Permalänk
Medlem

H70 Push And Pull PWM?

Hejsan, jag har beställt en Corsair H70 som just nu finns för 500kr på komplett med 2 st Corsair SP120 fläktar medföljande.

Finns det någon slags splitter som följer med i paketet så att man kan köra båda fläktarna PWM styrda? eller måste man köpa det själv?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757621

Edit: Jag menar alltså, hur ska man gå till väga för att koppla in båda fläktarna så de är PWM styrda?

MVH

Permalänk
Medlem

ganska säker på att det bara ingår en 3pin y adapter och inte något för 4 pins men kan ha fel..

med lite tur så går det dock att kontrollera fläktspänningen via moderkortet så du inte behöver oroa dig..

annars så får du satsa på att hitta någon 4 pins splitter

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

ganska säker på att det bara ingår en 3pin y adapter och inte något för 4 pins men kan ha fel..

med lite tur så går det dock att kontrollera fläktspänningen via moderkortet så du inte behöver oroa dig..

annars så får du satsa på att hitta någon 4 pins splitter

Okej, tack Tyckte det var ett riktigt bra pris så jag slog till

Permalänk
Medlem

Shit.
Köpte ett par fläktar som jag inte alls behöver och som inte är speciellt bra till radiatorer bara för att SP inte var PWM.
Har dock blivit sugen på SP120 nu men det kostar nästan 300 kr om jag köper det från CDON.
Kan ju nästan lika gärna köpa paketet hos komplett då istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

ganska säker på att det bara ingår en 3pin y adapter och inte något för 4 pins men kan ha fel..

med lite tur så går det dock att kontrollera fläktspänningen via moderkortet så du inte behöver oroa dig..

annars så får du satsa på att hitta någon 4 pins splitter

Har en fråga till om det går bra

Om man kör en push and pull konfiguration, ska man rikta fläktarna så att den drar luft utifrån och in eller tvärtom?

Skrivet av qMetal:

Shit.
Köpte ett par fläktar som jag inte alls behöver och som inte är speciellt bra till radiatorer bara för att SP inte var PWM.
Har dock blivit sugen på SP120 nu men det kostar nästan 300 kr om jag köper det från CDON.
Kan ju nästan lika gärna köpa paketet hos komplett då istället

Är inte SP120 PWM?

PWM gör väl bara så att fläktarna kan styras automatiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Har en fråga till om det går bra

Om man kör en push and pull konfiguration, ska man rikta fläktarna så att den drar luft utifrån och in eller tvärtom?

Är inte SP120 PWM?

PWM gör väl bara så att fläktarna kan styras automatiskt?

Bäst för allmäna temperaturer i lådan brukar vara så att det drar luft från chassit och ut.

Och SP120 är inte PWM vad jag vet så.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Har en fråga till om det går bra

Om man kör en push and pull konfiguration, ska man rikta fläktarna så att den drar luft utifrån och in eller tvärtom?

Är inte SP120 PWM?

PWM gör väl bara så att fläktarna kan styras automatiskt?

Nej, de är ju tyvärr inte det.
Finns "high performance" och "quiet edition".
De som du får med är "quiet edition" men det ska tydligen vara mer värt det då de kyler fortfarande väldigt bra men låter en aning mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Bäst för allmäna temperaturer i lådan brukar vara så att det drar luft från chassit och ut.

Och SP120 är inte PWM vad jag vet så.

Åfan, jag kör på det då

Skrivet av qMetal:

Nej, de är ju tyvärr inte det.
Finns "high performance" och "quiet edition".
De som du får med är "quiet edition" men det ska tydligen vara mer värt det då de kyler fortfarande väldigt bra men låter en aning mindre.

Jo jag såg att det var Quiet edition Corsairs tidigare fläktar är ju kända för att låta en del, hur står sig dessa mot de äldre fläktarna ljudmässigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Jo jag såg att det var Quiet edition Corsairs tidigare fläktar är ju kända för att låta en del, hur står sig dessa mot de äldre fläktarna ljudmässigt?

Stor skillnad, både inom prestanda och ljud.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Har du den bak i chassit skulle jag ge dig rådet att ha utsug top och insug bak och fronten. Jag har gjort massor med tester med sensorer och temps på datorn där jag testat med insug och insug,

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Stor skillnad, både inom prestanda och ljud.

Det låter bra!

Skrivet av iSw3de:

Har du den bak i chassit skulle jag ge dig rådet att ha utsug top och insug bak och fronten. Jag har gjort massor med tester med sensorer och temps på datorn där jag testat med insug och insug,

Ja, i Define XL så sitter det ju en 180mm fläkt i toppen som är utblås, sen har jag 2 fläktar i fronten som suger in luft och en i sidopanelen som suger in.

Jag såg lite trådar nu om läckage i slutna vattenkylningssystem, hur vanligt är detta? måste säljaren stå för eventuella skador, t.ex. om hela datorn går åt skogen?

Edit: Tog detta från Frågor/Kommentarer på H40 hos inet:

Stefan:

Om den här kylaren mot förmodan skulle börja läcka och paja mitt moderkort & grafikkort vad gör Corsair då? Står dom för nya delar? Det ska ju vara underhållsfritt men man har ju läst att det blivit lite läckage

Inet svarar:
Har du den otroliga oturen med att kylaren läcker och förstör andra komponenter så är det tyvärr inget som Corsair kommer att ersätta utan det är en "risk" man tar helt enkelt.

Tror jag avbeställer den...

Skickade ett mail till Corsair och frågade angående detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Det låter bra!

Ja, i Define XL så sitter det ju en 180mm fläkt i toppen som är utblås, sen har jag 2 fläktar i fronten som suger in luft och en i sidopanelen som suger in.

Jag såg lite trådar nu om läckage i slutna vattenkylningssystem, hur vanligt är detta? måste säljaren stå för eventuella skador, t.ex. om hela datorn går åt skogen?

Edit: Tog detta från Frågor/Kommentarer på H40 hos inet:

Stefan:

Om den här kylaren mot förmodan skulle börja läcka och paja mitt moderkort & grafikkort vad gör Corsair då? Står dom för nya delar? Det ska ju vara underhållsfritt men man har ju läst att det blivit lite läckage

Inet svarar:
Har du den otroliga oturen med att kylaren läcker och förstör andra komponenter så är det tyvärr inget som Corsair kommer att ersätta utan det är en "risk" man tar helt enkelt.

Tror jag avbeställer den...

Skickade ett mail till Corsair och frågade angående detta.

Ignorance is bliss.

Avbeställ ej.

Jag kan betala dig om det skulle läcka och försöka något.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Inet svarar:
Har du den otroliga oturen med att kylaren läcker och förstör andra komponenter så är det tyvärr inget som Corsair kommer att ersätta utan det är en "risk" man tar helt enkelt.

Tror jag avbeställer den...

Skickade ett mail till Corsair och frågade angående detta.

Kan säga att chansen att det händer är så pass låg att du inte behöver oroa dig. Så länge du inte är en grymt GRYMT hårdhänt person...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Ignorance is bliss.

Avbeställ ej.

Jag kan betala dig om det skulle läcka och försöka något.

Googlade lite nyss och läste en del skräckhistorier och blev lite nojig faktiskt, fast man läste ju också att Corsairs service ska vara kanonbra också!

Vad menade du med att "Ignorance is bliss" var det riktat till mig eller inet?

Permalänk
Skrivet av zabera:

Det låter bra!

Ja, i Define XL så sitter det ju en 180mm fläkt i toppen som är utblås, sen har jag 2 fläktar i fronten som suger in luft och en i sidopanelen som suger in.

Jag såg lite trådar nu om läckage i slutna vattenkylningssystem, hur vanligt är detta? måste säljaren stå för eventuella skador, t.ex. om hela datorn går åt skogen?

Edit: Tog detta från Frågor/Kommentarer på H40 hos inet:

Stefan:

Om den här kylaren mot förmodan skulle börja läcka och paja mitt moderkort & grafikkort vad gör Corsair då? Står dom för nya delar? Det ska ju vara underhållsfritt men man har ju läst att det blivit lite läckage

Inet svarar:
Har du den otroliga oturen med att kylaren läcker och förstör andra komponenter så är det tyvärr inget som Corsair kommer att ersätta utan det är en "risk" man tar helt enkelt.

Tror jag avbeställer den...

Skickade ett mail till Corsair och frågade angående detta.

Tycker du ska ha kvar den, titta när du får den om den läcker eller liknande.

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derbi_QuiZ:

Tycker du ska ha kvar den, titta när du får den om den läcker eller liknande.

Okej, bara genom att vinkla den lite för att se om det droppar eller tänkte du att jag kunde testa den på något vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Det låter bra!

Ja, i Define XL så sitter det ju en 180mm fläkt i toppen som är utblås, sen har jag 2 fläktar i fronten som suger in luft och en i sidopanelen som suger in.

Jag såg lite trådar nu om läckage i slutna vattenkylningssystem, hur vanligt är detta? måste säljaren stå för eventuella skador, t.ex. om hela datorn går åt skogen?

Edit: Tog detta från Frågor/Kommentarer på H40 hos inet:

Stefan:

Om den här kylaren mot förmodan skulle börja läcka och paja mitt moderkort & grafikkort vad gör Corsair då? Står dom för nya delar? Det ska ju vara underhållsfritt men man har ju läst att det blivit lite läckage

Inet svarar:
Har du den otroliga oturen med att kylaren läcker och förstör andra komponenter så är det tyvärr inget som Corsair kommer att ersätta utan det är en "risk" man tar helt enkelt.

Tror jag avbeställer den...

Skickade ett mail till Corsair och frågade angående detta.

Avbeställ inte.
Jag har 9st Corsair H100, H60 & H50 i gång samt två Antec Kûhler, ingen har börjat att läcka, flera har jag monterat fram och tillbaks, och vridit och vänt på slangarna utan läckage.

Alla blåser utåt, utom i min Obsidian 800D som jag har en H60 i bak med blås innåt, det funkar bra eftersom den bara har ett insug i botten.
På Fractal design Chassina finns det ju fläktar i fram oxå, så där blåser jag ut bak eller uppe (H100)
Dessutom så har jag en extra fläns mellan pushfläktarna och radiatorn för ökad luftspridning.

Observera att detta är mina erfarenheter som funkar för mig.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av zabera:

Okej, bara genom att vinkla den lite för att se om det droppar eller tänkte du att jag kunde testa den på något vis?

ja helt enkelt titta om det läcker innan du sätter i den, vet ej något sätt att se om den läcker men du märker nog om den läcker

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Avbeställ inte.
Jag har 9st Corsair H100, H60 & H50 i gång samt två Antec Kûhler, ingen har börjat att läcka, flera har jag monterat fram och tillbaks, och vridit och vänt på slangarna utan läckage.

Alla blåser utåt, utom i min Obsidian 800D som jag har en H60 i bak med blås innåt, det funkar bra eftersom den bara har ett insug i botten.
På Fractal design Chassina finns det ju fläktar i fram oxå, så där blåser jag ut bak eller uppe (H100)
Dessutom så har jag en extra fläns mellan pushfläktarna och radiatorn för ökad luftspridning.

Observera att detta är mina erfarenheter som funkar för mig.

Så den tål alltså lite "slit och släng"

Skrivet av Derbi_QuiZ:

ja helt enkelt titta om det läcker innan du sätter i den, vet ej något sätt att se om den läcker men du märker nog om den läcker

Okej, då vet jag!

Permalänk
Medlem

Om den läcker från början, så lär det ju vara blött i kartongen.
Jag brukar vara rätt hårdhänt med mina då set krävs minst 3 armar vid montering i vissa lägen
H100 med fyra fläktar är inte så lätt.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...