Google förbi Microsoft i börsvärde

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

Har för mig att jag läste att ingen har slagit MS egentilgen om man tittar på valutans värde när MS var störst. Rätta mig om jag har fel.

Nej det stämmer. Apple har ett par hundra miljarder dollar kvar innan den når Microsofts toppnotering.

Sen är ju frågan om någon av dessa jättar egentligen har en chans mot några av de riktigt läskigt stora oljebolagen. Typ statliga oljebolaget i Saudiarabien, Saudi Aramco som har en årlig omsättning på ungefär lika mycket som Microsofts börsvärde. Då sitter de dessutom på världens största oljereserver så totala tillgångarna är helt sanslösa. Deras årliga vinst är större en Microsofts totala tillgångar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av hag.com:

Fattar inte riktigt hur apple kan vara värt så sjukt mycket mer än google och microsoft...

Kanske för att Google inte tjänar mer än kaffepengar på Android trots att man "aktiverar" flera miljoner varje dag enligt egen utsago. Större delen av den mobila inkomsten för Google kommer dessutom från iOS. Dessutom verkar Android-ägare generellt inte det minsta intresserade av att betala för sig så det hjälper ju inte direkt heller. Det är nackdelen med att erbjuda en massa gratistjänster för att folk mer välvilligt skall dela med sig av all sin personliga information, görande och havanden på internet så att man kan sälja detta till högstbjudande annonsörer, eller vem som helst som vill betala. Nu "slipper" man dessutom två tredjedelar av sin trafik mot den Mobila varianten av Google Maps i och med att man sumpat sin största kund (Apple). För det visar sig att Android-ägare inte (heller) verkar vara så heta på att använda Google maps från sin mobil jämfört med motsvarande iOS-användare. Skall bli intressant att se vad *det* ger för resultat på sista raden om något år...

Samtidigt tjänar Apple faktiskt pengar både på mobil hårdvara och mjukvara. Och allt annat man säljer.

Det är *det* som är skillnaden.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av hag.com:

Fattar inte riktigt hur apple kan vara värt så sjukt mycket mer än google och microsoft...

Apple är duktiga på att hjärntvätta:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Men tillsammans kan G och M snart äta upp äpplet, var sin halva *moahahahaaaa* >:-]

¨
Det som är kvar av det i alla fall, någon har ju tagit sig en tugga av äpplet redan!

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

19292778 (19.2 miljoner) aktier med ett värde på 659 USD vs 3061894 (3 miljoner) aktier med ett värde på 761 USD. Det är tack vare antalet aktieägare som Apple är så mycket högre värderat än t.ex. Google och Microsoft.

Okej, då förstår jag, ni pratar om det sammanlagda värdet på alla aktier.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Sjuka summor alltså

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Kanske för att Google inte tjänar mer än kaffepengar på Android trots att man "aktiverar" flera miljoner varje dag enligt egen utsago. Större delen av den mobila inkomsten för Google kommer dessutom från iOS. Dessutom verkar Android-ägare generellt inte det minsta intresserade av att betala för sig så det hjälper ju inte direkt heller. Det är nackdelen med att erbjuda en massa gratistjänster för att folk mer välvilligt skall dela med sig av all sin personliga information, görande och havanden på internet så att man kan sälja detta till högstbjudande annonsörer, eller vem som helst som vill betala. Nu "slipper" man dessutom två tredjedelar av sin trafik mot den Mobila varianten av Google Maps i och med att man sumpat sin största kund (Apple). För det visar sig att Android-ägare inte (heller) verkar vara så heta på att använda Google maps från sin mobil jämfört med motsvarande iOS-användare. Skall bli intressant att se vad *det* ger för resultat på sista raden om något år...

Samtidigt tjänar Apple faktiskt pengar både på mobil hårdvara och mjukvara. Och allt annat man säljer.

Det är *det* som är skillnaden.

Så mycket fel i detta påstående att jag uppmanar er som läser detta, tro inte allt ni läser. Tack..

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Pga Windows 8 är jag inte förvånad...

I och med att MSFT har haft aktievärde mellan 27-31USD nästan hela tiden under 10 år, samma som nu.
Lägsta noterade värdena är precis under Windows 7 beta tiden, då den dippar ner till under 20.

Permalänk
Medlem

Vi får väl se när det vänder för Apple, det gör det ju för alla företag, det går liksom inte att vara bäst hela tiden, och det är ju tur, för oss alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Apple är duktiga på att hjärntvätta:)

Äpplet är så sött nu men det blir surt snart ska du se!

Permalänk
Skrivet av miniyou:

De siffrorna är nog värde per aktie, men för att få totala värdet måste du ju också multiplicera med totala antalet aktier som inte nödvändigtvis är samma

Detta tycker jag är underligt. Kan nån förklara varför det finns olika antal aktier i olika företag? För om det finns olika många, vad spelar då värdet på aktien för roll? Om man tar värderna här i nyheten och dividerar får man ca 330 000 st aktier från Google. Varför just så? Kan aktiernas antal i ett företag variera från tid till tid?

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Ändå kan man väl tycka att det är lite fascinerande hur olika det kan vara i världen. Att ett företag kan ha mer pengar än ett helt land. Men men. det var bara min åsikt, den får man uttrycka fortfarande på internet hoppas jag

Vad syftar du på ? Att det ska finnas en gräns för vad man får tjäna eller vadå? Börsvärde innebär inte att de har så mycket pengar men du kanske inte menade så ? Aja oavsett så ska väl inte framgångsrika företag drabbas av att de finns länder / folk som inte kan hantera ekonomi ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Ändå hade jag bara köpt aktier i MS av de där tre. Släpper apple en enda flopp-produkt typ en buggig/dålig/ful/whatever iphone 6 eller likn blir det nog ett jäkla ras, ms har ändå en väldig stock med företag som ska betala för sina affärssystem i 10 år och liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Apple är duktiga på att hjärntvätta:)

Eller så kan det vara för att dom gör underbara produkter, Och dom vet hur man tar betalt

Permalänk
Medlem

Har varit många bubblor genom tiderna, Apple är en utav dem. 1999 var Microsoft värt 850 miljarder dollar omräknat i dagens valuta och idag är de värda 247 miljarder dollar.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon142735:

Eller så kan det vara för att dom gör underbara produkter, Och dom vet hur man tar betalt

Underbara vet jag inte.. Bra kanske, de vet hur man marknadsför sitt skit. Och tar betalt.

Permalänk
Medlem

Viktigt att tänk på är ju att det inte har något med hur mycket företag drar in eller har i tillgångar utan vad varumärket är värderat till. Man får värdet genom att man tar vad priset för en aktie är och gångrar med antalet aktier. Antar att många vill ha aktier i Apple därför ökar värdet. Detta menar alltså inte att Apple är det rikaste företaget i världen (vilket många personer verkar tro att det är) utan att många vill köpa aktier i bolaget. Ökar efterfrågan ökar priset.

Angående Apple är det skapligt för mycket och lär sjunka om ett tag när bubblan spricker.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att microsoft skulle ha varit konservativa med windows 8. Det hade räckt med någon extra funktion här eller där, samt bättre prestanda osv. "Metro" gränssnittet gör det svårare att navigera i windows 8 än vad det är i windows 7 och det är fel utveckling. Ett OS ska väl bli mer användarvänligt för varje version som släppas och inte tvärtom. Tittar man på mac os x så har de kört på samma sätt i alla år och det är lika lätt nu att hitta filer och att starta program på datorn nu som det var för 10 år sedan. Windows XP och windows 7 är bra windows os enligt mig.

Tack vare windows 8 och deras misslyckade telefon OS så har aktievärdet gått ned. Jag kommer att köra med windows 7 till windows 9 iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessIsMoore:

Detta tycker jag är underligt. Kan nån förklara varför det finns olika antal aktier i olika företag? För om det finns olika många, vad spelar då värdet på aktien för roll? Om man tar värderna här i nyheten och dividerar får man ca 330 000 st aktier från Google. Varför just så? Kan aktiernas antal i ett företag variera från tid till tid?

Värdet på en enskild aktie har ingen koppling till företagets värde, så att jämföra två företags värden genom att jämföra värdet på enskilda aktier är totalt meningslöst.

Hur många aktier ett företag har beror på många faktorer - spädning, split osv.

Tillägg: Och om jag ska hårddra det på bittrast möjliga sätt, så har ett företags börsvärde knappt ett skit alls med verkligheten att göra - det hela baseras till största del på psykologiskt trams. Nej, jag gillar inte ekonomer.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Det var också bara en tidsfråga...