Permalänk
Medlem

Vattenkylning - behöver hjälp/åsikt.

Ja, dags att pröva vattenkylning ? Har suttit och tänkt på det en stund nu och har äntligen bestämt mig att pröva det.

Tänker gå rakt på sak, behöver lite hjälp med att välja komponenter och möjligtvis hjälp med lite annat. Först är det väl lika att skriva vad som kommer sitta i den och vad den kommer sitta i ? Vill ha systemet så tyst och billigt som möjligt.

Datorkomponenter.
Chassi: Lian li V2120B
Moderkort: P8Z68-V PRO/GEN3
Minne: Corsair Vengeance 16GB, alltså inte LP.
CPU: I7 2600k
GPU: Asus GTX 580 DirectCU II eller möjligtvis två HD6950 referenskort(med bios switch).
Nätagg: NZXT Hale90 850W
Lagring: En hårddisk och en SSD.

Vattenkylnings komponenter, som jag tänkte mig dock behövs det säkert förfinnas.
Radiator: EK-CoolStream RAD XT 360 med Enermax T.B Silence x3 ?
CPU block: XSPC RayStorm
GPU block: EK antagligen ? Beror på vad det blir för GPU.
Pump: Swiftech MCP350, sägs vara tyst ? Antagligen köper jag till "Alphacool DDC SilentBox".
Reservoar: Phobya Balancer 250 nickel black
Anslutningar: Har jag inte bestämt, vad tycker ni ?
Slang: Samma som ovan.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Du kan ju helt enkelt köpa ett färdigt system, som tex Corsair H100?

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuffing:

Du kan ju helt enkelt köpa ett färdigt system, som tex Corsair H100?

Dom är inte direkt tysta, och känner att det kan bli lite svårt att kyla både GPU och CPU med den

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuffing:

Du kan ju helt enkelt köpa ett färdigt system, som tex Corsair H100?

Har haft 3 måndagsexemplar av H100, blev lite trött på det. Och om du har läst topicen står det ju att jag vill pröva det...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Ja, dags att pröva vattenkylning ? Har suttit och tänkt på det en stund nu och har äntligen bestämt mig att pröva det.

Tänker gå rakt på sak, behöver lite hjälp med att välja komponenter och möjligtvis hjälp med lite annat. Först är det väl lika att skriva vad som kommer sitta i den och vad den kommer sitta i ? Vill ha systemet så tyst och billigt som möjligt.

Datorkomponenter.
Chassi: Lian li V2120B
Moderkort: P8Z68-V PRO/GEN3
Minne: Corsair Vengeance 16GB, alltså inte LP.
CPU: I7 2600k
GPU: Asus GTX 580 DirectCU II eller möjligtvis två HD6970 referenskort.
Nätagg: NZXT Hale90 850W
Lagring: En hårddisk och en SSD.

Vattenkylnings komponenter, som jag tänkte mig dock behövs det säkert förfinnas.
Radiator: EK-CoolStream RAD XT 360 med Enermax T.B Silence x3 ?
CPU block: XSPC RayStorm
GPU block: EK antagligen ? Beror på vad det blir för GPU.
Pump: Swiftech MCP350, sägs vara tyst ? Antagligen köper jag till "Alphacool DDC SilentBox".
Reservoar: Phobya Balancer 250 nickel black
Anslutningar: Har jag inte bestämt, vad tycker ni ?
Slang: Samma som ovan.

Har lite dålig koll på chassit du har och hur det ser ut med radiator platser, men med tanke på vilken pump du valt pga ljudnivå (kanon pump, men köp till en top till den, skillnaden är enorm!) så tror jag du skulle kolla på mer radiatoryta för att faktiskt dra nytta av din tysta fina pump. Framförallt om du ska kyla dubbla kort kommer det inte bli tyst och svalt med enbart en 360 rad.

När det kommer till fittings anser jag att det är dumsnålt att inte lägga de extra kronorna det kostar att få kompression fittings istället för de vanliga! Vilka du bör ta beror på vilken slangdiameter du väljer att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Har lite dålig koll på chassit du har och hur det ser ut med radiator platser, men med tanke på vilken pump du valt pga ljudnivå (kanon pump, men köp till en top till den, skillnaden är enorm!) så tror jag du skulle kolla på mer radiatoryta för att faktiskt dra nytta av din tysta fina pump. Framförallt om du ska kyla dubbla kort kommer det inte bli tyst och svalt med enbart en 360 rad.

När det kommer till fittings anser jag att det är dumsnålt att inte lägga de extra kronorna det kostar att få kompression fittings istället för de vanliga! Vilka du bör ta beror på vilken slangdiameter du väljer att använda.

Inet har ganska bra bilder på den, länk.

Uhm, får gärna göra några förslag angående slang och anslutningar. Kanske vars man ska köpa och vilka tillverkare ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Inet har ganska bra bilder på den, länk.

Uhm, får gärna göra några förslag angående slang och anslutningar. Kanske vars man ska köpa och vilka tillverkare ?

Ser tufft ut att få in mer än en 360 rad i taket och eventuellt en 120mm där bak, kanske går att moda in en 240 där fram också?

En suverän butik när du letar grejer till vattenkylning är Coolingstuff, dessutom är Arthur riktigt trevlig och hjälpsam om man undrar något!
Här är deras utbud av kompression fittings.
http://www.coolingstuff.se/c/43/kompression-nipplar/a1/1

När det gäller slang har jag tyvärr inte så bra koll, tror jag har denna: http://www.coolingstuff.se/p/205/masterkleer-10-13-uv-black och det är ingen slang jag rekommenderar i alla fall, har inte testat någon annan men måste finnas bättre

Permalänk

Primochill 10/16 eller 13/19 är att rekommendera eftersom den är trevlig och verkar ha minst problem. När det kommer till nipplar skiljer det inte så mycket mellan de olika tillverkarna, kolla bara yttermått så det inte stökar med plats eftersom dom skiljer en del mellan olika modeller. Däremot rekommenderar jag helhjärtat compression fittings

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Ser tufft ut att få in mer än en 360 rad i taket och eventuellt en 120mm där bak, kanske går att moda in en 240 där fram också?

En suverän butik när du letar grejer till vattenkylning är Coolingstuff, dessutom är Arthur riktigt trevlig och hjälpsam om man undrar något!
Här är deras utbud av kompression fittings.
http://www.coolingstuff.se/c/43/kompression-nipplar/a1/1

När det gäller slang har jag tyvärr inte så bra koll, tror jag har denna: http://www.coolingstuff.se/p/205/masterkleer-10-13-uv-black och det är ingen slang jag rekommenderar i alla fall, har inte testat någon annan men måste finnas bättre

Jo, blir nog att beställa en hel del från Coolingstuff.

Skrivet av Inveramsay:

Primochill 10/16 eller 13/19 är att rekommendera eftersom den är trevlig och verkar ha minst problem. När det kommer till nipplar skiljer det inte så mycket mellan de olika tillverkarna, kolla bara yttermått så det inte stökar med plats eftersom dom skiljer en del mellan olika modeller. Däremot rekommenderar jag helhjärtat compression fittings

Blir nog kompression nipplar, och tackar för rekommendationerna.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Jo, blir nog att beställa en hel del från Coolingstuff.

Blir nog kompression nipplar, och tackar för rekommendationerna.

Bra val.
Har beställt från Artur ett flertal gånger utan några problem och den övriga hjälpen man får från affären via mail är i mitt tycke mycket god och unik i sitt slag.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jaja, är ganska säker på vad det blir nu. Tack för alla hjälp och blir antagligen ett galleri om jag får tag i en systemkamera. Dock börjar jag inte med allt förrän slutet av oktober eftersom vissa grejer tar några veckor att få tag på. Måste också sleeva, nog för att det blir att bara sleeva förlängare, fläktar och I/O panelen.

Dock är det en till fråga som ni kanske vet lite mer än mig om, har hört att det finns radiatorer gjord för låg rpm fläktar ? Någon som kan förslå en 360mm radiator och möjligtvis en 240mm ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Dock är det en till fråga som ni kanske vet lite mer än mig om, har hört att det finns radiatorer gjord för låg rpm fläktar ? Någon som kan förslå en 360mm radiator och möjligtvis en 240mm ?

Thermochill TA/PA serierna, XSPC RX och Coolgate CG är bland de bästa för lågvarviga fläktar. Det ska helst vara en tjock rad med glest mellan flänsarna dock finns det vissa undantag men om du skaffar en av de tre kommer du få bra prestanda.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Jaja, är ganska säker på vad det blir nu. Tack för alla hjälp och blir antagligen ett galleri om jag får tag i en systemkamera. Dock börjar jag inte med allt förrän slutet av oktober eftersom vissa grejer tar några veckor att få tag på. Måste också sleeva, nog för att det blir att bara sleeva förlängare, fläktar och I/O panelen.

Dock är det en till fråga som ni kanske vet lite mer än mig om, har hört att det finns radiatorer gjord för låg rpm fläktar ? Någon som kan förslå en 360mm radiator och möjligtvis en 240mm ?

Både EK XT och EK XTX är anpassade för långsamtgående fläktar samtidigt som de är lite tjockare och erbjuder bättre prestanda än tunnare varianter om man nu får plats med en tjock radiator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Thermochill TA/PA serierna, XSPC RX och Coolgate CG är bland de bästa för lågvarviga fläktar. Det ska helst vara en tjock rad med glest mellan flänsarna dock finns det vissa undantag men om du skaffar en av de tre kommer du få bra prestanda.

Inte exakt dom billigaste, så vet inte om det är värt det. Kollade http://martinsliquidlab.org och säger att "Alphacool NexXxoS XT45 360 Radiator" är ganska bra för lågvarviga fläktar ?

Någon som har erfarenhet av Alphacools radiatorer ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

"Well 16 radiators done and as usual with most watercooling, the differences between radiators is also very small. When only 6 watts separates the top 11 radiators at 600RPM, testing error alone does become a problem." -Martinliquidlab

På det stora 360 radiator testet dvs. Så vilken du väljer är nog mer en smaksak. Se till att du dämpar pumpvibrationerna väl och väljer bra fläktar med högt flöde och låg ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bungo:

"Well 16 radiators done and as usual with most watercooling, the differences between radiators is also very small. When only 6 watts separates the top 11 radiators at 600RPM, testing error alone does become a problem." -Martinliquidlab

På det stora 360 radiator testet dvs. Så vilken du väljer är nog mer en smaksak. Se till att du dämpar pumpvibrationerna väl och väljer bra fläktar med högt flöde och låg ljudnivå.

Det låter ju trevligt, tänker då gå med EK eller Alphacool eftersom dom passar bra in i min budget.

Står vilka fläktar jag ska använda i topicen och tänker antagligen köpa till en "Alphacool DDC SilentBox" för pumpen vilket jag sen kommer montera på en ljuddämpnings matta. Har sökt lite angående fläktarna och enligt vad jag läst är dom tyst och flyttar okay med luft. Dock är det alltid fint om någon med erfarenhet kan ge mig en åsikt. Tycker dom är ganska snygga, dock lite orolig om man kan stänga av ledsen...

Enermax T.B Silence

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Det låter ju trevligt, tänker då gå med EK eller Alphacool eftersom dom passar bra in i min budget.

Står vilka fläktar jag ska använda i topicen och tänker antagligen köpa till en "Alphacool DDC SilentBox" för pumpen vilket jag sen kommer montera på en ljuddämpnings matta. Har sökt lite angående fläktarna och enligt vad jag läst är dom tyst och flyttar okay med luft. Dock är det alltid fint om någon med erfarenhet kan ge mig en åsikt. Tycker dom är ganska snygga, dock lite orolig om man kan stänga av ledsen...

Enermax T.B Silence

http://gzhls.at/p/535732.jpg

Är det LED's på TB Silence?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Är det LED's på TB Silence?

Tror det, men kanske inte. Har inte fläktarna ännu så kan inte säga...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Tror det, men kanske inte. Har inte fläktarna ännu så kan inte säga...

Jag kollade på lite YT filmer om dem och de verkar inte ha några LED's
kollat på dessa fläktarna tidigare, men enligt lite kommentarer flyttade de dåligt med luft... fast det får man väl förvänta sig när det gäller i princip ljudlösa fläktar

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Jag kollade på lite YT filmer om dem och de verkar inte ha några LED's
kollat på dessa fläktarna tidigare, men enligt lite kommentarer flyttade de dåligt med luft... fast det får man väl förvänta sig när det gäller i princip ljudlösa fläktar

Tror det kommer räcka, kommer också bara köra på ett grafikkort för nuet eftersom ett av HD6950 var defekt. Har inte öppnat den eller nåt, så tror jag kan ta det på garantin...dock kommer det antagligen ta lite tid.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Ser tufft ut att få in mer än en 360 rad i taket och eventuellt en 120mm där bak, kanske går att moda in en 240 där fram också?

En suverän butik när du letar grejer till vattenkylning är Coolingstuff, dessutom är Arthur riktigt trevlig och hjälpsam om man undrar något!
Här är deras utbud av kompression fittings.
http://www.coolingstuff.se/c/43/kompression-nipplar/a1/1

När det gäller slang har jag tyvärr inte så bra koll, tror jag har denna: http://www.coolingstuff.se/p/205/masterkleer-10-13-uv-black och det är ingen slang jag rekommenderar i alla fall, har inte testat någon annan men måste finnas bättre

Inga som helst problem att få in en 240 där fram, bara att lossa på 3 stycken tumskruvar så drar man ut hela hårddiskburen och volia så har du hur mycket utrymme som hellst. Kan till o med sätta dit dubbla 280 rads om man vill ( om det nu blir bättre utav det ? ) Dessutom så är det 140 o inte 120 fläkar i fronten så blir ju faktiskt en 280 rad.

Permalänk
Medlem

Behöver lite mer hjälp! Behöver ett sätt att få fast en cylinder reservoar på en MCP35X, alltså en liten hane till hane G1/4 eller ?

http://www.coolingstuff.se/p/434/swiftech-mcp35x-12v (Helst med en Alphacool DDC SilentBox)
Ska fast direkt på denna:
http://www.coolingstuff.se/p/373/phobya-balancer-250-nickel-b...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Behöver lite mer hjälp! Behöver ett sätt att få fast en cylinder reservoar på en MCP35X, alltså en liten hane till hane G1/4 eller ?

http://www.coolingstuff.se/p/434/swiftech-mcp35x-12v (Helst med en Alphacool DDC SilentBox)
Ska fast direkt på denna:
http://www.coolingstuff.se/p/373/phobya-balancer-250-nickel-b...

En sån sitter mellan min pump och radiatorn
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p11424_XSPC-G1...

edit: sätt ihop paketet på aquatuning och se vad det kostar. För mig blev det iaf ganska mycket billigare, pga att euron är så billig Den kostade 8,2 när jag köpte, jämfört med 8,6 nu, men lite billigare än från sverige borde det vara iaf Frakten kostar bara 5 euro, och du får allt hemkört till dörren

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

En sån sitter mellan min pump och radiatorn
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p11424_XSPC-G1...

edit: sätt ihop paketet på aquatuning och se vad det kostar. För mig blev det iaf ganska mycket billigare, pga att euron är så billig Den kostade 8,2 när jag köpte, jämfört med 8,6 nu, men lite billigare än från sverige borde det vara iaf Frakten kostar bara 5 euro, och du får allt hemkört till dörren

Jo, har kollat båda. Men pump och reservoar kommer köpas från Coolingstuff. Radiator, fläktar, slang, CPU- och GPU block kommer köpas från aquatuning. Anslutningar har jag ännu ingen aning.

Glömde, tack som fan just det jag letade.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Kör 10/16, om jag har rätt så är inte G1/4 större ändå.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av XzaR:

Kör 10/16, om jag har rätt så är inte G1/4 större ändå.

Nej, gängorna är lika stora oavsett diabetern på slangen. Har också hört att 10/16 är bäst. Kör det själv, och jag är nöjd Det är snyggt med lite tjockare slangar

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Nej, gängorna är lika stora oavsett diabetern på slangen. Har också hört att 10/16 är bäst. Kör det själv, och jag är nöjd Det är snyggt med lite tjockare slangar

Tänkte köra 13/19, men kanske 10/16 är ett bättre val ? Har ingen aning, och vad jag hört är skillnaden noll i prestanda. Enda är väl hur snyggt det ser ut och att dom är mer/mindre sannolik att böja sig ?

Mysko, hittar inga 13/19 eller 10/16 anslutningar på aquatuning ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Tänkte köra 13/19, men kanske 10/16 är ett bättre val ? Har ingen aning, och vad jag hört är skillnaden noll i prestanda. Enda är väl hur snyggt det ser ut och att dom är mer/mindre sannolik att böja sig ?

Mysko, hittar inga 13/19 eller 10/16 anslutningar på aquatuning ?

Jo, så är det kanske. Kör på det du tycker är snyggast

Oj, konstigt. Aja, här är några jag tycker är snygga i alla fall De finns i massa olika färger osv, bara att söka. Annars kan du söka på vilka som helst andra också, tex "bitspowder 19 13" eller något liknande. De finns där, även om det är något fel med kategorierna
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p13268_Monsoon...
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p13246_Monsoon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jo, så är det kanske. Kör på det du tycker är snyggast

Oj, konstigt. Aja, här är några jag tycker är snygga i alla fall De finns i massa olika färger osv, bara att söka. Annars kan du söka på vilka som helst andra också, tex "bitspowder 19 13" eller något liknande. De finns där, även om det är något fel med kategorierna
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p13268_Monsoon...
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p13246_Monsoon...

Tackar för förslagen, tror det blir dom. Gillade dom rejält, nu är det bara chrome eller svart. Aha, får se vad det blir för färgtema.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Tackar för förslagen, tror det blir dom. Gillade dom rejält, nu är det bara chrome eller svart. Aha, får se vad det blir för färgtema.

Missa intre att det finns paket med 6st, så blir det lite billigare

Skickades från m.sweclockers.com