Permalänk
Medlem

Onormalt hög belastning på CPU

Tjena, har ett problem hära. Varför börjar min cpu arbeta på 100% och ibland 80 till 70 när jag bara scannar min dator. sen när jag tex ska spela bf3 så ligger den upp på nästan 90 %, och har kollat lite hur varm den blir när den gör så, så den ligger kring 79grader. Så är det nått jag har kopplat fel? eftersom jag har bytt chassi, den har dock inte krånglat när jag var på den med gamla chassit. kör med nå viget från windows som man ser hur mkt ram och cpu den använder, hoppas ni förstår. för den verkar jävligt skum, har också kollat så fästena sitter hårt fast osv, och att den har kylpasta.

Har en Intel i5 2500k oc

Jävligt tacksam för ett bra svar

Permalänk
Medlem

Borde inte ligga på 80-90% i BF3 med en I5 2500k....

Är du säker att den här widgetten funkar ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

VIsar samma sak när jag klickar ctrl alt dlt och sen på prestanda, sen hör man ju hör fläktarna börjar surra i datan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputten:

VIsar samma sak när jag klickar ctrl alt dlt och sen på prestanda, sen hör man ju hör fläktarna börjar surra i datan

Där ser du även vilka processer som belastar din CPU. Den där "scannern" kan mycket väl sluka hela CPU:n om den har hög systemprioritet.

Permalänk
Medlem

Helt normalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker också att det verkar helt normalt... Vad har du för andra delar och vilken upplösning kör du med?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd

Vilka/ett grafikkort har du. Om du typ har 680 sli är det helt normalt med 90% belastning då cpun måste jobba hårt för att mata grafikkorten, men om du har ett 560ti då är det nåt konstigt med mätprogramet.

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Hedersmedlem

Min cpu är störd, hjälp tack! är ingen vidare bra rubrik, så jag redigerar till något som beskriver ditt problem enligt §3.1 i reglerna.

*Trådrubrik redigerad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har ett nivida gtx 560 ti oc och kör endast med 4gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputten:

Har ett nivida gtx 560 ti oc och kör endast med 4gb ram.

Vilken upplösning?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Vilken upplösning?

Kör med orginal inställningar så vette fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputten:

Kör med orginal inställningar så vette fan.

Vad rekomenderar ni? eller ska jag bara om blåsa om datan?

Permalänk
Medlem

För och främst skulle jag se över kylning innan jag skulle börja formatera om. Den är för varm! Damma ur ordentligt med tryckluft se över luftgenomströmning kanske byt cpu kylare

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Du skriver "Har en Intel i5 2500k oc".

Betyder det att du överklockat cpun?

Kan vara intressant att veta kanske...

Permalänk

Är det bara jag som reagerar på att han säger att han har kollat att det finns kylpasta? låter ju som att han har tagit av kylaren och sen satt tillbaks den med samma kylpasta, det ska du aldrig göra, då bildas en massa luftbubblor som försämrar kylningen en hel del.

Använd tex. HWMonitor(http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html) för att kolla tempen, kolla sen i enhetshanteraren vad det är som tar 100% cpu när du "söker" osv.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Du skriver "Har en Intel i5 2500k oc".

Betyder det att du överklockat cpun?

Kan vara intressant att veta kanske...

Fabriks överclokad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

För och främst skulle jag se över kylning innan jag skulle börja formatera om. Den är för varm! Damma ur ordentligt med tryckluft se över luftgenomströmning kanske byt cpu kylare

alltså den kaxade ju inte för nån dag sen. de hände efter jag bytte chassi och la dit två fläktar. cpu kylaren behövs nog inte bytas ut. och har blås bort det mesta dammet från hålen där.

Permalänk
Medlem

testa och ta bort överklockningen om du inte gjort överklockningen själv och vad har du för kylare ? har du original från intel så blir det nog för varmt och den klockar ner sig...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputten:

Tjena, har ett problem hära. Varför börjar min cpu arbeta på 100% och ibland 80 till 70 när jag bara scannar min dator. sen när jag tex ska spela bf3 så ligger den upp på nästan 90 %, och har kollat lite hur varm den blir när den gör så, så den ligger kring 79grader. Så är det nått jag har kopplat fel? eftersom jag har bytt chassi, den har dock inte krånglat när jag var på den med gamla chassit. kör med nå viget från windows som man ser hur mkt ram och cpu den använder, hoppas ni förstår. för den verkar jävligt skum, har också kollat så fästena sitter hårt fast osv, och att den har kylpasta.

Har en Intel i5 2500k oc

Jävligt tacksam för ett bra svar

Kör på ett annat program istället för Windows inbyggda. Kolla med HWinfo64 eller HWMonitor. Belastning kollar du lättast via aktivitetshanteraren/task manager(Ctrl + Alt + Del)

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för CPU användning när datorn är idle?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputten:

Fabriks överclokad.

Fabriksöverklockad?? wat?

Intel Fabriksöverklockar inte sina processorer?

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk

Om du bytt chassie och fläktar, säker på att du monterat fläktarna rätt så att inte alla motverkar varandra?

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

Fabriksöverklockad?? wat?

Intel Fabriksöverklockar inte sina processorer?

Kanske blandat ihop upplåst multipler med fabriksöverklockning ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Kanske blandat ihop upplåst multipler med fabriksöverklockning ?

Möjligt men iallafall...

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

Möjligt men iallafall...

Händer, men då vet man att man ska läsa på lite till...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad har du för CPU användning när datorn är idle?

Då är den kring 2 till 10%

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5309985/intel-core-i5-2500-3-3ghz

Eller så var det bara turbo boost till 3.7 ghz.

Har ju ny kylpasta hemma så kan ju sätta på nytt, men jag fattar inte varför den slukar så jädrans mkt cpu när jag scannar datan med ''MSE''. eller spelar, kan ju sätta om fläktarna. man vågar knappt vara på datan när man ser den vara på kring 80% och är typ 75 till 80 grader varm. Tidigare när jag spelade så var den på knappt 40% och värmen var kring 55 till 64MAX..

Permalänk
Medlem

Du har inte fått något busprogram som slukar CPU?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

kylarn sitter väll antagligen inte rätt då om du flyttat ta loss den på med ny pasta och sätt ditt den ordentligt själv gillar jag intel men intel deras kylare.,

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Kylaren sitter som den alltid har gjort och jag har kollat så den verkligen sitter hårt också. undra vad felet är?