Permalänk
Medlem

Asus PB278Q 27" WQHD PLS på ingång

http://www.asus.com/Display/LCD_Monitors/PB278Q/

Citat:

Panel Size: Wide Screen 27.0"(68.47cm) 16:9
Color Saturation : 100%(sRGB)
Panel Type : IPS Technology (PLS Panel)
True Resolution : 2560x1440 (HDMI/DisplayPort/Dual-link DVI)
1920x1080 (D-sub)
Pixel Pitch : 0.233mm
Brightness(Max) : 300 cd/㎡
ASUS Smart Contrast Ratio (ASCR) : 80000000:1
Viewing Angle (CR≧10) : 178°(H)/178°(V)
Response Time : 5ms (Gray to Gray)

ingångspris på 5490kr enligt NH.se

Kan bli spännande med lite mer konkurrens i den klassen !

Permalänk
Medlem

Verkligen! Idag känns man ju nästan tvingad till Dell... Och med lite kokurans brukar priser sänkas (Y)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mezzlock:

http://www.asus.com/Display/LCD_Monitors/PB278Q/

ingångspris på 5490kr enligt NH.se

Kan bli spännande med lite mer konkurrens i den klassen !

Intressant att de väljer Samsungs paneler och inte LG:s.

Permalänk
Medlem

Btw, finns det något datum? Jag hittade bara att den skulle komma i september, och då vet jag inte om det var globalt eller i det landet som artikeln var ifrån...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av imo:

Verkligen! Idag känns man ju nästan tvingad till Dell... Och med lite kokurans brukar priser sänkas (Y)

ha ha ha ha ha

Ja, så har det varit nästan faktiskt.

Dell håller på att hamna på efterkälken dock då deras line förutom U2713HM är söndercoatade och nu har andra märken kommit med alternativ.

Permalänk

Nice med pls. Frågan är vilken coating som är bäst, PLS eller dells nya som sitter på u2713.

Permalänk
Medlem

Då är ju nu frågan... U2713, S27A850T eller denna? Har planerat ett skärmköp vid löning i September.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninjaflipp:

Då är ju nu frågan... U2713, S27A850T eller denna? Har planerat ett skärmköp vid löning i September.

Av de recensioner jag läst skulle jag välja U2713HM över S27A850T iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Verkligen! Idag känns man ju nästan tvingad till Dell... Och med lite kokurans brukar priser sänkas (Y)

Knappast. HP tex gör ju avsevärt bättre skärmar så det finns allt fler att välja mellan. Dell har aldrig fallit mig i smaken.

Permalänk
Medlem

Denna Asus ska ha nått som dom kallar för "Full array LED backligt" Antar att dem menar att den täcker hela baksidan, inte bara "spot"-vis som det är med vissa LED belysta skärmar.*1

Ser sjukt bra ut i denna video:

*1. Tweet från TFT-Central: http://twitter.com/TFTCentral/statuses/250535520818573313

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag har också väntat på denna. Den ser mycket intressant ut.

Hoppas att Swec kan göra en bra jämförelse-recension mellan PB278Q, Dell 2711, 2713 och Samsung S27A850T

Det som oroar mig med denna är:

Display Colors: 16.7 M(6bit Hi FRC)

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/LCD%20Monitors/PB278_UserGui...

Är det inte full 8bit? Är det inte vanlig PLS?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

En är påväg till mig.

Ska nog bli sjukt nice.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Jag har också väntat på denna. Den ser mycket intressant ut.

Hoppas att Swec kan göra en bra jämförelse-recension mellan PB278Q, Dell 2711, 2713 och Samsung S27A850T

Det som oroar mig med denna är:

Display Colors: 16.7 M(6bit Hi FRC)

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/LCD%20Monitors/PB278_UserGui...

Är det inte full 8bit? Är det inte vanlig PLS?

Verkar vara full 8bit
http://rog.asus.com/forum/showthread.php?21586-Want-To-Go-256...

Permalänk
Medlem

Underbart. Jag tror detta blir en het kandidat för mig (min gamla trotjänare 2407 stendog för några veckro sedan).
Vore perfekt om Swec kunde fixa hem en från sin kontakt på Asus och göra en genomkörare på monitorn.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Underbart. Jag tror detta blir en het kandidat för mig (min gamla trotjänare 2407 stendog för några veckro sedan).
Vore perfekt om Swec kunde fixa hem en från sin kontakt på Asus och göra en genomkörare på monitorn.

Har kollat på flera skärmar med IPS och FRC (6bit +2bit Emulering) på tftcentral och det verkar som att man knappt märker det i praktiken enligt dem. Men det är ju så klart positivt om den har riktiga 8bit.

T.e.x.: HP ZR2240w
"Testing the screen with various colour gradients showed fairly smooth transitions with some slight gradation in darker tones being evident. There was also some slight banding in darker tones as well but this was very minimal and only really visible with gradients and not in normal use. There was also some very slight temporal noise evident, particularly in darker tones if you look very closely. This is a result of the FRC algorithm used to produce the 16.7 million colour palette. It's not something you'd notice in practice, and you do have to look very closely to see it."

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Jag blev grymmt sugen på denna nu. Den är dessutom lite billigare en U2713HM. Ska bli intressant att se en review snart så man får se hur dem står sig mot varandra. 80milj:1 i contrastförhållande va nog lite överdrift från Asus där

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Detta ser intressant ut, kanske de har bättre kvalité än Dell.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Detta ser intressant ut, kanske de har bättre kvalité än Dell.

Tyvärr har den inte bättre kvalitet än U2713HM, utan lider av samma problem beträffande "backlight bleeding". Dessutom är det ingen RGB-LED utan WLED bakgrundsbelysning av samma typ som sitter i bland annat dell's ovan nämnda modell. Finns ju inte på kartan att man skulle få en skärm med RGB-LED för det priset som denna modell går för. En användare på overclockers.uk tog förövrigt denna bild för att illustrera sitt missnöje.

http://i48.tinypic.com/10gwums.jpg

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18446230&pa...

Jag känner inte till vad asus har för returhantering och nivå på sin kundservice. Men med tanke på att båda skärmarna verkar ha samma problem så är det nog det företag som erbjuder bäst kundservice man skall välja i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Sjukt att det ska va så svårt att slippa backlight bleedig Hoppas det var ett måndags ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Nu har TFT-central fått in den, ska bli mycket spännande att se va dem säger. börjar bli irriterad på att jag fortfarande inte hittat en 27a som jag vågar satsa på. Dells U2713 verkar ju va smittad med många sjukdommar just nu, annars hade ja nog köpt den.
http://twitter.com/TFTCentral/statuses/250535520818573313

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Nu har TFT-central fått in den, ska bli mycket spännande att se va dem säger. börjar bli irriterad på att jag fortfarande inte hittat en 27a som jag vågar satsa på. Dells U2713 verkar ju va smittad med många sjukdommar just nu, annars hade ja nog köpt den.
http://twitter.com/TFTCentral/statuses/250535520818573313

Problemet är väll bara att TFT-central hittade inga nämnvärda problem med DELL U2713 så som ~90% av de som köpt skärmen och som faktiskt behöver nyttja skärmens potential. Vad jag menar är att TFT-central kanmycket väl ge även Asus ett bra betyg men det kan visa sig ha massor med problem vid mass leverans.

Jag tror helt enkelt tekniken är för ny och man gör nog bäst i att vänta par månader. Just nu anser jag inte att en skärm som kostar runt 5000 kr ska ha dessa problem oavsätt teknik.

U2711 är annars ett bra alterantiv verkar det som om man kan stå ut med cotingen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Problemet är väll bara att TFT-central hittade inga nämnvärda problem med DELL U2713 så som ~90% av de som köpt skärmen och som faktiskt behöver nyttja skärmens potential. Vad jag menar är att TFT-central kanmycket väl ge även Asus ett bra betyg men det kan visa sig ha massor med problem vid mass leverans.

Jag tror helt enkelt tekniken är för ny och man gör nog bäst i att vänta par månader. Just nu anser jag inte att en skärm som kostar runt 5000 kr ska ha dessa problem oavsätt teknik.

U2711 är annars ett bra alterantiv verkar det som om man kan stå ut med cotingen.

Jag kan bekräfta att Revision 09 på U2711 och U3011 har fått ett annat ag filter. Man ser inte en massa små diamanter som de tidigare revisionerna, ag filtret är MYCKET mildare och jag skulle tro att det är samma som nu sitter på U2713.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag kan bekräfta att Revision 09 på U2711 och U3011 har fått ett annat ag filter. Man ser inte en massa små diamanter som de tidigare revisionerna, ag filtret är MYCKET mildare och jag skulle tro att det är samma som nu sitter på U2713.

Aha låter bra, ska kolla på den vi har på jobbet vilken rev det är, där vet jag dock att det glittrar på vitt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Aha låter bra, ska kolla på den vi har på jobbet vilken rev det är, där vet jag dock att det glittrar på vitt.

Jag har nämligen en ny Dell U3011 nu som är revision:09 och tillverkad juli 2012. Jag märkte direkt när jag satte på den första gången att ag filtret är MYCKET mildare och att det inte glittrar som små diamanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har nämligen en ny Dell U3011 nu som är revision:09 och tillverkad juli 2012. Jag märkte direkt när jag satte på den första gången att ag filtret är MYCKET mildare och att det inte glittrar som små diamanter.

Det låter ju intressant, undrar om nån från dell här på forumet kan bekräfta detta?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag kan bekräfta att Revision 09 på U2711 och U3011 har fått ett annat ag filter. Man ser inte en massa små diamanter som de tidigare revisionerna, ag filtret är MYCKET mildare och jag skulle tro att det är samma som nu sitter på U2713.

Den vi har på jobbet är en rev 12 och den har den där grövre coatingen. MEN rev nr är dit klistrat(lapp) så det är fullt möjligt att detta är en referbished skärm där man updaterat mjukvaran och satt dit ny lapp utan att egentligen byta ut själva panelen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Den vi har på jobbet är en rev 12 och den har den där grövre coatingen. MEN rev nr är dit klistrat(lapp) så det är fullt möjligt att detta är en referbished skärm där man updaterat mjukvaran och satt dit ny lapp utan att egentligen byta ut själva panelen.

Men då måste ju ditt jobb ha fått skärmen efter Juli 2012 eftersom min är tillverkad då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Men då måste ju ditt jobb ha fått skärmen efter Juli 2012 eftersom min är tillverkad då?

Ja de kan nog stämma bra, den fösta u2711 som kom var inställd på max brightness och gick inte att sätta ner så vi fick en ny och det är den vi har nu.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Ja de kan nog stämma bra, den fösta u2711 som kom var inställd på max brightness och gick inte att sätta ner så vi fick en ny och det är den vi har nu.

Okej men då kanske det bara är U3011 som har fått mildare ag?

Finns det fler revisoner av U2711 jämfört med U3011?
Citat : Same boat but with the U3011, heard the Revs before A05 suck and they improved the AG coating RevA07+ not sure if that's the same with the U2711.

Länk: http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18430203

Här är ännu ett forum där någon har lagt märke till mildare ag på nya rev av U3011.
Citat: Received my Dell U3011 Rev A07 last week. The first moment I powered it on I new something was different! (Owned a Rev A05 for about 3 months.)

whites don't have that harsh grainy/dirty look to them

games= WOW!

with the reduction in anti-glare imo, it placed this monitor on a whole new level of image quality!

Länd: http://hardforum.com/showthread.php?t=1694717