Permalänk

OLJUD i IDLE MODE?

Hej,

Försöker hitta källan till oljudet av fläktar i idle mode.

Har 2st 470 i sli som ska bytas ut till ett GTX 690 (vilket iof inte är helt tyst heller...) men funderar på om det även kan vara så att det är processorkylaren (Noctua NH-D14) som är högljud...vad tror ni?

Om så är fallet - gör den någon nytta då jag inte har/ej planerar att klocka min processor (intel i7 950), kanske bara ska ta bort den.....?

Ett annat alternativ kan vara de medföljande fläktarna till mitt Lian Li chassi som är högljuda jämfört med andra - ska man byta ut dem?

Som ni säkert noterat är jag ingen expert på området och hoppas på några smarta tips från er här

//Den Gamle...

Permalänk
Medlem

Stoppa fläktarna 1 efter 1 och du märker snart vilken fläkt som låter mest. Jag skulle tippa på grafikkorten.

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Stoppa fläktarna 1 efter 1 och du märker snart vilken fläkt som låter mest. Jag skulle tippa på grafikkorten.

Hur stoppar jag fläktarna 1 och 1?

Tempen på mina 470 i idle är: 60 grader respektive 47 grader - så anar att ljudet kan komma från grafikkorten. Vet du föressten om det är normaltemperaturer i idle?

Permalänk
Medlem

Lite försiktigt med ett finger brukar funka. Går ju även att trycka in en penna eller liknande men då ar det risk för att fläktbladen kan gå av.

Permalänk
Medlem

sätt ett finger på fläkten, men stanna den inte alltför fort utan sänka sakta farten på den

lycka till

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Lite försiktigt med ett finger brukar funka. Går ju även att trycka in en penna eller liknande men då ar det risk för att fläktbladen kan gå av.

du han först !
typiskt

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Aså om grafikkorten ligger på så hög idel temp så lär det va dem ljudet kommer ifrån, mitt grafikkort ligger på 34 idel temp på 30%fläkthastighet, och snälla, skriv inte med caps så där, man blir bara arg.

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Medlem

Testa ta ut grafikkorten och blås rent dem ifrån smuts, vet inte hur ofta du gör rent men kan ju sitta väldigt mkt där.

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Skrivet av abbebandy:

du han först !
typiskt

Skrivet av abbebandy:

sätt ett finger på fläkten, men stanna den inte alltför fort utan sänka sakta farten på den

lycka till

Det var ett spartanskt tips - tror jag avstår tills jag byt ut grafikkorten

Skrivet av Viaz:

Aså om grafikkorten ligger på så hög idel temp så lär det va dem ljudet kommer ifrån, mitt grafikkort ligger på 34 idel temp på 30%fläkthastighet, och snälla, skriv inte med caps så där, man blir bara arg.

Skrivet av Viaz:

Testa ta ut grafikkorten och blås rent dem ifrån smuts, vet inte hur ofta du gör rent men kan ju sitta väldigt mkt där.

Tack för infon om temps:en - min plan är att byta ut dem mot ett GTX 690 (låter säkerligen lite det med men troligen bättre).

Har undersökt närmare och det är inte chassifläktarna iaf, vet inte om processorkylaren låter för mycket eller inte men som ni skriver är det med största sannolikhet grafikkorten som är problemet och de ska som nämnts bort.

Tackar för hjälpen och sorry för versalerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenGamle&Havet:

Det var ett spartanskt tips - tror jag avstår tills jag byt ut grafikkorten

Tack för infon om temps:en - min plan är att byta ut dem mot ett GTX 690 (låter säkerligen lite det med men troligen bättre).

Har undersökt närmare och det är inte chassifläktarna iaf, vet inte om processorkylaren låter för mycket eller inte men som ni skriver är det med största sannolikhet grafikkorten som är problemet och de ska som nämnts bort.

Tackar för hjälpen och sorry för versalerna

Bra där! Ett test du kan göra är tex att spela något och sen tabba ner, då borde ljudet bli svagare men eftersom att det är i idel problemet ligger så kanske inte det hjälper så mkt, annars är det bara att starta datorn utan några chassi fläktar inkopplade, datorn dör ju inte för att du testar det i 5min för att lyssna på Cpu'n och grafikkorten
Eller bara ta bort sidoplåten när du har datorn igång och lyssna runt grafikkorten

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands