Permalänk
Medlem

Fundering på Autovolt vid OC

Jag har nyss köpt min första "rejäla" rigg och har börjat intressera mig lite för OC. En riktig nybörjare med andra ord

Grejerna som jag sitter på är följande:

Mobo: MSI Z77A-S01 ATX (inet)
Chipset: i5 3570K 3,4 Ghz
Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Kylning: Noctua NH-U9B SE2 PnP

Just nu har jag bara en lätt OC på 4.0 Ghz där jag enbart har ändrat multipliern. Det jag funderar är på om man ska prova att skruva lite på
volten för att få ner tempen. Just nu ligger den på Auto och toppar lite över 1.2 V med 100% load. Temperaturen ligger mellan 62-65 grader då. Idle runt 25-30 grader. Har kollat runt lite på diverse sidor och det verkar som om autovolt gärna ligger lite onödigt högt. Har kört via ClickBios nu och är som sagt sugen på att stänga av Auto och istället lägga den runt 1.1-1.15 för att se om det funkar. Förslag?

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Ja Auto volt är skit. Sänk ner vollten så mycket du kan, med andra ord prova sätt det på tex 1,15. Får du blåskärm, höj lite lite. Får du inte blåskärm, sänk lite osv.

Permalänk
Medlem

Var väl det jag misstänkte. Hur funkar det i sånt fall med volten vid idle? Nu går det ju ner till 0.8 eller nåt sånt när man inte har nån belastning på. Kommer den ligga kvar på 1.15 hela tiden eller sänker den ändå? Är det bara att välja Disable i Bios och sen ange ett maxtak för vad den får gå upp till?

EDIT: Om jag ställer in den för lågt i ClickBios och rebootar är det möjligt att få BSOD redan i booten eller behövs det lite mer rejälare grejer som Prime 95 för en BSOD? Frågar eftersom jag antar att mitt USB-tangentbord inte kommer "kopplas in" förren windows startar och bootar den inte ens så kommer jag ju inte in i windows och kan således aldrig ändra tillbaks till fungerande volt. (Jag har ett PS/2 tangentbord också som backup)

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Om du har någon funktion i BIOS som drar ner volten när processorn inte belastas så TROR jag att du ska avaktivera den funktionen. Jag har en AMD prolle och där har jag stängt av den funktionen.

Sen koppla in ditt PS/2 tangentbord då och ja du kan få BSOD när Windows laddar. Det är lätt hänt därför borde du helt enkelt överklocka direkt i BIOS och inte i någon mjukvara i Windows, det tycker jag i alla fall.

Permalänk
Medlem

Som du misstänkt så är autovolten skit, det kan vara krångligt att klocka första gången!
Därflr gjorde jag en guide här på forumet flr några månader sedan som du hittar i min
signatur
Där står precis hur du gör och lär dig även varför du gör det.
Om du vill ha vidare hjälp kan du adda mig på skype

Permalänk
Medlem

Jo den där guiden känner jag igen, har skummat igenom den några gånger

Så om jag ställer in Vcore på 1.15 och kör offset på -0,30v (vilket låter mycket) så BORDE det funka eller? Vcore i load blir då 1,15 volt och i Idle 0.8 volt (som den idlar i nu via autovolt och som fungerar) eller tänker jag fel då?

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Det beror på vad din 0.000 offset är kolla det först

Permalänk
Medlem

Mjaha, när jag går in i Bios så står det som sagt på Auto, dock kan jag inte ändra detta. Kör jag via clickbios i Windows så kan jag dock välja mellan ca 0,8-1,4 volt. Men jag vill ju kunna göra detta utan att ladda windows, skumt.

EDIT: plustecknet funkade... ändrade till 1,15 men står fortfarande samma volt i Coretemp...1.2059v (eller VID rättare sagt) CPU-Z säger 1.128 v

EDIT 2: Sänkte till 1:05 volt istället och nu visar CPU-Z 1.032 Core voltage. Dock verkar jag inte ha "Offset voltage" att välja på så jag antar att jag har "fixed" då eftersom jag får välja i en lista förinställda värden... dock verkar den ticka på rätt fint i Prime 95 än så länge iaf...

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har jag fått min första BSOD också . Den kom efter några timmars spelande i Arma 2. Misstänker att det kan ha varit på grund av för lite spänning till Cpun. Hade satt den på 1.05 och det funkade bra i Prime 95 den korta tiden (20 min) jag stresstestade där. (Har höjt till 1.055 nu)

BSOD.en jag fick var av typen "dumpning av fysiskt minne". Nu är jag som sagt nybörjade men borde man inte fått hardware failure eller nåt liknande om man matat på med för lite spänning? Det enda som jag ändrat i Bios ang minnenen var att sätta de manuellt på 1600 mhz istället för 1333 som de stod på innnan. Var det fel att göra så kanske, eller har jag nåt knas med minnena?

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

fysiskt minne dumpar windows nästan alltid vid blåskärm, för att ha något material att felsöka med.

Sen, stresstesta i några timmar om du vill veta stabillitet. 20 minuter är ingenting

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Skönt, då är allt som det ska då förhoppningsvis.

Jo, 20 minuter är såklart i minsta laget, det håller jag med om. Det var mest för att kolla lite snabbt om tempen var hyfsat stabil eller om den drog iväg. Har läst lite om att Prime 95 inte är helt optimalt heller för IB och att man istället kan köra med Aida 64 eller OCCT. Vad har ni för åsikter om det?

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Skrivet av Kilrah:

Skönt, då är allt som det ska då förhoppningsvis.

Jo, 20 minuter är såklart i minsta laget, det håller jag med om. Det var mest för att kolla lite snabbt om tempen var hyfsat stabil eller om den drog iväg. Har läst lite om att Prime 95 inte är helt optimalt heller för IB och att man istället kan köra med Aida 64 eller OCCT. Vad har ni för åsikter om det?

Jag brukar mest använda prime95 för att testa min max temp på cpu'n, p.ga jag är väldigt otålig så skulle inte rekommendera att göra som jag.
Brukar testa min CPU över några dagar(med intensivt spelande), pga jag spelar dagarna i ända, och om den inte krashar inom en vecka så är den stabil nog för mig, annars blir det att höja volten. För även om den går igenom 2 timmar med prime så betyder det inte att den är helt stabil (så vit jag vet, säg gärna till om jag har fel.)

Men jag skulle iallafall dra 2 timmar med prime95 ändå, lika bra liksom.

Permalänk
Medlem

Jo precis.

Eftersom jag ändå vill att den går ner i spänning så fick det bli Auto på den ändå. Just nu ligger den på 4.2 Ghz med en maxtemp på 69 grader på varmaste kärnan i Prime 95. Volten ligger som mest på 1,60 V vilket jag ändå tycker verkar rätt rimligt för den klockfrekvensen. (Tror jag sett den uppe på 1.68 V men inte nu när jag maxar i Prime 95....)

Msi.s Z77 mobos verkar tydligen inte ha möjlighet till offset enligt deras egna forum.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Jo precis.

Eftersom jag ändå vill att den går ner i spänning så fick det bli Auto på den ändå. Just nu ligger den på 4.2 Ghz med en maxtemp på 69 grader på varmaste kärnan i Prime 95. Volten ligger som mest på 1,60 V vilket jag ändå tycker verkar rätt rimligt för den klockfrekvensen. (Tror jag sett den uppe på 1.68 V men inte nu när jag maxar i Prime 95....)

Msi.s Z77 mobos verkar tydligen inte ha möjlighet till offset enligt deras egna forum.

Skojar du med oss?
1,6v och din processor är bränd för ett tag sedan

Permalänk
Medlem

Hrrmm...jag menar såklart inte 1,6 V. 1,16 menar jag naturligtvis Missade en liten etta där.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x