Intel tar upp kampen mot ARM med Atom "Clover Trail" för surfplattor och hybriddatorer

Permalänk
Medlem

Intressant. Medfield på 1.6 Ghz har ungefär jämförbar prestanda som en dualcore A9 så det är ju inte nån revolution, däremot presterar dem bra i ett test på webbläsare i Android. Skulle tippa på att prestandan blir jämförbar med existerande hårdvara. Dock förstår jag inte varför de inte slänger ut namnet Atom, jag förknippar det med usel prestanda i gamla netbooks.

Känns dock inte som att surfplattor med fullversionen av Windows 8 kommer att bli billiga.

Kommer iaf att bli en intressant höst när X86 och Windows 8 kommer till Smartphones och Tablets. Kan nog bli bra produkter men Apple och Android har ju ett ganska rejält övertag och det kommer nog att bli svårt att få folk att byta. Man måste erbjuda folk något de inte har för att få dem att byta och då räcker det nog inte med färgglada rutor.

Dock kommer denna köra fullversionen av Windows 8 men jag tror dock att det kommer att funka sådär i vanliga program. Har ett remote program på min Android platta så jag har prövat att köra Windows XP i 1280*800 på en 10" skärm och det fungerar, men det är ju inte alls anpassat för touch. Allt är förlitet så man trycker oftast fel. Förstår inte riktigt vad fördelen skulle vara med Win8 på en tablet, att jag vill kunna göra på en tablet kan jag göra på min 10" android platta. Vill jag köra nått windowsprogram vilket inte funkar bra kan jag remota till min stationära vart jag än är...

Permalänk
Medlem

Detta kan ju bli bra. äntligen windows på en surfplatta lixom.

Atom har ju främs fått sitt dåliga rykte från billiga netbooks med singlecore atom. billiga komponenter, dåliga drivare, och en single core för att driva allt, etc. inte så kul att köra på.
Dualcore med HT är ett måste, har en AMD fusion dualcore som iofs presterar lite bättre per core, men överlag när mycket saker körs samtidigt så märks det ganska tydligt att dualcore är en begränsning, en dualcore atom med HT har ju 4 cores och det märks. (ok,ok, 2 cores + 2 HT , men det hanteras som 4 cores, och presterar som 4 cores. det är ingen skillnad i hur varje core presterar.)

Permalänk
Medlem

Synd bara att Intel övergett Linux för denna platform..

Det är mer eller mindre total avsaknad av grafikdrivrutiner i Linux för PowerVR-stuff.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Synd bara att Intel övergett Linux för denna platform..

Det är mer eller mindre total avsaknad av grafikdrivrutiner i Linux för PowerVR-stuff.

Nja nu överdriver du lite. Sitter faktiskt just nu på min fritid och kodar om befintliga drivisar för PowerVR från extremt kass C till rena assembler. Men som sagt det finns drivisar men de är inte alls bra optimerade.

Permalänk
Avstängd

Någonting som jag tycker är förbryllande är att Z2760 inte stödjer SATA vilket de flesta nyare ARM gör i dagsläget. Fungerar ju att koppla minneskortet via eMMC men det blir ju betydligt långsammare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gtoxed:

ja men inte undra på, de kör ju för fan sitt eget OS, o de finns vad? en iphone, o en ipad.. 2 artiklar liksom (jag räknar inte in de olika revisionerna som ipad 2, 3, iphone 4s etc), så det är ju verkligen fusk att säga att den är snabbare när de bara behövt optimera för sina egna fåtal produkter.. tänk att android OSet ska anpassas till en hel uppsjö av olika märken, mobiler o plattor.. så det i sig är väldigt imponerande! uppdateringar o firmwares fixar ju prestandan över tid liksom..

så nej, apples skit är inte imponerande, de är ej nyskapande, och de är aldelles för maktgalna!

Intressant, nu låter det så, det var helt andra tongångar när Shitsung släppte SGS3 och om hur den var snabbare än iPhone 4S etc, men när det är tvärtom då ändras tongångarna...en typisk hater är vad du är bara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Fast det mest intressanta där är ju att Apple's specialdesignade A6 spöar både HTC One X, SGS3 & Nexus 7 trots att den bara är en Dual-Core på 1,02GHz]

Ligger inte den på 1,2GHz under load?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Absolut inte, vad har du fått det ifrån?
Atom är ju ett av de stora intresseområdena just nu.

Då Netbooks var så slöa i jämförelse med ARM och den nya trenden ultrabooks?

Citat från sweclockers:

"Smarta mobiltelefoner och framförallt surfplattor började indirekt konkurrera med de billiga bärbara datorerna. Samtidigt stod det klart att Intel, som mer eller mindre uppfann datortypen, inte hade några större ambitioner för netbook-varianterna av processorn Atom utan hellre satsade på mobila enheter."

http://www.sweclockers.com/nyhet/15839-ingen-framtid-for-netb...

Eller var det enbart netbooks som skulle fasas ut och inte processorn?

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Nja nu överdriver du lite. Sitter faktiskt just nu på min fritid och kodar om befintliga drivisar för PowerVR från extremt kass C till rena assembler. Men som sagt det finns drivisar men de är inte alls bra optimerade.

Jag borde kanske preciserat att jag syftar på PowerVR-chip som sitter i Intels Atom-processorer och mot desktop-linux.

Som jag förstått det när jag kollade senast så fanns det drivers skrivna för MeeGo som folk halvhjärtat försökt porta. Dock inget officiellt från Intel.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Intressant, nu låter det så, det var helt andra tongångar när Shitsung släppte SGS3 och om hur den var snabbare än iPhone 4S etc, men när det är tvärtom då ändras tongångarna...en typisk hater är vad du är bara

Skickades från m.sweclockers.com

Oj vilken ironi. Du anklagar honom för att vara en hater bara för att han poängterar att det är lättare att utforma ett system efter en bestämd hårdvara. Och så skriver du "Shitsung" Vem är hater? Sedan säger du att det är var tvärtom när det var Samsung som släppte SGS3. Men det var det ju inte alls tvärtom då heller. Fortfarande Apple som har fördelen med förutbestämda plattformar.
Så du hycklar ordentligt när du anklagar honom för hyckleri, och när du säger att något är tvärtom så är det i själva verket inte alls det. Suck.

Skrivet av Emerald:

Då Netbooks var så slöa i jämförelse med ARM och den nya trenden ultrabooks?

Citat från sweclockers:

"Smarta mobiltelefoner och framförallt surfplattor började indirekt konkurrera med de billiga bärbara datorerna. Samtidigt stod det klart att Intel, som mer eller mindre uppfann datortypen, inte hade några större ambitioner för netbook-varianterna av processorn Atom utan hellre satsade på mobila enheter."

http://www.sweclockers.com/nyhet/15839-ingen-framtid-for-netb...

Eller var det enbart netbooks som skulle fasas ut och inte processorn?

Det där gäller bara netbooks. Atom är snabbare än ARM. Men Atom var för slöa mot Ultrabooks.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dimman:

Synd bara att Intel övergett Linux för denna platform..

Det är mer eller mindre total avsaknad av grafikdrivrutiner i Linux för PowerVR-stuff.

Intel kan ju inte göra så mycket åt PowerVRs sugiga inställning till Linux. Som tur är kommer nästa generation Atom SoC:er vara baserade på HD4000 som har väldigt bra Linux-drivare. Intel är väldigt aktiva i Linux-utvecklingen, faktum är att Intel och RedHat är det två företag som de senaste åren bidragit absolut mest till Linux-kärnan. Finns t.ex. redan drivare för GPUn i Haswell, trots att vi inte lär se detta chip än på ett halvår.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vill minnas att den äldre atom som finns idagens intelbaserade telefoner stod sig mycket bra på batteritid, bland de bästa.

Ah, okej. Vet inte till vilka du refererar, men Cedarview var ju inte riktigt bra nog i jämförelse med ARM, hade jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Ah, okej. Vet inte till vilka du refererar, men Cedarview var ju inte riktigt bra nog i jämförelse med ARM, hade jag för mig.

http://www.anandtech.com/show/5770/lava-xolo-x900-review-the-...

Och med tanke på att batteriet är bland de klenare i testet så är batteritiden riktigt bra. Och det där är en singlecore.
Med tanke på vilka förbättringar som det finns i Clover Trail så är det nog utan tvekan en riktigt stark processor för telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

http://www.anandtech.com/show/5770/lava-xolo-x900-review-the-...

Och med tanke på att batteriet är bland de klenare i testet så är batteritiden riktigt bra. Och det där är en singlecore.
Med tanke på vilka förbättringar som det finns i Clover Trail så är det nog utan tvekan en riktigt stark processor för telefoner.

Kul med stark CPU, men att ha den senaste Android versionen och att de uppdaterar snabbt är sjukt mycket viktigare i mitt tycke. Lite därför som Nexus telefoner är långa vägar bäst enligt mig.

Men kommer "Clover Trail" att komma mycket till telefoner? Det verkar som att fokuset är surfplattor.

Permalänk
Medlem

tja en sån här platta med Ubunto skulle ju vara rätt smut,
men är ju en del om och men, vad kommer dom kosta, troligen mer än vad det smakar, och hur blir prestandan, brukar springa åt andra hållet när jag ser nått med ATOM cpu

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WardonE:

Ligger inte den på 1,2GHz under load?

Enligt appen Geekbench 2 så är den på 1,02GHz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Oj vilken ironi. Du anklagar honom för att vara en hater bara för att han poängterar att det är lättare att utforma ett system efter en bestämd hårdvara. Och så skriver du "Shitsung" Vem är hater? Sedan säger du att det är var tvärtom när det var Samsung som släppte SGS3. Men det var det ju inte alls tvärtom då heller. Fortfarande Apple som har fördelen med förutbestämda plattformar.
Så du hycklar ordentligt när du anklagar honom för hyckleri, och när du säger att något är tvärtom så är det i själva verket inte alls det. Suck

1. Jag hymlar inte med att jag hatar Samsung, men jag har heller inget emot Android men anser att HTC gör ett bättre jobb med funktioner som faktiskt är användbara.

2. Läs i forumet hur tongångarna gick när SGS3 släpptes om hur mycket snabbare den var än iPhone 4S, så du menar att det går att jämföra åt det ena hållet men inte åt det andra?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Justbecause:

Enligt appen Geekbench 2 så är den på 1,02GHz

Skickades från m.sweclockers.com

Tydligen så är 1GHz basfrekvensen och det är den frekvens som rapporteras till OS:et och är väl helt OK att göra så, men enligt Nordic Hardware så klockar iPhone5 upp sig tlll 1.3GHz under last. Blir lite svårare att jämföra frekvenser mot Medfield och Clover Trail då dessa använder sin max frekvens som rapporterad frekvens, basfrekvensen för Medfield är 1.3GHz.

Skrivet av Sears:

Ah, okej. Vet inte till vilka du refererar, men Cedarview var ju inte riktigt bra nog i jämförelse med ARM, hade jag för mig.

Inget ARM SoC spöar än så länge "Cedarview" i Geekbench, Cedarview system får strax över 2000 poäng i Geekbench: http://browser.primatelabs.com/geekbench2/1067826

Edit: blev något fsck med länken...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Vet att du pekat på ett otroligt lågt pris för en Cortex A9 CPU, men det kan inte vara så stor skillnad i pris som en faktor 9 på ett helt SoC för en pekplatta eller mobil.

Precis innan jag åkte ifrån jobbet (ca 1 timme sedan) så kollade jag upp listpriset på Z2760 och måste kanske revidera min prisbild lite. Det är officiellt listad för $19, vilket är ett riktigt lågt pris för att vara Intel. Har sedan Intel samma marginaler som många ARM tillverkare har så borde man komma under $10 om man är storkund.

Detta är fortfarande ett antal procent dyrare än många ARM, om man är storkund hos respektive tillverkare, men inte alls så pass mycket dyrare som jag först sade. Detta är alltså under förutsättning att mina antaganden om Intels rabatterade priser stämmer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Tydligen så är 1GHz basfrekvensen och det är den frekvens som rapporteras till OS:et och är väl helt OK att göra så, men enligt Nordic Hardware så klockar iPhone5 upp sig tlll 1.3GHz under last. Blir lite svårare att jämföra frekvenser mot Medfield och Clover Trail då dessa använder sin max frekvens som rapporterad frekvens, basfrekvensen för Medfield är 1.3GHz.

Inget ARM SoC spöar än så länge "Cedarview" i Geekbench, Cedarview system får strax över 2000 poäng i Geekbench: http://browser.primatelabs.com/geekbench2/1067826

Edit: blev något fsck med länken...

*host host*
Nu tar du en SoC som har en TDP på 10W (förbrukar straxt under 15W) och jämför emot CPUs som inte ens förbrukar hälften, vad hade du förväntat dig?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Morkul:

*host host*
Nu tar du en SoC som har en TDP på 10W (förbrukar straxt under 15W) och jämför emot CPUs som inte ens förbrukar hälften, vad hade du förväntat dig?

Cedarview är inte ett SoC, det är inte ens en CPU för mobila enheter(!) utan tänkt för "nettops" och industri PC. Men det var ett svar till Sears som hävdade att Cedarview skulle ha dålig prestanda jämfört med ARM vilket definitivt inte är fallet.

Ska man titta på en existerande CPU som matchar den i "Clover Trail" så ska man nog titta på benchmarks från "Cedar Trail-M" då den mer eller mindre exakt matchar klockfrekvens, bandbredd mot RAM och intern design på den CPU som kommer sitta i Clover Trail.

Om man sedan lyfter blicken och tittar på det här med "prestanda": ARM har definitivt tagit stora kliv vad det gäller prestanda. Men det är ändå så att de absolut snabbaste ARM CPU:ern som är 11 stegs out-of-order 3-decode, 4-issue och med 7 exekveringsportar (Krait) precis tar sig förbi den långsammaste x86 som överhuvudtaget tillverkas, Atom (från 2008) som är 16 stegs in-order 2-decode, 2-issue med 2 exekveringsportar (skulle säga 1.5 då den andra porten inte kan utföra load/store).

Atom har längre pipeline, kan avkoda och köra färre instruktioner, är in-order. Visst har Atom lägre IPC än Krait men givet samma strömbudget så kan Atom köra på högre frekvens vilket är tillräckligt för att kompensera heltalsprestanda men inte flyttalsprestanda (som verkligen suger på Atom jämfört med vilken annan x86 som helst, även AMD Bobcat). Kraits grundläggande design matchar PentiumM/Phenom II rätt bra då dessa har 12-14 stegs out-of-order pipeline, 3-issue/decode med 3(Pheonom)/4(PentiumM) exekveringsportar, men IPC på Krait är inte i närheten av vare sig PentiumM eller Pheonom II då dessa utför 2-3 gånger per per cykel jämfört med Atom.

Är rätt övertygad om att Cortex A15 och den uppdaterade Krait CPUn kommer se rätt trötta ut i jämförelsen med Airmont. Airmont är den första SoC som kommer innehålla den "nya" Atom-kärnan (första uppgraderingen sedan lanseringen 2008), 22nm med HD4000 GPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Inget ARM SoC spöar än så länge "Cedarview" i Geekbench, Cedarview system får strax över 2000 poäng i Geekbench: http://browser.primatelabs.com/geekbench2/1067826

Du missade att vi snackade strömsnålhet.
Ren prestanda tvivlar jag inte på att Cedarview vinner i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Cedarview är inte ett SoC, det är inte ens en CPU för mobila enheter(!) utan tänkt för "nettops" och industri PC. Men det var ett svar till Sears som hävdade att Cedarview skulle ha dålig prestanda jämfört med ARM vilket definitivt inte är fallet.

Lång arbetsdag och sen kväll, tänkte helt fel sorry för det.

Citat:

Ska man titta på en existerande CPU som matchar den i "Clover Trail" så ska man nog titta på benchmarks från "Cedar Trail-M" då den mer eller mindre exakt matchar klockfrekvens, bandbredd mot RAM och intern design på den CPU som kommer sitta i Clover Trail.

Ja förutom att strömförbrukningen inte är jämförbar.

Citat:

Om man sedan lyfter blicken och tittar på det här med "prestanda": ARM har definitivt tagit stora kliv vad det gäller prestanda. Men det är ändå så att de absolut snabbaste ARM CPU:ern som är 11 stegs out-of-order 3-decode, 4-issue och med 7 exekveringsportar (Krait) precis tar sig förbi den långsammaste x86 som överhuvudtaget tillverkas, Atom (från 2008) som är 16 stegs in-order 2-decode, 2-issue med 2 exekveringsportar (skulle säga 1.5 då den andra porten inte kan utföra load/store).

Atom har längre pipeline, kan avkoda och köra färre instruktioner, är in-order. Visst har Atom lägre IPC än Krait men givet samma strömbudget så kan Atom köra på högre frekvens vilket är tillräckligt för att kompensera heltalsprestanda men inte flyttalsprestanda (som verkligen suger på Atom jämfört med vilken annan x86 som helst, även AMD Bobcat). Kraits grundläggande design matchar PentiumM/Phenom II rätt bra då dessa har 12-14 stegs out-of-order pipeline, 3-issue/decode med 3(Pheonom)/4(PentiumM) exekveringsportar, men IPC på Krait är inte i närheten av vare sig PentiumM eller Pheonom II då dessa utför 2-3 gånger per per cykel jämfört med Atom.

Är rätt övertygad om att Cortex A15 och den uppdaterade Krait CPUn kommer se rätt trötta ut i jämförelsen med Airmont. Airmont är den första SoC som kommer innehålla den "nya" Atom-kärnan (första uppgraderingen sedan lanseringen 2008), 22nm med HD4000 GPU.

Att ha ett djup pipeline är inte endast till en fördel! För att undvika "instruction hazard" måste åtgärder tas som faktiskt gör processorn långsammare så, speciellt om man har en riktigt djup pipeline. Har man sedan en programmerare som vet vad man håller på med så är faktiskt pipelinen ingenting annat en något som gör processorn långsammare. Enkel prefetch som äldre ARM hade fungerar utmärkt.

Dessutom är CISC mer beroende av en djup pipeline eftersom en instruktion kan ta tämligen många cyklar i anspråk vilket inte är fallet med RISC. RICS måste i många fall använda flera kortare instruktioner för att utföra samma jobb men det gör å andra sidan att OOE inte blir lika kostsamma.

Ser man till strömförbrukning/prestanda så har fortfarande X86 en del kvar speciellt om man det till tillverkningsprocessen, Z2760 32nm att jämföras med Snapdragon S4 (Karit) med sina 45 nm. Snapdragon S4 på 28nm är på väg ut men de har haft problem med tillverkningsprocessen ännu finns inga siffror på förbrukningen men den komma gissningsvis minska med minst 10% som jag förstått det.

En annan fråga man ska ställa sig innan man börjar titta på prestanda tester är vilken typ av prestanda behöver jag för just denna produkt? Olika applikationer behöver olika typer av prestanda och när det kommer till mobila enheter så är inte flyttalsprestandan så viktig och det är just här som ARM har sin stora svaghet och inte kommer det komma några större förbättringar i nästa generation heller. De prioriterar andra saker så som minne och strömförbrukning så att man kan få upp frekvenserna ännu mer. Sedan ska tilläggas att så väl Qualcomm, Samsung, Apple, Marvell, etc etc, har sina egna varianter av ARM vilket gör att de kan göra förändringar på delar av de anser är bättre för prestandan. Om någon av dessa lyckas bra så kommer det inom ett år finnas på andras SOC eftersom de efter 6 månader måste visa upp vilka förändringar de har gjort. På det sättet finns det flera parter som utvecklar åt flera håll, en del kommer bli bra andra dåliga men summan blir att alla med ARM licens hjälps åt att utveckla ARM framåt medan Intel står ensam i sin utveckling och det tror jag kommer vara emot dem i längden. Ja Intel har enorma resurser men om du tittar på ARMs utvecklings historia ser du att idéer som verkar helt galna för sin tid faktiskt har varit riktigt lyckade, idéer som inte skulle ha kommit fram om det inte varit för att det är så många olika utvecklare av samma produkt.

Ser man sedan på nästa gen ARM Cortex A-15 som precis har börjat rulla ut till utvecklare och vi får förhoppningsvis se i konsumentprodukter innan året är slut så är det tämligen stora steg framåt vad gäller prestandan.

För de som tror att ARM är någon nymodighet, vilket det faktiskt finns en helt del av även här på forumet så vill jag bara säga att så är inte fallet. Jag började programmera assembler i börjar av 80-talet och runt 85 så kom jag i kontakt med en ARM CPU för första gången. På den tiden var Intels bästa cpu 8088 och 3-6 μm var tillverkningsprocessen på, var tider det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Intel kan ju inte göra så mycket åt PowerVRs sugiga inställning till Linux. Som tur är kommer nästa generation Atom SoC:er vara baserade på HD4000 som har väldigt bra Linux-drivare. Intel är väldigt aktiva i Linux-utvecklingen, faktum är att Intel och RedHat är det två företag som de senaste åren bidragit absolut mest till Linux-kärnan. Finns t.ex. redan drivare för GPUn i Haswell, trots att vi inte lär se detta chip än på ett halvår.

Intel har valt att använda sig av PowerVRs kretsar i sina CPUer men skulle som ett av världens största bolag inte kunna ställa krav på PowerVR är ju bara löjligt att påstå.

Jag är medveten om Intels generella stöd och bidrag till Linux-communityt i övrigt. Det hör ju inte riktigt hit egentligen, faktumet kvarstår att de öppet övergett Linux för denna plattform (Atom + PowerVR, vilket även används i en hel del netbooks).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Morkul:

Lång arbetsdag och sen kväll, tänkte helt fel sorry för det.

Ja förutom att strömförbrukningen inte är jämförbar.

Du borde veta varför "Cedar Trail-M" inte drar lika lite som en ARM i ett SoC, i dess strömförbrukning ingår PCI-bussar och liknande, något som inte finns i Medfield och Clover Trail. Medfield telefonerna visar att själva Atom inte är ett hinder för att skapa ett SoC som ligger helt i nivå med ARM SoC:er med likvärdig prestanda. Batteritid både i standby (d.v.s. läckström) och under arbete (AnandTech körde något webbläsartest som simulerar konstant surfande) var helt jämförbar mellan Medfield och t.ex. Enyxos (SoC i SG3).

Skrivet av Morkul:

Att ha ett djup pipeline är inte endast till en fördel! För att undvika "instruction hazard" måste åtgärder tas som faktiskt gör processorn långsammare så, speciellt om man har en riktigt djup pipeline. Har man sedan en programmerare som vet vad man håller på med så är faktiskt pipelinen ingenting annat en något som gör processorn långsammare. Enkel prefetch som äldre ARM hade fungerar utmärkt.

Vilket också var min poäng att Atom presterar relativt bra jämfört med ARM trots sin relativt långa pipeline.

Skrivet av Morkul:

Dessutom är CISC mer beroende av en djup pipeline eftersom en instruktion kan ta tämligen många cyklar i anspråk vilket inte är fallet med RISC. RICS måste i många fall använda flera kortare instruktioner för att utföra samma jobb men det gör å andra sidan att OOE inte blir lika kostsamma.

Det är inte anledningen att man har en längre eller kortare pipeline. Även RISC:ar har instruktioner som tar olika lång tid och detta löser man genom att ha "retire buffers" som återställer rätt ordning efter exekvering. Enda steget som blir mer komplicerat på CISC är avkodning då det är många fler instruktioner att känna igen och de kan ha olika längd.

Skrivet av Morkul:

Ser man till strömförbrukning/prestanda så har fortfarande X86 en del kvar speciellt om man det till tillverkningsprocessen, Z2760 32nm att jämföras med Snapdragon S4 (Karit) med sina 45 nm. Snapdragon S4 på 28nm är på väg ut men de har haft problem med tillverkningsprocessen ännu finns inga siffror på förbrukningen men den komma gissningsvis minska med minst 10% som jag förstått det.

Enligt Wikipedia så är alla SoC som baseras på Krait tillverkade med 28nm och det är också vad jag läst om denna CPU, den var helt designad för 28nm vilket var anledningen att introduktionen av produkter baserad på Krait blev runt 6 månader sena p.g.a. de problem man hade med 28nm processen initialt.

Så tvärt om är det ännu en sak som Atom har till sin nackdel då den är tillverkad på 32nm.

Skrivet av Morkul:

En annan fråga man ska ställa sig innan man börjar titta på prestanda tester är vilken typ av prestanda behöver jag för just denna produkt? Olika applikationer behöver olika typer av prestanda och när det kommer till mobila enheter så är inte flyttalsprestandan så viktig och det är just här som ARM har sin stora svaghet och inte kommer det komma några större förbättringar i nästa generation heller. De prioriterar andra saker så som minne och strömförbrukning så att man kan få upp frekvenserna ännu mer. Sedan ska tilläggas att så väl Qualcomm, Samsung, Apple, Marvell, etc etc, har sina egna varianter av ARM vilket gör att de kan göra förändringar på delar av de anser är bättre för prestandan. Om någon av dessa lyckas bra så kommer det inom ett år finnas på andras SOC eftersom de efter 6 månader måste visa upp vilka förändringar de har gjort. På det sättet finns det flera parter som utvecklar åt flera håll, en del kommer bli bra andra dåliga men summan blir att alla med ARM licens hjälps åt att utveckla ARM framåt medan Intel står ensam i sin utveckling och det tror jag kommer vara emot dem i längden. Ja Intel har enorma resurser men om du tittar på ARMs utvecklings historia ser du att idéer som verkar helt galna för sin tid faktiskt har varit riktigt lyckade, idéer som inte skulle ha kommit fram om det inte varit för att det är så många olika utvecklare av samma produkt.

Helt sant, därför tror jag Intel kommer få det extremt svårt på telefonsidan. Dagens telefoner är helt enkelt redan tillräckligt snabba, så det enda som finns kvar att tävla om är strömförbrukning (som redan begränsas kraftigt av skärmen) och priset.

Skrivet av Morkul:

Ser man sedan på nästa gen ARM Cortex A-15 som precis har börjat rulla ut till utvecklare och vi får förhoppningsvis se i konsumentprodukter innan året är slut så är det tämligen stora steg framåt vad gäller prestandan.

För de som tror att ARM är någon nymodighet, vilket det faktiskt finns en helt del av även här på forumet så vill jag bara säga att så är inte fallet. Jag började programmera assembler i börjar av 80-talet och runt 85 så kom jag i kontakt med en ARM CPU för första gången. På den tiden var Intels bästa cpu 8088 och 3-6 μm var tillverkningsprocessen på, var tider det.

Med Cortex A15 siktar man ju på klockfrekvenser över 2GHz, kanske ända upp mot 3GHz. Men kolla vad det gjort för designen: en pipline på 15-24 steg (beroende på hur hög klockfrekvens man siktar på), länk från ARM. Så det finns inget magiskt med RISC, något Intel påpekat flera gånger. Så fort man börjar jaga hög IPC och hög klockfrekvens så drar komplexiteten och därmed transistor-budget och/eller längden på pipelinen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Enligt Wikipedia så är alla SoC som baseras på Krait tillverkade med 28nm och det är också vad jag läst om denna CPU, den var helt designad för 28nm vilket var anledningen att introduktionen av produkter baserad på Krait blev runt 6 månader sena p.g.a. de problem man hade med 28nm processen initialt.

Så tvärt om är det ännu en sak som Atom har till sin nackdel då den är tillverkad på 32nm.

Jag har tillgång till Krait på jobbet och de är på 45nm. Försöker jag beställa ifrån Qualcomm så finns det två versioner att välja på en 45 och en 28nm. Den på 28nm tror jag har varit out of stock sedan det introducerades och av vad jag har förstått så är det endast nära partens till Qualcomm som fått några exemplar.

Sedan har Z2760 ett antal watt kvar ner till Krait. Krait innehåller så väl sata som g4, tror det var något mer som saknades i Z2760, så Intel får kämpa lite till.

Jag skulle gärna vilja gå in på en diskussion om hur olika tillverkare har löst/modifierat ursprungs designen av Cortex A-15 men det ända jag får säga är att vi har fått in utvecklings exemplar. Så vi får återkomma i den frågan

Edit: Tittar man på quad versionen av Krait så finns den endast i 28nm. Det hade jag missat totalt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Morkul:

Jag har tillgång till Krait på jobbet och de är på 45nm. Försöker jag beställa ifrån Qualcomm så finns det två versioner att välja på en 45 och en 28nm. Den på 28nm tror jag har varit out of stock sedan det introducerades och av vad jag har förstått så är det endast nära partens till Qualcomm som fått några exemplar.

Sedan har Z2760 ett antal watt kvar ner till Krait. Krait innehåller så väl sata som g4, tror det var något mer som saknades i Z2760, så Intel får kämpa lite till.

Jag skulle gärna vilja gå in på en diskussion om hur olika tillverkare har löst/modifierat ursprungs designen av Cortex A-15 men det ända jag får säga är att vi har fått in utvecklings exemplar. Så vi får återkomma i den frågan

I princip alla telefoner som använder Snapdragon S4 använder MSM8960. Både här och i produktbladet som länkas från den sidan så finns det BARA 28nm versioner av detta SoC. Kan mycket väl tänka mig att det finns utvecklingskort på annan process, men läser du t.ex. detta så var/är Qualcomm väldigt missnöjda med TSCM då deras problem med 28nm processen gör att det är brist på Snapdragon S4 (Krait).

Kan du peka på något test som visar att Snapdragon S4 eller Enyxos SoC:er i praktiken får märkbar bättre batteritid jämfört med Medfield? Att x86 skulle kunna dra lika lite ström som en ARM CPU verkar vara något väldigt många har svårt att smälta, men det handlar väldigt lite om vilket instruktions-set man kör. Det handlar nästan uteslutande om hur man designar CPUn och vilket typ av transistorer man använder. Transistorer med lägre strömläckage och lägre omslagsström (energi som krävs för att flippa en bit) har nackdelen att de inte går att klocka lika högt som de transistorer som används i "vanliga" x86-CPUer.

Naturligtvis optimerar Intel en Atom som ska sitta i en telefon annorlunda än en som ska sitta i en mer "vanlig" dator.

Om du faktiskt har en Cortex A15 så borde den ju rimligtvis följa den design som ARM satt upp för den CPUn, det är ju ett krav för de som licensierar den designen. Annars får man skaffa sig en mer flexibel ARM (==dyrare) licens likt den som Qualcomm och Apple har som tillåter custom-designer likt Krait och A6. Finns inte en chans att någon ARM CPU når ~2.5GHz med en pipeline längd motsvarande Cortex A9 9 steg.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Det verkar stämma det du säger med 28nm, deras beställningslistor som gör mig förvirrad dock.

Skrivet av Yoshman:

Kan du peka på något test som visar att Snapdragon S4 eller Enyxos SoC:er i praktiken får märkbar bättre batteritid jämfört med Medfield?

Ja ska du räka på watten för G4/lte på Z2760 så är du långt över Snapdrgon 4S som har det integrerat. Har du högre total förbrukning kommer du få sämre betteritid. Men innan vi får siffror om verklig förbrukning och inte bara TDP siffror så är det ju endast avancerade gissningar.

Citat:

Om du faktiskt har en Cortex A15 så borde den ju rimligtvis följa den design som ARM satt upp för den CPUn, det är ju ett krav för de som licensierar den designen. Annars får man skaffa sig en mer flexibel ARM (==dyrare) licens likt den som Qualcomm och Apple har som tillåter custom-designer likt Krait och A6. Finns inte en chans att någon ARM CPU når ~2.5GHz med en pipeline längd motsvarande Cortex A9 9 steg.

För det första så har licensen runt ARM blivit lite snällare så viss design får göras om. Sedan är det ett antal företag än de du tar upp som har full licens.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Morkul:

a ska du räka på watten för G4/lte på Z2760 så är du långt över Snapdrgon 4S som har det integrerat. Har du högre total förbrukning kommer du få sämre betteritid. Men innan vi får siffror om verklig förbrukning och inte bara TDP siffror så är det ju endast avancerade gissningar.

Fast det jag pekar på är inte TDP siffror utan vad resultatet faktiskt blev då när t.ex. AnandTech testade telefonerna. När dessa tester visar att faktiskt strömförbrukning ligger i nivå med ARM SoC:er så kvittar det väl vad de teoretiska siffrorna säger, eller?

Skrivet av Morkul:

För det första så har licensen runt ARM blivit lite snällare så viss design får göras om. Sedan är det ett antal företag än de du tar upp som har full licens.

Ok, men man lär väl knappast få använda Cortex A15 namnet om man inte följer riktlinjerna som ARM satt upp för denna design. Som jag förstått det så jobbar/jobbade i alla fall Texas Instrument (OMAP) och Samsung (Exynos) på "riktiga" Cortex A15 designer som är tänkt att användas i bl.a. pekplattor. Nu har väl i.o.f.s. TI kastat in handduken kring OMAP5.

Många verkar tro att Cortex A15, i alla fall inledningsvis, kommer dra för mycket ström för att användas i telefoner. Men om något år så har man säkert löst det problemet, bl.a. med big.LITTLE.

Och något problem är det ju med att ta fram Cortex A15 då man för 1.5-2 år sedan pratade om att de första produkterna baserad på denna design skulle finnas Q4 2011 eller Q1 2012. Vi är snart i Q4 2012 och det finns inte ens några produkter lanserade som använder Cortex A15.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Vilken frisk bris som blåser över Sweclockers, tack virtual void och Morkul! Härligt att se givande diskussioner som omväxling.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065