Minecraft server setup.

Permalänk
Medlem

Minecraft server setup.

Tjoo. jag planerar att lägga upp en tekkitserver (minecraft moddad server) och har suttit och funderat lite på server konfiguration. min budget ligger på cirka 3000-4000kr och kom fram till denna setup. vad tycks?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2386405/tekkit-server

I kyningsväg vet jag inte riktigt vad jag ska välja.
sist men inte minst undrar jag om PSU'n jag valt är bra (med bra menar jag relativt strömsnål och tyst) för dom pengarna?
tack på förhand
/Sebastian.

Permalänk
Medlem

Min personliga erfarenhet är att du behöver en CPU som klarar mycket jobb på en kärna, då minecraft skalar dåligt över flera kärnor. Jag kör själv en Intel i7 2600k till min, och den klarar av många spelare. Beror ju på hur många spelare du vill kunna få in utan lagg såklart.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

Jasså?
jag visste inte att minecraft hade svårt för multicore CPU's
men hur ser setupen ut annars?

Permalänk
Medlem

Vet inte mkt om psu'n. Vilka som egentligen byggt den. I kylningsväg så kan en tystare cpu-kylare vara ett alternativ beroende på var du placerar servern.

Skulle nog också kollat på tvåkärnigt Intel i3. Borde prestera bättre om minecraft skalar dåligt med flera kärnor, har du nytta av fyra kärnor så är cpun ett bra val.

Permalänk
Medlem

Men vänta lite nu.
borde inte en 4 kärnig @ 3.4 Ghz prestera bättre än en 2 kärning @ 3.4 Ghz processor?
och om programmet i fråga endast kan använda 1 kärna borde de väl prestera lika? eller har jag förstått dett helt fel nu eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Min personliga erfarenhet är att du behöver en CPU som klarar mycket jobb på en kärna, då minecraft skalar dåligt över flera kärnor. Jag kör själv en Intel i7 2600k till min, och den klarar av många spelare. Beror ju på hur många spelare du vill kunna få in utan lagg såklart.

Hejsan, kollade in din hemsida, gör du allt sånt gratis? menar kostar ju massa tid och pengar att ha igång maskiner

Visa signatur

Vintage computer hoarder
.:http://www.infania.net:.
.:Infania Networks:.
.:info@infania.net:.

Permalänk
Medlem

Minecraft blir altså inte sämre med fler kärnor, men inte heller mycket bättre. Minst 2 kärnor bör man nog ha, men den kommer inte nyttja mer än en kärna till 100%. Övriga kärnor blir mer som stöd. Har man många känrnor kan man ju däremot hosta fler minecraft-servers (ligger 3 st på min server just nu). Jag valde 2600k för att den enligt dåvarande tester hade mycket bra prestanda per tråd. (det var precis när den hade släppts)

Skrivet av infania:

Hejsan, kollade in din hemsida, gör du allt sånt gratis? menar kostar ju massa tid och pengar att ha igång maskiner

Ja, ganska gratis. Jag har fått in en del pengar i donationer från spelare, men jag ligger ändå lite minus. Sen använder jag ju servern till en del privata saker också, och hyr ut en virtuell server på den. Tycker mest att det är en kul grej att driva servern och var inte helt nöjd med övriga servrar som fanns då när jag startade den. Sen jobbar jag på Availo, en ISP och colocation-leverantör, där jag får ha egna burkar i våra datacenter gratis, så jag har väldigt stabil uppkoppling (sitter direkt i en dist-router med egen gigport) och väldigt stabil el utan att jag behöver betala något för det.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

Då är det ju enklare så, så slipper man tänka på det hemma

Visa signatur

Vintage computer hoarder
.:http://www.infania.net:.
.:Infania Networks:.
.:info@infania.net:.

Permalänk
Medlem

Köp den här processorn http://www.inet.se/produkt/5308701/amd-fx-4170-x4-4-2ghz

Och ett lite billigare chassi typ http://www.inet.se/produkt/6900453/nexus-prominent-9-atx medans det är rea. Ljuddämpat.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcano:

Men vänta lite nu.
borde inte en 4 kärnig @ 3.4 Ghz prestera bättre än en 2 kärning @ 3.4 Ghz processor?
och om programmet i fråga endast kan använda 1 kärna borde de väl prestera lika? eller har jag förstått dett helt fel nu eller?

Olika processorer presterar olika bra per kärna och klockcykel. En i3-2100-kärna är t.ex. bättre än en phenom II 965-kärna, även vid samma frekvens.
Här finns en prestandajämförelse mellan de två processorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Köp den här processorn http://www.inet.se/produkt/5308701/amd-fx-4170-x4-4-2ghz

Och ett lite billigare chassi typ http://www.inet.se/produkt/6900453/nexus-prominent-9-atx medans det är rea. Ljuddämpat.

Usch fx är sämst på enkeltrådade applikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Köp den här processorn http://www.inet.se/produkt/5308701/amd-fx-4170-x4-4-2ghz

Och ett lite billigare chassi typ http://www.inet.se/produkt/6900453/nexus-prominent-9-atx medans det är rea. Ljuddämpat.

Blir nog det där chassit istället ja.
Men angående processorn, den är ju AM3+ socket och moderkortet jag har i kundvagnen har AM3 socket. det passar väl inte, eller?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Usch fx är sämst på enkeltrådade applikationer

FX funkar prima i en server burk

har inte haft några problem med min FX Cpu i min server som jag har i signaturen.

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skynet-IRC:

FX funkar prima i en server burk

har inte haft några problem med min FX Cpu i min server som jag har i signaturen.

Beror helt på vad för applikationer som körs, om de nyttjar alla fyra/åtta trådarna. Minecraft skalar dåligt över flera kärnor och vill därför ha en cpu som är stark på en tråd vilket inte fx är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcano:

Blir nog det där chassit istället ja.
Men angående processorn, den är ju AM3+ socket och moderkortet jag har i kundvagnen har AM3 socket. det passar väl inte, eller?

nepp då får du byta moderkortet

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Beror helt på vad för applikationer som körs, om de nyttjar alla fyra/åtta trådarna. Minecraft skalar dåligt över flera kärnor och vill därför ha en cpu som är stark på en tråd vilket inte fx är.

Glöm inte att det måste vara 4/8 trådar som utnyttjar rätt sorts instruktioner också, annars så vinner man absolut ingenting på FX CPUerna.

Permalänk
Medlem

Kan av erfarenhet berätta att just gällande MC-servrar så rekommenderar jag minst 2 kärnor, snabba dessutom.
Det är sant som tidigare sagt att MC-servrar i "princip" enbart använder en kärna, det är dock inte 100% sant.
Dock så skalar det fruktansvärt dåligt, men det är bättre med fler snabba kärnor, så prestandan finns där när den behövs.

Exempel:
Du har En MC-server, MySQL-server, hemsida och lite krimskrams.
I det här läget tjänar du mycket på att ha te.x 2 eller fler kärnor.

Slutklämmen, jag rekommenderar minst en 4-kärnig CPU, och hellre en snabbare sett i GHz än en mer fler kärnor och som är långsammare.

För övrigt: Vi kör cirkus 60st MC-servrar på en av våra maskiner, den har 12st "trådar", men den skalar väldigt bra, kan vara mycket för att varje server är en egen process, och blir enklare att dela upp mellan alla kärnorna.

Permalänk
Medlem

Har en MC server som är uppe dygnet runt, iaf inte mycket folk på den, men kanske ett 5-10 som kommer och går. Kör på en i3 2100 3,1GHz. Inga lagg. Men som sagt är bara en vanlig server med lite folk.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Har en MC server som är uppe dygnet runt, iaf inte mycket folk på den, men kanske ett 5-10 som kommer och går. Kör på en i3 2100 3,1GHz. Inga lagg. Men som sagt är bara en vanlig server med lite folk.

Det är ju en alldeles lagom CPU för upp till 30+ spelare, om servern är dedikerad till i princip enbart MC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Slutklämmen, jag rekommenderar minst en 4-kärnig CPU, och hellre en snabbare sett i GHz än en mer fler kärnor och som är långsammare.

Om cpuerna du jämför är byggd på samma arkitektur. Annars säger inte klockfrekvensen ett kött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om cpuerna du jämför är byggd på samma arkitektur. Annars säger inte klockfrekvensen ett kött.

Det är korrekt, men man måste ha något att gå på, en sorts bas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Det är ju en alldeles lagom CPU för upp till 30+ spelare, om servern är dedikerad till i princip enbart MC.

Är bara MC och en teamspeak server fungerar utan problem

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Kan av erfarenhet berätta att just gällande MC-servrar så rekommenderar jag minst 2 kärnor, snabba dessutom.
Det är sant som tidigare sagt att MC-servrar i "princip" enbart använder en kärna, det är dock inte 100% sant.
Dock så skalar det fruktansvärt dåligt, men det är bättre med fler snabba kärnor, så prestandan finns där när den behövs.

Exempel:
Du har En MC-server, MySQL-server, hemsida och lite krimskrams.
I det här läget tjänar du mycket på att ha te.x 2 eller fler kärnor.

Slutklämmen, jag rekommenderar minst en 4-kärnig CPU, och hellre en snabbare sett i GHz än en mer fler kärnor och som är långsammare.

För övrigt: Vi kör cirkus 60st MC-servrar på en av våra maskiner, den har 12st "trådar", men den skalar väldigt bra, kan vara mycket för att varje server är en egen process, och blir enklare att dela upp mellan alla kärnorna.

Jahapp, jag som hade ställt in mig på en dualcore nu för att minecraft skalar dåligt. men jag kanske kommer köra teamspeak på den också så nu börjar jag tveka igen. quadcore eller dualcore. det är frågan.

Annars tänkte jag, hur stor roll spelar det om man har SSD jämfört med mekanisk disk (förutom ljudnivån dock)?

Permalänk
Medlem

Ska man köra linux då eller?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Yep, linux är biffen. Din config ser rätt hyfsad ut om du inte har mycket pengar att röra dig på :). Mycket minne är bra för minecraft, annars är det främsta att tänka på att du nog vill ha någon typ av RAID och offsitebackup.
Kör du en server är det hemskaste du kan göra att förlora data.

Permalänk
Medlem

Kan inte någon sätta ihop en guide till att sätta upp en minecraft server vad man skall tänka på samt vilka mods som är bra m.m.
För det verkar ju finnas många trådar som skapas just om detta

Visa signatur

Vintage computer hoarder
.:http://www.infania.net:.
.:Infania Networks:.
.:info@infania.net:.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Lite skrot (fd. marknadsföring) bortplockat.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcano:

Annars tänkte jag, hur stor roll spelar det om man har SSD jämfört med mekanisk disk (förutom ljudnivån dock)?

Flikar in en fråga kring minecraftserver och SSD.
Hur mycket läsningar och sånt är det eg, ja är lite noob på sånt här så bör ja ha minecraft på ssdn eller på raid5en på servern?
(Och om ja har en dayz server med, bör den ligga på ssdn eller Raid5en om ja får korsfråga nått annat medans ja ändå är på. Är eg lite väl stort för min 128gig ssd)

Tänkte bara ifall minecraft läser och skriver otroligt mycket till disken eller nått sånt? O dayz med?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James