Permalänk
Medlem

Hjälp med kylningssytem för R4

Hej, har lite funderingar kring ett nytt kylningssystem jag tänker skaffa mig.
Konkreta svar, gärna beskrivningar tack.

1. Går det köra med 1 Corsair H100 till både ditt GPU och CPU? Om inte kommer jag använda den till CPU:n enbart. Värt att i sådana fall skaffa sig ett H60 till mitt Asus GTX 670? (SKALL ÖVERKLOCKAS)
- LÄNK PÅ GPU: https://www.inet.se/produkt/5409526/asus-geforce-gtx-670-2048...

2. Angående Fractal Design Define R4 Chassit kan man montera bort den övre hdd-buren. I Sweclockers testcenter säger dem att man kan justera riktningen och att det då fungerar som en lufttunnel från den främre fläkten till Grafikkortet. Bättre än att ta bort den?
- LÄNK PÅ CHASSI: https://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-...

3. Tips på hur jag optimerar efter fläktarnas positioner/funktioner i ett chassi? (De har olika prioritetsfunktioner, såsom insug och utsug - dåligt påläst där)

4. Medföljande radiatorfläktar på H100 har fått dålig kritik, tips på ersättare?

Många funderingar som sagt.. Svara gärna med #Siffra på vilken fråga ni svarar på i er reply.
TACK PÅ FÖRHAND! /OKUNNIG

Permalänk
Medlem

Du kan ju inte använda ett slutet vattenkylningssystem med ett CPU-block på ditt grafikkort.

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Du kan ju inte använda ett slutet vattenkylningssystem med ett CPU-block på ditt grafikkort.

klart man kan. går att montera det utan problem om man har lite moddnings-erfarenhet.

man behöver dock komplettera kylning för mosfet/ram med heatsinks. finns att köpa på tex inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kTeddy:

Hej, har lite funderingar kring ett nytt kylningssystem jag tänker skaffa mig.
Konkreta svar, gärna beskrivningar tack.

1. Går det köra med 1 Corsair H100 till både ditt GPU och CPU? Om inte kommer jag använda den till CPU:n enbart. Värt att i sådana fall skaffa sig ett H60 till mitt Asus GTX 670? (SKALL ÖVERKLOCKAS)
- LÄNK PÅ GPU: https://www.inet.se/produkt/5409526/asus-geforce-gtx-670-2048...

2. Angående Fractal Design Define R4 Chassit kan man montera bort den övre hdd-buren. I Sweclockers testcenter säger dem att man kan justera riktningen och att det då fungerar som en lufttunnel från den främre fläkten till Grafikkortet. Bättre än att ta bort den?
- LÄNK PÅ CHASSI: https://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-...

3. Tips på hur jag optimerar efter fläktarnas positioner/funktioner i ett chassi? (De har olika prioritetsfunktioner, såsom insug och utsug - dåligt påläst där)

4. Medföljande radiatorfläktar på H100 har fått dålig kritik, tips på ersättare?

Många funderingar som sagt.. Svara gärna med #Siffra på vilken fråga ni svarar på i er reply.
TACK PÅ FÖRHAND! /OKUNNIG

#1 Jag har hört från många håll att mellanrummen mellan monteringshålen är fel så att man inte kan ha en H100 till CPU:n, är inte helt säker, blir gärna rättad om jag har fel. Det 670:t du länkade har redan väldigt bra överklockningsmöjligheter, om du vill ha ännu högre föreslår jag ett Power Edition-kort från MSI, de har de enda korten med trippel övervoltning.

#2 Du får förmodligen bättre luftflöde om du roterar den, men, då kan du inte dra kablarna lika snyggt, det är ju ingen jättegrej om du kör med helsvarta SATA-kablar

#4 Corsairs SP-serie har fått bra kritik, med tanke på att det är en R4 kan Quiet-editionen kanske vara något att kolla in.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Om du undrar om det går att köra med _en_ H100 till GPU och CPU så nej. Om du vill få det att funka så måste du först montera ett ytterligare block och antagligen radiator och då lär pumpen vara i minsta laget. Plus att slangarna inte har några "riktiga" nipplar och du måste köpa till slangar. Det blir enklare att bara köpa sakerna var för sig och strunta i färdig loop.

Permalänk
Medlem

Tack för jättebra svar!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

går att sätta en H60 men har läst i forumet folk som har gjort det och dom har inte lyckats särskilt bra. det är inte värt att göra det.

du ska göra så att luft kommer in ifrån framsidan,undersidan och på sidan av chassit om du vill och gå ut genom toppen och baksidan.

dom menade så att man kyler ner hårddiskarna. om du vill ha bättre luftflöde och har inte särskilt många hårddiskar så kan du ta bort buren.

och om du moddar din H100 då kan du kyla ner men det kommer inte vara bra eftersom att du måste kyla ner vattnet ifrån CPU och GPU på en 240mm radiator. så bättre om du köper nog ett kit för vattenkylning.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Kommer det inte bli problematiskt att få ut luften genom toppen om mitt h100 radiator är monterat där?

Permalänk
Medlem

Problemet är att AMDs processorer inte kan kolla tempen för fem öre. AMD säger att man ska lägga till 10 grader, men tror det inte stämmer alls i de mesta fall.

Visa signatur

Get professional 642-457 dumps training to become expert brain dumps web designer!For detail visit Intel , Rockefeller University , Art Institute of Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikhelee:

Problemet är att AMDs processorer inte kan kolla tempen för fem öre. AMD säger att man ska lägga till 10 grader, men tror det inte stämmer alls i de mesta fall.

För det första så ser det här...konstigt likt något jag skrev igår. Det andra är väl att detta är absolut irrelevant till topicen.

Skrivet av JohanFalk:

Problemet är att AMDs processorer inte kan kolla tempen för fem öre. AMD säger att man ska lägga till 10 grader, men tror det inte stämmer alls i de mesta fall.

Var det 10 grader man la till ? Aha, kommer inte ihåg.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Du kan ju inte använda ett slutet vattenkylningssystem med ett CPU-block på ditt grafikkort.

Det är klart man kan göra det, har du inte sett detta förut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Det är klart man kan göra det, har du inte sett detta förut?

Kanske menade utan att modda ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av kTeddy:

Kommer det inte bli problematiskt att få ut luften genom toppen om mitt h100 radiator är monterat där?

nej det kommer inte vara ett problem.......

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Thompaam:

#1 Jag har hört från många håll att mellanrummen mellan monteringshålen är fel så att man inte kan ha en H100 till CPU:n, är inte helt säker, blir gärna rättad om jag har fel.

Jag gissar på att du har missuppfattat det lite, eftersom han inte ens har sagt vilken cpu han har. H100 är omöjlig att få in i en R3a utan moddning, monteringshålen sitter lite förskjutna och fläktarna på radiatorn krockar med moderkortet, det är dock fixat i R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Det är klart man kan göra det, har du inte sett detta förut?

Nej jag har inte sett det. Jag inser givetvis att det är möjligt genom att modda men fick uppfattningen att de skulle vara lite mer än vad TS klarade av med tanke på frågorna. Jag kanske missbedömde det dock ^.^

Edit: för övrigt ser jag inte riktigt poängen med att kyla ett 670 mer än vad asus luftkylare klarar. Kan ju inte öka spänningen alls mycket på 600 serien >.<