AMD Catalyst 12.9 Beta ger växlingsbar grafik till bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

AMD Catalyst 12.9 Beta ger växlingsbar grafik till bärbara datorer

Det blir nya drivrutiner till Radeon-ägare när AMD publicerar nya Catalyst 12.9 Beta. Huvudnyheten är AMD:s motsvarighet till Nvidia Optimus, känd som Enduro.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

På tiden!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Känns som vi får ccc uppdateringar varje vecka...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jättekul att Enduro kommit!

Jag skulle vilja se en jämförelse mellan Optimus och Enduro eller bara en recension av Enduro. Inte nu när funktionen är purfärsk, men framåt våren har det säkert kommit en och annan optimering vilken jämnar ut spelplanen lite. Optimus har ju ändå funnits ett tag...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

vilka dra nytta av det här? Det är väl inte bara mjukvara som styr vilken grafik som används? Är det inte så att i exempelvis min bärbara som har diskret grafikkort. Vet inte om den har inbyggd grafik också som inte används, men om den hade det, så behövs det väl att DEN är inpluggad osv? Räcker väl inte med att "aktivera"med denna uppdateringen.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Jag har en Acer aspire v3 med 7670+7660g, väljer man på ATI:s hemsida "notebook/7000series" så kommer inte 12.9 upp, hur gör man då? Och trodde redan att den hade växlingsbargrafik? Står det i kontrollpanelen för ATI iallafall, kan välja "aktivera växlingsbargrafik" och stänga av den, så fattar inte vad denna gör som är nytt till laptops?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Inaktiv

Tack, det här är precis vad jag behöver!

Permalänk

Ingen som ser Ubuntu och Red Hat stödet? Fan AMD visar framfötter här äntligen. Förhoppningsvis är detta slutet på buggiga drivrutininstallationer.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt, jag kan redan i min HP envy 14 byta mellan ett radeon 6630M eller den integrerade delen, HD graphics nånting.
Om jag minns rätt heter det "configure switchable graphics" och där kan jag välja mellan "high performance" (använder 6630M) eller "power saver" (använder HD graphics) individuellt för olika program/spel etc.

Låter enligt mig som det här Enduro är samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Jag har en Acer aspire v3 med 7670+7660g, väljer man på ATI:s hemsida "notebook/7000series" så kommer inte 12.9 upp, hur gör man då? Och trodde redan att den hade växlingsbargrafik? Står det i kontrollpanelen för ATI iallafall, kan välja "aktivera växlingsbargrafik" och stänga av den, så fattar inte vad denna gör som är nytt till laptops?

om du läser artikeln som du kommenterar till så ska du nog finna svar på dina frågor

Det står i artickeln att det är en beta...

längst ned fins dessutom en länk som leder dig till nedladdningssidan

Dold text
Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Jag fattar inte riktigt, jag kan redan i min HP envy 14 byta mellan ett radeon 6630M eller den integrerade delen, HD graphics nånting.
Om jag minns rätt heter det "configure switchable graphics" och där kan jag välja mellan "high performance" (använder 6630M) eller "power saver" (använder HD graphics) individuellt för olika program/spel etc.

Låter enligt mig som det här Enduro är samma sak?

Är lika förvirrad. Tycker mig ha förstått sen tidigare att AMD har en motsvarighet. På förra årets macbook måste de i alla fall haft något, men det är ju OSX så kanske en helt annan historia.

Min Sony Vaio anno 2010 saknar det däremot. Mobility Radeon HD 5650 sitter o drar all ström när man inte gör något tungt över huvudtaget

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Mig veterligen så kan den byta grafikkort utan att det märks nu, dvs skärmen blinkar inte svart längre och att den är smartare med profiler då det ska sparka igång. Tex jag vill ENBART använda mitt diskreta kort i PS eller tex GW2.

Permalänk
Inaktiv

Dessa fungerar trevligt nog med min HP Pavilion G6 1300eo (i3 2350m med HD Graphics 3000 samt diskret Radeon HD7470 (omdöpt 6470). De gamla drivrutinerna som kom med datorn var något hopkok från HP som inte uppdaterats sedan oktober 2011. Varken Intel eller AMD har tillhandahållit nyare drivare innan så detta känns riktigt bra faktiskt. Nu har jag bara hunnit installera och kollat så att datorn fungerar men senare under dagen blir det att titta lite mer på vad som är nytt.

Switchandet mellan Intel och AMD grafiken har på min modell fungerat bra även med de tidigare gamla drivrutinerna (inget blinkande eller något annat när den switchat mellan grafikdelarna).

Det ska även bli intressant att se hur pass bra nu detta fungerar med Ubuntu framöver, tanken är väl att jag förr eller senare kör in Ubuntu helt på den om all hårdvara nu fungerar.

Permalänk

Sjukt fint att få höra om förbättringar för större crossfire-lösningar med 3-4 GPU's och eyefinity! Inte för att det direkt har funkat dåligt, men det kan ju alltid bli bättre

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Hjälpsam

Lite knepigt att uppdatera på bärbar.
Först laddade jag ned något som automatiskt letade efter uppdateringar, denna laddade ned ATI Mobility Utility, som i sin tur laddade ned speciella drivrutiner, för bärbart.
Men jag väntar på skarp version, Catalyst 12.8 fungerar bra och jag har redan växlingsbar grafik.
Edit Catalyst för bärbara datorer heter tex "12-8_mobility_vista_win7_win8_64_dd_ccc_whql"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av norrgrd:

Mig veterligen så kan den byta grafikkort utan att det märks nu, dvs skärmen blinkar inte svart längre och att den är smartare med profiler då det ska sparka igång. Tex jag vill ENBART använda mitt diskreta kort i PS eller tex GW2.

Antagligen är det så, jag kan nu bara välja mellan prestanda och effektsnålt läge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast

Fungerar det även för stationära datorer med både diskret och integrerad grafik? Hade inte haft något emot att låta Intel sköta skrivbordet och vanlig surf så mitt 7870 kan gå och lägga sig och untyttja det fina sömnläget det har.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Detta borde väl betyda att jag kan uppdatera drivrutinerna på min ungefär 1 år gamla Paviliion dv6-6031eo? Då den växlar mellan intel och radeon grafik, vilken lättnad i så fall med tanke på att HP inte direkt har de senaste drivrutinerna.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sskludde:

Detta borde väl betyda att jag kan uppdatera drivrutinerna på min ungefär 1 år gamla Paviliion dv6-6031eo? Då den växlar mellan intel och radeon grafik, vilken lättnad i så fall med tanke på att HP inte direkt har de senaste drivrutinerna.

Inte Asus heller, jag gick via AMDs hemsida.

Skrivet av Ratatosk:

Lite knepigt att uppdatera på bärbar.
Först laddade jag ned något som automatiskt letade efter uppdateringar, denna laddade ned ATI Mobility Utility, som i sin tur laddade ned speciella drivrutiner, för bärbart.
Men jag väntar på skarp version, Catalyst 12.8 fungerar bra och jag har redan växlingsbar grafik.
Edit Catalyst för bärbara datorer heter tex "12-8_mobility_vista_win7_win8_64_dd_ccc_whql"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Jag fattar inte riktigt, jag kan redan i min HP envy 14 byta mellan ett radeon 6630M eller den integrerade delen, HD graphics nånting.
Om jag minns rätt heter det "configure switchable graphics" och där kan jag välja mellan "high performance" (använder 6630M) eller "power saver" (använder HD graphics) individuellt för olika program/spel etc.

Låter enligt mig som det här Enduro är samma sak?

Nej, det är inte samma sak. Du har tidigare kunnat välja manuellt vilket kort du vela använda,vilket iofs fungerar men blir omständigt för användaren att konstant byta runt beroende på vad han gör. Med Enduro växlar datorn själv mellan grafikkortet till det som är bäst lämpat. Det betyder att sålänge det inte krävs mer än det integrerade kommer den köra på det (såvida du ej konfiguerar något annat) för att sedan, när det väl behövs, kicka igång det kraftfullare när det finns ett behov av det, typ när du spelar eller gör annat gpu krävande.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av guos89:

Nej, det är inte samma sak. Du har tidigare kunnat välja manuellt vilket kort du vela använda,vilket iofs fungerar men blir omständigt för användaren att konstant byta runt beroende på vad han gör. Med Enduro växlar datorn själv mellan grafikkortet till det som är bäst lämpat. Det betyder att sålänge det inte krävs mer än det integrerade kommer den köra på det (såvida du ej konfiguerar något annat) för att sedan, när det väl behövs, kicka igång det kraftfullare när det finns ett behov av det, typ när du spelar eller gör annat gpu krävande.

Fast man behöver inte byta konstant, det räcker med att tala om vad ett program skall ha, första gången det körs.
Någon skillnad måste det som sagt bli, fast jag vet inte riktigt vilken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sskludde:

Detta borde väl betyda att jag kan uppdatera drivrutinerna på min ungefär 1 år gamla Paviliion dv6-6031eo? Då den växlar mellan intel och radeon grafik, vilken lättnad i så fall med tanke på att HP inte direkt har de senaste drivrutinerna.

Ovan nämnd ATI Mobility Utility ansåg min laptop ej kompatibel men med http://www2.ati.com/drivers/beta/amd_catalyst_12.9_beta.exe så fungerade allt bra (så långt jag hunnit titta dvs). Kan ju vara värt att prova om det inte skulle fungera.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta bir snyggt och fungerande. Det är väl precis dethär som AMD behöver för att kunna göra nått mot den annars ganska menlösa tävlingen mot giganten Intel.

Hoppas på att mycket nya idéer och koncept kan "plana ut" marknaden lite så att både Intel och AMD får tänka om, tänka nytt, och ARM blir ett "hot". Det konceptet tycks fungera för Microsoft som vart tråkiga, risiga och minst sagt intetsägande tills Apple och Linux blev värdiga medspelare på datormarknaden. Det är efter konkuransens intåg som Microsoft gjort sitt bästa jobb, och därför frodas pressen att behöva leverera mer och bättre produkter.

All win!

Permalänk
Medlem

Men detta har funnits länge med liknande funktioner? Jag kan också växla med en gamma hp med integrerad gpu + hd 6xxx serien. Funktionen heter växlingsbar grafik.

Iofs växlar den mellan integrerad intel och amd kort.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Huh

Skrivet av Asteroid:

Men detta har funnits länge med liknande funktioner? Jag kan också växla med en gamma hp med integrerad gpu + hd 6xxx serien. Funktionen heter växlingsbar grafik.

Iofs växlar den mellan integrerad intel och amd kort.

min dv6 (qh610eo) har radeon 6480 och 6750 som den växlar mellan dem "on the fly" och det har funkat finfint sedan jag köpte den 2011.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Moderator
Moderator

Skeptisk. Men visst kan vi prova...det börjar bli så episkt misslyckande på just trifire med 7970 att man undrar om de någonsin fixar problemen.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det fungerar med mobility hd4650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Fast man behöver inte byta konstant, det räcker med att tala om vad ett program skall ha, första gången det körs.
Någon skillnad måste det som sagt bli, fast jag vet inte riktigt vilken.

Nej, men grejen är den att även om du kanske kör ett program som du vill ska använda det kraftfulla grafikkortet så sker detta enbart när det verkligen behövs, inte bara såfort du öppnat programmet, för att alltid ha full prestanda när det behövs, och full energisnålhet all övrig tid.

typ du öppnar photoshop och låter det stå på i bakgrunden, detta program drar måhända nytta av det kraftiga grafikkortet IBLAND för att typ rendera bilder och dylikt, men alla annan tid när du inte renderar bilder används det energisnåla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Skeptisk. Men visst kan vi prova...det börjar bli så episkt misslyckande på just trifire med 7970 att man undrar om de någonsin fixar problemen.

Vet dock inte vilken platform du kör med, http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33989349

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av guos89:

Nej, men grejen är den att även om du kanske kör ett program som du vill ska använda det kraftfulla grafikkortet så sker detta enbart när det verkligen behövs, inte bara såfort du öppnat programmet, för att alltid ha full prestanda när det behövs, och full energisnålhet all övrig tid.

typ du öppnar photoshop och låter det stå på i bakgrunden, detta program drar måhända nytta av det kraftiga grafikkortet IBLAND för att typ rendera bilder och dylikt, men alla annan tid när du inte renderar bilder används det energisnåla.

Ok, då förstår jag, hoppas bara att man inte märker av när läget ändras allt för mycket.
Trevligt att datorn inte börjar blåsa på, när man är i en meny tex.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |