Köpa NAS lite frågor

Permalänk
Medlem

Köpa NAS lite frågor

Hej!

Tänkte köpa mig en NAS och har kollat runt lite och just Synology DS212 verkar som en bra maskin för mitt ändamål.
Bra pris, strömsnål och lågljudnivå (Pris jag tänkt mig är runt 4-5 tusen med diskar)

Det jag tänkte göra med NASen är att:
Mumble server (uMurmur) ca 10 personer
ZNC (irc bouncer) för mig själv
FTP server
Någon cloud funktion
Och såklart lagring för media och bilder
Alla plugins finns på http://www.synocommunity.com/packages och min fråga är funkar alla dessa på DS212an?
Och kan man streama allt som är lagrat på NASen till tex min HTPC med XBMC

Lite funderingar runt just DS212 den har bara 256 ram är det nått man kan köpa till? Men det kanske räcker till det jag ska använda den till.

Kanske finns andra NASar men folk verkar gilla just Synology så ge lite tips och tankar

MVH

Permalänk
Medlem

Haft Synology DS212j ett tag nu och jag är nöjd. Kör inga extra tjänster utöver SAMBA så har inget att påpeka gällande prestandan.

uMurmur installerades fint. Orkar inte testa de andra paketen du efterfrågar.. Finns ett officiellt paket av Synology gällande Cloud, inte testat det själv dock.

Rätt mysigt interface för administration: http://i.imgur.com/hM4vD.jpg

Ett annat alternativ är ju att lägga pengarna på att köpa en liten m-itx server istället om du vill ha mer kraft.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Jag vill tipsa att DS213 & DS213+ är släppta

// Freddan

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk

Lånar tråden lite, har också funderingar på att införskaffa en NAS.. Tänkte bara höra hur ni gör med uppackning av stora .rar -filer? Är det smidigast att packa upp på sin stationära och sedan skicka vidare till NASen för att lagra det där?

DS413j har ju också kommit, synd att den är så ful jämfört med t ex. DS213 & DS413

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk

Om du ni av någon konstig anledning packar dina backup filmer, lägger dom på NASen och vill streama dom därifrån så vill jag tipsa om detta RAR File Source. Installera det och drar sedan en av rar-filerna till MPC HC så startar uppspelningen. Notera att det måste vara rar arkiv utan komprimering, tror jag det var, annars kommer ett felmeddelande.

Om inte ovan funkar så starta filmerna via XBMC så funkar allt.

Edit: skriver som en kratta

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk

Om jag inte minns fel så finns det möjlighet att packa upp filerna direkt på Synologys NAS. Dock inte testat.

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD