AMD lyfter sekretessen för A-serien "Trinity"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Vi kan ta upp det i nästa podcast.

Som "straff" för AMD så kan ni ju ha ett ordenligt IPC-test mellan arkitekturer i recensionen sedan. Antingen nu med Trinity eller med Vishera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas D:

Vi kan ta upp det i nästa podcast.

Bra idé!

Måste även tillägga att jag anser att ni gjort ett riktigt bra jobb i detta ärende!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

På vilket sätt gör vi en stor grej av det? Det var ett kort konstaterande att AMD kör ett marknadsföringstrick och att vi inte tänker spela med.

Tänk ett steg längre. Nu spelar det kanske ingen större roll eftersom Trinity inte är någon högprofilprodukt och att vi har såpass bra kontakter att vi kan få fram testexemplar från andra håll än AMD, men det är illavarslande att AMD betraktar recensioner som en marknadsföringskanal bland andra.

Det är ett sluttande plan och frågan är vad nästa steg kan bli om vi accepterar detta. Endast publicera tester från spel x, y och z? Eller kanske följa en förutbestämd testmall så att tillverkaren kan kontrollera vilka aspekter som får mest exponering. I vilket fall som helst är det knappast en utveckling som gynnar konsumenterna.

Jag ber om ursäkt. Jag blandade ihop eran artikel med andra jag läste i morgonyran:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Andreas D #90

Citat:

Vi kan ta upp det i nästa podcast.

Bra.
För det första tycker jag att det är bra att ni sätter ner foten vid såna här försök att styra Er. Det har tidigare klagats på AMD:s undermåliga PR-avdelning - med all rätt, dom tycks göra det mesta fel.

<RANT>Nvidia har väldigt duktiga PR-människor. Problemet är att ni inte tycks förstå det? Tex. när Nvidia inser att deras produkt inte kommer vara bättre än konkurrenten, ser dom till att deras releasesläpp bara släpps i fabriksöverklockade varianter för recension (Eller åtminstone 4 speciallare/1 referens).På så vis ser man till att ändå vinna era benchmarktest.

Vad är det förutom ett PR-trick?
Mycket smartare av Nvidia än AMD:s klumpiga försök, men det här köper ni utan ifrågasättande?

Dessutom lyckas man för första gången lansera ett automat-överklockat arkitektur på GPU, (absolut inget fel med det så länge den är DETERMINISTISK). Men det är den ju inte, utan att få någon som helst kritik för detta, trots att Era tester inte komma att vara representativa för konsumenten som sedan har läst era recensioner, eller ok, har man tur så blir det lika bra?

När Intel har monopol på vilka Extensions i X86-arkitekturen som blir standard, kanske detta vore värt att påpeka detta för den gemene teknikintresserade här på Sweclockers? länk: http://www.agner.org/optimize/blog/read.php?i=49

För övrigt har Intel kommit hyfsat obemärkt förbi kritik på tekniksiterna trots att dom blivit fällda för, 1,25 miljarder dollarst, för att dom mutade OEM-tillverkarna (och det är där pengarna finns), för att se till så att dessa inte handlade AMD-prollar, vilka på den tiden faktiskt var överlägsna Intels diton. Och här snackar vi om företagskultur. Tror ni att Intel på något vis har förändrats sedan dess? Dom beter sig som alla företag i monopolställning skulle bete sig.

Men var finns kritiken Sweclockers?

Men nej då, ni visar hög moral genom att inte ställa upp AMD:s klumpiga PR-trick?
Med den höga svansföringen borde ni faktiskt inte recensera något från Intel överhuvudtaget?

Eller tycker ni på allvar att AMDS:s usla (jag håller med),försök, att styra ert oberoende som journalister är värre än mutbrott/ brott mot konkurrenslagstiftningen?
<slut RANT>

/jacozz

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Jag tycker den största faran i dethär är att folk vänjer sig, "alla" gör det så det är inget konstigt. Det blir som i bilindustrin där motor-"journalister" bjuds på en veckas party på nån resort där de samtidigt får titta på den nya bilen. Sen i bakfyllan skriver de en "recension" där enbart positiva aspekter lyfts fram.

Det som varit så trevligt med datorer och komponenter är just att journalistiken har varit trevligt fri ifrån sånhär skit. Visst finns det mindre seriösa testare. men många har länge hållit en hög etisk nivå på det hela, och inte varit rädda för att ta upp saker och publicera dumheter när de skett. Jag ser ogärna att det faller ned till bjudresor till hotell med fri sprit och dylikt. Så deprimerande.

Se Scotts kommentar till uppföljningsartikeln på TechReport:

Citat:

Now, realize that if we don't object, this practice may well become the norm. And it is a significant innovation, because it attempts to govern the release of independently obtained test data from our labs, not just modest, preliminary info that is the stuff of traditional previews. This hasn't happened in this way before. AMD is experimenting to see what it can get away with.

Next, they could simply decide to, say, extend the embargo on certain results for a longer term than AMD has done here. Or just hold it until the product's life cycle is nearly finished. Who knows?

As owner and editor of this publication, which I built myself, I refuse to cede that sort of control to the large companies with whom we work. Once we receive a product to test, what info we publish, and in what order, is up to our editorial discretion.

If you can't see the problems there, I really don't think I can help you. I promise that, from my point of view, this is a big deal on principle, and it has nothing to do with a low estimation of you as a reader. I am perhaps guilty of a high estimation of my role as an independent reviewer, but that is another matter altogether.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Förutom Sweclockers, Nordic Hardware så har nog Techreport gått ut hårdast i sin kritik och uttryckt sin indignation över PR-tricket.

Märk väl att Techreport inte hade några som helst betänkligheter när man gjorde en "preview" på Intels Conroe med liknande restriktioner från leverantören.

http://techreport.com/review/9538/intel-conroe-performance-pr...

Jämför detta med raljerandet nu från deras sida?

Kom igen!
Sista gången jag besökte den sidan som jag annars tyckt varit bra och saklig.

/jacozz

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Förutom Sweclockers, Nordic Hardware så har nog Techreport gått ut hårdast i sin kritik och uttryckt sin indignation över PR-tricket.

Märk väl att Techreport inte hade några som helst betänkligheter när man gjorde en "preview" på Intels Conroe med liknande restriktioner från leverantören.

http://techreport.com/review/9538/intel-conroe-performance-pr...

Jämför detta med raljerandet nu från deras sida?

Kom igen!
Sista gången jag besökte den sidan som jag annars tyckt varit bra och saklig.

/jacozz

Där har vi det igen ja. Det är skrämmande att Intel kommit undan med sådana fasoner många gånger.
Kanske inte skulle köpt min Ivy Bridge iaf.

Permalänk
Medlem

Aleshi #97
Grattis du har köpt den bästa cpu:n som går att köpa för pengar. Inget snack om saken.
Jag må vara i RAGE-mode just nu, men jag tycker inte att tekniksiterna fyller någon funktion som dom håller på nu, inklusive SweClockers, om dom inte också beskriver historien, förutsättningarna och den faktiska ekonomiska och därmed praktiska förutsättningarna.

Det finns anledningar till varför Intel dominerar X86-marknaden så totalt och som inte handlar om hur mycket duktigare deras ingenjörer är, utan helt andra saker.

Canned Benchmarks kan vem som fan helst göra. Och det finns 50-Elva andra siter som gör det.
HardOCP har en mer ambitiös approach till att försöka undersöka hur det blir i verkligheten för slutanvändaren. Kudos till dom för det.

Jag önskar helt enkelt att Sweclockers höjer nivån rent allmänt.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

De är inte jämförbart för fem öre. Det ena är en preview på Intels egna mässa. Det andra är AMD som försöker styra hur folk testar deras produkt som de har skickat till dem. Tittar du på artikeln du länkar till så är den tydligt märkt som "Preview". Knappast samma sak som om Intel skulle ha skickat dem en Conroe med hållhaken att de bara får publicera vissa data. Två helt olika saker och du får noll poäng.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

De är inte jämförbart för fem öre. Det ena är en preview på Intels egna mässa. Det andra är AMD som försöker styra hur folk testar deras produkt som de har skickat till dem. Tittar du på artikeln du länkar till så är den tydligt märkt som "Preview". Knappast samma sak som om Intel skulle ha skickat dem en Conroe med hållhaken att de bara får publicera vissa data. Två helt olika saker och du får noll poäng.

Så AMD kan bara slänga upp en mässa och bjuda in journalister och säga "Hej här har ni ett system med "Vishera" ni får testa dem här men ni får bara visa dem här testerna som en preview tills vi har lanserat produkten" för det är exakt så Intel gjorde med conroe under IDF.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Pholostan #98

Citat:

De är inte jämförbart för fem öre. Det ena är en preview på Intels egna mässa. Det andra är AMD som försöker styra hur folk testar deras produkt som de har skickat till dem.

Trinityreviewerna släpps officiellt den 2:a oktober. AMD har försökt att marknadsföra sin produkt via en förhandspreview, att Sweclockers väljer att inte göra det är helt i sin ordning. Intel har för vana att erbjuda "previews" med väldigt begränsade tester som mer än gärna publiceras av tex.Techreport- Conroe eller Anandtech-Ivybridge. "Previews" enda syfte är få sin produkt att framstå som det bästa sedan skivat bröd, (som Emil brukar säga). Skillnaden är att Intels "previews" brukar komma någon månad innan själva släppet, men syftet och utfallet är ju det samma i dessa fall, man vill styra det första intrycket genom att kontrollera förutsättningarna för testerna. I fallet med Techreports Conroe-preview var styrningen väldigt mycket hårdare, men det hindrade ändå inte dom att ställa upp och publicera resultaten.

Saxat från techreports "preview" av Conroe:

Citat:

We used test systems pre-configured by Intel before the show, and we had very limited time to conduct testing or inspect the systems. We were not allowed to look inside of the case of either PC, and the scope of the benchmarks we were allowed to run was defined by Intel. We weren't given the leeway to record our own custom timedemos for the games, and we didn't have enough time to run each test three times or even reboot between the tests.

...och man ursäktar sig med följande citat:

Citat:

I should start by saying that we very rarely publish benchmark numbers obtained at trade shows or in other sorts of pre-arranged settings outside of our own test labs. We have elected to do so in this case because of an extraordinary opportunity to get an early glimpse at a brand-new CPU architecture in action.

Att cheferna på AMD:s marknadsavdelning borde gå till arbetsförmedlingen är väl ett känt faktum. Bra PR/reklam går ut på att få din kundkrets att tro att man gör ett rationella medvetna val, fast man i själva verket blivit manipulerad, och gör emotionella /irrationella val. Men nu har jag kommit bort från ämnet.

/jacozz

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av jacozz:

Andreas D #90

Bra.
För det första tycker jag att det är bra att ni sätter ner foten vid såna här försök att styra Er. Det har tidigare klagats på AMD:s undermåliga PR-avdelning - med all rätt, dom tycks göra det mesta fel.

Tack!

Citat:

<RANT>Nvidia har väldigt duktiga PR-människor. Problemet är att ni inte tycks förstå det? Tex. när Nvidia inser att deras produkt inte kommer vara bättre än konkurrenten, ser dom till att deras releasesläpp bara släpps i fabriksöverklockade varianter för recension (Eller åtminstone 4 speciallare/1 referens).På så vis ser man till att ändå vinna era benchmarktest.

Vad är det förutom ett PR-trick?
Mycket smartare av Nvidia än AMD:s klumpiga försök, men det här köper ni utan ifrågasättande?

Dessutom lyckas man för första gången lansera ett automat-överklockat arkitektur på GPU, (absolut inget fel med det så länge den är DETERMINISTISK). Men det är den ju inte, utan att få någon som helst kritik för detta, trots att Era tester inte komma att vara representativa för konsumenten som sedan har läst era recensioner, eller ok, har man tur så blir det lika bra?

Det är faktiskt tvärtom, Nvidia (och även AMD) skickar referensexemplar medan partnertillverkarna avskyr dessa och gärna vill framhålla sina egna specialmodeller. Vissa har till och med gått så långt att de i vissa fall inte längre tillverkar/säljer några referensmodeller överhuvudtaget.

Citat:

När Intel har monopol på vilka Extensions i X86-arkitekturen som blir standard, kanske detta vore värt att påpeka detta för den gemene teknikintresserade här på Sweclockers? länk: http://www.agner.org/optimize/blog/read.php?i=49

Nu har inte jag något till övers för monopolfasoner, men om jag får spela djävulens advokat är x86 faktiskt ingen öppen standard utan Intels egna instruktionsuppsättning (AMD och VIA licensierar tekniken). Det kan ju tyckas vara rimligt att de därmed får hitta på vad de vill med den. Länken handlar däremot om att Intels kompilator medvetet används för att handikappa konkurrenterna, och det är en helt annan sak (inte OK!).

Citat:

För övrigt har Intel kommit hyfsat obemärkt förbi kritik på tekniksiterna trots att dom blivit fällda för, 1,25 miljarder dollarst, för att dom mutade OEM-tillverkarna (och det är där pengarna finns), för att se till så att dessa inte handlade AMD-prollar, vilka på den tiden faktiskt var överlägsna Intels diton. Och här snackar vi om företagskultur. Tror ni att Intel på något vis har förändrats sedan dess? Dom beter sig som alla företag i monopolställning skulle bete sig.

Men var finns kritiken Sweclockers?

Men nej då, ni visar hög moral genom att inte ställa upp AMD:s klumpiga PR-trick?
Med den höga svansföringen borde ni faktiskt inte recensera något från Intel överhuvudtaget?

Eller tycker ni på allvar att AMDS:s usla (jag håller med),försök, att styra ert oberoende som journalister är värre än mutbrott/ brott mot konkurrenslagstiftningen?
<slut RANT>

/jacozz

Först och främst har vi åtskilliga gånger rapporterat om Intels affärer och dess brott mot konkurrenslagstiftningen i EU och andra länder, men du blandar ihop två olika frågor. En recension är inget etiskt/moraliskt/politiskt ställningstagande utan kort och gott en oberoende utvärdering av en produkt.

Att Otellini äter småbarn till frukost skulle inte göra Ivy Bridge till en sämre processor, för att ta ett dumt exempel.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Andreas D #102
Det är faktiskt tvärtom, Nvidia (och även AMD) skickar referensexemplar medan partnertillverkarna avskyr dessa och gärna vill framhålla sina egna specialmodeller. Vissa har till och med gått så långt att de i vissa fall inte längre tillverkar/säljer några referensmodeller överhuvudtaget.

Ok. Då har jag lärt mig något som jag inte visste. Tack för det.

/jacozz

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Andreas D:

Tack!
--Text--
Att Otellini äter småbarn till frukost skulle inte göra Ivy Bridge till en sämre processor, för att ta ett dumt exempel.

Äter Otelline småbarn till frukost!!
Fy sjutton.

Med risk för att få brun tunga säger jag ändå att Sweclocker är skapligt objektiva.
Det är givetvis en svår balansgång tex går vissa spel bättre på vissa grafikkort än andra, men man kan ju inte undvika populära titlar för den sakens skull.
Det man bör göra är dock att nämna saken när man testar, vilket Swec oftast gör, ett exempel på detta är BF3, som ju går mycket bra på Nvidiakort.

En sak som komplicerar testet ytterligare är ju också att vissa kort klar vissa inställningar bättre än andra, det man delvis kan göra för att undvika detta är att köra på vettiga lägen, det är ointressant om ett den ena kortet presterar 7fps och det andra 10, Swec testar numera med vettiga inställningar.

Ett test som jag saknar och har efterlyst är om grafikkorten skalar olika när CPUn blir svagare, det har funnits indikationer på detta, men inget säkert.

edit En sak till, när man testar Intels grafik bör detta nämnas, "However, with Intel X3000, the graphics subsystem sometimes uses the CPU in addition to its own GPU ".
http://software.intel.com/en-us/articles/common-misconception...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Storm i ett vattenglas.

Tror att i princip alla som läser den här typen av artiklar är på det klara med AMDs position vad det gäller ren processorkraft i olika lägen, dessutom påpekar artiklarna jag har läst det faktumet samt att det bara handlar om gpu-delen, som t ex hos Anandtech. Det känns om möjligt som att det snarare slår tillbaks på AMD. Och sen finns det ju fler sätt att spela olika bolags marknadsföringspolitik i händerna. T ex rapporterades här på Sweclockers och i andra medier att Apple fick ca 28 miljoner kronor gratisreklam i samband med släppet av iPhone 5, vilket ju inte släppet av Samsungs Galaxy III alls kunde matcha. Apple tackar och tar emot när medierna levererar. Och Sweclockers går ju inte heller fria från att kunna motstå den sortens något tveksamma gratisreklam som jipporeportage ger, så kanske den indignerade oberoende-fanan inte ska hängas alltför högt:
http://www.sweclockers.com/artikel/15224-reportage-fran-nvidi...

Skrivet av Andreas D:

Att Otellini äter småbarn till frukost skulle inte göra Ivy Bridge till en sämre processor, för att ta ett dumt exempel.

Fast.... det skulle ju såklart påverka köpviljan om varje såld processor skulle innebära ett uppätet småbarn (fast så är det ju, som alla vet! )

I övrigt väntat jag med spänning på den fullständiga recensionen! Det var egentligen därför jag tittade in. När släpps den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

I övrigt väntat jag med spänning på den fullständiga recensionen! Det var egentligen därför jag tittade in. När släpps den?

Tisdag tror jag...