Amerikansk rättegång runt bedrägerisamtal från "Microsoft"

Permalänk
Medlem

Min fader blev uppringd av någon som sa sig va från microsoft när detta började. Dom vill väll utnyttja "tröga" människor men min far var till och med för trög att utnyttja :D. HAr har svårt med engelskan och kan knappt starta sin dator. Dom kom inte så långt.

----

Skrivet av Calle2003:

De är väldigt ettriga, ringde min mor flera gånger men inte från ett lokalt nummer utan från ett hemligt nummer och sa de ringer från Google.
Och igår fick jag ett SMS att har vunnit en iPad, funderat på att polisanmäla det, SMS meddelandet har ett telefonnummer.

Skickades från m.sweclockers.com

Har fått samma/liknande sms. Hade inte en tanke på att anmäla det precis som alla scam mail man får dagligen man bara slänger. Kanske skulle börja anmäla så svenska rättsväsendet får någon bättre statistik på alla scam och dataintrångsförsök.

Skrivet av spda242:

Vet någon vad "Apple" SMS:et gör? Jag gav min kära mor en avhyvling för att hon klickat på länken via sin iPhone!

Nej, men gissningsvis så kommer man väll till en sida där man skall fylla i sina uppgifter för att kunna ta emot detta. Skulle sen inte förvåna mig om det blir något liknande tradera/ebay scam försök på det där man ber om en avgift för att det fastnat på tullen eller att frakten till ditt land var dyrare eller något sådant. Om man bara trycker på länken men inget mer så är det nog ingen fara, om det inte är så att dom lyckas utnyttja ett säkerhetshål i datorn.

Visa signatur
Permalänk

Jag kräver alltid att supporten kan säga "sex laxar i en lax-ask" riktigt fort "hurry hurry buy my rice and curry" litar jag inte ett ögonblick på

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hellspawned:

Kommer ihåg när det skapades en tråd om dessa samtal på swec. Jobbade då åt ett telefonibolag och fick en kund som ringde angående ett sådant samtal. Gick in på swec igen på arbetstid (ett stort no-no vanligtvis men det var jobbrelaterat ) och kollade upp numret och det visade sig vara samma.
Kollade runt lite i våra system och såg att det inte var ett voip nummer och jag skickade ett utförligt mail om detta till ansvariga och fick numret blockat på växelnivå.

Känner mig rätt stolt att jag delvis hindrat sånt här skit från att nå ca 1M personer i Sverige

Skulle vara underbart om fler bolag gjorde detsamma - men bra gjort av dig/er!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om denna video: https://www.youtube.com/watch?v=vY1ZBAVHkPs

Det är "Microsoft" som ringer till en svensk som leker dum. Det är riktigt kul. Del 2 finns i beskrivningen på youtubevideon.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

Har fått samma/liknande sms. Hade inte en tanke på att anmäla det precis som alla scam mail man får dagligen man bara slänger. Kanske skulle börja anmäla så svenska rättsväsendet får någon bättre statistik på alla scam och dataintrångsförsök.

Det var från detta numret: http://www.missatsamtal.se/telefonnummer/17863010340/

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att dom får rätt stora problem om de lyckas hitta de ansvariga X)

Permalänk

Jag har blivit uppringd 4-5ggr. Första gången sa jag att jag tyckte de var fulla av skitsnack, andra gången sa jag att jag var datatekniker (vilket jag inte är), och iaf 2ggr har jag bara pratat svenska då de pratat engelska så då har de lagt på.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk

Blev uppringd för tredje gången i förrgår.

Första gången låg jag och sov (jobbar natt) och talade om att jag hade inte alls några "malicious files" i min dator. När han inte gav sig sade jag att jag körde Mac (vilket jag inte gör) och då låtsades han att han inte kunde höra mig och bröt samtalet.

Andra samtalet avbröt jag honom efter "Hello" och frågade om han ringde från Microsoft, men det gjorde han inte alls. Han ringde från... .. .. um... .."The Computer Internet Department".
"You're calling from the computer internet department?"
"Yes! Hello? Hello? >Klick< lade han på."

Tredje gången såg jag att numret började på 008 och svarade med "Microsoft Sweden - How may I help you?"
"... .. ... .. .. ... ..Hello?"
"Yes, this is Microsoft Sweden. Who do you wish to speak to?"
.. ... ..I'm looking for *indisk-engelskt uttal av mitt svenska efternamn*"
I'm sorry, there is no one working here by that name.
... .. .. .. .. .. >Klick<

Känns grymt ineffektivt att de skall ringa samma nummer en massa gånger när de uppenbarligen hamnat hos nån som inte kommer gå på deras bluff.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av zodiakonline:

Jag kräver alltid att supporten kan säga "sex laxar i en lax-ask" riktigt fort "hurry hurry buy my rice and curry" litar jag inte ett ögonblick på

Hully hully buy my lice and cully

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz