Permalänk
Medlem

Min cpu fläkt upptäcks ej

Hej! jag har laddat ner och installerat ett program vid namn Speedfan där kan jag kontrollera mina fläktar i datorn osv.
Men den upptäcker inte min cpu fläkt har testat med ett annat program också men samma grej där.
Det står bara cpu fan: 0 RPM.
Hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

speedfan är inte ett bra program har aldrig funkat för mig på vare sig amd eller intel burkar
vet inte nåt program som är bra faktiskt
hålller mig till styrning via antingen fläktkontroller eller via bios på mina burkar

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Skrivet av pumba-kung:

speedfan är inte ett bra program har aldrig funkat för mig på vare sig amd eller intel burkar
vet inte nåt program som är bra faktiskt
hålller mig till styrning via antingen fläktkontroller eller via bios på mina burkar

speedfan funkar för mig, men man måste först in i advanced och ändra vissa grejjer till software controlled så programmet tar över

Permalänk
Avstängd
Skrivet av renas:

Hej! jag har laddat ner och installerat ett program vid namn Speedfan där kan jag kontrollera mina fläktar i datorn osv.
Men den upptäcker inte min cpu fläkt har testat med ett annat program också men samma grej där.
Det står bara cpu fan: 0 RPM.
Hjälp uppskattas!

Aida64 är ett bra program.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Speedfan funkar här men det är lite knöligt att använda. Hos mej är det moderkortet (EVGA) som bråkar: alla hastigheter under 1000 rpm (ungefär) rapporteras som noll. Drar jag hastigheten upp och ner via Speedfan ändras både ljud och temperatur men sensorerna visar hela tiden noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av renas:

Hej! jag har laddat ner och installerat ett program vid namn Speedfan där kan jag kontrollera mina fläktar i datorn osv.
Men den upptäcker inte min cpu fläkt har testat med ett annat program också men samma grej där.
Det står bara cpu fan: 0 RPM.
Hjälp uppskattas!

Du kan inte ha satt CPU fläktskabeln på fel ställe?

Permalänk
Avstängd

Plugga in fläkten i moderkortet

obv

Permalänk
Hedersmedlem

Speedfan funkar inte med alla moderkort osv, pröva att googla SpeedFan + namnet på ditt moderkort så kan du kanske hitta fler som det inte funkar för, i så fall blir det ganska uppenbart om ditt moderkort funkar med SF eller ej. För mig fungerar det utmärkt.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB