Arctic Accelero Hybrid – vattenkylningspaket för grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Arctic Accelero Hybrid – vattenkylningspaket för grafikkort

Slutna vattenkylningspaket är inte enbart ett alternativ till processorkylning. Arctic tar konceptet till grafikkort med Accelero Hybrid, som nu hittar till SweClockers testlabb.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har väntat på denna recensionen!

Permalänk
Medlem

Högt pris kan man inte direkt säga, kollar man på vattenblock till kort, så ligger dom på runt 1000 lappen beroende på block.

Men ser man på fullcover och detta så är det väl lite högt, men då får man ju med en radiator & pump i priset.
Så personlingen ser jag det som ett rätt bra pris på vad man får.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag har varit nyfiken på den här länge.
Ljudnivå och radiatorplaceringar för SLI är det som lär ställa till det för mitt nästa bygge, dock.

Permalänk
Medlem

Tänker jag fel eller känns det allt annat än bra att köra varmluft från CPUn direkt in i radiatorn för GPUn?

Jag hade vänt CPU-kylaren så att den blåste rakt upp och ut genom hålen i taket istället för att försöka kyla radiatorn med onödigt varm luft. Även om den inte är direktkopplad så att all luft från CPU-kylaren går genom radiatorn så vill man väl ha så kall luft som möjligt till den?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Trevligt att slutna vattenkylningssystem letat sig fram till grafikkort nu, känns verkligen som ett alternativ. Och möjlighet att kunna byta upp sig till tystare fläktar säger i alla fall jag inte nej till.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Känns dock lite tveksamt att köpa referensmodell och sen denna för 1000kr extra när fördelen är 6 grader lägre temperatur och endast ytterst liten skillnad i ljudnivå mot Asus DirectCU II. Hade man däremot sluppit den interna fläkten eller om priset hade varit lägre så visst. Men jag gillar ideen med inbyggd vattenkylning på grafikkort, synd bara på priset men det karnske sjunker framöver.

Permalänk
Medlem

skulle vilja ha tystare kort, men vattenkylning vettefan

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Känns som att Twin Turbo II är ett bättre val. Den kyler bättre, låter mindre och kostar 1/3 av vad man får lägga ut för Hybrid.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Tänker jag fel eller känns det allt annat än bra att köra varmluft från CPUn direkt in i radiatorn för GPUn?

Jag hade vänt CPU-kylaren så att den blåste rakt upp och ut genom hålen i taket istället för att försöka kyla radiatorn med onödigt varm luft. Även om den inte är direktkopplad så att all luft från CPU-kylaren går genom radiatorn så vill man väl ha så kall luft som möjligt till den?

Skillnaden är inte stor. Luftens temperatur hinner inte öka så mycket när den passerar CPU-flänsen. Sätt en termometer innan och en efter så får du se.

Permalänk
Inaktiv

Jag har haft denna lösningen till mitt MSI GTX 680 och skillnaden är som dag- och natt! Hur mycket jag än pressar kortet låter det inte ett smack i mitt 650D chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Största fördelen måste väl ändå vara att man kan sätta radiatorn i push/pull fram på chassit för att dra in kall luft. Hade varit intressant att se resultatet av detta.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur dessa står sig mot Accellero Xtreme II? Kör CF 6970 just nu och har Accellero Xtreme på bägge, men känner faktiskt att de låter lite för mycket och att temperaturen stiger upp till 90 ibland, även 100 (!). Så det skulle varit himmelskt att installera vattenkylning om grafikkorten blir markant tystare och svalare.

Visa signatur

P67 Deluxe :: i7 2600k :: 6970CF w/ Arctic Accelero Xtreme II :: 120GB SSD :: Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

Se där ja. Det viktigaste av allt var att ngn äntligen klarat av att göra ett fäste som klarar flera olika sorters kort.
Nu behöver vi bara vänta på en GPU/CPU combo utan den där fläkten.
Sen är det bara att stoppa in i minsta möjliga chassi med m-itx och dubbla ssd.

= Kompakt kallt och tyst (lr njao ganska tyst)

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Det är för jävla löjligt dyrt, speciellt 7970 versionen. 1500+ ?! Nära på hälften av kostanden för grafikkortet, fast iofs är det en kostnaden som kanske är rimlig när det kommer till kylning av GPU.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Hur lång tid körde ni med max belastning?

Ser bra ut, nästa FÖR bra. Hur lång tid körde ni med max belastning?

Permalänk
Medlem

Nja, ska det vara värt att vattenkyla kortet ska det väll egentligen vara ett roligare kort där man kan överklocka lite över det vanliga.

Permalänk
Medlem

Inte alls värt den lilla extra fördelen över ASUS lösning för så högt pris i min mening. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Tänker jag fel eller känns det allt annat än bra att köra varmluft från CPUn direkt in i radiatorn för GPUn?

Jag hade vänt CPU-kylaren så att den blåste rakt upp och ut genom hålen i taket istället för att försöka kyla radiatorn med onödigt varm luft. Även om den inte är direktkopplad så att all luft från CPU-kylaren går genom radiatorn så vill man väl ha så kall luft som möjligt till den?

Tillverkarna av slutna WC-system rekommenderar oftast att radiatorn suger in luft i lådan, för att detta inte ska hända.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Mycket dyrt men samtidigt är prestandan i vanlig ordning i toppklass.

Har den där fläktmodellen av samma fabrikat på ett äldre ASUS GTX480 och den kyler fantastiskt bra och föredömligt tyst.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silldro:

Känns dock lite tveksamt att köpa referensmodell och sen denna för 1000kr extra när fördelen är 6 grader lägre temperatur och endast ytterst liten skillnad i ljudnivå mot Asus DirectCU II. Hade man däremot sluppit den interna fläkten eller om priset hade varit lägre så visst. Men jag gillar ideen med inbyggd vattenkylning på grafikkort, synd bara på priset men det karnske sjunker framöver.

Tänk på att detta gör det möjligt att få bra kylning, även med sli. Inte många som har moderkort/chassi som kan köra sli med Asus.

Hade jag inte haft komplett vattenkylning så hade jh köpt detta till mina framtida 670/680 sli Kostar ju ungefär som block.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Högt pris kan man inte direkt säga, kollar man på vattenblock till kort, så ligger dom på runt 1000 lappen beroende på block.

Om du jämför med t.ex. Asus DC2 kylare så skiljer ju inte ljudnivå eller temperaturer så mycket i verkligheten, den knappa förbättring man ser är inte direkt värt 1000 kronor för dom flesta.

Så det beror ju på vad man jämför med.

Permalänk
Avstängd

Blir det inte sämre temperaturer när den får luft från en cpukylare?

Ni borde testa med 2st prestandafläktar till radiatorn.

Permalänk
Medlem

Hmmmm kostar bara 3gånger mer än ett h2o 620 så bullshit!!
De borde kanske ha jämfört det med h2o 620 moddet...

Permalänk
Medlem

Skulle denna kylare gå att pressa in i en bitfenix prodigy? Har ett 2.5 slots grafikkort jag gärna skulle föra över till ett litet bitfenix, men 2 slots är max (med ett fåtal millimeter marginal) för grafikkort där.

Permalänk
Medlem

Imponerande men inte speciellt nödvädigt då nuvarade version av t.ex GTX680 håller väldigt bra tempraturer.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Skulle denna kylare gå att pressa in i en bitfenix prodigy? Har ett 2.5 slots grafikkort jag gärna skulle föra över till ett litet bitfenix, men 2 slots är max (med ett fåtal millimeter marginal) för grafikkort där.

Är du helt 100% på att ett 2.5 slots grafikkort inte går in i ett Prodigy? Isåfall försvann mina planer på m-itx :/.

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem

Installerade den häromdan, japp massivt komplicerad installation men resultatet var riktigt bra... Hade gärna sett lite längre slangar typ ett par cm men det funkade. Load droppade från 83-85C till mellan 51-53C, efter jag la till en OC på +175 och 400 på ramen idle droppade till drygt 29C, största fördelen var att allt oljud försvann. Skulle rekommendera den till alla som känner en kylare e värd en dryg tusenlapp...

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem

som jag har väntat!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Tillverkarna av slutna WC-system rekommenderar oftast att radiatorn suger in luft i lådan, för att detta inte ska hända.

Inte för att vara sådan men slutet "WC-system"?
Jag vill inte riktigt föreställa mig det i datorn.