Permalänk

CPU kylare

Hej, jag har en i5 - 2500k och använder just nu en Antec Kühler 920, men den låter konstigt och kyler inte som den ska (cpu'n ligger ändå uppe i 70 grader o klockad i bf3, kylpastan är pålagd korrekt)

Så jag undrar om det finns några bra luftkylare?

Använder P8Z68 Pro/gen 3 moderkort
Obsidian 550D (ca 160mm fritt, tror jag, kolla gärna upp det själv om du kan)
och 4x Kingston hyperX 1600Mhz (alltså går det inte att rumstera om rammen för att få plats med kylare)

Letar efter en kylare som blåser mot utblås fläkten bak till på chassit. (så att det blir ett rakt flöde ut om ni fattar?)
Gärna något under 35 dB i max varv. Dvs fläktarna bör ha många vingar och hyfsat lågt max RPM.
Kommer nog ge mig på att klocka den till 4.0 Ghz någon gång i framtiden.

Har ni några tips?

En sak till, eftersom nu en Antec Kühler sitter där nu, och bakplåtbiten (den som sitter på baksidan av moderkortet) sitter med medföljande dubbelhäftande tejp, har ni några tips för att kunna ta loss det i ett stycke?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

testa att montera om kylaren annars är Noctua Dh14 en go' kylare.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

testa att montera om kylaren annars är Noctua Dh14 en go' kylare.

kräver inte den att man har låg profile ram minnen eller nåt? (mina är normal storlek)

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

212 evo är riktigt bra

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Medlem

Be Quiet Dark Rock PRO 2 är bra har jag hört

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

kräver inte den att man har låg profile ram minnen eller nåt? (mina är normal storlek)

Så länge du inte har några stora ramkylare a la vengeance.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

som wibes skrev så är be quiet dark rock pro 2 en riktigt bra kylare! håller min cpu riktigt sval iaf!

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

som wibes skrev så är be quiet dark rock pro 2 en riktigt bra kylare! håller min cpu riktigt sval iaf!

den ser väldigt stor ut.. får den plats i mitt chassi?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Varför fixar du inte din 920 då de är toppen och nästan ljudlösa?

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Varför fixar du inte din 920 då de är toppen och nästan ljudlösa?

vet inte vad som är fel. ska skicka in den på service hos Komplett, men det tar ju tid och oljudet den gör är slumpmässit, kortvarigt, och väldigt konstigt..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

den ser väldigt stor ut.. får den plats i mitt chassi?

den är 166mm hög! kolla upp hur mycket utrymme du har!

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Varför fixar du inte din 920 då de är toppen och nästan ljudlösa?

tja är värkligen Antec Kühler 920 ljud lös ? om man gemför med en h60 med noctua fläkt ?

Permalänk
Medlem

http://www.bit-tech.net/hardware/2012/04/27/corsair-obsidian-...

"CPU cooler clearance 180mm"

Vet inte om det är korrekt, men bit-tech gör ganska bra reviews. Annars kan du väl mätta själv ? Om det är korrekt så får du nog plats med det mesta på marknaden.

Bästa kylare är väl Phanteks PH-TC14PE, Thermalright Silver Arrow och Noctua NH-D14.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av piwomocne:

tja är värkligen Antec Kühler 920 ljud lös ? om man gemför med en h60 med noctua fläkt ?

min är det inte. hör konstant knattrande från pumpen (normalt) samt en slumpartat stegvis visslande som jag gissar är bubblor.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av piwomocne:

tja är värkligen Antec Kühler 920 ljud lös ? om man gemför med en h60 med noctua fläkt ?

Kan inte utala mig angåend 920, men den ska inte låta mycket, dina fläktar ska iallafall ge högre ljudvolym, tror pumpen max gör ca 13dB, och fläktar lär ju ligga över 16dB i vilket fall

Permalänk
Medlem

212 Evo

Visa signatur

|Cooler Master 690 ii Advanced | i7 875k@4ghz | Corsair Value 4GB | Seagate Barracuda 250 | Hyper 212 Evo|
|Radeon 5830|

Permalänk

Phanteks Ph-Tc14pe. Grym kylare. En av de bästa av luftkylda processor kylare på marknaden.

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappyOdaniel:

Phanteks Ph-Tc14pe. Grym kylare. En av de bästa av luftkylda processor kylare på marknaden.

Får man lov att fråga vad du har för temp på din 3770k@4.3GHz med den kylaren? Gärna om du maxat den i IntelBurnTest...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

jag är nöjd med min Coolermaster V8... den är kanske lite gamnmal nu och det finns säkert bättre ute men den är iallafall snyggast!

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk

I slutet tog jag en Noctua U12, men den verkar låta en hel del den kyler dock bra
Inte några 20 dB som de skriver den ska hålla..

34 idle, bf3 2560 x 1440 i ultra så är den bara uppe i 60, utan att varva upp..

Graffe kortet tar sig up mellan 75 och 80.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Hej, har nyligen installerat en corsair h80 vattenkylning. Men har ingen möjlighet att koppla in molex kablen då jag inte har några kablar kvar ifrån mitt nätaggregat, jag har ett fractal design newton r2 modulär 1000w som man bara kan ansluta 6 (4) pins till, med 3 "U" där uppe och 3 "fyrkanter där nere"
men bara 4 används egentligen. Har inga anslutningsmöjligheter till moderkortet förutom vanliga fläktar. har inga lösa kablar som inte används i datorn. hittar ingen kabel som jag behöver på nätet för att koppla ihop det. Är det någon som vet hur man kan få tag på det? Eller om man kan koppla den till moderkortet på någon sätt ? Hur ska jag göra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

I slutet tog jag en Noctua U12, men den verkar låta en hel del den kyler dock bra
Inte några 20 dB som de skriver den ska hålla..

34 idle, bf3 2560 x 1440 i ultra så är den bara uppe i 60, utan att varva upp..

Graffe kortet tar sig up mellan 75 och 80.

Noctua NH-U12P ? Inte är den så pass dålig, du kan säkerligen använda Low-Noise adaptern och klara dig undan ganska bra. Själv har jag en sån just nu, köpte den temporärt innan jag får in vattenkylning men blev förvånad att den kylde så pass bra. Långt ifrån högljud, men inte exakt ljudlös eftersom man hör fläktarna. Men fläktarna har ett skönt ljud och långt från irriterande.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Noctua NH-U12P ? Inte är den så pass dålig, du kan säkerligen använda Low-Noise adaptern och klara dig undan ganska bra. Själv har jag en sån just nu, köpte den temporärt innan jag får in vattenkylning men blev förvånad att den kylde så pass bra. Långt ifrån högljud, men inte exakt ljudlös eftersom man hör fläktarna. Men fläktarna har ett skönt ljud och långt från irriterande.

Hur är den med ultra low noise adapters? orkar den fortfarande kyla?

Idle håller den 2500k på 34 grader, och den är inte överklockad.

Hela chassit verkar hålla ca 30 grader. grafikkortet ligger på 31 grader idle.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Jag kör en NH-U9 och den klarar av att kyla min Athlon 64 x2 så en 12:a borde klara en 2500k med standard clocks med low noise kanske till och med ultra low noise, den är ju stor och P&P så.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Skrivet av Twidash:

Jag kör en NH-U9 och den klarar av att kyla min Athlon 64 x2 så en 12:a borde klara en 2500k med standard clocks med low noise kanske till och med ultra low noise, den är ju stor och P&P så.

och jag har satt den så den blåser rakt på en Corsair AF140mm exhaust fan. så det blir mer likt Push - Pull - Pull

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

och jag har satt den så den blåser rakt på en Corsair AF140mm exhaust fan. så det blir mer likt Push - Pull - Pull

Då borde det inte vara ngra problem, min står satt den skickar lufen in i mitt nätagg och går ut den vägen, stör mig lite att jag inte kan pusha bakåt men så är det med AMD... Men som sagt prova med ULN adapters och se det är enda sättet att veta om det funkar

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Hur är den med ultra low noise adapters? orkar den fortfarande kyla?

Idle håller den 2500k på 34 grader, och den är inte överklockad.

Hela chassit verkar hålla ca 30 grader. grafikkortet ligger på 31 grader idle.

Kan inte tänka mig vara något problem alls, håller min I7 2600k som är klockad till 4GHz i runt 35-40 idle. Använder low-noise adapter.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av PappyOdaniel:

Phanteks Ph-Tc14pe. Grym kylare. En av de bästa av luftkylda processor kylare på marknaden.

Har också den kylaren, jäävligt bra är den.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

kräver inte den att man har låg profile ram minnen eller nåt? (mina är normal storlek)

En liten notis är att de minnen du kallar för Low Profile är egentligen normalhöjd. Riktiga Low Profile är bra mycket mindre, och t.ex Corsair Vengeance(de höga modellerna) borde heta High Profile, och inte betraktas som normala

Standard vs Low Profile

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jag är försälskad i min Corsair H80 PnP iallafall. Kommer alltid tipsa folk om den, aldrig varit några problem.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers