BSOD, snabb hjälp uppskatts! (Nytt moderkort och CPU)

Permalänk
Medlem

BSOD, snabb hjälp uppskatts! (Nytt moderkort och CPU)

Hej!

Har köpt nytt moderkort och CPU till min dator. tog ut det gamla och montera in den nya CPUn och moderkort osv.
Skulle starta datorn och då får jag BSOD, (SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION)

Läst runder lite, och det kunde ha ngt med drinvrutinsproblem eller liknande?
Sen hitta jag även en som fått samma felmedelande och då var det moderkortet som skicka fel spänning till Ramminnena?

Har testat att manuellt ställa volten till minnena men det hjälpte inte.
Går heller inte att starta i felsäkert läge, kommer in i windows men mus/tangentbord reagerar inte och slutar lysa med(har testat andra uttag)

Men om det skulle ha ngt med drivrutiner till moderkortet att göra så blir det ju lite svårt då jag inte ens kommer in på datorn?

vad ska jag göra för att lösa detta?
Hjälp som resulterar i att mitt problem löser sig kan belönas!

Tack på förhand // Solding

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

när man byter till ett annat moderkort är det bäst att installera om operativsystemet för att rätt drivrutiner ska installeras för all hårdvara på moderkortet skall installeras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Inte bäst. Måste.

I vissa fall kan ett moderkortsbyte fungera utan ominstallation, men endast om moderkorten har samma chipset. Vet bla att MA790X-DS3 till MA790X-UD3P fungerar. Inte särskilt bra, men den bootar och går att använda.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

när man byter till ett annat moderkort är det bäst att installera om operativsystemet för att rätt drivrutiner ska installeras för all hårdvara på moderkortet skall installeras.

Skickades från m.sweclockers.com

Va rädd för att någon skulle säga det

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Får installera om OS i eftermiddag, och hoppas det löser problemet

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

jag vet inte om man måste egentligen, men det är absolut enklast. annars om man kunde komma in i operativsystemet borde man kunna avinstallera drivrutinerna som är till förra moderkortet och cpu:n följt av installera dom nya. möjligen tvungen att aktivera windows pånytt. jag har aldrig testat det, men borde gå.

Skickades från m.sweclockers.com

edit: risken finns ju för följdproblem med program som måste justeras och möjligen ominstalleras

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Ibland om det är för stora ändringar på hårdvara så behövs det installeras om helt.. har man tur så kan den starta endå i vissa fall.

ditt problem verkar helt enkelt att du behöver installera om.. vad hade du för för cpu och moderkort innan?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

jag vet inte om man måste egentligen, men det är absolut enklast. annars om man kunde komma in i operativsystemet borde man kunna avinstallera drivrutinerna som är till förra moderkortet och cpu:n följt av installera dom nya. möjligen tvungen att aktivera windows pånytt. jag har aldrig testat det, men borde gå.

Skickades från m.sweclockers.com

edit: risken finns ju för följdproblem med program som måste justeras och möjligen ominstalleras

Jo men jag kommer ju inte in i windows :/

Skrivet av Akarr:

Ibland om det är för stora ändringar på hårdvara så behövs det installeras om helt.. har man tur så kan den starta endå i vissa fall.

ditt problem verkar helt enkelt att du behöver installera om.. vad hade du för för cpu och moderkort innan?

Gigabyte FXA-UD3 och en 1090T.. Nu har jag Msi MPOWER och 2700k

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Jo men jag kommer ju inte in i windows :/

Gigabyte FXA-UD3 och en 1090T.. Nu har jag Msi MPOWER och 2700k

Ujuj, installera om.

Tyvärr räcker det inte att man kommer in och tar bort t.ex. chipset-drivrutiner från Lägg till/ta bort program.
Massor av andra drivrutiner.
Enklast är att alltid installera om.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Du gick från AMD till Intel. Finns inte en chans att du kan boota den installationen. Formatera och installera om. Kommer funka finfint efteråt.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Ujuj, installera om.

Tyvärr räcker det inte att man kommer in och tar bort t.ex. chipset-drivrutiner från Lägg till/ta bort program.
Massor av andra drivrutiner.
Enklast är att alltid installera om.

Skrivet av ares93:

Du gick från AMD till Intel. Finns inte en chans att du kan boota den installationen. Formatera och installera om. Kommer funka finfint efteråt.

Okej Håller på att göra ett bootbart USB minne och ska lägga in ISO filen.
så får vi hoppas det inte strular som det gjorde en gång innan när jag skulle boota med usb minne

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Nu strular det för mig precis som jag va rädd för att det skulle göra

Datorn vill inte boota med USB minnet.

Följt denna guiden. ->http://windowshjalp.se/?p=59
Och använde windows 7 USB DVD tool för att montera ISOn.
har testat boota från USB HDD / USB floppy mm men det vill inte :/

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Du gick från AMD till Intel. Finns inte en chans att du kan boota den installationen. Formatera och installera om. Kommer funka finfint efteråt.

Jag gjorde precis samma uppdatering och det fungerar hur fint som helst, förutom att windows klagade över produktnyckeln.