Håller mitt GTX 580 på att dö?

Permalänk

Håller mitt GTX 580 på att dö?

Tja,

Har sedan konstruktionen av min dator förra sommaren (2011) alltid haft ett par smärre problem som tagit bort lite av förtjusningen. Nu börjar det dock gå lite för långt, och jag vill gå till botten med det.

  • Då och då får jag BSOD. Varierar från ett par gånger per dag till nån gång i veckan. Notera att jag spenderar mycket tid vid datorn då jag är nörd, student utomlands, och datorspeldesigner allt i ett.

  • Ungefär 50% av tiden då jag sitter vid datorn så är det något i den som tjuter lite innifrån burken. Har bytt ut mitt nätaggregat som jag tror var ursprunget, men antingen dånar det nya också, eller så var det kanske något annat som lät? Det låter främst när jag spelar, vill jag påstå.

  • När jag spelar olika spel, t.ex. WoW, så vill Windows 7 slänga över mig till standard mode av desktop istället för Aero.

  • Det händer relativt ofta (kanske 3-4 ggr i veckan) att WoW (kör pga MoP, hehe) fryser upp sig; jag får massa gröna rektanglar utspridda över skärmen varpå jag får ett meddelande om att grafikkortets drivrutiner dött men återhämtat sig. Spelet återgår typ till det normala efter några sekunder, men ibland får det stängas av via ctrl + alt + del.

  • Kanske mest oroande; igår kväll när jag spelade så började små små gröna sträck och prickar sprida ut sig lite varstans i övre halvan av min ena skärm. Märkte det först när steam låg på skrivbordet iochmed dess svarta bakgrundsfärg, men tror sedan jag såg det lite överallt, även på vänstra skärmen. Stängde av och gick och la mig, hehe. Denna färg dök även upp medan jag skrev denna post. Tre gröna linjer över ena skärmen som sedan försvann.

Så där har ni allt godiset. Kan det var kortet som är problematiskt?

Kuriosa som kanske är relevant:

  • Installerade ett nytt ljudkort igår som klagade på att det inte fick tillräckligt med ström två gånger vid installation av drivers och diverse, men det funkar ju bra så jag vet inte om det kan ha något med saken att göra. Vissa av problemen har ju funnits bra mycket längre.

  • Mitt grafikkort får 7.9 i Windows test. Primary hard disk får inte mer än 5,9 dock. Men den kanske sänks av lägsta bidragaren, vilket är en vanlig HDD som jag har som slav.

Min setup, lite hastigt och slaffsigt:

CPU: Intel Core i7-2600k 3.4 ghz
GPU: MSI nVidia GTX 580 Twin Frozr II
SSD: OCZ-VERTEX3
Minne: minns inte på rak arm, men 8 gb ddr3 från corsair vill jag påstå... Vengeance?
PSU: Corsair AX850 Plus Gold

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Troligtvis kortet som håller på att ge upp.

Tjutet borde vara "coil whine", vilket antingen kommer från grafikkortet eller nätaggregatet. Inte skadligt i sig men det kan vara rätt irriterande.

Strecken/rektanglarna är artefakter som kan uppstå vid fel på grafikkortet/drivrutiner. Har du överklockat kortet någonting? Om så är fallet prova med standardklock. Du bör även göra en ren ominstallation av drivrutinerna.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk

Tack för det rappa svaret!

Har läst lite om coil whine också. Tycker det är besynnerligt bara. Jag och en vän etablerade ganska noggrant att oväsendet kom längst nedifrån burken före sommaren, dvs. där enbart nätagget sitter. Har de alltså gett mig en lika crappy ersättning, om det skulle vara nätagget - eller har grafikkortet börjat dåna efteråt - eller var vi helt enkelt döva när vi lyssnade efter ljudets ursprung?

Ingen överklockning på kortet alls. En ren ominstallation som i att avinstallera dem och direkt köra in de senaste driversen?

Permalänk
Medlem

Har du installerat den senaste drivrutinen från Nvidia eller testat flera olika?

Sen har du testat att ta bort drivrutinen helt och sen köra driversweeper och sen lägga på en drivrutin på nytt?

Sen har du provat att lägga på senste BIOS till moderkortet?

Permalänk

1. Har den nya drivrutinen från nvidia, men har inte testat andra. Du syftar på äldre från nvidia då? De har jag ju använt innan denna släpptes, så klart.

2. Nej det har jag inte. Är drivesweeper en särskild mjukvara eller hur gör man detta?

3. Nix. Jag har försökt hitta BIOS uppdateringar men Asrock måste vara det sämsta företaget i världen på downloadable content. Det är ett P67 Extreme6-kort.

Permalänk

En liten fundering.

1. Du skriver att ljudkortet klagat över för lite ström, tar det enbart ström från pci/pci-e eller tar det ström direkt från nätagget?
2. Angående windows-test så visar det 5,9 vid 1,5gb överföring (som vid väldigt gamla hdd) och avläses enbart på den primära så något verkar vara tokigt.
3. Grafik-korts problemet.

Nu kanske jag är helt ute och reser men det känns som att du även bör slå ett öga på ditt moderkort. Som bios och drivrutiner till att börja med.

Permalänk
Skrivet av MojoGurra:

1. Har den nya drivrutinen från nvidia, men har inte testat andra. Du syftar på äldre från nvidia då? De har jag ju använt innan denna släpptes, så klart.

2. Nej det har jag inte. Är drivesweeper en särskild mjukvara eller hur gör man detta?

3. Nix. Jag har försökt hitta BIOS uppdateringar men Asrock måste vara det sämsta företaget i världen på downloadable content. Det är ett P67 Extreme6-kort.

http://www.asrock.com/mb/Intel/P67%20Extreme6/?cat=Download

EDIT: Fixade länken, hade tryckt vidare innan jag länkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

1. Har den nya drivrutinen från nvidia, men har inte testat andra. Du syftar på äldre från nvidia då? De har jag ju använt innan denna släpptes, så klart.

2. Nej det har jag inte. Är drivesweeper en särskild mjukvara eller hur gör man detta?

3. Nix. Jag har försökt hitta BIOS uppdateringar men Asrock måste vara det sämsta företaget i världen på downloadable content. Det är ett P67 Extreme6-kort.

Ja, driver sweeper är en speciell programvara http://www.techspot.com/downloads/4266-driver-sweeper.html

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med mitt 580, drivers dog och jag försökte fixa äldre men fungerande inte. Formaterade om datorn och sen dess har det fungerat fin fint.

Permalänk
Skrivet av WolfOfVengeance:

http://www.asrock.com/mb/Intel/P67%20Extreme6/?cat=Download

EDIT: Fixade länken, hade tryckt vidare innan jag länkade.

Skrivet av WolfOfVengeance:

En liten fundering.

1. Du skriver att ljudkortet klagat över för lite ström, tar det enbart ström från pci/pci-e eller tar det ström direkt från nätagget?
2. Angående windows-test så visar det 5,9 vid 1,5gb överföring (som vid väldigt gamla hdd) och avläses enbart på den primära så något verkar vara tokigt.
3. Grafik-korts problemet.

Nu kanske jag är helt ute och reser men det känns som att du även bör slå ett öga på ditt moderkort. Som bios och drivrutiner till att börja med.

1. Ljudkortet ska ta ström från nätagget då jag pluggat in det, men grabbarna borta på ljudkort-forumet misstänker att jag kanske pluggat in det fel då jag hör ett klickande ljud när datorn startas upp.

2. Okej. Men en trasig SSD borde väl inte agera som en gammal hårddisk, utan den borde väl bara ge upp helt eller förbli snabb fast med konstigt beteende?

Går man in på Asrock länken du gav (tack för den, btw) så ser man bara drivers för saker som ljud, mm.
http://www.asrock.com/mb/Intel/P67%20Extreme6/?cat=Download&o...

Inga av de driversen kan väl lösa mina problem, eller?

Permalänk
Skrivet av MojoGurra:

1. Ljudkortet ska ta ström från nätagget då jag pluggat in det, men grabbarna borta på ljudkort-forumet misstänker att jag kanske pluggat in det fel då jag hör ett klickande ljud när datorn startas upp.

2. Okej. Men en trasig SSD borde väl inte agera som en gammal hårddisk, utan den borde väl bara ge upp helt eller förbli snabb fast med konstigt beteende?

Går man in på Asrock länken du gav (tack för den, btw) så ser man bara drivers för saker som ljud, mm.
http://www.asrock.com/mb/Intel/P67%20Extreme6/?cat=Download&o...

Inga av de driversen kan väl lösa mina problem, eller?

Kolla min edit

Set jag tänkte på med disken var snarare om något var fel på moder-kortet, eller med inställningar osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

1. Ljudkortet ska ta ström från nätagget då jag pluggat in det, men grabbarna borta på ljudkort-forumet misstänker att jag kanske pluggat in det fel då jag hör ett klickande ljud när datorn startas upp.

Vad är det för ljudkort?

Om det är ett ur ASUS Xonar-serie är klickandet helt normalt. Det är bara ett relä som slår om vid uppstart/avstängning och byte av utgång.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

1. Ljudkortet ska ta ström från nätagget då jag pluggat in det, men grabbarna borta på ljudkort-forumet misstänker att jag kanske pluggat in det fel då jag hör ett klickande ljud när datorn startas upp.

2. Okej. Men en trasig SSD borde väl inte agera som en gammal hårddisk, utan den borde väl bara ge upp helt eller förbli snabb fast med konstigt beteende?

Går man in på Asrock länken du gav (tack för den, btw) så ser man bara drivers för saker som ljud, mm.
http://www.asrock.com/mb/Intel/P67%20Extreme6/?cat=Download&o...

Inga av de driversen kan väl lösa mina problem, eller?

Klickande ljudet sker det när du trycker på startknappen eller hörs det när den går förbi BIOS? För det är inte nätagget då, för den ger ifrån sig ett klick när du startar datorn.

Permalänk

Jag har samma grafikkort och för mig har spel också stannat upp och gröna prickar har dykt upp över skärmen, sedan kraschar drivrutinerna.
Efter att jag höjde volten till 1038 i MSI Afterburner så har det inte hänt mer.
Det där med sträcken och BSOD låter ju inte bra dock, inte heller hänt något liknande för mig.

Permalänk
Skrivet av WolfOfVengeance:

Kolla min edit

Set jag tänkte på med disken var snarare om något var fel på moder-kortet, eller med inställningar osv

Har nu uppdaterat bios med Asrocks smidiga verktyg, och det verkar ha gått smidigt. Står nu i system info att jag har en version från maj 2012. Ska man ta bort mappen med filerna som man använda för att uppdatera, eller behövs de filerna?

Skrivet av Windir87:

Vad är det för ljudkort?

Om det är ett ur ASUS Xonar-serie är klickandet helt normalt. Det är bara ett relä som slår om vid uppstart/avstängning och byte av utgång.

Det är ett Asus Xonar D2X. Aha okej! Så det ska klicka utöver datorns normala uppstart-klick då?

Skrivet av Åkan:

Klickande ljudet sker det när du trycker på startknappen eller hörs det när den går förbi BIOS? För det är inte nätagget då, för den ger ifrån sig ett klick när du startar datorn.

Det klickar som normalt när jag startar, men även ett extra, lite annorlunda klick, sedan jag installerat ljudkortet.

Skrivet av sjuhundratjugo:

Jag har samma grafikkort och för mig har spel också stannat upp och gröna prickar har dykt upp över skärmen, sedan kraschar drivrutinerna.
Efter att jag höjde volten till 1038 i MSI Afterburner så har det inte hänt mer.
Det där med sträcken och BSOD låter ju inte bra dock, inte heller hänt något liknande för mig.

Okej! Tänkte att nästa steg nu är att utföra en sån där rensning av min grafikdriver och installera den senaste på ett snyggt sätt. Men det verkar ju som att jag kan börja spåra ner problemen till att antingen är grafikkortet struligt (om inte driver rensningen hjälper), eller så är min SSD paj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Det är ett Asus Xonar D2X. Aha okej! Så det ska klicka utöver datorns normala uppstart-klick då?

Japp, helt normalt

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av MojoGurra:

Tack för det rappa svaret!

Har läst lite om coil whine också. Tycker det är besynnerligt bara. Jag och en vän etablerade ganska noggrant att oväsendet kom längst nedifrån burken före sommaren, dvs. där enbart nätagget sitter. Har de alltså gett mig en lika crappy ersättning, om det skulle vara nätagget - eller har grafikkortet börjat dåna efteråt - eller var vi helt enkelt döva när vi lyssnade efter ljudets ursprung?

Ingen överklockning på kortet alls. En ren ominstallation som i att avinstallera dem och direkt köra in de senaste driversen?

moderkort kan även det låta:) Men i detta fal är jag säöker på agget. är ju ett Corsair AX (inte för kvalité när dålig). Utan för att detta är ett erkänt vanligt problem på agget. Köpte du ett likadant agg till? För vad jag vet har du 5/7års garanti och du kan reklamera för det.

grafikkortet sätter jag något på att det är något galet med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

moderkort kan även det låta:) Men i detta fal är jag säöker på agget. är ju ett Corsair AX (inte för kvalité när dålig). Utan för att detta är ett erkänt vanligt problem på agget. Köpte du ett likadant agg till? För vad jag vet har du 5/7års garanti och du kan reklamera för det.

grafikkortet sätter jag något på att det är något galet med.

Agget byttes ut enligt rapporten jag fick från butiken, men jag måste erkänna att trots att lådan var inplastad och såg ny ut, så såg agget jag plockade ut mystiskt användt ut. Åtminstone lite. Så jag vet inte, de kanske fifflar och skickar runt smått reparerade agg när de påstår att de är nya.

Men om det skulle vara agget som låter - kan det ske någon långvarig skada om jag låter det tjuta, eller kan det vänta tills April-Maj innan jag byter ut det igen?

Permalänk
Skrivet av MojoGurra:

Agget byttes ut enligt rapporten jag fick från butiken, men jag måste erkänna att trots att lådan var inplastad och såg ny ut, så såg agget jag plockade ut mystiskt användt ut. Åtminstone lite. Så jag vet inte, de kanske fifflar och skickar runt smått reparerade agg när de påstår att de är nya.

Men om det skulle vara agget som låter - kan det ske någon långvarig skada om jag låter det tjuta, eller kan det vänta tills April-Maj innan jag byter ut det igen?

Näpp bara spolarna som vibrerar Spelar ingen roll om det är nytt/gammalt för det kan ändå låta (inget som kommer efter ett tag). Men beror på last och sånt med (men är lite överkurs). Du kan be om ett nytt igen om det är agget. Går att ha det utanför lådan om kablarna räcker. Men börja med att få grafikkortet utbytt eller köpa nytt om garantitiden har gått.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jag gjorde ett litet experiment nyss inne i schassit. Spelade in ljud med telefonen i närheten av grafikkortet och nätagget. Det lät absolut mest på undersidan av grafikkortet, där dess fläktar sitter.

Provade att stanna fläktarna en efter en genom att försiktigt lägga lite tryck mitt på fläkten med fingret. Tro det eller ej, men när jag stannade den ena fläkten så dog ljudet bort direkt. När fläkten sedan fått gå igång en stund så verkar oljudet komma tillbaka.
'Bzzzbzbzzzbzzzz' eller 'Brrrbbrrrrbrrrr' antar jag är bästa sättet att beskriva det i ord.

Kan det va fläkten som tar emot något, eller är det platsen där fläkten får ström ifrån som krånglar?

Permalänk
Medlem

Då är förmodligen fläkten defekt

Permalänk
Skrivet av MojoGurra:

Jag gjorde ett litet experiment nyss inne i schassit. Spelade in ljud med telefonen i närheten av grafikkortet och nätagget. Det lät absolut mest på undersidan av grafikkortet, där dess fläktar sitter.

Provade att stanna fläktarna en efter en genom att försiktigt lägga lite tryck mitt på fläkten med fingret. Tro det eller ej, men när jag stannade den ena fläkten så dog ljudet bort direkt. När fläkten sedan fått gå igång en stund så verkar oljudet komma tillbaka.
'Bzzzbzbzzzbzzzz' eller 'Brrrbbrrrrbrrrr' antar jag är bästa sättet att beskriva det i ord.

Kan det va fläkten som tar emot något, eller är det platsen där fläkten får ström ifrån som krånglar?

Ja då verkar du hittat felet för oljudet i alla fall. Du kan prova ett annat grafikkort (om du har) om dom andra felen försvinner. Så är ett nytt graffe enda som löser problemet (Har du garanti kvar använd den eller reklamationsrätten som är på 3 år).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar