samma väg, vilket en sån här sticka inte klarar heller. HW avkodning i linux öht är horribel för majoriteten av grafikkort, massor av kort, speciellt ATI, som fungerar fint i windows stöds inte alls och generellt måste man använda proprietary drivers därtill vilket också är urusla, sällan uppdaterade, funkar aldrig klockrent med den dist som just du valt att köra, har en massa störiga dependencies på gamla versioner av bibliotek och annat skräp för att hålla nybörjare borta.

Jag har fått för mig att intels integrerade grafik har bäst stöd, men det är inget jag testat själv.

och detta krävs alltså för den mest grundläggande funktionalitet, begränsningen med att bara ha wlan kan man väl köpa i just detta fall, men sen ska man ha 24hz, 48hz osv välsynkad uppspelning o dyl och vipps så var det inte så kul längre.

Duger säkert för att spela youtubefilmer på sin tv med, och det var väl det enda den var till för också. Man kan väl inte klaga, men det är inget för mig i alla fall.

Permalänk

Det känns mer spännande med lösningar som bygger på att återanvända "gamla" smartphones som server/HTPC t.ex http://lifehacker.com/5936339/servers-ultimate-turns-your-old-android-phone-into-a-tiny-multipurpose-server

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Ja och Ja.

Verkar dock vara något ostabillt. Väntar ivrigt på custom rom!

Priset har tom gått ner lite
http://www.gadgetgreats.com/ug802-android-4-0-mini-pc-tv-dong...

Finns en annan version som har lite bättre WiFi men någon krona dyrare.
http://www.gadgetgreats.com/ibex-ug802-elite-ics-mini-pc-hdmi...

Den med bättre WiFi är ju billigare (verkar vara kampanj just nu)
59,99$

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Den med bättre WiFi är ju billigare (verkar vara kampanj just nu)
59,99$

Hoho, 413 kr inkl frakt
Den andra är dessutom högre klockad (1.6 vs 1.2 ghz).
Slog till på ytterligare en...

Permalänk
Medlem

Dyr som många sagt, finns med snabbare prollar tiill billigare pris, bara beställa direkt från asien där dom tiillverkas. Varför gå omvägar via Norge, knappast som att dom tillverkas där iaf. Kikade på att beställa en direkt från asien, och kan säga att det finns bra utbut flertalet varianter och betydligt bättre priser än i europa. Frakten är oftast gratis eller någon dollar eftersom datorerna är så små och lätta.

Iden är bra, med marknadsföring kan man göra mycket.

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Hoho, 413 kr inkl frakt
Den andra är dessutom högre klockad (1.6 vs 1.2 ghz).
Slog till på ytterligare en...

Funkar det bra med Linux på de där eller är man låst till Android?
För mig känns Raspberry Pi mer lockande trots sämre prestanda.
Det finns en community bakom vilket ger bättre support för Linux.
Då blir den mer användbar liksom...

Men är det standardprylar som funkar "out of the box" med exempelvis debian ARM så känns det intressant. Men inte om man tvingas göra allt hackande själv.

Permalänk

Cotton candy, känns inte så attraktiv, priset är är mkt högre an konkurrensen, namnet är mkt fånigt, och vem gillar rosa ??

Hur som helst jag tänkte köpa en mediaspelare till min Plasma tv, vilken är bäst ug802(ug802+) eller RK3066 ???

Vad jag främst undrar är hur det klarar av riktigt tunga blurays, min galaxy note klarar inte av för tung birate..typ 15 gb stora filer...

Men om man ska tro dessa benchmarks på ug802 så ska det ju inte vara några problem, syftar mest på sd kort läshastigheten...hurvida cpun/gpun räcker vid tung bitrate vid typ 50 gb stora filer vet jag ej...vad tro no går det att räkna ut...Jag vet min galaxy note har en flaskhals tror det är minnesbussen ? då den inte klarar av blurays över 15gb..