Acer Aspire S7 sägs vara "världens tunnaste" Ultrabook med pekskärm

Permalänk
Melding Plague

Acer Aspire S7 sägs vara "världens tunnaste" Ultrabook med pekskärm

Inför lanseringen av Windows 8 presenterar Acer två nya ultraportabla bärbara datorer, som kombinerar tunna metallchassin med glasbeklädda pekskärmar med IPS-panel.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vem vill punga ut 11k för en acer?
De får verkligen jobba med varumärket om jag ska bli övertygad!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mumms! Dyr dock.

Permalänk
Avstängd

ähh hur länge ska de hålla på att bolla vilken som ska vara tunnaste. snart kan vi kasta väl frisbee med de.

man kan iförsig köpa sig en Macbook air och slippa förlora så mycket i värdet när man ska sälja.

Permalänk
Medlem

13 laxar för 13" känns lite väl dyrt?

10.000 skulle kännas mer OK.

Permalänk
Medlem

"samt kylsystemet Twin Air med dubbla fläktar på 10 000 rpm."!!!!!!! Ljud på dessa!?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det är lite löjligt att många jagar att bli den tunnaste?
Tjockleken på en dator har aldrig någonsin spelat en avgörande faktor i mina datorköp iaf.

På en telefon kan jag förstå det, eftersom man måste ha den i fickan, men med en bärbar dator ser jag inte riktigt poängen ?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Apple gnuggar händerna. Ytterligare ett företag att stämma

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Bara jag som tycker det är lite löjligt att många jagar att bli den tunnaste?
Tjockleken på en dator har aldrig någonsin spelat en avgörande faktor i mina datorköp iaf.

På en telefon kan jag förstå det, eftersom man måste ha den i fickan, men med en bärbar dator ser jag inte riktigt poängen ?

Det är väl en mer skryt sak och lite prestige i det hela , "vi kan också".

Alltid trevligt med tunna datorer, snyggt, låg vikt så du kan ha mindre väska och lättare att bära med sig.

Permalänk
Medlem

Nästa steg är väl att man kan vika runt skärmen 360 grader och få en "surfplatta". Men det kanske blir opraktiskt med tangentbordet på baksidan då... Jag antar att bilden vänder sig uppochner när man viker ut den platt så man kan få skärmdelen närmast kroppen? För ingen vill väl sitta och skriva på tangentbordet med dagens "moderna operativsystem" där man bara ska peka... Ja bilden ska väl vända sig automatiskt när man vrider den så man kan köra på högkant med antar jag för att få den fullständiga smartphone-upplevelsen?

Fast för egen del som helst kör Linux och mest skriver text i en terminal och helst på ett riktigt tangentbord känner jag ingen större nytta med en pekskärm. Jag kanske börjar bli gammal och har svårt med dagens "nymodigheter"? I övrigt är det säkert en trevlig dator, man måste ju inte peka på bildskärmen om man inte vill. Antar att det inte är alltför svårt att inaktivera pekskärmsfunktionen i UEFI-bioset?

Permalänk
Medlem

För 13 000kr får man: i5-U och 4GB RAM...

Dom lär ju vilja ha 17-18k för en modell med 256gb SSD och i7, lycka till Acer!

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Pekskärm på laptops har aldrig blivit en hit pga av sk "gorillaarm" vilket betyder att armen domnar ganska snabbt pga usel ergonomi, detta har testats många gånger förut och dömts ut varje gång och det även är anledningen till att det fungerar på plattor då man inte behöver ha armen i luften.

Det första man hade gjort med den här maskinen hade varit att kasta ut 8:an och slänga in 7:an med.

Permalänk

Håååååå kan knappt vänta på att W8 lanseras och alla nya modeller kommer. Kommer springa runt hela staden och klämma & känna!

Permalänk
Medlem

Såg bra ut, alldeles för dyrt dock.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Pekskärm på laptops har aldrig blivit en hit pga av sk "gorillaarm" vilket betyder att armen domnar ganska snabbt pga usel ergonomi, detta har testats många gånger förut och dömts ut varje gång och det även är anledningen till att det fungerar på plattor då man inte behöver ha armen i luften.

Det första man hade gjort med den här maskinen hade varit att kasta ut 8:an och slänga in 7:an med.

Kan tänka mig att man inte använder den primärt. Utan gör enstaka rörelser som är smidigare med fingret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Pekskärm på laptops har aldrig blivit en hit pga av sk "gorillaarm" vilket betyder att armen domnar ganska snabbt pga usel ergonomi, detta har testats många gånger förut och dömts ut varje gång och det även är anledningen till att det fungerar på plattor då man inte behöver ha armen i luften.

Det första man hade gjort med den här maskinen hade varit att kasta ut 8:an och slänga in 7:an med.

Eftersom inget dator OS har varit pekskärms anpassat på ett bra sätt så har det aldrig blivit en hit nej.

Windows 8 ändrar ju lite på den saken, dessutom behöver man inte peka på skärmen om man inte vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1up:

"samt kylsystemet Twin Air med dubbla fläktar på 10 000 rpm."!!!!!!! Ljud på dessa!?

Denna utrabook är anpassad för de döva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nästa steg är väl att man kan vika runt skärmen 360 grader och få en "surfplatta". Men det kanske blir opraktiskt med tangentbordet på baksidan då... Jag antar att bilden vänder sig uppochner när man viker ut den platt så man kan få skärmdelen närmast kroppen? För ingen vill väl sitta och skriva på tangentbordet med dagens "moderna operativsystem" där man bara ska peka... Ja bilden ska väl vända sig automatiskt när man vrider den så man kan köra på högkant med antar jag för att få den fullständiga smartphone-upplevelsen?

Fast för egen del som helst kör Linux och mest skriver text i en terminal och helst på ett riktigt tangentbord känner jag ingen större nytta med en pekskärm. Jag kanske börjar bli gammal och har svårt med dagens "nymodigheter"? I övrigt är det säkert en trevlig dator, man måste ju inte peka på bildskärmen om man inte vill. Antar att det inte är alltför svårt att inaktivera pekskärmsfunktionen i UEFI-bioset?

Börjar fundera på vilken sten du legat under eller vilken grotta du bott i.....

HP är en tillverkare som har haft den här typen av lösning i många år........fast man vrider skärmen så att man lägger botten av denna mot t-bordet.....
EliteBook 2760p Tablet PC är deras senaste version av det hela....

Välkommen tillbaka till 2000-talet

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se om någon skulle använda touch funktionerna på en laptop. Hellre hade folk använt tableter.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Lite dyr, tycker jag. Dessutom skulle jag aldrig lägga ut så mycket pengar på en Ultrabook. Sen att den har pekskärm är inget jag stör mig på, datorn har ju Windows 8 så pekskärmen kan komma till stor nytta där.
11,6"-modellen, eller 11,6" överhuvudtaget, är något jag håller mig borta från. Köper mig hellre en surfplatta istället.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alle22:

Denna utrabook är anpassad för de döva.

Då Jag var på IFA kan jag intyga att den är knäpptyst.... Även vid belastning... så nej riktigt fet burk

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Pekskärm på laptops har aldrig blivit en hit pga av sk "gorillaarm" vilket betyder att armen domnar ganska snabbt pga usel ergonomi, detta har testats många gånger förut och dömts ut varje gång och det även är anledningen till att det fungerar på plattor då man inte behöver ha armen i luften.

Det första man hade gjort med den här maskinen hade varit att kasta ut 8:an och slänga in 7:an med.

Där ser man! Uppföljaren till musarm och gamnacke som slog igenom under det sena 90-talet.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schnitz:

Där ser man! Uppföljaren till musarm och gamnacke som slog igenom under det sena 90-talet.

Eller så "måste" man inte kladda på skärmen man kan använda plattan.... lite som att ha en RS8 man måste inte köra 390blås men man kan?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd

11 490 kr samt 11 990 kr är för dyrt!
4 GB RAM är snålt!
Windows 8 suger.
Stora fula loggor.

Permalänk
Medlem

Väntar precis som många andra istället på surface-plattan, känns att som den höjer ribban lite på pc-sidan. Återstår att se

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahl:

Då Jag var på IFA kan jag intyga att den är knäpptyst.... Även vid belastning... så nej riktigt fet burk

Du ska se efter några månaders användning så ska du höra att fläktarna börjar värva upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Börjar fundera på vilken sten du legat under eller vilken grotta du bott i.....

HP är en tillverkare som har haft den här typen av lösning i många år........fast man vrider skärmen så att man lägger botten av denna mot t-bordet.....
EliteBook 2760p Tablet PC är deras senaste version av det hela....

Välkommen tillbaka till 2000-talet

Dock var Compaq före med ett par baserade på Transmeta Crusoe processor innan dem blev köpta av HP 2002.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alle22:

Du ska se efter några månaders användning så ska du höra att fläktarna börjar värva upp.

Jo för det är så fläktar funkar... not

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahl:

Jo för det är så fläktar funkar... not

Han syftar nog på att damm hittar in över tid och försämrar kylförmågan vilket leder till att fläktarna går upp i varv vilket är sant.
Dock kan man rengöra sin dator regelbundet för att slippa det.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av som99:

Han syftar nog på att damm hittar in över tid och försämrar kylförmågan vilket leder till att fläktarna går upp i varv vilket är sant.
Dock kan man rengöra sin dator regelbundet för att slippa det.

Jo för att datortillverkare 2012 har inte lärt sig att simulera användning under några år i labb.... Vilken planet har du varit på? T.om IKEA kan simulera användning av kök. Åk till en R&D i TW och läs på lite.

Visa signatur

Gammal är gubbe