Permalänk
Medlem

Kort fråga ang. Noctua dh 14

Använder denna kylaren i mitt prodigy men nu när jag ska installera den så går bakplattan på kylaren emot chassit. Är det något att oroa sig för?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Skrivet av voffen1:

Använder denna kylaren i mitt prodigy men nu när jag ska installera den så går bakplattan på kylaren emot chassit. Är det något att oroa sig för?

Skickades från m.sweclockers.com

Är ingen expert, men jag skulle gissa på Nej..

Skyll inte på mig om det kortsluter ditt moderkort

Jag har dock en Antec Kühler 920 och "bakplåten" är av plast, så jag skulle tro att den inte leder ström varesig den är av plast eller metall, och därmed bör det inte vara någon fara. men vänta gärna på fler svar.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Jo jag gissar också på nej men är ju alltid kul å vara 100%

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Tips från coachen, fråga noctua? Du lär ju knappast vara den första som gör detta så de har nog hört talas om det och därför vet vad som gäller.

Permalänk

absolut inget att oroa sig över

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Tackar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk

Ursäkta om jag tar över tråden lite..

Jag vill skaffa en Dh14 och jag tänkte även skaffa några 140mm fläktar med, men jag vet inte vilka jag ska välja.

Vilka skulle ni rekommendera? helst från Komplett eller Inet. behöver 2 st. försöker få en tyst dator så gärna några tysta fläktar..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Skrivet av Plasmatic:

Ursäkta om jag tar över tråden lite..

Jag vill skaffa en Dh14 och jag tänkte även skaffa några 140mm fläktar med, men jag vet inte vilka jag ska välja.

Vilka skulle ni rekommendera? helst från Komplett eller Inet. behöver 2 st. försöker få en tyst dator så gärna några tysta fläktar..

kör på noctua fläktar och en fläktkontroller så blir det fint

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Ursäkta om jag tar över tråden lite..

Jag vill skaffa en Dh14 och jag tänkte även skaffa några 140mm fläktar med, men jag vet inte vilka jag ska välja.

Vilka skulle ni rekommendera? helst från Komplett eller Inet. behöver 2 st. försöker få en tyst dator så gärna några tysta fläktar..

Vad ska dessa fläktar vara till för?
Du får med fläktar med dh14:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Det ska sitta på mitt Obsidian 550D. ett framför PSU'n och ett bakpå.

Vilka noctua fläktar?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Det ska sitta på mitt Obsidian 550D. ett framför PSU'n och ett bakpå.

Vilka noctua fläktar?

P14 eller S serien skulle jag kört på ifall du ska ha dem som chassifläktar (eller vadsomhelst som inte är radiator/kylfläns)

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Jag har inget behov av en fläktkontroll då jag tidigare hade NZXT H2 chassi, och märkte att jag bara lämnade fläktkontrollen på ett läge och så var det bra. enda jag skulle ha den till skulle vara att ha någonstans att koppla in fläktarna, men det är inte några problem ändå.. DH14 kräver väl bara CPU_Fan kontakten eller?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Skrivet av Plasmatic:

Jag har inget behov av en fläktkontroll då jag tidigare hade NZXT H2 chassi, och märkte att jag bara lämnade fläktkontrollen på ett läge och så var det bra. enda jag skulle ha den till skulle vara att ha någonstans att koppla in fläktarna, men det är inte några problem ändå.. DH14 kräver väl bara CPU_Fan kontakten eller?

När du köper DH14 får du med en T-koppling så du kan koppla båda fläktarna på endast CPU_Fan kontakt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

mm, trodde det.

Och de andra 2 fläktarna får lätt plats på moderkortet.

Hur är ljudnivån på DH14?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Skrivet av Plasmatic:

mm, trodde det.

Och de andra 2 fläktarna får lätt plats på moderkortet.

Hur är ljudnivån på DH14?

Jag har en själv och den är extremt tyst.
Så länge du inte ska överklocka cpun extremt högt så kommer du bli jättenöjd med DH14.
OM du ska överklocka extremt högt rekomenderar jag en vattenkylare istället

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

vad räknas som extremt?

Har en i5 2500k som jag tänkte ta till 4.0 alt är jag lat o kör på för inställd turbo på 3.8..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

vad räknas som extremt?

Har en i5 2500k som jag tänkte ta till 4.0 alt är jag lat o kör på för inställd turbo på 3.8..

över iallafall 4,8/4,8ghz på en 2500k

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

K, så NH-D14 bör inte vara några problem på 4.0? och fortfarande vara tyst?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk

Jag ska skaffa en NH-D14. och 2 st fläktar till, men Noctua fläktarna är dock vita och röda, finns det några svarta fläktar som skulle passa mitt chassi som också är lika tysta som noctua?

Kommer använda de fläktarna med NH-D14 till den, men ska som tidigare sagt ha en 140mm fläkt bakpå och en 140mm frmför PSU'n
Använder ett svart Obsidian 550D och skulle gärna se att fläktarna matchar.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Skall man "bara" klocka upp en SB cpu till 4.0k så går det lika bra med en mindre kylare. Jag är mkt förtjust i hur tyst och effektiv min nh-d14 är, men den är också hopplöst enorm och gör det mkt besvärligt att komma åt någonting på mobot. Men håller man inte på och ändrar och joxar hela tiden så går det väl an. Ett stängt chassi är ett obesvärligt chassi..
Själv kan jag inte låta bli att hela tiden pryttla runt där inne..

Be-Quiet! Silent wings-serien är svarta och har gott rykte om sig. Ifall man inte vill ha noctuas vintagefärger.
Själv har jag tapetserat mitt chassi i medaljongtapet.

Permalänk
Skrivet av Typen:

Skall man "bara" klocka upp en SB cpu till 4.0k så går det lika bra med en mindre kylare. Jag är mkt förtjust i hur tyst och effektiv min nh-d14 är, men den är också hopplöst enorm och gör det mkt besvärligt att komma åt någonting på mobot. Men håller man inte på och ändrar och joxar hela tiden så går det väl an. Ett stängt chassi är ett obesvärligt chassi..
Själv kan jag inte låta bli att hela tiden pryttla runt där inne..

Be-Quiet! Silent wings-serien är svarta och har gott rykte om sig. Ifall man inte vill ha noctuas vintagefärger.
Själv har jag tapetserat mitt chassi i medaljongtapet.

jag är av den typen att jag får det att funka, sen låter jag det vara tills nåt inte funkar längre

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970