Battlefield 3 - kraschar med gröna prickar

Permalänk
Medlem

Battlefield 3 - kraschar med gröna prickar

Hej! Jag har ett ASUS GTX 580 som kraschar efter nån minut när jag spelar Battlefield 3. Spelet låser sig och det blir små gröna fyrkanter över hela skärmen. Det är enbart Battlefield som kraschar, resten av datorn fungerar utmärkt.

Är det någon som vet vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Har du senaste drivrutiner till din GPU?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Hedersmedlem

har du överklockat

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

om installera spelet och drivrutinerna till grafikkortet

Visa signatur

Fractal Design Define S || ASUS PRIME Z390-A || Intel Core i7-9700K || ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB || Corsair Hydro H100i RGB Platinum || Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har de senaste drivrutinerna.
Jag har inte klockat grafikkortet (Grafikkortet är väl bara klockat när man t.ex. kör ASUS GPU Tweak?)
Jag installerade precis spelet. Det var samma problem när jag spelet kom, men då kraschade det väldigt sällan.

Permalänk

BF3 är allmänt muppat, det har det varit sen Alfan, trust me, dom försöker så gott de kan, men det är så många buggar kvar som gör spelet ospelbart för vissa.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AdamskiB:

Hej! Jag har ett ASUS GTX 580 som kraschar efter nån minut när jag spelar Battlefield 3. Spelet låser sig och det blir små gröna fyrkanter över hela skärmen. Det är enbart Battlefield som kraschar, resten av datorn fungerar utmärkt.

Är det någon som vet vad jag kan göra?

Testa att köra stress test med msi kombustor. Kan vara överhettningsproblem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Efter att ha sänkt mHz med cirka 60 och höjt volten med 10 flyter spelet perfekt. Mycket märkligt men nu slipper jag kraschar.

Tack för all hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdamskiB:

Efter att ha sänkt mHz med cirka 60 och höjt volten med 10 flyter spelet perfekt. Mycket märkligt men nu slipper jag kraschar.

Tack för all hjälp.

du borde inte behöva sänka hela 60 mhz samtidigt som du höjt volt med 10 du borde krypa uppåt med clocken så långt du kan tills det slutar vara stabilt sen sänka lite, för att undvika att ta en prestandaförlust på 60 mhz mindre

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Problemet är ju ganska uppenbart: Kortet får inte tillräckligt med ström. Skit i att dra ner mhz utan dra bara väldigt sakta upp spänningen tills det fungerar. 0.10 höjning verkar lite mycket.

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

du borde inte behöva sänka hela 60 mhz samtidigt som du höjt volt med 10 du borde krypa uppåt med clocken så långt du kan tills det slutar vara stabilt sen sänka lite, för att undvika att ta en prestandaförlust på 60 mhz mindre

Kortet var ju redan instabilt. Däremot hade det räckt att endast höja spänningen något.

Skrivet av Fusy:

Problemet är ju ganska uppenbart: Kortet får inte tillräckligt med ström. Skit i att dra ner mhz utan dra bara väldigt sakta upp spänningen tills det fungerar. 0.10 höjning verkar lite mycket.

TS skrev "10", inte "0.10". Troligtvis menar han mV, alltså 0,010V. En rimlig höjning för problemet som upplevs.

Skrivet av AdamskiB:

Efter att ha sänkt mHz med cirka 60 och höjt volten med 10 flyter spelet perfekt. Mycket märkligt men nu slipper jag kraschar.

Inte alls märkligt.
BF3 är ett spel som är perfekt för att suga ut den sista gnutta prestanda ur grafikkortet som finns. Jag kan köra Kombustor/Furmark under en lång period på 950MHz men inte spela BF3 mer än 5-15 minuter innan det krashar.

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

du borde inte behöva sänka hela 60 mhz samtidigt som du höjt volt med 10 du borde krypa uppåt med clocken så långt du kan tills det slutar vara stabilt sen sänka lite, för att undvika att ta en prestandaförlust på 60 mhz mindre

Ser dock inte ärligt talat hur det mänskliga ögat skulle kunna märka prestanda skillnaden i ett spel som BF3 när det kommer till 60mhz.

Har själv dock märkt skillnad mellan 700-970

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

jo menade att han borde göra antingen eller, klocka ner kortet eller öka volten lite, kanske vart lite otydligt lite snabbt skrivet så där ^^

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på minnena på grafikkorte. Testa sänka dem utan att sänka core. om prolemet kvarstår reklamera kortet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem

bf3 gillar inte om man har för hög mhz (om man höjt den själv gills det som man har klockat) men om man har samma som kortet hadde från fabrik så tycker jag du skall dra upp kortet i den mhz:en du hadde och skicka in den

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!