Permalänk
Medlem

i5 3570k + H100 @ 4.6Ghz... Temps?

Tja!

Precis monterat ihop min nya burk och dragit upp processorn till 4.6 Ghz:
Vcore: 1.32
Multiplier: 46

Temp vid Idle (varmaste kärnan): 38 grader

Temp vid Full load (Intelburn Test Maximum stress): 90 grader

Testtid ca 20 minuter.

Vad säger ni om detta? Enligt vad jag har läst så skall det vara inom gränsvärdena?
H100 är satt i "medium" läget så kan ju varva på fläktarna för att få ner tempen någon grad extra, plus att tempen borde sjunka lite om några
dagar när kylpastan "satt sig" ?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

ta på högsta och se igen om hur varm cpun bli. jag har på high och oklockad med h100 ligger runt 30 grader i idle.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

#0 : 38
#1 : 32
#2 : 32
#2 : 7

Det roliga är att det är #1 som får högst värde vid full load...

Men som sagt, tempsen skall ju sjunka ett par grader inom några dagar, med tanke på att kylpastan är såpass ny?

Permalänk

Hm, vilket skit nya kylare är till cpu. Jag hade min i7 2600k i 4,4ghz, men den blev 90 grader också. Kör med ett thermalright black edition tower med en pwm styrd noctua fläkt. Eftersom jag har läst att det skadar processorn så vågar jag inte köra klockat, då den sticker över 70 grader direkt när jag klockar den. Man trodde ju bättre om dagens kylare.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Hm, vilket skit nya kylare är till cpu. Jag hade min i7 2600k i 4,4ghz, men den blev 90 grader också. Kör med ett thermalright black edition tower med en pwm styrd noctua fläkt. Eftersom jag har läst att det skadar processorn så vågar jag inte köra klockat, då den sticker över 70 grader direkt när jag klockar den. Man trodde ju bättre om dagens kylare.

Fast nu är det så att ni har helt olika processorer, så man kan inte jämföra.

Permalänk
Medlem

Provade med RealTemp nu istället för HWMonitor, och skillnaden mellan programmen var hela 5 grader!

Enligt HW så är idle runt 38-39 på den varmaste kärnan.
Medans Realtemp: 35 på den varmaste kärnan.

Frågan är vilken man ska lita på?

Permalänk

Jag har ett liknande problem, fast men en oklockad i7 3770K. Där kommer jag upp i hela 78 grader i Load, och jag använder en H50.

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk
Medlem

Provade att sänka Vcore till 1.3 nu och har lekt lite med både Intelburn Test och Prime95, allt verkar stabilt fortfarande och nu verkar tempen ha sjunkit ca 10 grader!

HW säger: 73 grader i full load (Med prime95)
Medans Realtemp: 81 i full load (Med prime95)

Tempsen kommer ju i princip ALDRIG att komma upp i dessa temps vid normalt användande iaf, så allt verkar ju okej? Right?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Hm, vilket skit nya kylare är till cpu. Jag hade min i7 2600k i 4,4ghz, men den blev 90 grader också. Kör med ett thermalright black edition tower med en pwm styrd noctua fläkt. Eftersom jag har läst att det skadar processorn så vågar jag inte köra klockat, då den sticker över 70 grader direkt när jag klockar den. Man trodde ju bättre om dagens kylare.

Man får vad man köper. Jag har Thermalright Archon på min 2500k @4,4ghz och har inte klivit över 70 grader i något stresstest. Så njaaa, inte fel på dagens kylare. I ditt fall skulle jag kolla hur pass plan kylaren är, så den ligger ann ordentligt, TR är inte alltid helt plana i botten nämligen. Kör även i PnP.

Skrivet av MrBoXon:

Provade med RealTemp nu istället för HWMonitor, och skillnaden mellan programmen var hela 5 grader!

Enligt HW så är idle runt 38-39 på den varmaste kärnan.
Medans Realtemp: 35 på den varmaste kärnan.

Frågan är vilken man ska lita på?

För att vara på den säkra sidan, så lita på den högsta!

Skrivet av MrBoXon:

Provade att sänka Vcore till 1.3 nu och har lekt lite med både Intelburn Test och Prime95, allt verkar stabilt fortfarande och nu verkar tempen ha sjunkit ca 10 grader!

HW säger: 73 grader i full load (Med prime95)
Medans Realtemp: 81 i full load (Med prime95)

Tempsen kommer ju i princip ALDRIG att komma upp i dessa temps vid normalt användande iaf, så allt verkar ju okej? Right?

Fortsätt att leka med din Vcore och se vart du landar för att kunna köra stabilt. 1.32 är saftigt, tycker jag, så att du har sänkt den skadar inte
Och nej, vid "normalt" användade som surfning och lite spel kommer den inte upp i dom temperaturerna.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Provade att sänka Vcore till 1.3 nu och har lekt lite med både Intelburn Test och Prime95, allt verkar stabilt fortfarande och nu verkar tempen ha sjunkit ca 10 grader!

HW säger: 73 grader i full load (Med prime95)
Medans Realtemp: 81 i full load (Med prime95)

Tempsen kommer ju i princip ALDRIG att komma upp i dessa temps vid normalt användande iaf, så allt verkar ju okej? Right?

Testa att vrida ner volten ännu mer du kanske till och med klarar 1,250
Ett råd är att aldirg gå över 85C vid stresstest

Permalänk

Ivy är ett par varma jävlar vid klockning(volt höjning)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Trigate transistorerna som sitter i Ivy Bridge processorerna verkar bli riktigt varma. Heatspreadern skulle också kunna vara en bov i dramat då många har fått betydligt bättre temperatur genom att byta ut den dåliga pastan Intel har applicerat mellan kärna och heatspreader.

Fattar inte varför de slutade att löda fast heatspreadern, snålhet?

Med samma vattenkylning som jag har nu blev min I5 760 @ 4.2GHz, 1.36v runt 60 grader som max. Min 3770K blir över 80 grader vid samma förutsättningar

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Glöm inte att de temperatursensorer som sitter i processorer inte alltid(Läs: nästan aldrig) är korrekt kalibrerade/justerade. Därför är temperaturskillnaden/Delta T det enda man kan gå på säkert.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Man får vad man köper. Jag har Thermalright Archon på min 2500k @4,4ghz och har inte klivit över 70 grader i något stresstest. Så njaaa, inte fel på dagens kylare. I ditt fall skulle jag kolla hur pass plan kylaren är, så den ligger ann ordentligt, TR är inte alltid helt plana i botten nämligen. Kör även i PnP.

Jo, det var just därför jag betalade 700kr för enbart kylaren en gång i tiden plus 2 x fläktar för 250kr styck.

Kan även tillägga jag använder kylpasta som innehåller 99,9% silver, http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Trigate transistorerna som sitter i Ivy Bridge processorerna verkar bli riktigt varma. Heatspreadern skulle också kunna vara en bov i dramat då många har fått betydligt bättre temperatur genom att byta ut den dåliga pastan Intel har applicerat mellan kärna och heatspreader.

Fattar inte varför de slutade att löda fast heatspreadern, snålhet?

Precis, det är heatspreadern på Ivy bridge som bidrar till den höga tempen. Går inte att bli av med värmen pga dålig kontakt mellan core och heatspreader.
Provat köra 6x120mm @ fullvarv på dubbla 240mm EK radiatorer och tempen vill ändå sticka över 90c när man passerarar 1,35vCore.
(Fram med rakbladet och förbruka garantin ifall man vill få imponerande siffror)

Min 3770 klarar 4,7GHz med 1,265vCore. Experimentera och försök klocka med så låg Vcore som möjligt.
Oftast tempen med onödigt hög vCore som sabbar överklockningen.

Edit: Sålänge det är stabilt så spelar inte temperaturen någon roll, så brukar jag resonera
Slänger även med en bra guide för ivy överklockning: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?280517-Ivy-Bridge-Overclocking-Guide-%28Extreme-LN2-Section-Guide-Included%29

Permalänk
Medlem

Kör prime95 över dagen eller natten när du hittat en volt du tycker är okej, hade 1.305 volt förut o körde prime95 i 1 timme, fungerade as nice, ca 1 vecka senare så spelade jag BF3 o efter ca 4-5 timmar så fick jag blåskärm, satte volten till 1.31 o har inte haft problem sen dess Men du ska verkligen köra prime95 ca 8 timmar för o va säker på att de är stabilt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.