Permalänk
Medlem

Farliga temps? och tips på cpu kylare.

Tjaa! (är inte så jättre bra på olika förkortingar osv inom datorer så förklara gärna om ni använder er av förkortingar så jag lär mig något nytt!)

kan börja med att säga att jag kör på en intel core i5 2500 1155 med stockkylaren!

är lite orolig över tempsen på min cpu, på load ligger den på runt 40-45 (ibland när jag surfar kan den gå upp emot 50) grader och när jag lirar bf3 kan den gå upp emot 70 grader, är det mycket för en i5a eller är det normala temps?
sen har jag också funderat på att köpa en ny kylare eftersom jag inte vill att cpun ska gå för varm men är helt lost när det gäller vattenkylning/luftkylning och alla olika modeller osv, har även hört att det finns vattenkylare som låter väldigt mycket och det vill man ju såklart inte så det jag undrar är, vad föredrar ni, vatten eller luftkylning och vilken modell mm är den mest effektiva men även hyffsat tyst?
max höjd för cpu kylare i mitt chassi är 163 mm.

Känns som att tråden kanske blev lite rörig men det är bara att hojta till om något är oklart.

MHV danne

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk
Medlem

Så länge processorn är under 70 grader skall det inte vara några problem. Kylning så skulle jag rekommendera en tornkylare, tex NH-D14 som kyler väldigt bra och skall få plats i ditt chassi, med 3mm tillgodo.

Permalänk

Inga konstigheter alls med den tempen, speciellt om du kör med stock kylaren. Alltså den som Intel skickar mer.

Om du skall köpa en ny kylare så är alltid en budget bra att veta, men nedan prisjaktlänk visar dig dom top tre luftkylarna, ganskal brett spann på pris. Alla väldigt potenta. Kolla bara så se de får plats i ditt chassi och möjligtvis över dina minnnen.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=369&o=lokal_rank#prodli...

Om du vill spara plats så finns ju alltid vattenkylare, Antec Kühler H2O 620 är bra. Sen har ju Corsair ett par också. Det kan ibland upplevas som högljudda, men då kan man byta fläkten till något lämpligt och då blir dom tystare.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Om du inte överklockat och din fläkt i datorn är någorlunda ren från damm och har blivit rätt isatt ordentligt och ditt chassie har bra kylning, så ska den ligga runt 25-35 grader i idle vad jag vet, sen i load ca 45 grader.

Så det verkar normalt bortsätt från att du når 70 grader i BF3 kan jag tycka.

Men i alla fall så är det ju bra att skaffa vettig kylning, jag fördrar en fläktkylare eftersom jag inte överklockar så mycket och ljudnivån skiter jag i så länge den inte överöstar rästen av grejerna i datorn.

Har en Noctua NH-U12P SE2 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482591

Permalänk
Medlem

tack för snabba svar! känns som att D14 passar mig väldigt bra, men tycker att den är fruktansvärt ful men det viktigaste är att den är effektiv och tyst.
mina minnen bör inte vara för höga heller, får bli en D14

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2