Behöver lite rådgivning om Vatten kylning i HAF X

Permalänk
Medlem

Behöver lite rådgivning om Vatten kylning i HAF X

Hallå alla!

Nu är det som så att jag ska skaffa vatten kylning mest pga att få ner tempsen på dom flesta delarna.
jag har aldrig använt mej av vatten kylning och skulle behöva en liten översikt av det jag har tänkt
delarna jag ska kyla är

Rampage IV Extreme
XFX 7950 Black Edition
I7-3820 (Ska uppgraderas när nästa generation kommer)
och eventuellt minnen men ej hittat vatten block som passar Crucial BallistiX Elite.

och dom delar jag har tänkt att kyla med är

pump: Aquacomputer Aquastream XT USB 12V Pump - Ultra Version Eller Swiftech MCP655-B vet ej vad som är bäst vill ha en med högt tryck och som håller länge MCP655 har jag hört mycket bra om men aqyastreamen har bäst reviews på www.frozencpu.com så lite osäker.

Radiator: Black Ice GT Stealth 360 i toppen på lådan hade valt Black Ice GTX Xtreme 360 men det får inte platts enligt mina mätningar i HAF X
och eventuellt Black Ice GTX Xtreme 120 i botten bredvid nätagget eller i baken på lådan.

Tank: Aquacomputer Aquabox Professional 5.25 ser rätt bra ut dock ska jag leta efter en svart modell i fall det inte finns är jag öppen för förslag.

Slang: Masterkleer 12,7/9,5 CLEAR

Fläktar: 3 stycken Delta 120 x 38mm Super Extreme High-Speed Fan - 240.96 CFM och använda fläkt kontroller att dra ner dom i 2000 rpm borde vara lagom tysta och fortfarande överlägset bra. . men jag kan ha fel.

Om ni har några åsikter om detta svara gärna vill dock veta det finns liknande delar fast bättre kostnad är inget större problem vill bara ha maximal kylning.
även funderat på att skaffa Temjin TJ11 för att få mer platts med allt :s

förlåt för en lång post och tack om ni läst så här långt!

MVH Andree

Permalänk
Medlem

Vattenkylning är enligt mig att gå över ån efter vatten...

Permalänk
Medlem

Allt utom GPU/CPU vattenkyler man för syns skull, det var länge sen nått annat inte klarade sig med kylningen från nån chassifläkt, om man inte har vansinniga överklockningar som knappast lämpar sig för annat än benchningar.

Som pump skulle rekommendera någon variant av Laing DDC med en topp, MCP 35X med PWM kylning är antagligen det överlägsna valet om man har råd. I de flesta loopar är en DDC bättre än en Laing D5 (MCP655) då den ger lite mer tryck.

Sen skulle jag satsa på glesa tjocka radiatorer optimerade för långsamma tysta fläktar, det är bara roligt ett litet tag med dammsugarfläktar

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

och kör på tjockare slang som 10/16 eller 13/19

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Allt utom GPU/CPU vattenkyler man för syns skull, det var länge sen nått annat inte klarade sig med kylningen från nån chassifläkt, om man inte har vansinniga överklockningar som knappast lämpar sig för annat än benchningar.

Som pump skulle rekommendera någon variant av Laing DDC med en topp, MCP 35X med PWM kylning är antagligen det överlägsna valet om man har råd. I de flesta loopar är en DDC bättre än en Laing D5 (MCP655) då den ger lite mer tryck.

Sen skulle jag satsa på glesa tjocka radiatorer optimerade för långsamma tysta fläktar, det är bara roligt ett litet tag med dammsugarfläktar

Okey ska kolla upp den pumpen några förslag på gles och tjock radiator som passar HAF X med EATX moderkort? för GT Stealth är bland den tjockaste som mina mätningar stödjer hade först tänkt Alphacool NexXxoS Monsta Triple 120mm som är 80mm tjock men det visade sej att en radiator på mer än 60 med fläkt skulle täcka över en del av moderkortet så fick byta ner mej därav anledningen tunn med massiva fläktar :s

jag läste på XSPC RX360 som är 410mm en hade kommenterat "This radiator is thick. It will fit in a CoolerMaster HAF X case but you cannot run a push pull with it as it is so thick. The fans will hit the ram and the heat sinks if you run push pull"

hade tänkt mej push pull men det kanske inte är nödvändigt?

anledningen till att jag tänkt vatten kyla moderkortet är att ASUS AI Suite 2 ger varningar titt som tätt att moderkortet ligger på 124 grader stänger jag av i 10 min är det borta och jag har inte överclockat något än då jag ska uppgradera cpun snart