Processor 70c vid spel, behöver jag oroa mig?

Permalänk

Processor 70c vid spel, behöver jag oroa mig?

Tjo, köpte väldigt nyligen en i7 3770K och installerade min gamla H50 som kylare, använde även Arctic Silver 5 kylpasta. Nu är det så att prollen går upp i ca 70c när jag spelat BF3 en stund, är detta väldigt dåligt för processorn, eller ska jag vänta till kylpastan har "gått in"?

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Jaycobicious:

Tjo, köpte väldigt nyligen en i7 3770K och installerade min gamla H50 som kylare, använde även Arctic Silver 5 kylpasta. Nu är det så att prollen går upp i ca 70c när jag spelat BF3 en stund, är detta väldigt dåligt för processorn, eller ska jag vänta till kylpastan har "gått in"?

Väldigt dåliga temperaturer gör om gör rätt

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Väldigt dåliga temperaturer gör om gör rätt

Jag spridde ut kylpastan enligt anvisningar från arctic silvers hemsida, alltså i en rak linje rakt nedåt från toppen av processorn. Det som jag möjligen kan ha gjort fel är att jag använde fel medel för att ta bort den gamla kylpastan från kylaren, i detta fallet använde jag "Remover" från Apoteket. Vilket sätt tycker du jag borde göra om det på?

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk

70c låter inte som så mycket eftersom det är BF3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaycobicious:

Tjo, köpte väldigt nyligen en i7 3770K och installerade min gamla H50 som kylare, använde även Arctic Silver 5 kylpasta. Nu är det så att prollen går upp i ca 70c när jag spelat BF3 en stund, är detta väldigt dåligt för processorn, eller ska jag vänta till kylpastan har "gått in"?

70 grader är helt okej. man kan börja kolla upp om man närmar sig 85 grader

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Väldigt dåliga temperaturer gör om gör rätt

Denna killen snackar bara gojja, håll den under 95 så är det lugnt

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Denna killen snackar bara gojja, håll den under 95 så är det lugnt

jag kan dock tycka tempen e lite hög om de e stock klock på den? min va runt 55c (oklockad) med en noctua kylare (kan inte modell men den näst största)

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk

Ja jag spelar inga tyngre spel än BF3 så då klarar jag mig undan, men jag ska hålla koll på tempen i nån vecka till så att kylpastan sätter sig. Det stod att det skulle ta ca 200h för pastan att bli bra. Tack för svaren! För de som är intresserade så ligger den på 35c Idle.

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk

Temperaturer skiljer sig lite från processorexemplar till processorexemplar, mellanmycket från lägenhet till lägenhet och framförallt, mycket från chassi till chassi. Subjektiva temp. jämförelser är i princip helt irrelevanta av en miljard orsaker och man bör inte stirra sig blind på andras temperaturer.

70 grader är ok, med tanke på att Battlefield belastar ganska mycket, särskilt om man har en high end GPU.

Permalänk
Medlem

Vad får du för grader om du kör intelburntest. Momterade in min i7 3770k och sitter med h100 med push and pull gjorde bara ett snabb test då gick den upp i 50 som mAx .ska göra ett längre test imån någon som kan rekomendera hur lång tid man brukar köra

/ sry för stavfel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaycobicious:

Jag spridde ut kylpastan enligt anvisningar från arctic silvers hemsida, alltså i en rak linje rakt nedåt från toppen av processorn. Det som jag möjligen kan ha gjort fel är att jag använde fel medel för att ta bort den gamla kylpastan från kylaren, i detta fallet använde jag "Remover" från Apoteket. Vilket sätt tycker du jag borde göra om det på?

Du skriver att du använt Apotekets "remover". Med detta menar du förmodligen någon typ av nagellacksborttagning. Dessa typer av vätskor är inte helt optimala för att tvätta processorer då de tenderar att lämna rester som försämrar kylförmågan. Försök om möjligt att införskaffa isopropanol, kemiskt ren bensin eller möjligen T-röd för att tvätta med istället. Många rekommenderar kemiskt ren aceton. Jag försöker dock undvika aceton om det går då det är så starkt och gärna missfärgar moderkort. Jag har också varit med om att kemiskt ren aceton lämnar irriterande hinnor över CPU:n ihop med vissa kylpastor.

Du skriver också att du följt instruktionerna på AS-hemsida. Det är alltid bra att följa instruktioner men jag tror att det finns en risk att du använt för mycket kylpasta med den metod som står beskriven. Det många gillar att göra när de applicerar pasta är att dutta en liten klick i mitten på CPU:n i storlek av ett riskorn och sedan låta trycket från kylflänsen sprida pastan. Vad gäller kylpastor är det generellt sett bättre med mindre pasta än med mycket då pastans huvudsakliga uppgift är att fylla igen luftfickan som bildas mellan CPU:n och flänsen, metall mot metall.

Permalänk
Skrivet av Arrogant:

Du skriver att du använt Apotekets "remover". Med detta menar du förmodligen någon typ av nagellacksborttagning. Dessa typer av vätskor är inte helt optimala för att tvätta processorer då de tenderar att lämna rester som försämrar kylförmågan. Försök om möjligt att införskaffa isopropanol, kemiskt ren bensin eller möjligen T-röd för att tvätta med istället. Många rekommenderar kemiskt ren aceton. Jag försöker dock undvika aceton om det går då det är så starkt och gärna missfärgar moderkort. Jag har också varit med om att kemiskt ren aceton lämnar irriterande hinnor över CPU:n ihop med vissa kylpastor.

Du skriver också att du följt instruktionerna på AS-hemsida. Det är alltid bra att följa instruktioner men jag tror att det finns en risk att du använt för mycket kylpasta med den metod som står beskriven. Det många gillar att göra när de applicerar pasta är att dutta en liten klick i mitten på CPU:n i storlek av ett riskorn och sedan låta trycket från kylflänsen sprida pastan. Vad gäller kylpastor är det generellt sett bättre med mindre pasta än med mycket då pastans huvudsakliga uppgift är att fylla igen luftfickan som bildas mellan CPU:n och flänsen, metall mot metall.

Tackar för svaret! Jag har en flaska "Bensin" hemma som jag skulle kunna testa. Var kan jag köpa Isopropanol? Jag kan även testa en liten klick av kylpasta och se om det funkar bättre, men det var ändå rekommenderat att använda en linje. Återkommer med resultat.

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk

Jag har nu tagit bort den gamla kylpastan och lagt dit ny, samt rengjort med kemiskt ren bensin och testat detta i Intel Burn-test och fick som max 75C, vilket är rätt mycket enligt mig. Jag ska testa hur det blir med stock-kylaren jag fick med och se hur stor skillnad det är mellan de två.

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk

70c är helt inom "safe parameters" men det känns ändå som om kylpastan inte riktigt spridit ut sig. För lite tryck ?

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem

Prollen tål ju max 105*C men kolla gärna så att allt sitter rätt.

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaycobicious:

Tackar för svaret! Jag har en flaska "Bensin" hemma som jag skulle kunna testa. Var kan jag köpa Isopropanol? Jag kan även testa en liten klick av kylpasta och se om det funkar bättre, men det var ändå rekommenderat att använda en linje. Återkommer med resultat.

"Vanlig" bensin ska du inte använda, kemiskt ren ska den vara.
Isopropanol finns att köpa på apoteket, välsorterade bensinmackar, kjell&co etcetera... finns lite varstans..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av anden12:

"Vanlig" bensin ska du inte använda, kemiskt ren ska den vara.
Isopropanol finns att köpa på apoteket, välsorterade bensinmackar, kjell&co etcetera... finns lite varstans..

Yes förstod det, jag använde den kemiskt rena bensinen.

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk
Medlem

Eller så köper man detta för en hundring:

"ArtiClean rengörningskit för CPU"

http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f...

Permalänk
Skrivet av Rewinding:

70c är helt inom "safe parameters" men det känns ändå som om kylpastan inte riktigt spridit ut sig. För lite tryck ?

Möjligt att det kan ha varit för lite tryck, men nu när jag lade på ny pasta så skruvade jag åt skruvarna ordentligt, så jag tror inte det är problemet.

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaycobicious:

Möjligt att det kan ha varit för lite tryck, men nu när jag lade på ny pasta så skruvade jag åt skruvarna ordentligt, så jag tror inte det är problemet.

Du har inte satt på för mycket pasta?

Permalänk
Medlem

Helt ok. H50 ger sådana temps

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrob0y:

Helt ok. H50 ger sådana temps

När man har överklockat ja, men oklockat så ska den inte ha de temperaturerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

När man har överklockat ja, men oklockat så ska den inte ha de temperaturerna.

Nej. När jag hade använde en h50 på en oklockad i7 920 så spikade temperaturen vid runt 65 grader i OCCT. Vid en liten överklockning så blev spiken vid 70 grader Se galleri för siffror.
Visst, annan processor typ, men att påstå att siffrorna är helt fel... nja

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrob0y:

Nej. När jag hade använde en h50 på en oklockad i7 920 så spikade temperaturen vid runt 65 grader i OCCT. Vid en liten överklockning så blev spiken vid 70 grader Se galleri för siffror.
Visst, annan processor typ, men att påstå att siffrorna är helt fel... nja

Med min H50 hade jag ~55 grader oklockat och 70-75 grader klockat, har 10 grader under det med D14.
Så enligt mina erfarenheter så ska man inte ha 70 grader med en H50 på stockfrekvenser, det är om man har en stockkylare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Med min H50 hade jag ~55 grader oklockat och 70-75 grader klockat, har 10 grader under det med D14.
Så enligt mina erfarenheter så ska man inte ha 70 grader med en H50 på stockfrekvenser, det är om man har en stockkylare!

Det må så vara med samma chassi, grafikkort och chassikylning som du har samt samma rumstemp, men jag ser inte att någon frågat TS om detta och det är några faktorer förutom den som nämnts tidigare att det kan skilja mellan processorer av samma typ. Det är därför inte helt korrekt att säga att något måste vara fel utan att alla kort ligger på bordet. Ja du hänger säkert med på vad jag menar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Med min H50 hade jag ~55 grader oklockat och 70-75 grader klockat, har 10 grader under det med D14.
Så enligt mina erfarenheter så ska man inte ha 70 grader med en H50 på stockfrekvenser, det är om man har en stockkylare!

Det jag ser är att du sitter på en h50 i push/pull. Jag använde enbart push. Det påverkar några grader. Jag minns även att mitt test gjordes under sommaren. Påverkar också. Undra vad för typ av fläktar/chassi/övriga saker trådskaparen sitter på.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Det jag ser är att du sitter på en h50 i push/pull. Jag använde enbart push. Det påverkar några grader. Jag minns även att mitt test gjordes under sommaren. Påverkar också. Undra vad för typ av fläktar/chassi/övriga saker trådskaparen sitter på.

Jag sitter på ett NZXT Phantom-chassi med ett par fractal design-fläktar i.

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Du har inte satt på för mycket pasta?

Det tvekar jag på, jag tryckte ut ungefär som ett riskorn.

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en 2500k (överklockad från 3.3 till 4.5GHz) och en Antec Kühler 620, får max 72 grader med High-nivån på IntelBurnTest.
Ditt låter lite väl högt kan jag tycka, förutsatt att du kör i stock. Den sitter tajt o alla gängorna tar i?

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Skrivet av fille044:

Jag sitter på en 2500k (överklockad från 3.3 till 4.5GHz) och en Antec Kühler 620, får max 72 grader med High-nivån på IntelBurnTest.
Ditt låter lite väl högt kan jag tycka, förutsatt att du kör i stock. Den sitter tajt o alla gängorna tar i?

Japp, har skruvat åt dem extra hårt denna gången.

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |