ux32vd-r4002v tagen ur sortimenten. Alternativ?

Permalänk
Medlem

ux32vd-r4002v tagen ur sortimenten. Alternativ?

Hej! Har under en tid varit på jakt efter en ny bärbar och efter mycket grävande beslutade jag mig för en ux32vd-r4002v, mycket pga det dedikerade grafikkortet osv.

När pengarna från sommarjobbet nu äntligen kommit in visar det sig dock att nästan alla slutleverantörer har slut på datorn och ett par av dem meddelar dessutom att de tagit produkten ur sina sortiment (hittat en som har ett fåtal kvar, men blev lite misstänksam med tanke på trenden). Har frågat men ännu inte fått något vettigt svar på varför. Tycker ju ändå att om de säljer slut över allt så finns det ju ett visst intresse för produkten?

Tänkte höra med er om det är någon som vet varför datorn tas ur sortimenten? Har det varit för mycket klagomål (varit lite småtjafs här och var, men över lag tycker jag den har fått rungande god kritik?) eller är det helt enkelt så att det är en ny modell på horisonten? Och när kan en sådan isf tänkas komma?

Några idéer?
Och kanske framförallt: Finns det liknande alternativ?

Tänker främst på maskiner med ultrabook-utformningen som ändå erbjuder den typen av prestanda som ux32vdn gör. Ska studera ett år i Wien nu till hösten så orkar inte släpa omkring på min fyra år gamla dell xps m1530 med 20 minuters batteritid, men man vill ju inte helt sluta spela spel för det.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Du kan ju höra med Asus - att ta bort en modell tre månader efter lansering känns som en rätt märklig väg att gå.

Permalänk
Medlem

Jo jag tycker ju det. Speciellt när modellen verkar mycket uppskattad.

Ringde Asus sverigehotline, men fick då svaret att de inte hade någon försäljningsinformation den vägen utan att man fick vända sig till slutleverantören som fick kontakta sin leverantör osv, kändes väldigt omständigt alltihop.

Permalänk
Medlem

Asus har ju iaf två profiler här på forumet: Asus.David och Asus.Sverige. Prova att skicka ett meddelande till någon av dem!

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Asus har ju iaf två profiler här på forumet: Asus.David och Asus.Sverige. Prova att skicka ett meddelande till någon av dem!

Tack för tipset!
Skickade ett meddelande till David och passade på att hänvisa till denna tråden. Håller tummarna för svar.

Permalänk
Medlem

Enligt notebookreviews forum hade de svårt att hänga med i efterfrågan, men den börjar komma tillbaka till butikernas lager nu: Komplett och InWarehouse fick den i går, Alina i dag och Dustin om någon vecka. Så än så länge verkar den finnas, jag ska hämta mitt exemplar i dag.

Permalänk
Medlem

Ang UX32VD-R4002V igen

Någon som sett hört eller vet något mer om denna modell
Finns ju ingen som har denna pjäs i lager längre och butikerna
skjuter ju bara leveranstiderna på framtiden om och om igen !

Permalänk
Medlem

Alla ska få in nya nu i början på okt. Proshop hade fått in ett fåtal och jag beställde en. Lyckades beställa för 9270kr inkl. frakt och faktura kostnad. Typ 30min senare höjde de priset så nu ligger den 9915 exl frakt igen. Ser fram emot den som fan!

Permalänk
Medlem

Orkar inte beställa från Danmark tyvärr

och idag har alla flyttat fram leveransdatum och vissa har tom plockat bort den ur lager/alternativt inget datum alls
är det någon ny modell på g redan nu vad håller Asus på med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Orkar inte beställa från Danmark tyvärr

och idag har alla flyttat fram leveransdatum och vissa har tom plockat bort den ur lager/alternativt inget datum alls
är det någon ny modell på g redan nu vad håller Asus på med

Hmm verkar stämma. 19/10 verkar vara nya datumet för komplett och inwarehouse iaf. 12/10 för dustinhome och inet ska kolla upp varför de inte fick den 26/9. Så de flesta återförsälare verkar vilja få in datorn iaf. Kanske är så att Asus har fixat till en del fel som fanns innan. Tiden får visa.

Edit: Inet har nyligen uppdaterat sin status på datorn med: "Produkten har utgått och kan inte längre köpas.". Verkar som att Asus dragit tillbaka den modellen. Kanske pga. alla problem? Får hoppas att jag får ett chysst exemplar då.

Permalänk
Medlem

Lyfter den här tråden, verkar som den har utgått då inga har den inne som nämnt högre upp. Tips på bra alternativ tas gärna emot!

Permalänk
Medlem

Ovan står det ju att den ska levereras snarare än att den helt har utgått, vilket borde bero på att den tagit slut snarare än tagits bort.

Angående tips på andra finns det flera trådar om ultrabooks. Stämmer ingen överens med dina preferenser är det kanske enklast att starta en egen. Så kan vi hålla den här tråden till sitt ämne

Men några snabba tips är: ska du spela? --> Sony vaio. Den är inte riktigt lika nätt som en ultrabook men både lätt och smal samt att du får bra prestanda. Är du jättesugen på ultrabook kan du kanske kompromissa på skärmen och ta lillebror ux32vd, även om jag förstår att den inte lockar lika mycket som storebror.

Vill du jobba, surfa, se på film men inte spela --> någon av samsungs ultrabooks om du vill ha snygga och bra. Annars funkar de flesta andra ultrabooksen för det här syftet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

eller vänta på acers s7 som kommer i slutet av oktober , presis som de flesta får in fler ux32vd

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem

Ja se upp med att beställa en ux32vd 4002 säger jag. Jag köpte en sådan och fick skicka tillbaka den till dom jag köpte den från som i sin tur fick
skicka den till asus, det tog 2 månader sedan så fick jag ett svar av att asus har valt att köpa tillbaka den..dvs jag fick inte ens en ny.

Permalänk
Medlem

får hoppas att jag får en hel då imorgon

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem

ts85, fan va skumt, om det tog 2 mån måste det ju varit ett tag sen, så då måste de ha haft fler? Ska skicka in min imorgon, får verkligen hoppas att jag får tillbaka den igen Tycker den är grym förutom att W och R knapparna inte alltid svarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

ts85, fan va skumt, om det tog 2 mån måste det ju varit ett tag sen, så då måste de ha haft fler? Ska skicka in min imorgon, får verkligen hoppas att jag får tillbaka den igen Tycker den är grym förutom att W och R knapparna inte alltid svarar.

Jo det var i början på sommaren som jag beställde den för att kunna ha den när jag reser under semestern etc.
Dock så blev så inte fallet jag fick skicka tillbaka den lika fort som jag fick den, 2 v innan semestern och hoppas på att få tillbaka den
innan jag skulle ut o resa. Men ack så fel jag hade.

Permalänk
Medlem

@ts85

Vad var det för fel du lämna in den för? Låter skumt att det ska ta så lång tid att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

@ts85

Vad var det för fel du lämna in den för? Låter skumt att det ska ta så lång tid att fixa.

Hybrid disken slutade att fungera. Dvs cache ssd slutade att fungera. Minns inte riktigt hur det var jag gjorde för att upptäcka för de var nu länge sen
och jag har svalnat ner mig själv för jag var lagomt uppretad då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts85:

Hybrid disken slutade att fungera. Dvs cache ssd slutade att fungera. Minns inte riktigt hur det var jag gjorde för att upptäcka för de var nu länge sen
och jag har svalnat ner mig själv för jag var lagomt uppretad då.

Detta fel hade mitt tredje exemplar jag fick hem. Den kände aldrig av SSD'n och jag fick aldrig någon ordning på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Detta fel hade mitt tredje exemplar jag fick hem. Den kände aldrig av SSD'n och jag fick aldrig någon ordning på det.

Tredje exemplar? Hur har du stått ut med att behöva skicka tillbaka den 3 ggr? Har du en 4e fungerade nu eller strunta du i den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts85:

Tredje exemplar? Hur har du stått ut i att behöva alltså skicka tillbaka den 3 ggr?? Har du en 4e som fungerar nu då eller?

Den tredje var min sista. Gav upp! Kör på Samsung 530U3C nu istället. Dock kraschade hårddisken efter 3 veckor på den så har skickat den på service. Otur..?!?

Permalänk
Medlem

ux32vd verkar ha enorma kvalitetsproblem. datorn är riktigt grym men jag hade valt en annan eller om asus går ut och berättar att de konstruerat om den och löst kvalitetsproblemen. hör också till de som fick lämna in datan för att den gick sönder och efter drygt 6 veckor fick man besked om att de köpte tillbaka den.

gissar att det kommer komma en hel del likartade datorer i och med windows 8 lanseringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Den tredje var min sista. Gav upp! Kör på Samsung 530U3C nu istället. Dock kraschade hårddisken efter 3 veckor på den så har skickat den på service. Otur..?!?

Ja du har minsann otur kan jag säga, trist =/.
Jag har gett upp helt och hållet på "märkes dator" nu och har precis beställlt webhallens egna konstruerade 11 tums dator, dels för att
jag vill ha en liten och smidig samt att den är ett riktigt kraftpaket i en sådan liten dator :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts85:

Ja du har minsann otur kan jag säga, trist =/.
Jag har gett upp helt och hållet på "märkes dator" nu och har precis beställlt webhallens egna konstruerade 11 tums dator, dels för att
jag vill ha en liten och smidig samt att den är ett riktigt kraftpaket i en sådan liten dator :).

Ja, man blir ju lätt uppgiven och även idiot-trött på alla "Köp en Mac istället"-kommentarer när man pratar med folk i sin närhet.

Jag kommer ifrån en 11,6" med AMD E-350 just och ville har lite större skräm igen samt mer prestanda men ändå smidighet.

Hoppas du blir nöjd med ditt val!

Permalänk
Medlem

Har under en tid ävenjag sneglat på denna maskin. Och för två veckor sen gick jag till Media Markt och la en beställning på den, då de inte hade den hemma. Och den skulle komma efter några dagar sa säljaren.

Idag, nästan två veckor efter beställningen var jag åter på besök hos MM och frågade hur det gick. Fick då tillsvar att han personligen hade varit i kontakt med Asus och de hade sagt att de ska släppa en likvärdig maskin, men med uppdaterade komponenter. Bl.a nytt grafikkort då batteritiden tydligen inte har varit den bästa, + ev. endast SSD-disk på 128 eller 256GB. Sen var det nånting mer han sa.

Hur säkra dessa uppgifter är vill jag inte spekulera i. Låter det gå en vecka till, sen ska jag höra av mig till MM igen, om de inte hinner före dvs

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Ja, man blir ju lätt uppgiven och även idiot-trött på alla "Köp en Mac istället"-kommentarer när man pratar med folk i sin närhet.

Jag kommer ifrån en 11,6" med AMD E-350 just och ville har lite större skräm igen samt mer prestanda men ändå smidighet.

Hoppas du blir nöjd med ditt val!

Ja precis, det finns inget på denna jord som skulle få mig att köpa en Mac.
Jaha okey, ja det kan jag förstå..men jag är ute efter en liten som är smidig att ta med till polare då och då och som man även skall kunna sitta med i sängen och jobba med, surfa etc. Hade min jobb dator och jag försökte göra samma sak och detta är en sån där jävla HP elitebook 17.3 tum som egentligen borde kallas för släpbar ;). Så den låter jag hellre stå i dockan på kontoret ;).

Hoppas du hittar något vettigt som du blir nöjd med som slutar strula.
Jag själv har även haft strul med bärbara för några år sen då jag var o köpte en acer på MediaMarket och fick lämna tillbaka den, köpte sedan en asus och fick lämna tillbaka den och efter det en vaio och efter den hade strulat så köpte jag en stationär haha. Så jag lider med dig :).

Skrivet av Chew:

Har under en tid ävenjag sneglat på denna maskin. Och för två veckor sen gick jag till Media Markt och la en beställning på den, då de inte hade den hemma. Och den skulle komma efter några dagar sa säljaren.

Idag, nästan två veckor efter beställningen var jag åter på besök hos MM och frågade hur det gick. Fick då tillsvar att han personligen hade varit i kontakt med Asus och de hade sagt att de ska släppa en likvärdig maskin, men med uppdaterade komponenter. Bl.a nytt grafikkort då batteritiden tydligen inte har varit den bästa, + ev. endast SSD-disk på 128 eller 256GB. Sen var det nånting mer han sa.

Hur säkra dessa uppgifter är vill jag inte spekulera i. Låter det gå en vecka till, sen ska jag höra av mig till MM igen, om de inte hinner före dvs

Alltså blir det ett sämre grafik kort till och med =/. Trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Ja, man blir ju lätt uppgiven och även idiot-trött på alla "Köp en Mac istället"-kommentarer när man pratar med folk i sin närhet.

OT
Den är ju inte direkt felfri den heller

ux32vd verkar vara en modell där ASUS varit väl heta på gröten att få ut den, de är ju långt före andra datortillverkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

OT
Den är ju inte direkt felfri den heller

ux32vd verkar vara en modell där ASUS varit väl heta på gröten att få ut den, de är ju långt före andra datortillverkare

Mac menar du? I största allmänhet då eller? Har faktiskt dålig koll på hur det ser ut med felstatistik på den fronten..

UX32 måste varit en dyrbar lansering av Asus gissar jag..!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kan ju ha att göra med att Windows 8 är in tågande och många uppdaterar sina datorer för att lägga in Windows 8.
Tror inte det kommer bli så mycket just hårdvaru uppgraderingar hos många som släppt nytt nu under sommaren. Utan att det mer är bara en mjukvaru uppgradering.
Så är mycket möjligt att den tagits "ur produktion" även fast det bara gått 3-4 månader sen den släpptes.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die