Hjälp med serverbygge

Permalänk
Medlem

Hjälp med serverbygge

Hallå!

Jag och några polare tänkte bygga oss en server som kommer stå hos den av oss med 100/100. Servern ska funka främst som spelserver men den ska även ha vent och möjlighet att hålla mycket filmer och dylikt. Ingen av oss har byggt någon server innan men däremot datorer. Finns det någon bra guide och hur ska man gå till väga när det gäller hårdvara?

Permalänk
Medlem

Det är lite svårt att ge några råd baserat på den knapphändiga information ni lämnat.

Själv kan jag ingenting om vilka prestanda olika spelservermjukvaror kräver men det finns det säkerligen andra som kan bara dom får veta vilka spel det handlar om och hur många spelare den ska palla med osv.

Tänker ni bygga själva för att komma billigare undan eller för att det är kul?

Ska den stå i "obebodd" källare eller garage så ljudnivån är ointressant? Isf skulle jag rekommendera att ni köper en beggad "riktig" server som fyller behoven. Rackservrar låter i allmänhet mer än tower -dito eftersom dom är avsedda för datorhallar där ljudnivån är oviktig.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Sysslade med lite annat när jag skrev inlägget så informationen va väl kanske inte helt hundra. Spelen som kommer liras är väl inget jätteavancerat, typ trackmania, cs1.6/GO, left 4 dead och dylikt. Själva mjukvaran löser vi själva så det är mer vad för processor som krävs, hur mycket minne osv. Servern kommer stå i en lägenhet så ljudnivån är relativt viktig. Några tusenlappar kan vi tänka oss att lägga. Hårddiskar, nätagg och minne har vi redan.

Permalänk
99:e percentilen

En SSD att köra OS på vore kanske inte helt fel. Vet inte hur stor skillnad det gör mot en bättre HDD i en server, men i en desktopdator är det ju enorm skillnad.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

En SSD att köra OS på vore kanske inte helt fel. Vet inte hur stor skillnad det gör mot en bättre HDD i en server, men i en desktopdator är det ju enorm skillnad.

Att köra SSD som systemdisk på en server är ren idioti. Vad spelar det för roll om servern startar upp några sekunder snabbare för att sen inte göra nå mer med SSDn. Nej sätt SSDn där det skrivs och läses mest. I detta fallet förmodligen ingenstans. Eventuellt sätta den som cache beroende på vilket operativsystem och filsystem som används.

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

En SSD att köra OS på vore kanske inte helt fel. Vet inte hur stor skillnad det gör mot en bättre HDD i en server, men i en desktopdator är det ju enorm skillnad.

lägg de pengarna på mer minne. enda som gäller.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning