Permalänk
Medlem

Reglera CPU kylaren?

tjena, Jag vill reglera min processor kylare på min laptop eftersom datorn dör av överhettning hela tiden. Varje kärna brukar ligga på 58-60 C (grader) och jag har hört att när det ligger vid 60 grader är det skadligt för processorn, och så ska det ju inte behöva va

Btw har jag en 4 kärnig i5 om det har ngn betydelse.

tack på förhand!

Mvh Beppizh

Permalänk
Medlem

Mer information, och 60 grader är inte exakt skadligt. Möjligtvis om den ligger på 80-90 grader i några månader, men annars är det inte något att oroa sig över.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Entusiast

CPUer som sitter i bärbara datorer brukar vara bättre på att hantera värme än de som finns till stationära datorer.
60C för en CPU i en Laptop under load är väldigt svalt. Varesig det är en AMD eller Intel CPU.
I övrigt så finns det inga 4 kärniga i5'or till Laptops, det är 2 kärnor + Hyperthreading (2kärnor/4trådar).

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

kompisens nästan nya dator ligger på 98 hela tiden under load. inget krångel med den än. låter helt fruktansvärt och fattar inte hur den kan hålla, men det gör den!