Steam expanderar med nyttoprogram

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Det finns vist momsi

...

http://en.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_the_United_States

Generellt sett dock, priset du ser är så got som alltid utan mos tillagt så priset beroende på vilken delstat du är i blir högre.

Pröva läsa igenom din egen länk först kanske?

Moms översätts som Value added tax.

"Value added tax
There is no value added tax in the United States. There have been proposals to replace some Federal taxes with a value added tax."

De delstats skatter du pratar om ligger för övrigt på helt andra nivåer. mellan 0-6% anligtvis, i extrema fall 10% skatt på alkohol och tobak eller liknande.

Skrivet av Marcusk:

Använder du några program som är äldre än t.ex. 5 år?

Jag använder dagligen paint, winrar och notepad i former som inte ändrats väsentligt de senaste 10 åren iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

3dmark 11: New achievement: Worst result in history!

Det vore väl i och för sig inte så dumt om de kopplar resultatet till ens dator och ger en preliminär dessa-inställningar-kommer-du-kunna-köra-på-i-detta-spelet rekommendation inför köp av nya spel:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Jag gillar idén och hoppas på ett större utbud längre fram, men kan man välja att installera programmen på en annan plats?? Om Steam är installerat på en HDD så hamnar spelen där med, men programmen borde man kunna installera på en SSD istället om man nu vill det.
Jag är smått intresserad av Artrage Studio Pro, dom andra som nämns i artikeln (Camerabag 2, Game Maker: Studio, 3D-Coat, 3DMark Vantage, 3DMark 11 och Source Filmmaker) är inget som intresserar mig.

Det är ändrat i senaste versionen, när du installerar ett nytt spel så kan du välja att skapa ett nytt steam repository på en annan disk t ex.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Trevligt! köpte 3DMark11 i och med detta 10% rabatt

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Bra skit, helt enkelt. Steam funkar och jag handlar gärna där. Saknas bara två korrigeringar för att det ska bli närapå perfekt:
1. Valve måste lära sej räkna, ty 1 $ != 1 €.
2. Om man bryter mot deras användarvillkor, som är lätt hänt om man klickar fel eller inte är påläst, så stänger de kontot och rycker alla licenser man äger.

Permalänk
Skrivet av N4kame0:

Vet inte om jag gillar detta :/
Visst alla mina spel vill jag oftast ha installerade på samma ställe med några undantag, men program vill jag hålla väldigt ordnat.

I steams beta program kan man ju numera välja vart man vill installera program/spel så det är väll ett none issue kanske men ändå.
Om inte wíndows store kommer ha liknande funktion så ligger de back.

Nice, såg att man kunde lägga till fler mappar att installera steamprogram på men när jag ska installera ett spel så frågar den inte vart jag vill lägga den utan tar för givet att det är på disken steam är installerat på.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det är skillnad på spel och program. Använder du några program som är äldre än t.ex. 5 år?

Sitter på Windows XP fortfarande....

Permalänk
Medlem
Skrivet av leonad:

Sitter på Windows XP fortfarande....

Väldigt osmart. XP får inte säkerhetsuppdateringar av Windows längre. Dessutom spelar det inte så stor roll heller för OS kommer inte att säljas via Steam.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marcusk:

Väldigt osmart. XP får inte säkerhetsuppdateringar av Windows längre. Dessutom spelar det inte så stor roll heller för OS kommer inte att säljas via Steam.

Nu var det väl inte smartheten du frågade om, eller hur?

Jag använder också massor av gamla utilities, spel och kör även XP på flera maskiner fortfarande. Säkerhetsproblemen måste vara kraftigt överdrivna eftersom jag fortfarande inte blivit hackad, på alla år. Kör även Win3.11, 95 och 98 på ytterligare några andra.

Varför köpa ny versioner av program som fortfarande gör sitt jobb? Många äldre spel är enormt bra och saknar motsvarighet idag som FMV-adventures, även om, tack vare Kickstarter, Tex Muprhy och Jane Jensens skapelser är på väg ut igen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag kör fortfarande på Office 2002 på ena datorn och 2007 på andra så visst kör jag gamla program även om jag kör mest freeware när det kommer till programbiten så där har man ju senaste oftast.
Men köper jag något oavsett om det är spel eller program är det ändå säkrast att ha det på skiva det kommer man inte ifrån, om man vill vara garanterad att kunna installera det även i framtiden

Jo fast din tanke om CD-skivor skiter sig rätt hårt ändå. Hur ofta MÅSTE du inte aktivera online? Finns företaget inte kvar så är det rätt kört där också.

Och när Steam ens är nära på att gå i konkurs så tror jag dom löser det snyggt och inte bara låter allt rasa.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Jag är inte arg, utan bara kommenterar att som utvecklingen ser ut idag så är det fåtal som använder gamla program.
Windows XP och Office-suite är ett specialfall då basalfunktioner hos dessa program räcker för vanliga hemanvändare.
Tittar man på andra program som tex bildredigerare så finns det ingen anledning att sitta på gamla versioner.

Och sedan som många har sagt, det är skillnad på spel och program.

Permalänk
Skrivet av zillio:

Jo fast din tanke om CD-skivor skiter sig rätt hårt ändå. Hur ofta MÅSTE du inte aktivera online? Finns företaget inte kvar så är det rätt kört där också.

Och när Steam ens är nära på att gå i konkurs så tror jag dom löser det snyggt och inte bara låter allt rasa.

Köper jag en produkt på siba aktiverar jag den ju inte på en onlinebutik utan hos själva tillverkaren konkar den är det rätt kört ja, men du tar i alla fall bort en spelare ur matchen.
Skulle siba konka så har jag fortfarande kvar mjukvaran på en skiva.
Men skulle jag köpa samma produkt på valfri nedladdnings butik och de konkar så har jag ju inget sätt att få mjukvaran, pirata går ju men man köper inte saker för att behöva vara pirat.(om ingen tar på sig det då men det vet man ju aldrig i förväg, och om de ens skulle bry sig om kunder utanför USA) Tror nog de allra flesta utanför sweclockers är rätt dåliga på att ta backup på program mm.

Sen har man ju en rejäl fördel för de som sitter på kass uppkoppling, du slipper ladda ner 10gig+ stora filer, utan kan installera på några minuter istället för dagar (om man sitter på mobilt bredband som jag gör för tillfället ) .

Jag tycker fortfarande det är bättre med det gamla hederliga sättet om det finns möjlighet, även om vissa tycker det är bakåtsträvande.

borz Ja det är skillnad på spel och program men alla köper inte en ny version av ett program för att det kommer ny. Ofta är det ju rätt dyrt kan ju kosta 10 000kr och mer ibland för rätt små skillnader (om de inte erbjuder uppgraderings program). Men det är la antagligen vanligare med att man kör gamla spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Det är ändrat i senaste versionen, när du installerar ett nytt spel så kan du välja att skapa ett nytt steam repository på en annan disk t ex.

Jupp. Man lägger till nya steam mappar i Settings->DOWNLOADS+CLOUD->STEAM LIBRARY FOLDERS

Tror dock att det fortfarande är en beta funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Det finns vist momsi USA, jag vet inte enns vad du har fått iden på att det inte finns. Reglerna där är dock totalt anorlunda samt det är enbart statena som själva har valt att ha moms. Finns ett fåtal stater som valt att inte ha det förvisso, sedan finns det massvis med fler regler och annat att hålla koll på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_the_United_States

Generellt sett dock, priset du ser är så got som alltid utan mos tillagt så priset beroende på vilken delstat du är i blir högre.

"In the United States, currently (2012), there is no federal value-added tax (VAT) on goods or services. Instead, sales tax is common in most US states."
http://en.wikipedia.org/wiki/Value_added_tax#United_States

Nu vet du vart jag har fått den idén från. Sales tax är som jag förstår det irrelevant i frågan och ganska komplext så jag såg inte anledningen till att ta upp det.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Nice, såg att man kunde lägga till fler mappar att installera steamprogram på men när jag ska installera ett spel så frågar den inte vart jag vill lägga den utan tar för givet att det är på disken steam är installerat på.

Inte alla spel stödjer denna funktion än. Det funkar bara med spel på det nya "content" systemet. Tribes:Ascend funkar det med och det funkar säkerligen med Borderlands 2.
Vi kan nog vänta oss att det ska funka när funktionen är ute ur betan iaf.

Skrivet av Pellepelikan:

Det vore väl i och för sig inte så dumt om de kopplar resultatet till ens dator och ger en preliminär dessa-inställningar-kommer-du-kunna-köra-på-i-detta-spelet rekommendation inför köp av nya spel:-)

Det vore riktigt smart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jag använder dagligen paint, winrar och notepad i former som inte ändrats väsentligt de senaste 10 åren iaf.

Och vilket av dessa program har du köpt på skiva?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Inaktiv

Gott, vore fint med ett filter eller något som gör att man slipper ser senaste software när man bara vill se games.

Permalänk
Medlem

Det känns som att Steam tar Windows store som ett större hot än vad det är. Steam har många trogna kunder och det är en extremt bra tjänst. Personligen så skulle jag aldrig gå över till något annat om det inte var extremt mycket bättre än Steam, och jag har svårt att se hur det skulle vara möjligt då det inte finns någonting jag direkt ogillar med Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Personligen skulle jag köpa en Valve-mobil utan att ens kolla på specen.

Högsta graden av fanboyism?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Högsta graden av fanboyism?

Absolut när det gäller Valve. Finns få företag jag "litar" på, men Valve är en av dem. Skulle de göra en mobil så spelar det ingen roll vilka specs den hade haft, jag hade ändå varit tvungen att köpa den och testa

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Räcker med att bara dela program och spel i steam.

Ska de verkligen mjölka företagen bör de ha ett office läge och ett enterprise likande system för nycklar, mindre strul bara installera steam.

Saknar bara Valve TV och Valve Movie nu haha. Hyra film och kolla på tv hade varit klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Som sagt tidigare, inte så konstigt de sågade Windows Marketplace. Det vore dock nice om Steam slutade med sin 1$ = 1€ prissättning, men det händer väl bara i drömmarnas värld

Skrivet av Jazz 1-up:

Du får tänka på att det inte finns VAT, eller som vi säger här moms, i USA samtidigt som vi har en ganska hög i Sverige.

Edit: 1,01$ = 0.78€ idag. Lägger vi till momsen 0.78*1,25 så får vi 0,9375 villket gör att det inte är så farligt ifall de ibland avrundar upp till 1.00 för att nå ett jämnt tal.

Skrivet av Ignostic:

Dålig valutakurs, 1$=1€ som någon annan skrev, och dyrt jämfört med skiva är inget jag uppskattar speciellt mycket men med mer konkurrens så kanske sånt rättar till sig

Skrivet av MugiMugi:

Det finns vist momsi USA, jag vet inte enns vad du har fått iden på att det inte finns. Reglerna där är dock totalt anorlunda samt det är enbart statena som själva har valt att ha moms. Finns ett fåtal stater som valt att inte ha det förvisso, sedan finns det massvis med fler regler och annat att hålla koll på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_the_United_States

Generellt sett dock, priset du ser är så got som alltid utan mos tillagt så priset beroende på vilken delstat du är i blir högre.

Skrivet av tramsgar:

Bra skit, helt enkelt. Steam funkar och jag handlar gärna där. Saknas bara två korrigeringar för att det ska bli närapå perfekt:
1. Valve måste lära sej räkna, ty 1 $ != 1 €.
2. Om man bryter mot deras användarvillkor, som är lätt hänt om man klickar fel eller inte är påläst, så stänger de kontot och rycker alla licenser man äger.

1$ = 1€ brukar inte stämma på nya titlar iaf, t ex bordelands 2 kostade 4,99 € men 5,99 $..

sen finns det sätt att komma runt det iaf, testa greenmangaming du köper då steam nycklar för $ och sen aktiverar du dem i steam, har gjort så med en bunt spel =D

f.ö tillhör jag skaran som anser att steam är det bästa sedan skivat bröd! Jag har inte piratat ett spel på en herrejössesmassa år

Skrivet av Robbaz:

Ska de verkligen mjölka företagen bör de ha ett office läge och ett enterprise likande system för nycklar, mindre strul bara installera steam.

Saknar bara Valve TV och Valve Movie nu haha. Hyra film och kolla på tv hade varit klockrent.

håller med! villl ha steam med extra allt!

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Du får tänka på att det inte finns VAT, eller som vi säger här moms, i USA samtidigt som vi har en ganska hög i Sverige.

Edit: 1,01$ = 0.78€ idag. Lägger vi till momsen 0.78*1,25 så får vi 0,9375 villket gör att det inte är så farligt ifall de ibland avrundar upp till 1.00 för att nå ett jämnt tal.

Nu är ju inte momsen (VAT) 25% i USA, utan mellan 0-13% beroende delstat.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Nu är ju inte momsen (VAT) 25% i USA, utan mellan 0-13% beroende delstat.

Våran moms är 25%. Läs om läs rätt.

De har ej VAT i USA utan bara ett liknande system kallat sales tax, men detta är irrelevant i frågan då denna skatt generellt sett läggs till i efterhand beroende på villken delstat du befinner dig i.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Våran moms är 25%. Läs om läs rätt.

De har ej VAT i USA utan bara ett liknande system kallat sales tax, men detta är irrelevant i frågan då denna skatt generellt sett läggs till i efterhand beroende på villken delstat du befinner dig i.

Får be så hemskt mycket om ursäkt för att jag skummat igenom ditt inlägg, fick för mig att du ville räkna ut det verkliga priset i USA, vilket jag kan tycka är mer intressant att jämföra, dvs vad slutkunden betalar.

Den summan de drar in på den "lilla" avrundningen är nog inte så liten.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....