Permalänk
Medlem

Lördagstristess? - Överklocka en Duron!

Jag har ett tag nu varit inne i någon sorts nostalgidimma, längtat (halvt) tillbaka till min ungdom som svettig, överklockande LANare.
Detta kombinerat med att jag denna lördagskväll kände för att göra något produktivt istället för att endast bli sittandes framför antingen TVn eller datorn gjorde att tanken på att plocka fram och leka med lite hårdvara fick liv.

Varför inte ta tillfället i akt och återuppleva min ungdoms överklockande?
Nu är det här nog inte exakt vad jag nu hade "back in the days". Min första egna PC var en AMD K6-2 450 MHz@550MHz, där ett måste var att köra den utan chassisida med två 120mm 230v fläktar riktade emot den, annars krashade och brann den...våldsamt.

Efterföljaren till denna för mig var dock just en Duron. Precis när de kom och jag läst både här på Sweclockers och annanstans om hur bra de presterade och överklockade för sitt tämligen snälla pris. Det fick bli en Duron 600MHz, sittandes i ett Asus A7V. Jag fick dock aldrig upp den till den där magiska 1GHz-gränsen jag så gärna ville utan fick nöja mig med 950MHz men jag var rätt nöjd ändå. Exakt vad för kylning jag hade på den där första minns jag inte längre tyvärr, FOP32, eller kom den senare med min Athlon XP? Nåja.

Ikväll är det dock en annan processor, ett annat moderkort och en annan kylare som får stå till tjänst. Om bilderna är för stora, hojta direkt. Jag har hållit dem till 1024 på den längsta sidan. Fyll gärna också i möjliga kunskapsluckor jag har, eller bara kom med lite egna minnen från förr. Alla ändringar av multipel och/eller FSB sköts i BIOS, där ser det ungefär ut som det fortfarande gör på nyare system så går inte in på några detaljer.

Så här ser kvällens labbhörna ut, på köksbordet. Moderkortet är monterat i den utdragbara moderkortsplåten till ett Cooler Master ATCS 840.

Och här har vi själva offret. Processorer var rätt stiliga förr i tiden, även när de är smutsiga med gammal kylpasta. Lägg märke till det skadade övre hörnet, rätt vanligt på dessa tidiga varianter att man råkade nagga kanterna på dem vid montering/avmontering av kylare. Det syns lite bättre på senare bild.

Moderkortet är följande, en riktig klassiker om mitt minne inte sviker men dock ett par år yngre än Duronen.
Här huserar det dock för närvarande min Athlon XP 2500+ (Barton)

Och kylningen bör vara om jag minns rätt, en Zalman ALCU 7000b.
Inget supermonster, men den bästa Socket A-kylaren jag har hemma. Kunde jag få på min TRUE på den skulle jag ha kört med den.

Nätagget är ett NorthQ 400W, fullt tillräckligt för detta.

Nästa steg härefter är att rengöra processorn inför montering samt så att vi kan få oss en bättre bild på den.
Och det görs, iaf. vad jag fått för mig, bäst med tops och T-röd. Självklart valde jag tops så nära färgen på Duron som jag kunde finna...

Sådär ja, mycket bättre. AKBA0039EPBW. AKBA bör vara stepping om jag minns rätt, 0039 är år och tillverkningsvecka.
Om den är något lik AKBA0038 så bör den enligt [url="http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/duron-oc.html]www.xbitlabs.com[/url] förhoppningsvis vara god för 1GHz!
Här kan ni tydligt se det skadade övre högra hörnet men även de redan ifyllda L1-bryggorna precis under den övre högra kudden. Dessa fylldes i med antingen blyerts, silverfärg, lödtenn eller annat ledande material för att låsa upp processorerna och tillåta att man ändrade multipeln. Mer om det kan ni läsa hos www.xbitlabs.com. Jag försökte först finna samma information i artikelarkivet här på SweC, men de går endast så långt tillbaka som 2005.

Gammal och ännu äldre. AMD Athlon XP 2500+ (Barton, AQYHA, minns inte om det var bra eller ej) och vår lilla Duron.

Sådär, både CPU och kylare rengjord och kylpasta framplockad. Det fick bli Arctic Silver Ceramique, då min Arctic Silver 5 är nära nog runt fem år gammal och inte alls bra i konsistensen. Även Ceramiquen är lite väl gammal men verkar ha hållit sig bättre. Här kan man se att jag för en massa år sedan fick kapa av en bit av fästanordningen på kylaren som annars hade tagit i ett gäng kondensatorer på moderkortet.

Pasta påsmetad. Det ser tjockare ut på bild än i verkliga livet, men kan nog kanske vara lite i överkant ändå. Jag är en gammal man nu och inte lika stadig på hand som i yngre dagar Det och lite småtrög pasta fick ge detta resultatet.

Monterad och startad. Snurrar gör det... men får vi någon bild?

Japp!

Här har vi temperaturer och spänning i orginalutförande. Jag måste ta och läsa på lite, dubbelkolla så att VCORE bland annat stämmer. Sen bär det iväg.

Min tanke är att jag tar och letar reda på en lämplig hårddisk, slänger in Windows 2000 eller XP och sen kör lite benchmarks med processorn; före och efter överklockning. Tar gärna förslag på vad för program jag kan använda för detta, kanske 3DMark 2000/2001 vore kul men finns det något lämpligt CPU-testande program att använda sig av?

EDIT:
Jahapp, ja men då var jag väl klar då. Tack för visat intresse och god natt!... eller inte riktigt, det enda det här visar är att jag lyckades med att rita om L1-bryggorna. Det visade sig nyss att det gamla blyertsen inte fungerade så fick plocka ur processorn igen, leta reda på lämplig blyertspenna och ställa det till rätta. Skall dock först och främst överklocka m.h.a. FSB för maximal prestanda. Men multipelupplåsning är alltid bra att ha för lite extra svängrum.

Tidsenligt OS måste det vara!

EDIT 2:
Fick ge upp på Windows 2000. Det tog sig aldrig förbi formateringen av disk, oavsett om det var IDE eller S-ATA (med rätt drivrutin). Det fick bli Windows XP istället och ett byte av moderkort. Vet inte om moderkortet hade något med problemen att göra eller om det var installations-CDn (gammal och repig), men efter hACmAns inlägg och upptäckten av att just den kondningen såg dålig ut även på mitt moderkort kändes det bäst att byta.

Det blev ett Asus A7N8X Deluxe (rev 1.04) istället...

...Och ett nytt OS.

Efter detta var färdigt och jag hade fått drivrutiner och testprogram installerade så körde jag igång med benchmarking och dokumentation av resultaten.
Dessa finner ni bilder av här.

Jag tog dock och sammanfattade allt i två diagram.
Det man snabbt kan se är att man absolut vinner på att överklocka med FSB och inte multipel men inte direkt konstigt. Dock är väl 157MHz FSB inte något man kom upp i när processorn var ny då de moderkort/moderkortschipset man hade då i vissa fall hade svårt att ens köra i 133MHz. Men med ett såpass modernt (nåja) chip som nForce2 var det inget problem.
Jag tog mig "endast" till 1100MHz, då den i 11x100MHz betedde sig lite ostabilt till och från, även med max med vad för volt jag kunde ge med moderkortet (1.85v). Konstigt nog så verkade den hålla sig stabilare i 7x157MHz, lyckades genomföra en 16M SuperPi utan problem (full belastning i runt 41 minuter).
Vcore nedan stämmer ej. 1.85v matades den med här.

SuperPi
Jag tänkte att det vore roligt att se en jämförelse med någon lite modernare processor och den jag har som jag trodde borde ligga närmast blev min HTPCs Atom-processor. Att jämföra den med min iMacs i5 hade inte gett så mycket, men hojta om ni vill se det med. Även när Atom-processorn är utrustad med DDR2-minne och klockad FSB (533->666) så är Duron snabbare per MHz. Fast Atom har väl aldrig sagts vara någon särskilt snabb enare.

3DMark2000

Sådär, det här får ses som slutet på mitt nostalgi-äventyr. Det var riktigt roligt att få åter skapa bekantskapen med hårdvaran som var med mig i min ungdom.

Tack för alla kommentarer, hoppas ni fick någon glädje ur det hela även ni.

Permalänk

superpi är väl en bra början

Trevligt att du rotar lite med det gamla!

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

superpi är väl en bra början

Trevligt att du rotar lite med det gamla!

SuperPI, hur kunde jag glömma det? Tack så mycket, tar och fiskar hem det omedelbums!

Man tackar. Det är på något vis rogivande att återkomma till sådant jag pysslade med för tio år sedan.

Permalänk
Medlem

Kul läsning:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Åh kära Duron

Minns min brors Duron 800 som jag med tiden blev involverad med. 1Ghz var inga problem med den, och det var riktigt mycket respekt på den tiden.

Uppdatera gärna med bilder och resultat. Detta är mycket roligt att se

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

hade en duron 650 som ja lyckades få upp i runt 950mhz med helt otroligt vad roliga dom cpuerna var och blyersritandet folk trodde ju att man var galen när man skulle överklocka med en penna

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Hehe häftigt, blev o tänka på då förrtiden fanns det faktist en punkt vid vad amd var före intel inom Pwnage. och at de gamla amd prollana gick att klocka någisätans.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Åh kära Duron

Minns min brors Duron 800 som jag med tiden blev involverad med. 1Ghz var inga problem med den, och det var riktigt mycket respekt på den tiden.

Uppdatera gärna med bilder och resultat. Detta är mycket roligt att se

Ja, 1GHz var det absolut något speciellt med. Minns när den första processorn på just 1GHz kom, var faktiskt just från AMD, men behövde någon speciell kylning. Tror det till och med var Slot A, inte socket.
Bjuder på en till bild där uppe så länge

Skrivet av Juckpuck:

hade en duron 650 som ja lyckades få upp i runt 950mhz med helt otroligt vad roliga dom cpuerna var och blyersritandet folk trodde ju att man var galen när man skulle överklocka med en penna

Haha ja, men sån tillfredsställelse när man väl fick det att fungera.

Skrivet av Mordrana:

Hehe häftigt, blev o tänka på då förrtiden fanns det faktist en punkt vid vad amd var före intel inom Pwnage. och at de gamla amd prollana gick att klocka någisätans.

Jo, fanns ju Duron 600MHz som vissa smällde upp i 1200MHz+, 100%+ överklockning! Celeron 300@600 var väl en annan sådan klassiker, men tror inte det finns många fler som klarat detsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Ja, 1GHz var det absolut något speciellt med. Minns när den första processorn på just 1GHz kom, var faktiskt just från AMD, men behövde någon speciell kylning. Tror det till och med var Slot A, inte socket.
Bjuder på en till bild där uppe så länge

Haha ja, men sån tillfredsställelse när man väl fick det att fungera.

Jo, fanns ju Duron 600MHz som vissa smällde upp i 1200MHz+, 100%+ överklockning! Celeron 300@600 var väl en annan sådan klassiker, men tror inte det finns många fler som klarat detsamma.

Jao men hade dom inte nått med Fire o göra också`? firebird, nått som liknande det, alla de här 2500+-6000+ äh vet inte vad jag råddar med men nostalgi ja tack.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Jao men hade dom inte nått med Fire o göra också`? firebird, nått som liknande det, alla de här 2500+-6000+ äh vet inte vad jag råddar med men nostalgi ja tack.

Du kanske syftar på vissa av de senare släppta modellerna av Thunderbird som var mycket trevliga att klocka. Just ett sådant exemplar Jag inte fick tag på...

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Har själv ett system med en Thunderbird på 1.2ghz stående i förrådet. Hade den ute och testa förra året och den funkade klockrent ännu. Får kanske ta ut och göra rent och byta kylpasta och klocka lite.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Inaktiv

Nämen, vad är det jag ser? Du smetade ut pastan innan du satte dit kylaren!

*i djup chock*

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Nämen, vad är det jag ser? Du smetade ut pastan innan du satte dit kylaren!

*i djup chock*

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.arcticsilver.com/PDF/appmeth/amd/ss/AMD_app_method...

Old school När processorn inte har någon heat spreader så är det vad som rekommenderas.

Stötte iaf. på patrull inatt. Verkar som att den IDE-hdd jag har inte är helt kry, eller så är det något som får installationen att låsa sig. Kom till 100% av formateringen av disken, sen nada. Skall försöka med sen S-ATA istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

http://www.arcticsilver.com/PDF/appmeth/amd/ss/AMD_app_method...

Old school När processorn inte har någon heat spreader så är det vad som rekommenderas.

Stötte iaf. på patrull inatt. Verkar som att den IDE-hdd jag har inte är helt kry, eller så är det något som får installationen att låsa sig. Kom till 100% av formateringen av disken, sen nada. Skall försöka med sen S-ATA istället.

Om jag minns rätt är IDE-diskarna känsiiga för att du ändrar FSB.
Men du kanske körde standard ?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Detta är old school Kul att se till skillnad från dagens 1155/2011.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg min Duron 700 @ 933 fsb klockat, mosel pc150 sdram cas level 2 för bästa minnesprestandan till ett bra pris

började med en alpha pal 6035 med sanoy denki (eller något i den stilen iaf) fläkt med riktiga kullager för tyst operation..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

NF7 <3

Väcker minnen!

Permalänk
Medlem

Jag har själv 16 st socket A processorer, men det där med att få tag på bra moderkort är en annan historia. Har också bara Duron på 800/1000 MHz.

L2hacket vill man verkligen göra, 64 Kb L2 är inte spec mycket direkt...

Kul helggöra iaf.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Entusiast

Det där är nog den snyggaste kylflänsen jag någonsin sett på ett grafikkort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det är verkligen nostalgi, minns jag klockade upp min duron 700 till 1200 mhz stabilt, det var sista generationen med coppar core. Sen lät min fläkt på cpu kylaren som var gigantiskt för den tiden som en dammsugare, eller kanske värre än en dammsugare En kompis har kvar en likadan fläkt vi la den på bordet och körde igång, den flög iväg som en helikopter

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Kul ide. Men är mäst inponerad över att du hade ett abit-nf7 utan trasiga kondingar liggande. Jag plus ganska många i min vänkräts köpte dom och de dog alla av dåliga kondingar. Om jag inte minns fel så var den första att gå sönder den precis under agp bussen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Trevlig nostalgitripp!

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Kul ide. Men är mäst inponerad över att du hade ett abit-nf7 utan trasiga kondingar liggande. Jag plus ganska många i min vänkräts köpte dom och de dog alla av dåliga kondingar. Om jag inte minns fel så var den första att gå sönder den precis under agp bussen.

Hehe, efter att ha krånglat med datorn hela dagen idag (Inte relaterat, utan dålig installationsmedia och HDD) så har jag faktiskt sett att just den kondensator du nämner har börjat svällt och småläcka. Blir nog att byta så fort det går, men än så länge tuffar det på.

Skulle det visa sig att det ändå är moderkortet har jag ett A7N8X Deluxe som jag kan använda istället. Inga skadade kondingar vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

Trevligt. gamla datorer är fint å leka med

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där är nog den snyggaste kylflänsen jag någonsin sett på ett grafikkort.

Riktigt stilig indeed!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

AMD Athlon XP 2500+ (Barton, AQYHA, minns inte om det var bra eller ej)

Vill minnas att den hade god överklockningsförmåga.

1800 mhz original, och jag körde den på 2500 mhz på luft väldigt stabilt. En av mina favoritprocessorer en gång i tiden.

Permalänk
Medlem

Kommer att tänka min gamla processorsamling. Består mestadels utav Socket A proppar.

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk

Klockrent

Skönt med lite nostalgi trippar ibland
Kommer övervakas lätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Hehe, efter att ha krånglat med datorn hela dagen idag (Inte relaterat, utan dålig installationsmedia och HDD) så har jag faktiskt sett att just den kondensator du nämner har börjat svällt och småläcka. Blir nog att byta så fort det går, men än så länge tuffar det på.

Skulle det visa sig att det ändå är moderkortet har jag ett A7N8X Deluxe som jag kan använda istället. Inga skadade kondingar vad jag kan se.

Låter bra.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Om jag minns rätt så drog min farsa upp en athlon xp 2500+ till 2.8 - 2.9 ghz men moderkorten då pallade ju oftast inte av så höga klockfrekvenser så vi hade väll en 5-6 st mobo som skräpade i garaget
Och förövrigt så laggade inga spel heller!

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda