Clevo 15" vs ASUS, MSI & Alienware

Permalänk
Medlem

Clevo 15" vs ASUS, MSI & Alienware

Tjena!

Kollar lite på Clevos 15" spellaptop (X-256B/P150EM) från www.pc-konsulten.se, men letar främst efter bra kvalité och stabilt bygge. Ni som har testat Clevo-laptops samt någon av de andra kända märkena(ASUS, MSI & Alienware), vad tycker ni när det gäller just kvalité och bygget? Vet att Clevos alternativ erbjuder bra pris för prestanda, men vill inte ha ngt plastigt eller ngt som lätt kan gå sönder etc.

Tack i förhand!

Permalänk
Inaktiv

Välj iaf inte Alienware då. Om det är något som är plastigt så är det deras datorer.

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Välj iaf inte Alienware då. Om det är något som är plastigt så är det deras datorer.

Utan att vilja starta en hetsig diskussion nu men du vet inte vad du snackar om. Alienware må vara extremt dyr (även så med rabatt) men låg kvalité är det knappast. Plasten (vilket de flesta bärbara är gjorda av, alienware eller ej) är av riktigt hög kvalité så jämfört med clevo och MSI så skulle jag nog utan tveka vilja påstå att alienware har mycket bättre chassi.

källa: Jag ärTidigare ägare av en MSI GX740 och nuvarande ägare av en Alienware m18x, kan dock inte uttala mig med säkerhet om clevo då jag aldrig hållit i en sådan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zeuxlarsson:

Utan att vilja starta en hetsig diskussion nu men du vet inte vad du snackar om. Alienware må vara extremt dyr (även så med rabatt) men låg kvalité är det knappast. Plasten (vilket de flesta bärbara är gjorda av, alienware eller ej) är av riktigt hög kvalité så jämfört med clevo och MSI så skulle jag nog utan tveka vilja påstå att alienware har mycket bättre chassi.

källa: Jag ärTidigare ägare av en MSI GX740 och nuvarande ägare av en Alienware m18x, kan dock inte uttala mig med säkerhet om clevo då jag aldrig hållit i en sådan.

Då måste det ha varit en Kinesisk kopia min gode vän har köpt. Ganska konstigt då han köpte den från Dells/Alienwares egna hemsida. Till och med min Thinkpad har bättre kvalitet. (och den är rent ut sagt, värdelös.)

Permalänk
Inaktiv

Har en m11x. Ovansidan är i riktigt fin plast, undersidan och chassit är i aluminium

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Då måste det ha varit en Kinesisk kopia min gode vän har köpt. Ganska konstigt då han köpte den från Dells/Alienwares egna hemsida. Till och med min Thinkpad har bättre kvalitet. (och den är rent ut sagt, värdelös.)

Kinesisk var den med all säkerhet (Alienware tillverkas i Kina) men en kopia? Kanske han hade otur eller så har att otroligt höga kvalitetskrav. Vad för modell köpte han, och när?

Min GX740 var utan tvekan av lägre kvalité än min nuvarande m18x, dock säkerligen en produkt av dess lägre prisnivå, jag gissar att det samma gäller clevo.

Permalänk
Medlem

Skum tråd. Thinkpad och Alienware är väl de två märken som är kända för just sin höga kvalitet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av OllO:

Skum tråd. Thinkpad och Alienware är väl de två märken som är kända för just sin höga kvalitet?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis min mening. Använder Alienware privat och har en thinkpad som jobbdator. Byggkvalitén på de båda är ypperlig.

Permalänk
Medlem

Har en p170em (17") clevo och byggkvaliteten är underbar. Rekommenderar starkt pc-konsulten. Kolla gärna min recension av datorn

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem

dock lär ju clevo o liknande knappast räknas som bärbar kanske knapptsläpbar med skottkärra.

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Har en p170em (17") clevo och byggkvaliteten är underbar. Rekommenderar starkt pc-konsulten. Kolla gärna min recension av datorn

Tack! ska kolla recensionen. Jag hoppas 15" har lika bra byggkvalité som 17", får ta o skicka lite specifika frågor till PC-konsulten

Skrivet av hampa10:

dock lär ju clevo o liknande knappast räknas som bärbar kanske knapptsläpbar med skottkärra.

Idd, vägde förra veckan mellan en stationär och bärbar, så det fick bli en släpbar istället bestämde jag

Permalänk

har en clevo 150, stortrivs med den, inga problem med enduro alls, inga problem med nånting egentligen.

Visst är nätagget enormt, datorn väger väl nått kilo. men den är stabil och gedigen, påminner lite om en "jobb dator" inge trams utan solid design.

Jag har ingen oro över huvudtaget över att datorn skulle gå sönder på utsidan pga dålig byggkvalitet. Känns mer gedigen än Acer (ursäkta svordomen) datorn jag tyvärr hade innan.

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Välj iaf inte Alienware då. Om det är något som är plastigt så är det deras datorer.

Finns ingen laptop som inte är av plast utan en kombination av hårdplast och lättmetall kan förekomma.

Alienware är av ypperlig kvalite kan jag intyga och servicen skall vi inte tala om den är i världsklass.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cokeman 1337:

Finns ingen laptop som inte är av plast utan en kombination av hårdplast och lättmetall kan förekomma.

Alienware är av ypperlig kvalite kan jag intyga och servicen skall vi inte tala om den är i världsklass.

Jag har själv inte tagit del av deras service men av många sndra så har den inte fått så bra kritik. Det är mest på SweC som servicen har fått bra kritik.
Jag får ta och testa någon sv deras produkter någon gång endast för att ta del av deras service! xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Välj iaf inte Alienware då. Om det är något som är plastigt så är det deras datorer.

Få nog ge en kommentar liknande Zeux, Har en Alienware m17x och plastig och av bristande kvalite kan jag då säga att den inte är !
Hanterar en hel del Lenovo Thinkpads i jobbet och de nyare varianterna har en liknande soft touch finish precis som Alienware, riktigt nice faktiskt.
Och skall vi jämföra med de andra märkena så kan jag säga att tex MSI som jag också har en GT683 är extremt plastig jämfört med Alien.
Även om jag inte äger en Asus G-serie så har jag provat dem och även om de har en bättre känsla än MSI så är de ändå i underläge enligt mig.
Den enda Clevon jag klämt på var helt ok, mycket detaljer som är klädda med metall men känslan jag fick var att det är metall ytterst och byggd på ett plast chassi ? den känndes helt ok men ändå ingen direkt premium kännsla.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ