Kan inte bestämma mig för NH-14 eller Silver Arrow SB-E

Permalänk

Kan inte bestämma mig för NH-14 eller Silver Arrow SB-E

Jag har ytterst svårt att bestämma mig för om jag ska köpa en Noctua NH-14 eller en Thermalright Silver Arrow SB-E.

Processorn jag ska kyla är en i7 3770k på ett Sabertooth Z77 moderkort. Chassit är ett Antec P280.

Komplett säljer Noctuan otroligt billigt för 429kr medan Silver Arrow går lös på 665:- på cdon. (Sen tillkommer frakt på båda.)

Silver Arrow skall tydligen vara aningen bättre, men är det värt de extra 236kr som den kostar?

Sen undrar jag om Silver Arrow SB-E verkligen får plats i P280? Står på antecs hemsida att P280'n ska klara upp till 170mm, men som jag förstått det är Silver Arrow SB-E extremt hög. Orginalversionen av silver arrow har jag hört att den får plats, men gäller det även Silver Arrow SB-E?

Många som frågar liknande i andra trådar men inga raka svar. Sedan vet jag inte om de pratar om SB-E eller vanliga.

Permalänk
Medlem

236 kr extra är det imo inte värt, sen passar Noctua väldigt bra färgmässigt med sabertooth

Permalänk
Medlem

Silver arrow SB-E är 165mm hög utan fläktar, med 150mm fläkten fastsatt så blir den 170mm totalt, det borde inte vara några problem med p280.

Jag har ett fortress FT02 som ska klara kylare upp till 165mm, men med de extra millimetrarna som man får om man har fönsterversionen så gick sb-e in - med varken problem eller marginal.

SB-E fungerar mycket bra för mig, med för 236 SEK tycker jag absolut inte att det är värt det, de är mycket jämna.

Permalänk

Okej så då antar jag att båda passar.

Men en annan anledning till att jag funderar på om det är värt det är lite för att Silver arrow har PWM medan den Noctua komplett säljer är utan pwm.

NH-D14 SE2011 med PWM är dyrare och sedan måste man köpa till ett monterings-kitt och då är vi uppe i samma peng som silver arrow. Därför jag funderar. Samt att Silver arrow är aningen bättre.

Permalänk
Medlem

Jag har själv silver arrow och är grymt nöjd. Kan inte uttala mig om noctuan då jag inte har haft den själv, men de ska väl prestera ganska likvärdigt om än med minimal fördel till silver arrow. Har du någon polare som är student så kan du ju få gratis frakt från cdon, så kommer du ju ifatt lite i priset och då kanske det är värt det. Alla har ju notcua dessutom, kan vara kul att ha nåt som inte alla andra har. Färgmässigt tycker jag dock att Silver arrow passar bättre med mer naturliga färger.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupaBeast:

Okej så då antar jag att båda passar.

Men en annan anledning till att jag funderar på om det är värt det är lite för att Silver arrow har PWM medan den Noctua komplett säljer är utan pwm.

NH-D14 SE2011 med PWM är dyrare och sedan måste man köpa till ett monterings-kitt och då är vi uppe i samma peng som silver arrow. Därför jag funderar. Samt att Silver arrow är aningen bättre.

Med det argumentet så känns det ju som ett lätt val

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SupaBeast:

Jag har ytterst svårt att bestämma mig för om jag ska köpa en Noctua NH-14 eller en Thermalright Silver Arrow SB-E.

Processorn jag ska kyla är en i7 3770k på ett Sabertooth Z77 moderkort. Chassit är ett Antec P280.

Komplett säljer Noctuan otroligt billigt för 429kr medan Silver Arrow går lös på 665:- på cdon. (Sen tillkommer frakt på båda.)

Silver Arrow skall tydligen vara aningen bättre, men är det värt de extra 236kr som den kostar?

Sen undrar jag om Silver Arrow SB-E verkligen får plats i P280? Står på antecs hemsida att P280'n ska klara upp till 170mm, men som jag förstått det är Silver Arrow SB-E extremt hög. Orginalversionen av silver arrow har jag hört att den får plats, men gäller det även Silver Arrow SB-E?

Många som frågar liknande i andra trådar men inga raka svar. Sedan vet jag inte om de pratar om SB-E eller vanliga.

Skrivet av SupaBeast:

Okej så då antar jag att båda passar.

Men en annan anledning till att jag funderar på om det är värt det är lite för att Silver arrow har PWM medan den Noctua komplett säljer är utan pwm.

NH-D14 SE2011 med PWM är dyrare och sedan måste man köpa till ett monterings-kitt och då är vi uppe i samma peng som silver arrow. Därför jag funderar. Samt att Silver arrow är aningen bättre.

Det låter som om SB-E är för Sandy Bridge E Socket 2011 och mina farhågor ökade något när du pratar om monterings-kitt för Noctuan (SE2011).
Ingen aning vilka socklar de supportar men du är medveten om att du har 1155 så klart och inte 2011?

Vill du ha PVM på Noctuan så köper du den första av dem och köper ett par fläktar till. Alla fläktar i rätt storlek passar till noctuas kylare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av HawkHo:

Med det argumentet så känns det ju som ett lätt val

Mjo, iofs. Jag kör på silver arrow sb-e. Kanske bäst att bara köpa den så kan man sluta vela. och tänka på andra i-lands problem. Den bör ju som sagt passa. Hoppas jag i alla fall xD

Permalänk
Medlem

Gör så, du kommer bli nöjd oavsett, men du slipper klydda med pwm och andra fläktar osv. Den lilla prisskillnaden är inget att hänga upp sig på. Den är dessutom ganska lättmonterad, men se till att du verkligen spänner ordentligt. Helst så mycket det går (det finns stop i gängorna). Gör man inte detta så finns det risk att den glider runt på kylpastan vilket inte är bra. Detta gäller förövrigt alla stora kylare.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Skrivet av HawkHo:

Gör så, du kommer bli nöjd oavsett, men du slipper klydda med pwm och andra fläktar osv. Den lilla prisskillnaden är inget att hänga upp sig på. Den är dessutom ganska lättmonterad, men se till att du verkligen spänner ordentligt. Helst så mycket det går (det finns stop i gängorna). Gör man inte detta så finns det risk att den glider runt på kylpastan vilket inte är bra. Detta gäller förövrigt alla stora kylare.

Okej Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Jag har själv silver arrow och är grymt nöjd. Kan inte uttala mig om noctuan då jag inte har haft den själv, men de ska väl prestera ganska likvärdigt om än med minimal fördel till silver arrow. Har du någon polare som är student så kan du ju få gratis frakt från cdon, så kommer du ju ifatt lite i priset och då kanske det är värt det. Alla har ju notcua dessutom, kan vara kul att ha nåt som inte alla andra har. Färgmässigt tycker jag dock att Silver arrow passar bättre med mer naturliga färger.

Du har ingen erfarenhet av NH-14 är, ändå vet du att silver arrow har en fördel.... >_>

Permalänk
Medlem

Vad är det du inte förstår? Jag skrev att jag inte har någon erfarenhet av den, har aldrig använt den i egen dator. Att de ska prestera likvärdigt om än med liten fördel till SA kan man utläsa från diverse test av kylare, bl.a. swecs test, men även en massa andra tester som jag utgår ifrån att man har läst innan man bestämmer sig. Vad är det du tjabbar om? Vart vill du komma med din kommentar? Har du inget vettigt att tillföra så behöver du ju knappast kommentera.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det låter som om SB-E är för Sandy Bridge E Socket 2011 och mina farhågor ökade något när du pratar om monterings-kitt för Noctuan (SE2011).
Ingen aning vilka socklar de supportar men du är medveten om att du har 1155 så klart och inte 2011?

Vill du ha PVM på Noctuan så köper du den första av dem och köper ett par fläktar till. Alla fläktar i rätt storlek passar till noctuas kylare.

En liten rättelse: ALLA fläktar passar INTE till Noctuas kylare. 120mm fläkten i fronten är ganska lätt, då handlar det bara om att fläkten skall ha två hål i ramen per hörn. (titta på bilder så förstår ni lättare). Dessa hål skall också vara i rätt storlek för att plastplupparna skall passa som mont.anordningen fästs i.

140mm fläkten i mitten använder sig av 120mm hål, i finns samma krav som för 120 mm fläkten. Annars kan man ju småmodda lite.
Se min bygglog i sign om hur jag gjorde, men på en noctua NH-C14.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Skrivet av DrSne:

Du har ingen erfarenhet av NH-14 är, ändå vet du att silver arrow har en fördel.... >_>

Jag är mkt nöjd med Noctuan...men jag har ingen erfarenhet av Silver Arrow:D

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Tycker det delvis hänger på om du kan varvtalsstyra icke PWM fläktar via ditt moderkort, jag fattar personligen inte varför Asus inte har möjligheten att välja mellan PWM/volt styrning på alla moderkort, då vanliga fläktar är helt dominerande i chassin, och vanliga på kylare.

Kan du styra via volten på moderkortet så kan du köra fläktarna på Noctuan på CPU temperaturen och slipper byta ut fläktarna, som är rätt bra, tycket inte att skillnaden i prestanda, nån grad hit eller dit är värt pengarna.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Tycker det delvis hänger på om du kan varvtalsstyra icke PWM fläktar via ditt moderkort, jag fattar personligen inte varför Asus inte har möjligheten att välja mellan PWM/volt styrning på alla moderkort, då vanliga fläktar är helt dominerande i chassin, och vanliga på kylare.

Kan du styra via volten på moderkortet så kan du köra fläktarna på Noctuan på CPU temperaturen och slipper byta ut fläktarna, som är rätt bra, tycket inte att skillnaden i prestanda, nån grad hit eller dit är värt pengarna.

Kan man göra detta på ett MSI Z77 GD65 ?
http://www.inet.se/produkt/1902200/msi-z77a-gd65-atx

Permalänk

Har nu genomgått den värsta installationen någonsin av en processorkylare. Jag installerade kylaren med moderkortet i chassit och kan bara råda andra att låta bli.. Frågan är också om den sitter som den ska. Jag får Maxtemp 66c på en av kärnorna (de andra är på 55-58) detta med båda fläktarna på max. Kan detta stämma? Fick Max 71c med min noctua nh-u12p. Eller har jag ett dåligt ex av processor? (Körde med noctua's kylpasta om det kan göra skillnad)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

5 grader bättre och då är den nymonterad. Tycker det låtetr helt ok. Din gamla kylare var ju inte dålig den heller. Låt den bränna in någon dag först och testa igen innan du demonterar den.

Skrivet av SupaBeast:

Har nu genomgått den värsta installationen någonsin av en processorkylare. Jag installerade kylaren med moderkortet i chassit och kan bara råda andra att låta bli.. Frågan är också om den sitter som den ska. Jag får Maxtemp 66c på en av kärnorna (de andra är på 55-58) detta med båda fläktarna på max. Kan detta stämma? Fick Max 71c med min noctua nh-u12p. Eller har jag ett dåligt ex av processor? (Körde med noctua's kylpasta om det kan göra skillnad)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupaBeast:

Har nu genomgått den värsta installationen någonsin av en processorkylare. Jag installerade kylaren med moderkortet i chassit och kan bara råda andra att låta bli.. Frågan är också om den sitter som den ska. Jag får Maxtemp 66c på en av kärnorna (de andra är på 55-58) detta med båda fläktarna på max. Kan detta stämma? Fick Max 71c med min noctua nh-u12p. Eller har jag ett dåligt ex av processor? (Körde med noctua's kylpasta om det kan göra skillnad)

Skickades från m.sweclockers.com

Hade du en NH-U12P innan ? Är inte exakt en dålig kylare, faktiskt så borde du vara riktigt glad att du fick 5 grader. Tror du ska gå på tempsen av dom andra kärnorna, kan vara att den kärnan läser temperaturen fel.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Hade du en NH-U12P innan ? Är inte exakt en dålig kylare, faktiskt så borde du vara riktigt glad att du fick 5 grader. Tror du ska gå på tempsen av dom andra kärnorna, kan vara att den kärnan läser temperaturen fel.

Kan ha varit så att min till och med hette NH-U12P SE2 (vad nu skillnaden är). Ang. tempsen så provade jag att fråga i Intels chattsupport (med förra kylaren) att fråga om sådana temperaturskillnader. Svaret jag fick var att det var helt normalt. Tycker själv att det verkar helt sjukt då jag aldrig själv upplevt det förut.