Permalänk
Medlem
Skrivet av TheUtter:

Du är medveten om att dom säger vad det motsvarar i stationärt kort 2 gånger i testet va?

Jadå. Min kunskap är god om det, men jag möter många som inte förstår att skillnaden är så stor. Vore så mycket enklare att bara kunna länka till Swec och säga att så här mycket långsammare är en bärbar när siffrorna vid en snabb titt är jämförbara

Intel Core i7 2630QM med GTX560M vs i7 2600K med GTX560 skulle passa bra.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som märker att skärmen har ett väldigt lågfrekvent flimmer i filmen? Har inte sett några sådana flimmer tidigare, inte på tft-skärmar. Lite udda.

Säkert inget fel på skärmen utan någon reaktion vid filmningen av den men intressant att veta varför det uppstår just med denna.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

När nätadaptern i princip är nödvändig för drift, varför inte slänga ut batteriet och bygga in nätadaptern istället?

Det är den inte för den här, men jag håller helt med om att man skulle kunna skapa en underkategori laptops för de få hurtbullar som vill data utomhus...

För att inte tala om att batteriet fördyrar produkten och är det första som blir kasst på den. "Våra portabla har 10 års garanti, för de har inget batteri"

Om man sedan slänger ut stenåldershårddiskar och mossiga skivmedia och ploppar in en supersnabb nätt SSD skulle man kunna använda de bägge fläktarna till kylning av grafikkortet istället, och kanske ha ström till ett lite bättre sådant.

Ang. artikeln: blev lite chockad av priset faktiskt. Det kanske blir laptopköp frampå ändå.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bicepscurl:

Allvarligt David vad är det för sablarns pissskärmar ni sätter i så pass dyra datorer? ni fick ju en hel del kritik för era gamla skärmar men ändå envisas ni att sätta i TN skärmar som är skitdåliga? 14k med skärmar som är lika bra som för 15 år sen typ.. fy skäms Asus!

vi fick mest kritik för våra HD paneler tidigare, FullHD panelen ansågs vara bättre.
Men de är självklart fråga om pris, de finns en G74SX konfiguration med ännu bättre panel också G74SX-91111V.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asus.David:

vi fick mest kritik för våra HD paneler tidigare, FullHD panelen ansågs vara bättre.
Men de är självklart fråga om pris, de finns en G74SX konfiguration med ännu bättre panel också G74SX-91111V.

Rimligen borde det vara en sak ni upplyser om i informationen, det är ju ändå en hyfsat väsentlig del av upplevelsen i klassen av datorer. HD-panelerna var ett skämt, ett under att de tog sig genom kvalitetskontrollen.
Får man fråga vad skärmen du anger är bättre på förutom uppdateringsfrekvensen?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Bärbara speldatorer är häftiga i teorin. I praktiken så har de så många brister att det är få som har någon större glädje av dom.

Dessutom är det en helt annan känsla att spela med en stor skärm, separat tangentbord och en riktig mus. Eftersom datorspel handlar om nöje så tycker jag att man ska satsa på det som ger mest upplevelse för pengarna.

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memento mori:

Bärbara speldatorer är häftiga i teorin. I praktiken så har de så många brister att det är få som har någon större glädje av dom.

Dessutom är det en helt annan känsla att spela med en stor skärm, separat tangentbord och en riktig mus. Eftersom datorspel handlar om nöje så tycker jag att man ska satsa på det som ger mest upplevelse för pengarna.

Själv ångrar jag inte en sekund att jag sålde min stationära och köpte en bärbar istället. Folk har olika preferenser och behov. Därför finns både stationära och bärbara.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ilstallione:

Rimligen borde det vara en sak ni upplyser om i informationen, det är ju ändå en hyfsat väsentlig del av upplevelsen i klassen av datorer. HD-panelerna var ett skämt, ett under att de tog sig genom kvalitetskontrollen.
Får man fråga vad skärmen du anger är bättre på förutom uppdateringsfrekvensen?

Väl talat, och skulle med vilja ha svar på det du frågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memento mori:

Bärbara speldatorer är häftiga i teorin. I praktiken så har de så många brister att det är få som har någon större glädje av dom.

Dessutom är det en helt annan känsla att spela med en stor skärm, separat tangentbord och en riktig mus. Eftersom datorspel handlar om nöje så tycker jag att man ska satsa på det som ger mest upplevelse för pengarna.

Vet inte vad du haft för laptops tidigare, men jag har då aldrig suttit vid ett skönare tangentbord än de som sitter i min laptop nu.
Så att en laptop skulle försämra upplevelsen har jag svårt och köpa.

Nog för att man som det sagt så många gånger förr får mer prestanda för pengarna genom att köpa en stationär.
Sen får man ju alltid väga in vad man har för budget och vilka spel man vill kunna spela samt på vilka inställningar. Har man en budget på 5000 och vill spela så är nog en bärbar inte ett alternativ då det inte skulle bli en vettig upplevelse och springa runt med lägsta upplösning med 5fps.

Men är man som mig och vill ha en bärbar för att man vill kunna ta med dig datorn på tåget / bussen etc. Samt kunna packa ihop på 5 min och bara ta på sig en ryggsäck och dra iväg till någon kompis en kväll och spela lite så är bärbar ett väldigt tilltalande alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Någon mer än jag som märker att skärmen har ett väldigt lågfrekvent flimmer i filmen? Har inte sett några sådana flimmer tidigare, inte på tft-skärmar. Lite udda.

Säkert inget fel på skärmen utan någon reaktion vid filmningen av den men intressant att veta varför det uppstår just med denna.

/s

Det är förmodligen videoartefakt som blir när man filmar (Rolling shutter).
http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_shutter
Syns inte lika tydligt på LCD skärmar som gamla CRT dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omega:

Det är förmodligen videoartefakt som blir när man filmar (Rolling shutter).
http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_shutter
Syns inte lika tydligt på LCD skärmar som gamla CRT dock.

Intressant länk, tack!

Rolling är det nog inte dock eftersom hela skärmen ser ut att skifta ljusstyrka på en gång.

Undrar om det kan vara kameran som försöker kompensera för något underligt ljus från just skärmen? Varför annars skulle en skärm switcha så fram och tillbaka med en sekunds mellanrum?

Det finns många effekter som man kan få av att fota snabba saker men just den här effekten förväntade jag mig inte. Jag tror den är ytterst sällsynt.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memento mori:

Bärbara speldatorer är häftiga i teorin. I praktiken så har de så många brister att det är få som har någon större glädje av dom.

Dessutom är det en helt annan känsla att spela med en stor skärm, separat tangentbord och en riktig mus. Eftersom datorspel handlar om nöje så tycker jag att man ska satsa på det som ger mest upplevelse för pengarna.

Haha, riktig mus? Har man inte en riktig mus till en bärbar dator eller? Det var en nyhet för mig... haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holm01:

Inte så likt msi rymdskeppet, vilket är bra då den kan användas överallt utan att dra för mycket uppmärksamhet. Den dagen dessa datorer är prisvärda skulle jag inte tveka... men den dagen lär det dröja länge till.

Skickades från m.sweclockers.com

pc-konsulten.se

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Bloatware = bajs
Stationärt = förgånget i mina ögon
Med dagens teknik får man mycket mer för pengarna i bärbar väg än vad man fick för 5-10 år sedan. Plötsligt kan man spela alla de nyaste spelen utan att behöva punga ut idiotbelopp. Personligen så älskar jag att sitta i soffan med min laptop där man samtidigt kan vara social och slippa sitta avsides. Eller så kan man välja bärbart för att slippa ha en stationär och skrivbord som tar en massa plats. Priset man betalar för en bärbar är just för att den är bärbar. Sedan att den inte har samma prestanda som de stationära har är ju något var och en får överväga. Därför är det sant som vissa skriver att det skulle behövas en recension på en stationär dator i samma prisklass så man verkligen ser hur stor skillnaden är. Det ÄR skillnad, men som sagt.. man kan fortfarande få en gaminglaptop som klarar alla nya spel för under 10.000kr idag. Många klagar på prestanda, ändå är det vanligt att folk lägger bra mycket mer än 10.000kr för en dator. Är det då verkligen för att dem vill ha tillräcklig prestanda för pengarna eller för att dem vill ha lite bättre än normen?

Det här snacket med skärmen förstår jag inte. Jag har en Asus G53SW och har inget som helst att klaga på angående skärmen. Jag märker inget ljusutsläpp heller. Är det jag som haft tur eller är folk så pass kräsna? Jag har jämnt ljus även ute vid kanterna i alla fall. Angående spegelreflexer så kvittar det för mig, om man har en ljuskälla som stör så gör man vad som är tänkt med laptopen, dvs flyttar på den

Permalänk

köpte en G74 för 2 veckor sen och personligen är jag riktigt nöjd. Däremot upplever jag verkligen inte att min skärm läcker ljus som deras, men jag kanske hade tur då lite jobbigt dock att den sjunkit med ett halvt tusen på bara nån vecka :/

Visa signatur

Citerar du så citerar jag! :D

ASUS G74SX

Permalänk
Medlem

Haft min G74-sx i ca 6 månader om inte mer; är helnöjd.
Dyr laptop, men har man pengarna och användningen för den så är det helt perfekt.

För mig som veckopendlade så mycket vart det perfekt att slippa ta med den stationära fram och tbx. För dig som bara sitter hemma och spelar och knappt rör på dig så är inte detta något för dig.

Permalänk
Lego Master

Samma här, har haft min G74SX sedan nov -11, riktigt nöjd. Dock är den på service just nu, bluetoothen vill inte funka.
I övrigt tycker jag det är riktigt smidigt med en släpbar spelmaskin, enkelt att ta med den till vardagsrummet, smiska in HDMIn till TVn och köra BF3 på 46" om man är sugen. En stationär hade varit mer pyssel med, för att göra samma operation.

I övrigt kör jag BF3 på Ultra för det mesta, flyter på alldeles utmärkt (men jag har blåst datorn och kör bloatware-free). Ny skärm (BenQ RL2450HT) gjorde sig verkligen inte illa till datorn, även om den börjar bli så inslytad att den börjar likna en stationär. Dock är det skönt att bara kunna riva ut sladdarna och slänga den i en väska om man behöver ha med den nånstans. Klart att man är sugen på att bygga en värsting-stationär med vattenkylning och whatnot också, men nånstans får man sansa sig. G74SX passar mina behov av prestanda och mobilitet perfekt. 'Nuf said.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield