Permalänk
Medlem

För varm processor?

Hej, jag har köpt en ny kylare till min processor eftersom jag tyckte den var för varm men med den nya kylaren ligger den på 40grader i idle och 60+ i full load. Vad kan problemet vara?
Här är kylaren btw http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Visa signatur

Intel 2500k--Nvidia GTX 570--MSI P67A-C45 B3--Samsung 830 128gb--Fractal Design Define R4 Black Pearl--1tb seagate--Antec 650w--Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZorziX:

Hej, jag har köpt en ny kylare till min processor eftersom jag tyckte den var för varm men med den nya kylaren ligger den på 40grader i idle och 60+ i full load. Vad kan problemet vara?
Här är kylaren btw http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Det är inga problem. Processorn ligger ungefär på den temperaturen. Sen kan det underlätta med att skriva vilken processor du har. Mvh Melker S

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZorziX:

Hej, jag har köpt en ny kylare till min processor eftersom jag tyckte den var för varm men med den nya kylaren ligger den på 40grader i idle och 60+ i full load. Vad kan problemet vara?
Här är kylaren btw http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Skrivet av mecke96:

Det är inga problem. Processorn ligger ungefär på den temperaturen. Sen kan det underlätta med att skriva vilken processor du har. Mvh Melker S

Säger som mecke96. Kan va bra att veta om det är intel eller AMD CPU, är det en intel så är det lugna fisken. Skulle det va en AMD du sitter på så är det igentligen lugna fisken där med MEN skulle råda dig att kolla över luftflödet i burken, kolla så kylaren sitter ordentligt osv så det är lite hög temp. max temp med AMD ligger runt 60-65 grader. intel har högre.
Är CPUn klockad?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Jag har en intel i5 2500k processor

Visa signatur

Intel 2500k--Nvidia GTX 570--MSI P67A-C45 B3--Samsung 830 128gb--Fractal Design Define R4 Black Pearl--1tb seagate--Antec 650w--Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZorziX:

Jag har en intel i5 2500k processor

Då skulle jag inte va så orolig över tempen du har

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Okej tack!

Visa signatur

Intel 2500k--Nvidia GTX 570--MSI P67A-C45 B3--Samsung 830 128gb--Fractal Design Define R4 Black Pearl--1tb seagate--Antec 650w--Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Skulle jag kunna sänka tempen mer om jag köper mera fläktar?

Visa signatur

Intel 2500k--Nvidia GTX 570--MSI P67A-C45 B3--Samsung 830 128gb--Fractal Design Define R4 Black Pearl--1tb seagate--Antec 650w--Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Skrivet av ZorziX:

Skulle jag kunna sänka tempen mer om jag köper mera fläktar?

Köper du fler fläktar så kommer du sannolikt tröttna på din dator, då den kommer låta mer som ett kärnkraftverk efter varje fläkt du trycker i.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Som Solding sa ovan, du kan se över luftflödet i ditt chassi. Tex hur många fläktar blåser in luft och hur många blåser ut, var sitter fläktarna? Vilket chassi har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Köper du fler fläktar så kommer du sannolikt tröttna på din dator, då den kommer låta mer som ett kärnkraftverk efter varje fläkt du trycker i.

Sorry men det beror väl på vilken setup han har? Jag har 4 fläktar i mitt chassi och inte låter det som ett kärnkraftverk.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Fractal Design R4 och har en fläkt som blåser in där fram och en som drar ut luft där bak.

Visa signatur

Intel 2500k--Nvidia GTX 570--MSI P67A-C45 B3--Samsung 830 128gb--Fractal Design Define R4 Black Pearl--1tb seagate--Antec 650w--Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

jag undrar mera vad har du kyllpasta och hur placerade du pastan ?
För jag har råkat vara med om man lagt för lite pasta blir cpun varmare ofc och om man lagt för mycket med.
Så om du kanske tar bort kyllaren och ser hur pastan ligger om de är för tunt eller tjockt lager.

Permalänk
Medlem

Ok, då bör du ha 7 fläktplatser totalt, bla 2 i "taket".

Om du vill ha fler fläktar kan du testa köpa till 1-2 till taket, varm luft stiger uppåt... Tänk på att köpa fläktar som är tysta, tex corsair eller noctua.

Men som sagts tidigare, din CPU temp är inte onormal.

Permalänk
Medlem

Jag har den medföljande kylpastan.
Okej jag ska nog köpa mig 2 extra fläktar till mitt chassi då
Tack för hjälpen allihopa

Visa signatur

Intel 2500k--Nvidia GTX 570--MSI P67A-C45 B3--Samsung 830 128gb--Fractal Design Define R4 Black Pearl--1tb seagate--Antec 650w--Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna länka några bra 140mm fläktar?

Visa signatur

Intel 2500k--Nvidia GTX 570--MSI P67A-C45 B3--Samsung 830 128gb--Fractal Design Define R4 Black Pearl--1tb seagate--Antec 650w--Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZorziX:

Skulle du kunna länka några bra 140mm fläktar?

NZXT-FN 140mm är billiga och bra

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Vet du några bra corsair elr noctua?

Visa signatur

Intel 2500k--Nvidia GTX 570--MSI P67A-C45 B3--Samsung 830 128gb--Fractal Design Define R4 Black Pearl--1tb seagate--Antec 650w--Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Köper du fler fläktar så kommer du sannolikt tröttna på din dator, då den kommer låta mer som ett kärnkraftverk efter varje fläkt du trycker i.

Är kärnkraftverk så högljudda?:P

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Skrivet av ZorziX:

Vet du några bra corsair elr noctua?

Jag har likadant chassi och snäppet starkare processor och ligger i 35-38 grader idle men överstiger aldrig 62 i spel.
Har en Noctua NH-D14 som kylare, vilken i stort sett är den "kraftfullaste" luftkylningen som får plats i ett R4'a chassi.
De enda fläktarna för övrigt i chassit är de 2 stycken som följer med samt en Corsair AF140.
Länk: http://www.inet.se/produkt/5322116/corsair-air-series-af140-quiet-edition
Satte de två medföljande fram och Corsair-fläkten som utblås bak.

Tänk på att datorn kommer låta mer om du tar bort de övre samt sido-"plåt-skydden".
Jag tror inte att datorn kommer bli mer än kanske 2 grader svalare om du köper till 2 fläktar ovanpå. Tråkiga är också att du inte kommer kunna styra alla fläktar med fläktkontrollen om du har fler än 3.
Tänk på vad du har för värme i rummer också! Jag har runt omkring 22'c i mitt rum när CPU'n ligger på 35'c.

Vilka fläktar har du nu och vart är de placerade?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konditorn7:

Tråkiga är också att du inte kommer kunna styra alla fläktar med fläktkontrollen om du har fler än 3.

Man kan ju ofta styra vissa fläktar från moderkortet..
och annars är det ju bara att köpa en splitterkabel för 30 spänn eller så

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Jag har dom medföljade fläktarna

Visa signatur

Intel 2500k--Nvidia GTX 570--MSI P67A-C45 B3--Samsung 830 128gb--Fractal Design Define R4 Black Pearl--1tb seagate--Antec 650w--Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Medföljande fläktar är i mitt chassi (Antec) inte lika bra/tysta som corsair eller noctua, jag har bytt ut mina. Vet inte hur det är med Fractals fläktar dock.

Corsair:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1274733

Noctua:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=516338

Skrivet av Konditorn7:

Vilka fläktar har du nu och vart är de placerade?

Läs i tråden