Permalänk
Medlem

Nya ram-minnen

Då var de dags att köpa lite mer ram. Då jag inte är så påläst för tillfället så vänder jag mig till er.

Det blir 8gb eller 16gb med tanke på hur billigt det är.

http://www.inet.se/produkt/5315203/corsair-16gb-4x4096mb-cl9-...
verkar ok, eller?

Ska man ha CL9 eller CL10? Är 2x8gb att föredra före 4x4gb? Förutom att man kan slänga in ytterligare 2x8gb i framtiden.
Räcker 1.6ghz eller ska man gå upp till 2ghz? Är tveksam om man märker någon större skillnad men kanske har fel.

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Det räcker med 1600MHz minnen och två ggr 8GB så kan du ju uppgradera senare om du nu skulle behöva det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaggeMan:

Då var de dags att köpa lite mer ram. Då jag inte är så påläst för tillfället så vänder jag mig till er.

Det blir 8gb eller 16gb med tanke på hur billigt det är.

http://www.inet.se/produkt/5315203/corsair-16gb-4x4096mb-cl9-...
verkar ok, eller?

Ska man ha CL9 eller CL10? Är 2x8gb att föredra före 4x4gb? Förutom att man kan slänga in ytterligare 2x8gb i framtiden.
Räcker 1.6ghz eller ska man gå upp till 2ghz? Är tveksam om man märker någon större skillnad men kanske har fel.

Dem funkar utmärkt, bättre behövs ej, och nej det är ingen idé att köpa 2x8GB så att du kan skaffa 4x8GB sen för det finns ingenting som kräver det... (Så länge du inte skall hardcoretrycka burken med 25 spel och program samtidigt.)

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Dem funkar utmärkt, bättre behövs ej, och nej det är ingen idé att köpa 2x8GB så att du kan skaffa 4x8GB sen för det finns ingenting som kräver det... (Så länge du inte skall hardcoretrycka burken med 25 spel och program samtidigt.)

De var lite min tanke, 16gb räcker ganska länge imo. Sitter på 4gb nu och klarar bf3 på ultra galant, så folk som säger minimum 8gb o 16gb för att vara "säker" överdriver en hel del. Men med tanke på dagens priser så blir de ändå 16gb när man väl ska uppgradera.

Så min huvudsakliga tanke va uppdateringsfrekvensen eller vad man kallar de, CL9, CL10, CL11 osv. som jag inte har koll på. Men jag får lita på din kunskap så kör jag på dessa

tack för de snabba svaret!

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaggeMan:

De var lite min tanke, 16gb räcker ganska länge imo. Sitter på 4gb nu och klarar bf3 på ultra galant, så folk som säger minimum 8gb o 16gb för att vara "säker" överdriver en hel del. Men med tanke på dagens priser så blir de ändå 16gb när man väl ska uppgradera.

Så min huvudsakliga tanke va uppdateringsfrekvensen eller vad man kallar de, CL9, CL10, CL11 osv. som jag inte har koll på. Men jag får lita på din kunskap så kör jag på dessa

tack för de snabba svaret!

CL står för latensen (engelska=latency) på minnena, alltså hur lång "tidsfördröjning" (tror jag blir bästa ordet) det är på dem. Lägre är alltså bättre. Men med mer Hz kommer ofta högre latens, därför vill man ha minnen med så låg latens som möjligt men samtidigt inte för låg Hz. 1600MHz och CL9 är enligt mig det ultimata idag.

Sen finns det ju minnen som Corsair Dominator Platinum på 2400MHz och CL9, men då pratar vi självklart en helt annan prislapp.

Slutsats: Du kommer bli jättenöjd och det är ett bra köp.

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk

Att köpa 32GB är waste då det antagligen kommer vara mycket billigare när man väl behöver det!

(sen att det finns special fall.Nej ni behöver inte tjata om det... Finns ändå ingen som orkar läsa det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaggeMan:

De var lite min tanke, 16gb räcker ganska länge imo. Sitter på 4gb nu och klarar bf3 på ultra galant, så folk som säger minimum 8gb o 16gb för att vara "säker" överdriver en hel del.

Nja skulle jag inte vilja påstå..
Jag sitter på 8GB och för ca 1 timme sen så krashade merparten av mina öppna program för att minnet tog slut (efter 4-5 ignorerade varningar om att minnet höll på att ta slut) så nu är det allvarliga funderingar på att beställa in så jag har iaf 16GB. (det jag för tillfället hade öppet var Spotify, Chrome med ~15 flikar, WoW: MOP samt uTorrent.)
Dock över 16GB ser jag i dagsläget ingen mening med.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaggeMan:

De var lite min tanke, 16gb räcker ganska länge imo. Sitter på 4gb nu och klarar bf3 på ultra galant, så folk som säger minimum 8gb o 16gb för att vara "säker" överdriver en hel del. Men med tanke på dagens priser så blir de ändå 16gb när man väl ska uppgradera.

Så min huvudsakliga tanke va uppdateringsfrekvensen eller vad man kallar de, CL9, CL10, CL11 osv. som jag inte har koll på. Men jag får lita på din kunskap så kör jag på dessa

tack för de snabba svaret!

Dom som säger att 8GB är minimum och 16GB för att vara säker vet inte vad dom snackar om. 4GB är rekommenderat i nästan alla spel som finns ute nu, 2GB minimum. 8GB är överdrivet i princip alla spel, så 8GB är overkill om du inte multitaskar, spelar spel och kör många program samtidigt alltså.
Dom som spelar och kör 16GB är oftast bara nördar som skaffar extra RAM för högre betyg i benchmark

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Nja skulle jag inte vilja påstå..
Jag sitter på 8GB och för ca 1 timme sen så krashade merparten av mina öppna program för att minnet tog slut (efter 4-5 ignorerade varningar om att minnet höll på att ta slut) så nu är det allvarliga funderingar på att beställa in så jag har iaf 16GB. (det jag för tillfället hade öppet var Spotify, Chrome med ~15 flikar, WoW: MOP samt uTorrent.)
Dock över 16GB ser jag i dagsläget ingen mening med.

Kör du Chrome är det inte konstig. Chrome kräver 2x+ mer RAM än alla andra webbläsare speciellt när du har mycket flikar. Testa Firefox, den webbläsare jag har haft minst problem med

Permalänk
Hjälpsam

4GB är för lite i dag, 8GB räcker för de flesta, har du tänkt att behålla datorn ett tag satsa på 16GB.
Det minne som inte används av program, kan prefetchen cacha filer i.

Skrev en tråd om detta för1½ år sedan.
http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1002295-4gb-minne-a...

Fattar inte hur fan man kan köpa en ny dator för 10000kr och börja småsnåla med mängden ram, datorn exploderar inte av "för mycket ram", det är aldrig fel med lite marginal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |