Permalänk

Fläktar vid PnP

När man kör luft igenom en heatsink eller radiator så vill man generellt blåsa igenom med högt statiskt tryck, men finns det någon anledning att pull-fläkten ska ha det?
Detta var någonting som slog mig när jag såg att folk rekommenderade två fläktar med högt statiskt tryck vid PnP, men jag förstår inte riktigt varför pull-fläkten ska ha statiskt tryck, det finns ju ingen HS eller rad att trycka luften igenom.
Bör inte en tyst fläkt med hög luftgenomströmning vara bättre?
Vet någon om det finns tester på detta, mitt googlande hittade inga givande resultat.

Tack på förhand
/theWeasel

Permalänk

Ingen verkar faktiskt ha testat, så jag beställde ett par PWM-styrda noctua NF-F12 och tänker testa lite när de kommer. For science!

Permalänk

updatera gärna blev det tyst ?

Permalänk
Skrivet av piwomocne:

updatera gärna blev det tyst ?

Inte fått dem än. Beställde dem på komplett under helg-rean, och jag vet inte riktigt om de har dem i lager eller ej.

Permalänk
Medlem

Kul att du ställde dig frågan, har själv tänkt på detta ett bra tag men aldrig riktigt kollat upp det... Skriv så fort du fått resultat!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk

Fläktarna skickades igår, bör få dem imorgon. Gör lite tester och återkommer under helgen!

Permalänk
Medlem

Rent logiskt borde fläktar med högre statiskt tryck vara bättre även för pull, då trycket genereras i fläkten bör luftdraget bakom fläkten motsvara trycket ut. Trycket man pratar om är hur snabbt luften kan färdas, med högre lufthastighet kan värmen snabbare ledas bort från radiatorn.

Permalänk
Medlem

Jag har kommit fram till att jag kanske ska ta hem fyra stycken Delta Electronics PFC1212DE till min H100 om jag inte hittar bättre. Jag har gjort det, men det är få återförsäljare som skickar till sverige.

Varför du ska ha tryck på pull fläkten är för att den ska suga ut luften ur heatsinken när push fläkten ska blåsa ut luften genom heatsinken. Därför kallas det push/pull config eftersom fläktarna ska samarbeta.
Hade du satt en en fläkt med sämre cfm och tryck på pull delen hade denna tvingats snurra fortare genom luftströmmen och push fläkten fått arbeta onödigt mycket och försämra resultatet eftersom den andra parten inte samarbetar så som det var tänkt.

Permalänk

Resultaten är inne och... Det är mindre än 1 grad skillnad mellan 1 Noctua NF-F12 och två stycken. Testet med en vanlig chassifläkt som pull-fläkt gav samma resultat. Alla fläktar kördes konstant på 100% för att inte min PWM-styrning skulle dra ner hastigheten.
Dock så var detta med min H60, kan testa med en riktig fläns någon gång istället. Kan dock säga att dessa resultat var ganska väntade, push'n'pull brukar inte ge mer än marginella skillnader om man inte håller på med höga temperaturer.