Permalänk
Medlem

i7-2600k temps. Behöver hjälp

Tjena,

Nu är det så här att efter en helt clean formatering av datorn, rensade alles och öppnade chassit och gjorde rent så märker jag att processorn ligger på 70-75 temp i spel. Hur märkte jag detta? Jo thermal började vråla att det var tok för högt att cpu temp låg på 73.

Jo som sagt så har jag rensat hela datorn på smuts och damm men har icke tagit bort kylaren(kör stock förövrigt), utan körde old man method med sugrör och blåste runt både under och över tills det verkligen inte kom ut ett korn av damm.

Hur som helst, I spel som wow med DX11 ultra på allt så ligger den på 70~75c. Helt idle ligger den på 31c med 1000-1100 rpm på med cpufläkten - Vet inte riktigt hur normalt idle tempen är men tycker 75 är lite väl högt för en oklockad i7-2600k.

Vad är felet, hur sänker jag temperaturerna? Värt och notera att jag sitter med 2 fläktar framifrån chassit och 1 bak, har även en stor rackare mitt på chassit och en stock på cpu.
Är det pastan som blivit nött eller har jag helt enkelt inte fått bort allt damm under den, borde jag skruva loss och kolla även sätta på lite pasta?(Inte rört stockkylaren sen jag fick den för ett och ett halvår sedan.)

Vore oehört tacksam för svar då jag blir lite orolig - Planerar ändå och fixa en customkylare till i7-2600k som jag har, 1155 socket. Nån som har rekommendationer för eventuell överklockning? Men som det ser ut nu så vågar jag fan inte röra den alls.
-B

P.S CPU fan ligger på 1000-1100 rpm i idle mode.

Permalänk
Medlem

Om du kör med intelsoriginal kylare, ta då och släng den i väggen och köp en sån här så är din oro över;)
http://cdon.se/hemelektronik/cooler_master_hyper_212_evo_-_cp... Kostar ca 250kr + frakten. Kombinera med en bra kylpasta som Articsilver 5 eller Artic MX4 t.ex.
(Kör själv med AS5 )

Du får köpa den från CDON för andra ställen som Inet har inte den hemma :\

Börja inte överklocka den innan du in skaffat åtminstånde den kylare jag länkade, när du skaffat ny kylare kan du snacka överklockning:)

Visa signatur

Gaming: Sabertooth P67 B3 & i7 2600k @4,2Ghz 1,28v kylda av EK H30 HFX + EK Mosfet loop | MSI GTX 770 Lightning 1320/ 7400 | Patriot Viper 3 IEM LE 16GB CL9 1600mhz | OCZ V4 128GB System/Spel + A-Data S510 120GB Spel + 3,5TB lagring | Corsair TX V2 850w | SoundBlaster ZxR + Qpad QH-90 | 298X4QJAB + Dell 19" | Aquarius X90 | Win 7 x64
Tablet: Nexus 7 LTE PA 4.4, Samsung Galaxy Player 5 CM 11 Mobil: Xperia Z2 RomAur v4.0

Permalänk
Medlem

75är normalt under spelandet så länge den är under 95 är det okej.
Till er som säger att det är dåligt och en ny cpukylare behövs bör ut från tråden genast. Okunniga som inte vet vad CPUn aka ligga på :s

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk

Min 2600k ligger på 60 grader i bf3 klockad till 4,8 med volt på 1.39. Då med en NH-D14 kylare. En bra jäkel men den är dyrare än 250 kr som han killerx länkade till.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Sh4dy:

75är normalt under spelandet så länge den är under 95 är det okej.
Till er som säger att det är dåligt och en ny cpukylare behövs bör ut från tråden genast. Okunniga som inte vet vad CPUn aka ligga på :s

Man ska väl sträva efter att ha så kall cpu som möjligt kan jag tycka.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av KillerX:

Om du kör med intelsoriginal kylare, ta då och släng den i väggen och köp en sån här så är din oro över;)
http://cdon.se/hemelektronik/cooler_master_hyper_212_evo_-_cp... Kostar ca 250kr + frakten. Kombinera med en bra kylpasta som Articsilver 5 eller Artic MX4 t.ex.
(Kör själv med AS5 )

Du får köpa den från CDON för andra ställen som Inet har inte den hemma :\

Börja inte överklocka den innan du in skaffat åtminstånde den kylare jag länkade, när du skaffat ny kylare kan du snacka överklockning:)

Det är en relativt dålig kylare att klocka med. Du kommer inte jättelångt med den, möjligtvis att den är prisvärd då det är en budgetkylare...

Permalänk
Medlem

Frågan är väl mer varför min cpu helt plöstligt stormar upp till 75 grader efter en clean formatering på datorn, där jag även rensat ur den på damm osv, och lite hur jag ska gå till väga för att lösa det också, bör jag ta loss den och kolla underifrån och försöka hitta fler ställen där det eventuellt finns mer damm eller helt enkelt köpa mig en ny kylare som passar 1155 -> Och ifall jag inte kan lösa det med stock kylaren, vilket custom bör jag satsa på för att kunna klocka upp till 4.2~+ hållet med i7an

Tack för era svar hittils dock, uppskattas!

Permalänk

Finns ju flera olika att välja mellan. Googla på olika o köp en som värkar bra typ NH-D14 eller något.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Tror inte nån riktigt förstår det hela, efter en formatering så har cpu'n valt att helt kicka upp till abnormala grader, Varför?
Har ni teorier på hur det kan ha hänt? Förövrigt rensade jag hela datorn på damm och även gjorde rent stockkylaren också.

Inte vilken jag ska köpa ny, det är en sista utväg. Vill höra lite theorycrafting nu sweclockers, vet att ni kan.

Permalänk
Medlem

Tog du loss kylaren? Isåfall måste du lägga på ny kylpasta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Man ska väl sträva efter att ha så kall cpu som möjligt kan jag tycka.

Inget självändamål då det inte spelar någon roll om den är 40 eller 60 grader, allt under "för varm" är bra nog.
(T case för 2600k är 72.6°C )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Inget självändamål då det inte spelar någon roll om den är 40 eller 60 grader, allt under "för varm" är bra nog.
(T case för 2600k är 72.6°C )

(T case kvittar då den ej går att utläsa)
väldigt måbga som säger denna temp och tror sig veta vad som stänmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Tog du loss kylaren? Isåfall måste du lägga på ny kylpasta

Nej, blåste bara med old mans method sugrör under, över och igenom stockkylarens fläkt tills det inte kom en gnutta damm ut ur den.

Skrivet av frankof:

Inget självändamål då det inte spelar någon roll om den är 40 eller 60 grader, allt under "för varm" är bra nog.
(T case för 2600k är 72.6°C )

T case, vad menar du är 72 bra eller kasst, körde lite tester nu och den drog upp till 84-86 under heavy load, samt ett visslande ljud kom samtidigt men det varade bara i ca 3-5 sekunder sen blev det tyst. Men visslande ljudet måste ha något med cpun och göra för det kom enbart när den låg på 80+.
Nu börjar jag bli för paranoid :c..

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

(T case kvittar då den ej går att utläsa)

Jag vet, men det är det som anges av Intel officiellt.
Bra svar på samma typ fråga: http://communities.intel.com/message/155630#155630

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boyka91:

Nej, blåste bara med old mans method sugrör under, över och igenom stockkylarens fläkt tills det inte kom en gnutta damm ut ur den.

T case, vad menar du är 72 bra eller kasst, körde lite tester nu och den drog upp till 84-86 under heavy load, samt ett visslande ljud kom samtidigt men det varade bara i ca 3-5 sekunder sen blev det tyst. Men visslande ljudet måste ha något med cpun och göra för det kom enbart när den låg på 80+.
Nu börjar jag bli för paranoid :c..

På stockklock så är 85C helt ok, men ett tips är att skaffa bättre kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

75är normalt under spelandet så länge den är under 95 är det okej.
Till er som säger att det är dåligt och en ny cpukylare behövs bör ut från tråden genast. Okunniga som inte vet vad CPUn aka ligga på :s

Ju mer kyld prollen är desto bättre är det, längre livslängd och mår allmänt bättre. dumt att säga att den ska sitta o baka i nästintill 100 grader. dom trivs inte i det. och jo han bör byta till en annan cpu kylare om han är mån om sin prolle, org. kylarna ska endast vara temporära då allt med dem är skit och pastan som är för apllicerad också är skit.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Jag vet, men det är det som anges av Intel officiellt.
Bra svar på samma typ fråga: http://communities.intel.com/message/155630#155630

Varför skriva den i tråden isåfall när den inte är relevant och bara gör TS orolig?
Den betyder inget i detta sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Ju mer kyld prollen är desto bättre är det, längre livslängd och mår allmänt bättre. dumt att säga att den ska sitta o baka i nästintill 100 grader. dom trivs inte i det. och jo han bör byta till en annan cpu kylare om han är mån om sin prolle, org. kylarna ska endast vara temporära då allt med dem är skit och pastan som är för apllicerad också är skit.

Alright, visslande ljudet kom det isig ifrån fläkten då antagligen?
Du tycker inte jag skall pilla port stocken och rensa den ordentligt eftersom jag bara blåst tidigare även lägga på lite ny kylpasta och se om jag får bättre resultat eller skall jag inskaffa mig en ny fläkt direkt och dra på den?

Det jag inte förstår dock är att innan jag clean formaterade hela burken så låg tempsen på helt okej, det känns nästan som någon inställning nollställts eller nått dylikt, det borde ju sjunka inte skrika högre.

Permalänk
Medlem

Slängde även upp en tråd angående min 580 gtx matrix här #12745697
om någon kunnig kunde hoppa in och kolla där en snabbis och eventuellt komma med ett svar där också - Verkar vara brist på kunniga människor i det forumet as we speak.

Men fortsätt gärna diskussionen här, hur hade ni gått tillväga?

Permalänk

- Planerar ändå och fixa en customkylare till i7-2600k som jag har, 1155 socket. Nån som har rekommendationer för eventuell överklockning? Men som det ser ut nu så vågar jag fan inte röra den alls.

P.S CPU fan ligger på 1000-1100 rpm i idle mode.[/QUOTE]

Du skriver ju att du planerar att köpa en cpu kylare ju. Då trodde jag att du ville ha tips typ:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

- Planerar ändå och fixa en customkylare till i7-2600k som jag har, 1155 socket. Nån som har rekommendationer för eventuell överklockning? Men som det ser ut nu så vågar jag fan inte röra den alls.

P.S CPU fan ligger på 1000-1100 rpm i idle mode.

Du skriver ju att du planerar att köpa en cpu kylare ju.[/QUOTE]

Ja, om vi kan konstatera att visslande ljudet och problem med tempsen på 2600k är enbart stockkylaren så byter jag på en gång.
Hellre det än att pilla med kylpasta och annat junk, inget snack om saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boyka91:

Alright, visslande ljudet kom det isig ifrån fläkten då antagligen?
Du tycker inte jag skall pilla port stocken och rensa den ordentligt eftersom jag bara blåst tidigare även lägga på lite ny kylpasta och se om jag får bättre resultat eller skall jag inskaffa mig en ny fläkt direkt och dra på den?

Det jag inte förstår dock är att innan jag clean formaterade hela burken så låg tempsen på helt okej, det känns nästan som någon inställning nollställts eller nått dylikt, det borde ju sjunka inte skrika högre.

Din formulering är lite konstig men förstod 50% av det tror jag.
Originalkylaren kommer med bara för att de i princip måst skicka med den eftersom du inte kan använda cpun annars, Det är högt rekommenderat att du köper en eftermarknads kylare samt tillhörande kylpasta, fast i många fall följer det med kylpasta den är dock dålig. Arctic silver eller thermaltake pasta är bäst. Hyper 212 plus är en bra kylare för pengarna. Själv har jag zalman cnps10x haft i många år men den är tyst och kyler ypperligt.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Din formulering är lite konstig men förstod 50% av det tror jag.
Originalkylaren kommer med bara för att de i princip måst skicka med den eftersom du inte kan använda cpun annars, Det är högt rekommenderat att du köper en eftermarknads kylare samt tillhörande kylpasta, fast i många fall följer det med kylpasta den är dock dålig. Arctic silver eller thermaltake pasta är bäst. Hyper 212 plus är en bra kylare för pengarna. Själv har jag zalman cnps10x haft i många år men den är tyst och kyler ypperligt.

Alright, dock för 5 minuter sen drog windows 7 på sig att installera uppdateringar, så jag lät den. Under den tiden steg cpun till 84 grader, lol.
Men denna gång inget visslande ljud - Tycker ni jag ska ta bort stocken och kolla, sätta dit ny kylpasta och kolla om tempsen blir bättre för det kan jag göra på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boyka91:

Alright, dock för 5 minuter sen drog windows 7 på sig att installera uppdateringar, så jag lät den. Under den tiden steg cpun till 84 grader, lol.
Men denna gång inget visslande ljud - Tycker ni jag ska ta bort stocken och kolla, sätta dit ny kylpasta och kolla om tempsen blir bättre för det kan jag göra på en gång.

Har du ny kylpasta hemma och T-röd eller va ni kallar det för att du kan pusta bort den gamla pastan, PÅ båda sidor /cpu och kylarens undersida så jo absolut.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Har du ny kylpasta hemma och T-röd eller va ni kallar det för att du kan pusta bort den gamla pastan, PÅ båda sidor /cpu och kylarens undersida så jo absolut.

Så du är helt hundra på att det är stockkylaren som ser till att tempsen flyger upp så högt?
Btw, du kan också slänga upp en rekommendation på en 1155 customkylare som passar i en http://www.jbox.ca/images/D/antec-nine-hundred-case.jpg för det är vad jag sitter på. Vill gärna kunna klocka senare hur som helst, så inget skräp. Du verkar ha tillräckligt med erfarenhet.

Sorry för man kommer ut som naggig och jobbig men fan man blir lite chinky humör när det inte går som man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boyka91:

Så du är helt hundra på att det är stockkylaren som ser till att tempsen flyger upp så högt?
Btw, du kan också slänga upp en rekommendation på en 1155 customkylare som passar i en http://www.jbox.ca/images/D/antec-nine-hundred-case.jpg för det är vad jag sitter på. Vill gärna kunna klocka senare hur som helst, så inget skräp. Du verkar ha tillräckligt med erfarenhet.

Sorry för man kommer ut som naggig och jobbig men fan man blir lite chinky humör när det inte går som man vill.

Antec 620, ett förslag, Noctunas D14 är billlig idag med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boyka91:

Så du är helt hundra på att det är stockkylaren som ser till att tempsen flyger upp så högt?
Btw, du kan också slänga upp en rekommendation på en 1155 customkylare som passar i en http://www.jbox.ca/images/D/antec-nine-hundred-case.jpg för det är vad jag sitter på. Vill gärna kunna klocka senare hur som helst, så inget skräp. Du verkar ha tillräckligt med erfarenhet.

Sorry för man kommer ut som naggig och jobbig men fan man blir lite chinky humör när det inte går som man vill.

http://www.zalman.com/global/product/Product_Read.php?Idx=449
Eller i princip allt från noctua är guld.
annars 212 plus. om du är under seriös budget.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Har du inte prövat byta kylpasta ännu? börja med det iaf. se vad tempsen är efter ett dygn, tar ungefär ett dygn för nya kylpastan att aklimatisera sig. och då menar jag ett dygns användning.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Har du inte prövat byta kylpasta ännu? börja med det iaf. se vad tempsen är efter ett dygn, tar ungefär ett dygn för nya kylpastan att aklimatisera sig. och då menar jag ett dygns användning.

Precis gjort det, märkte när jag tog bort den att fläkten satt redigt löst, så jag plockade upp den och gamla pastan som var helt uttorkad, antagligen för luft kommer in när den satt såpast löst.

Bytte och gjorde ännu mer rent på damm, tog bort gamla pastan och kör nu ett test. Tidigare steg den till 86-90 grader, nu besteg den inte 66.
Så jag tror vi kan stänga detta nu och säga bra jobbat till alla som var med och hjälpte. Jag för en gångs skull är galet glad och slipper oroa mig..

Idle temps ligger på 30-35 fortfarande men det är inget och oroa sig, men heavy load tempsen sjönk från 85-90 till max 66. Så ja, vi vann denna kampen mot den gamla pastan.

Ska satsa på en redig cpu kylare förövrigt, tar dina alternativ.
tack så hemskt mycket!

-Mvh B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boyka91:

Precis gjort det, märkte när jag tog bort den att fläkten satt redigt löst, så jag plockade upp den och gamla pastan som var helt uttorkad, antagligen för luft kommer in när den satt såpast löst.

Bytte och gjorde ännu mer rent på damm, tog bort gamla pastan och kör nu ett test. Tidigare steg den till 86-90 grader, nu besteg den inte 66.
Så jag tror vi kan stänga detta nu och säga bra jobbat till alla som var med och hjälpte. Jag för en gångs skull är galet glad och slipper oroa mig..

Idle temps ligger på 30-35 fortfarande men det är inget och oroa sig, men heavy load tempsen sjönk från 85-90 till max 66. Så ja, vi vann denna kampen mot den gamla pastan.

Ska satsa på en redig cpu kylare förövrigt, tar dina alternativ.
tack så hemskt mycket!

-Mvh B

inga problem, trevligt att det löste sig, men kom ihåg att pastan funkar bäst efter ett dygns användning så det kan bara bli bättre

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul